بررسی اصلی ترین اشتباهات تربیت کودک نحوه جلوگیری

ما قصد داریم در این مقاله نبایدها و اشتباهات تربیت کودک را برای شما نام ببریم و به شما بگوییم چه‌کارهایی انجام دهید.
بررسی اصلی ترین اشتباهات تربیت کودک نحوه جلوگیری

کودکان، این فرشته‌های امانت‌داده‌شده از جانب پروردگار با روحی پاک و معصوم چند سالی را مهمان منزل ما هستند و ما به‌عنوان والدین وظیفه داریم که نیازهای آن را تأمین کرده و در تربیت درست آن ها کوشا باشیم.

اشتباهات تربیت کودک

برای این که بتوانیم در مسیر تربیت فرزندانمان بهترین عملکرد را داشته باشیم باید اصول فرزندپروری و تربیت کودک را به‌خوبی فرابگیریم. مقوله تربیت کودک بسیار گسترده است و بررسی و صحبت در مورد هر یک از بخش‌های آن در این مقاله نمی‌گنجد ولی می‌توان به آن ها گریزی زد تا با اساس موضوع بیشتر آشنا شویم.

یکی از اصول یادگیری تربیت فرزندان این است که به شما بگوییم چه‌کارهایی انجام دهید. شاید لیست این کارها به ده ها یا حتی صدها مورد هم برسد. یک روش دیگر که ما قصد داریم در این مقاله به کار ببریم این است که نبایدها و اشتباهات تربیت کودک را برای شما نام ببریم تا شاید کار شما را ساده‌تر کنیم!


یا چنان نمای که هستی یا چنان باش که می‌نمایی!

شاید از خواندن این تیتر کمی جاخورده باشید اما این عبارت حتی در تربیت کودک هم می‌تواند بسیار مهم و مؤثر باشد!

یکی از مهم‌ترین اشتباهات تربیت کودک این است که رفتار خود شما با انتظاراتتان از کودک متفاوت است. همیشه این نکته را در خاطر داشته باشید که کودکان بیشتر از آنکه به گفتار شما عمل کنند، از رفتار شما الگوبرداری می‌کنند.

برای همین هم یکی از اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان این است که برای مثال به کودک می‌گویند که دروغگویی کار بدی است و کودک را برای دروغ گفتن‌هایش سرزنش می‌کنند اما کودک هر روز شاهد انواع دروغ‌های شماست و سردرگم می‌شود.

راه‌حل این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودکان این است که سعی کنید به‌عنوان الگوی کودکتان رفتارهایی که دوست ندارید از وی سر بزند را برای خودتان هم ممنوع کنید. بچه‌ها بسیار دقیق و ریزبین هستند و به‌مرور متوجه تفاوت رفتارهای واقعی شما و تظاهر کردنتان می‌شوند، پس چنان باشید که نشان می‌دهید!  پیشنهاد می شود درباره علامت کمبود محبت کودکان بخوانید.


در بحث با کودکتان بزرگ‌سالانه رفتار نمی‌کنید؟!

یک اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان این است که ناخواسته در زمان بحث با کودکشان رفتارهای کودکانه او را تکرار می‌کنند. این یکی از اشتباهات تربیت کودک است که اگر او جیغ کشید شما هم داد بزنید یا با کودک لجبازی کنید!

قبول دارم که در ابتدا شاید سخت به نظر برسد اما باید تمرین کنید که وقتی کودک شما عصبانی شد و صدای جیغش گوشتان را کر کرد هم شما باید آرامشتان را حفظ کنید و باور داشته باشید که رفتار بزرگ‌سالانه و بالغ شما بهتر از بگومگو با یک کودک است!  از جدیدترین لوازم تحریر کودک پیکو تویز دیدن کنید.

اشتباهات تربیت کودک

شش دانگ حواستان را به کودکتان نمی‌دهید؟!

شاید توجه به حرف‌زدن‌های کودکان در کل روز چندان امکان‌پذیر نباشد یا نتوانید وقت زیادی را به دلیل مشغله‌های روزمره با کودکتان وقت بگذرانید اما مهم این است که بتوانید در روز حداقل نیم ساعت با شش دانگ حواستان با فرزندتان وقت بگذرانید.

از اشتباهات والدین در تربیت کودک این است که در کنار آن ها هستند اما مشغول انجام کارهای خود بوده، سرشان درگوشی و تلویزیون است یا فقط سر تکان می‌دهند و آفرین می‌گویند!

برای جلوگیری از این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودک کافی است تا همه عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید و با کودک خود وقت بگذرانید. می‌توانید با اسباب‌بازی‌های او نمایش بازی کنید، یک میان وعده سالم آماده کرده یا با هم یک نقاشی بکشید. ارزشمندترین چیزی که می‌توانید به کودک خود بدهید وقت و عشق فراوان است.  برای خرید اسباب بازی ورزشی کلیک کنید.


کودکان شما نیازمند این هستند که با آن ها وقت بگذرانید، بازی کنید و لحظه‌های کوتاه و شیرین کودکی‌شان را در کنارشان زندگی کنید.

به رفتارهای خوب کودک واکنش نشان نمی‌دهید؟!

یکی از اشتباهات تربیت کودک این است که معمولاً نیمه پر لیوان را نادیده می‌گیرند! اگر شما برای هر کار اشتباهی کودک خود را سرزنش می‌کنید اما کارهای خوب و رفتارهای مناسب او را موردتوجه و تشویق قرار نمی‌دهید باید بگوییم که در دام یکی از اشتباهات والدین در تربیت کودک گرفتار شده‌اید!

برای جلوگیری از این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودک باید هر زمانی که از فرزندتان رفتار خوب و درستی دیدید آن را تشویق کنید یا به آن واکنش نشان دهید. این موضوع را همیشه در خاطر داشته باشید که رفتاری در کودکتان تقویت می‌شود که شما بیشتر به آن توجه می‌کنید و فرقی نمی‌کند این توجه کردن شامل تشویق باشد یا سرزنش! پیشنهاد می شود مقاله " نکات مهم تربیت کودک " را بخوانید.


به کودکتان کاری نمی‌سپارید؟!

اگر کودکتان را در کارهای روزانه منزل دخیل نمی‌کنید مطمئن باشید که در حال انجام یکی از اشتباهات تربیت کودک دلبندتان هستید. مسئولیت‌پذیری و تجربه این که هر کاری چه نتایجی می‌تواند داشته باشد در سنین پایین و در منزل آغاز می‌شود. اگر شما تمام‌کارهای کودک را انجام دهید دیگر به او مجالی برای یادگیری نمی‌دهید.

پس سعی کنید انجام کارهایی مانند مرتب کردن اسباب‌بازی‌های کودک در پایان بازی، آبیاری یک گلدان کوچک پشت پنجره، مرتب کردن کتاب داستان‌ها پیش از خواب و ... را به کودکتان بسپارید و کم‌کم او را برای پذیرفتن مسئولیت‌های بزرگ‌تر تمرین بدهید.  از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

اشتباهات والدین در تربیت کودک

کودکتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟!

یکی دیگر از اشتباهات والدین در تربیت کودک این است که به‌جای توجه به نقاط قوت و توانایی‌های کودک خود، او را از جنبه‌های گوناگون با خواهر و برادرش یا سایر افراد مقایسه می‌کنند. این کار علاوه بر این که بذر حسادت و رقابت ناسالم را در وجود کودکتان می‌کارد باعث آسیب‌دیدن اعتمادبه‌نفس و سلامت روان او می‌شود. 

برای جلوگیری از این اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان باید هر زمانی که قصد کردید کودکتان را با دیگران مقایسه کنید این نکته را به یاد آورید که هر انسانی دارای ویژگی‌ها و شرایط خاص خود است و نمی‌توان انتظارات یکسانی از همه داشت پس مقایسه کردن سودی ندارد و تنها خنجری بر پیکره سلامت روان کودکان فرو خواهید برد. پیشنهاد می شود درباره انواع تست هوش کودک بخوانید.


سخن پایانی

تربیت درست کودکان می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای آنان و جامعه‌ای بهتر را برای همه ما به دنبال داشته باشد. برای همین شناخت شیوه‌های درست تربیت فرزندان و همچنین آشنایی با اشتباهات تربیت کودک می‌تواند به شما به‌عنوان والدین کمک کند تا آینده‌سازان سرزمین خود را تربیت‌کرده و پرورش دهید. پیشنهاد می شود درباره نقش پدر در تربیت کودکان را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. رایج ترین اشتباهات والدین در تربیت کودکان کدام اند؟

یکی از مهم‌ترین اشتباهات تربیت کودک این است که رفتار خود شما با انتظاراتتان از کودک متفاوت است - شش دانگ حواستان را به کودکتان نمی‌دهید - به رفتارهای خوب کودک واکنش نشان نمی‌دهید - به کودکتان کاری نمی‌سپارید.

2. چرا مقایسه کردن جز اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان می باشد؟

این کار علاوه بر این که بذر حسادت و رقابت ناسالم را در وجود کودکتان می‌کارد باعث آسیب‌دیدن اعتمادبه‌نفس و سلامت روان او می‌شود. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)