معرفی کامل انواع ترس در کودکان | درمان انواع ترس در کودکان

والدین برای تربیت فرزندان و کمک به رشد آن‌ها در سنین مختلف با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها ترس کودک است.
معرفی کامل انواع ترس در کودکان | درمان انواع ترس در کودکان

والدین برای تربیت فرزندان و کمک به رشد آن‌ها در سنین مختلف با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها ترس کودک است. کودکان در سنین مختلف از موارد مختلفی ترس داشته و این ترس را با والدین درمیان می‌گذارند. ترسیدن مسئله‌ای طبیعی است و برای تمام افراد پیش می‌آید اما نکته مهم این است که والدین باید به کودک خود راه‌های مقابله تا ترس را آموزش دهند تا از مشکلات مختلف در آینده و کاهش اعتماد به نفس فرزند خود جلوگیری کنند. اما به نظر شما راه جلوگیری از ترسیدن کودک چیست و چگونه باید به او مقابله با ترس را آموزش دهیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل به معرفی انواع ترس در کودکان پرداخته و روش‌های درمان و مقابله با آن‌ها را آموزش دهیم.

انواع ترس در کودکان

والدین به فرزندان خود یاد می‌دهند که از خطرات خاص مانند آتش سوزی یا عبور از جاده بترسند و احتیاط کنند. در این موارد، ترس و اضطراب می‌تواند مفید باشد، زیرا از کودک در برابر آسیب حفاظت می‌کند. کودکان می‌توانند از موقعیت‌ها یا اشیایی که بزرگسالان آن‌ها را تهدید کننده می‌دانند بترسند.

منابع ترس برای کودک ممکن است با بالغ شدن کودک تغییر کند. به عنوان مثال، ترس از تاریکی یا هیولاهای زیر تخت ممکن است جای خود را به ترس از سرقت یا خشونت بدهد. با جدی گرفتن احساسات کودک، تشویق آن‌ها به صحبت در مورد نگرانی‌های خود، بیان حقایق و فرصتی برای مقابله با ترس‌ها برای کنار آمدن کودک با ترس مفید است. ترس برای کودکان در سنین مختلف متفاوت است. از انواع اسباب بازی پسرانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

انواع ترس در کودکان

انواع ترس در کودکان سنین پایین و نوزادان

هنگامی که نوزاد به شش یا هفت ماهگی رسید، میزان وابستگی او به والدین یا پرستار خود بسیار شدید می‌شود. جدایی از "افراد خاص"، حتی برای مدت کوتاه، می‌تواند باعث اضطراب قابل توجه و گریه فراوان کودک شود. به همین ترتیب، بسیاری از نوزادان به حدی به والدین یا نزدیکان خود وابسته می‌شوند که برای مدتی ترس از غریبه‌ها در آن‌ها ایجاد می‌شود. نوزادان با گذشت زمان از این مرحله خارج می‌شوند. پیشنهاد می شود درباره تربیت فرزند شاد بخوانید.


پیشنهاداتی برای کمک به کودک در کنار آمدن با اضطراب جدایی از والدین و ترس از غریبه‌ها به صورت زیر هستند:

• اگر کودک شما از نبودن شما احساس ترس می‌کند و به شما وابسته شده می‌توانید او را در اتاق جداگانه‌ای قرار داده و یا هنگامی از دور از چشم او هستید با او صحبت کنید.
• وقتی از اتاق خارج می‌شوید به کودک خود اطلاع دهید و هنگام بازگشت نیز ورود خود را اعلام کنید. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا به شما اعتماد کنند.
• به کودک خود اجازه دهید تا با افراد جدید وقت بیشتری بگذارند. کودک باید بداند که از نظر شما دیدن افراد دیگر اشکالی ندارد.
• اگر کودک شما مضطرب است، با یک لحن و بیان آرام و مطمئن به او اطمینان دهید تا استرس و اضطراب از او دور شود.
• اجازه ندهید کودک بیش از حد گریه کند زیرا این کار باعث ایجاد استرس و اضطراب در او می‌شود.

پیشنهاد می شود از اسباب بازی ربات پیکوتویز دیدن فرمایید.

معرفی انواع ترس در کودکان

ترس‌های رایج برای کودکان نوپا

کودکان بین دو تا سه سال تازه یاد گرفته‌اند که چگونه با احساسات قوی خود مانند خشم کنار بیایند. یک ترس مشترک برای یک کودک نوپا این است که تحت تأثیر احساسات قوی قرار می‌گیرد. کودکان نوپا درک محدودی از اندازه‌ها دارند و ممکن است ترس‌هایی به ظاهر غیر منطقی داشته باشند، ترس‌هایی مانند افتادن از چاله یا توالت. درباره آموزش مسئولیت پذیری بخوانید.


پیشنهاداتی برای کمک به کودک نوپا عبارتند از:

• کودک خود را تشویق کنید تا درباره ترس‌ها و نگرانی‌های خود صحبت کند.
• همان‌طور که گفته شد طبیعی است که ترس‌های به ظاهر غیرمنطقی داشته باشد، باید کودک را درک کرده و سعی کنید با او صحبت کنید.
• کودک را مجبور نکنید که با ترس خود مقابله کند، زیرا این کار ممکن است اوضاع را بدتر کند. بهتر است به کودک کمک کنید تا به آرامی به این شرایط عادت کنند.
• بپذیرید که ممکن است مجبور شوید به فرزند خود کمک کنید تا مدتی از شیء ترسناک دوری کند. این کار باعث می‌شود کودک موضوع را فراموش کند.

پیشنهاد می شود از انواع تخت پارک کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

دلیل انواع ترس در کودکان


ترس‌های رایج برای کودکان دبستانی

با یادگیری بیشتر کودک در مورد جهان پیرامون خود، تعداد مواردی که ممکن است از آن‌ها بترسد بیشتر می‌شود. در این موارد برخی از ترس‌ها واقعی هستند و برخی دیگر خیالی. انواع ترس در کودکان در این موارد شامل ترس از تاریکی، سرقت، جنگ، مرگ، جدایی یا طلاق والدین و موجودات ماوراءالطبیعه (مانند ارواح و هیولا) است.

توصیه‌هایی برای کمک به فرزند شما عبارتند از:

• به فرزند خود بگویید که ترس‌های او را جدی می‌گیرید.
• در مورد موضوعاتی مانند مرگ یا جنگ به فرزند خود اطلاعات درست و واقعی بدهید و به تمام سوالات او در این موارد به درستی و با حوصله پاسخ دهید.
• فرزند خود را تشویق کنید تا به آرامی و قدم به قدم با ترس خود روبرو شود. به عنوان مثال اگر کودک شما از سگ می‌ترسد او را به نزدیکی سگ کوچکی که بسته شده ببرید تا کودک به آرامی به او نزدیک شود.
• داشتن برنامه‌ریزی درست برای فعالیت‌های روزانه به کودک احساس ثبات و امنیت می‌دهد و تنش و اضطراب عمومی کودک را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می شود از انواع لوازم تحریر کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

چرا برخی از کودکان بیشتر می‌ترسند؟

چرا برخی از کودکان بیشتر می‌ترسند؟

طبیعی است که برخی از کودکان بیشتر از سایر آن‌ها می‌ترسند. دلیل این ترس بیشتر ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

• حساسیت ژنتیکی: برخی از کودکان به طور کلی در خلق و خوی خود حساس‌تر و احساسی‌تر هستند.
• داشتن والدین مضطرب: کودکان با تماشای رفتار والدین خود یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند. داشتن والدین مضطرب کودکان مضطرب نیز ایجاد می‌کند که از شرایط مختلفی ترس داشته باشند.
• والدین بیش از حد محافظ: کودک وابسته به احتمال زیاد احساس درماندگی می‌کند و همین امر منجر به اضطراب عمومی می‌شود.
• رویدادهای استرس زا: برخی از اتفاقات مانند جدایی والدین، جراحت یا بستری در بیمارستان باعث ایجاد ترس در وجود کودک می‌شود. درباره نقش مادر در تربیت فرزندان بخوانید.

سخن آخر

ترسیدن مسئله‌ای طبیعی در میان تمام کودکان است. اما درصورتی که به کودک راه‌های مقابله با آن آموزش داده نشود می‌تواند مشکلات مختلفی را برای او به همراه داشته باشد. کاهش اعتماد به نفس ازجمله مشکلاتی است که برای کودکان به وجود می‌آید. روش‌های مختلفی برای کاهش انواع ترس در کودکان و درمان آن‌ها وجود دارد که با توجه به نوع ترس و سن کودک باید در نظر بگیرید. والدین ابتدا باید به دنبال دلیل انواع ترس در کودکان بوده و با ریشه‌یابی ترس‌ها به آن‌ها برای غلبه بر ترس کمک کنند. پیشنهاد می شود مقاله ایده برای سیسمونی را بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)