علت ترس از مدرسه چیست بهمراه بهترین شیوه درمان

ترس از مدرسه در سنین ۶ و ۷ سالگی که زمان ورود به مدرسه است اصلا موضوع طبیعی محسوب نمی‌شود، و باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدامات لازم انجام شود‌.
علت ترس از مدرسه چیست بهمراه بهترین شیوه درمان

مدرسه قسمت مهمی از شخصیت و تربیت کودکان را تشکیل می‌دهد. این موضوع به درستی نشان دهنده اهمیت مدرسه و تحصیل است. در این بین کودکانی وجود دارند که از رفتن به مدرسه می‌ترسند! ترس از مدرسه مسئله بسیار مهمی است که باید به درستی درمان شود. در روند طبیعی رشد هر کودکی در سن ۱ تا ۲ سالگی با مقوله‌ای به نام اضطراب جدایی مواجه می‌شود. برخی از کودکان در این سنین وابستگی شدیدی به والدین نشان می‌دهند و در محیط‌های غیر از خانه خود احساس امنیت نمی‌کنند. تجربه اضطراب جدایی در سنین ۱ تا ۲ سال جز روند رشد کودکان محسوب می‌شود و طبیعی است. با افزایش سن کودک و داشتن احساس امنیت از طرف والدین این اضطراب در اکثر موارد به طور کامل درمان می‌شود. اما در خصوص ترس از مدرسه در سنین ۶ و ۷ سالگی که زمان ورود به مدرسه است اصلا موضوع طبیعی محسوب نمی‌شود، و باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدامات لازم انجام شود‌. در این مقاله به توضیح در مورد علت ترس از مدرسه می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر تا پایان با ما همراه باشید.

علت ترس کودکان از مدرسه

نشانه‌ های ترس از مدرسه

اضطراب جدایی در کودکان مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند. برخی از کودکان این اضطراب را به صورت عمیق‌تری دارند. اگر ترس و اضطراب از مدرسه طولانی مدت همراه با کودک باشد علاوه بر آسیب‌های روحی می‌تواند برای جسم کودک هم مخرب باشد. در ادامه با نشانه‌های ترس از مدرسه بیشتر آشنا می‌شوید‌. در صورت مشاهده این ویژگی‌ها می‌توان گفت کودک دچار ترس از مدرسه است. 
بروز نشانه‌های جسمی نظیر حالت تهوع، استفراغ، مشکلات، خستگی و ... بروز این نشانه‌ها در صورتی که علت پزشکی نداشته باشد، از جمله علائم ترس از مدرسه محسوب می‌شود. 
یکی دیگر از نشانه‌های ترس از مدرسه در کودکان کج خلقی و بد رفتاری آنها است. بدون دلیل مشخص رفتار کودک تغییر می‌کند. 
کودک در این دوران وابستگی شدیدی به والدین پیدا می‌کند. دچار ترس از جدایی از والدین می‌شود. وابستگی او به والدین و ترس از تنهایی به حدی زیاد است که غیر منطقی تلقی می‌شود‌. 
از دیگر نشانه‌های ترس از مدرسه می‌توان به آشفتگی در خواب و دیدن کابوس اشاره کرد‌. پیشنهاد می شود درباره بهترین کتاب های فرزند پروری بخوانید.
نکته مهمی که در خصوص این کودکان وجود دارد این موضوع است که علائم و نشانه‌های ترس از مدرسه در روزهایی که کودک به مدرسه می‌رود بروز می‌کنند. در مقابل این علائم در آخر هفته‌ها و روز‌های تعطیل که کودکان به مدرسه نمی‌روند، به شدت کاهش پیدا می‌کند. در برخی از کودکان نشانه‌های ترس از مدرسه در روزهای تعطیل به طور کامل از بین می‌رود. 
علاوه بر موارد گفته شده، کودکانی که هراس از مدرسه دارند، به دلایل مختلفی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند. هراس از مدرسه یک مشکل نادر محسوب نمی‌شود، زیرا کودکان زیادی به این ترس دچار هستند. متاسفانه ترس از مدرسه اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، اثرات مخرب زیادی را بر روی سطح تحصیلی کودکان بر جای می‌گذارد. به طور میانگین ۱ تا ۵ درصد از کودکان در سالهای اولیه ورود به مدرسه ترس از مدرسه را تجربه می‌کنند. مدرسه هراسی یک مشکل استرس آور برای والدین محسوب می‌شود. اما جای هیچ نگرانی نیست. والدین با حفظ آرامش خود و بودن به موقع در کنار فرزندشان می‌توانند تاثیر زیادی در کاهش این مشکل داشته باشند. قبل از هر اقدامی والدین باید در مورد اینکه علت ترس از مدرسه چیست؟ تحقیق کنند. و بدانند که چه چیزی علت هراس از مدرسه در فرزندشان است. پس از آگاهی درمورد علت ترس از مدرسه می‌توانند اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند‌. پیشنهاد می شود از جدیدترین انواع میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

علت ترس از مدرسه

علت ترس از مدرسه

در این قسمت به این سوال که علت ترس از مدرسه چیست؟ پاسخ می‌دهیم. برای آگاهی بیشتر در مورد علت ترس کودکان از مدرسه تا پایان با ما همراه باشید. 
از جمله عواملی که می‌توان از آن تحت عنوان علت هراس از مدرسه یاد کرد، ویژگی‌های شخصیتی کودک است. احتمال بروز هراس از مدرسه در کودکانی که خجالتی هستند و اضطراب از بودن در اجتماع دارند، بیشتر است. این دسته از کودکان ممکن است به دلیل تصور داشتن روابط بد با معلم یا دانش آموزان دچار ترس از مدرسه شوند. 
داشتن مشکلات عذاب آور شخصی نظیر شب ادراری هم می‌تواند علت ترس کودکان از مدرسه باشد. برخی کودکان هنگام ورود به مدرسه به دلیل داشتن ترس از عملکرد اشتباه، گرفتن نمرات بد و تنبیه شدن از طرف والدین یا معلم دچار این هراس می‌شوند. 
گاهاً ممکن است پیش بیاید که کودک در روزهای اول در رفتن به مدرسه مشکلی ندارد، اما پس از چند روز دچار ترس از مدرسه می‌شود. در چینن مواردی علت اصلی ترس از مدرسه در کودکان مواجه شدن با زورگویی یا تهدید در مدرسه است. یا اینکه در مدرسه مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و این موضوع سبب بروز ترس از مدرسه در کودک می‌شود. پیشنهاد می شود از جدیدترین انواع کوله پشتی بچه گانه پیکوتویز دیدن فرمایید.
باید یاداور شد که ویژگی‌های شخصیتی خود کودک یا روابطش در مدرسه تنها عواملی نیستند که می‌توانند سبب بروز ترس از مدرسه در کودکان شوند. در برخی موارد علت خانواده و روابط آن است. والدینی که بیش از حد محافظه کار هستند و سبب وابستگی زیاد کودک به خودشان شده‌اند، اگرچه ممکن است نیت حفاظت از فرزندشان را داشته باشند سبب بروز اضطراب جدایی و ترس از مدرسه در کودک می‌شوند. 
از دیگر علت‌‌های بروز ترس از مدرسه در کودکان می‌توان به وجود مشکلات خانوادگی نظیر بیماری یکی از اعضا، طلاق والدین، مرگ یکی از اعضای خانواده و... اشاره کرد‌. 
لازم به یاداوری است که موارد گفته شده تنها چند مورد از علت‌هایی هستند که می‌توانند سبب بروز هراس از مدرسه در کودک شوند. عوامل ایجاد این حس در کودکان مختلف متفاوت است. تشخیص آن هم کار دشواری محسوب می‌شود. در برخی موارد خود کودک هم به درستی علت ترس از مدرسه را در خود نمی‌داند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ساختنی چوبی پیکوتویز دیدن فرمایید.

علت ترس از مدرسه چیست

درمان ترس از مدرسه

یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای تشخیص علت ترس از مدرسه و درمان آن حرف زدن با کودک است. برخی از کودکان تا وقتی از آنها سوالی پرسیده نشود، در مورد آن توضیح نمی‌دهند. با فرزند خود حرف بزنید، به او آرامش خاطر بدهید و از او بخواهید که علت هراس از مدرسه را به شما توضیح دهد. اگر ترس از مدرسه در کودک شما زیاد است، می‌توانید در ابتدا ساعت حضور او در مدرسه را کاهش دهید و برای جلوگیری از عقب ماندن در درس‌ها در خانه با او تمرین کنید. با کاهش ترس از مدرسه زمان حضور او در مدرسه را افزایش دهید تا زمانیکه بتواند یک روز کامل در مدرسه بماند. پیشنهاد می شود از جدیدترین انواع تخته نقاشی پیکوتویز دیدن فرمایید.
به مدرسه بروید، با معلمان او صحبت کنید و از نبود موانع آموزشی در مدرسه مطمئن شوید. ناتوانی کودک در یادگیری مطالب جدید یا نداشن توانایی تمرکز بر روی موضوع درس هم می‌تواند از عوامل بروز ترس از مدرسه باشد. این عوامل را پیدا کنید. جدای از این ممکن است کودک در مدرسه با تهدیدی مواجه باشد. در صورت وجود چنین شرایطی به طور جدی نسبت به رفع آن اقدام کنید. پیشنهاد می شود درباره فواید مهد کودک بخوانید.
کلام آخر
به عنوان سخن پایانی باید گفت، موارد گفته شده تنها چند مورد از راه‌هایی است که برای درمان ترس از مدرسه در کودکان می‌توان انجام داد. والدین با توجه به علت ترس از مدرسه فرزندشان می‌توانند راه مناسب برای درمان آن را پیدا کنند. اما اگر با تلاش شما و معلمان اضطراب و ترس کودک کاهش پیدا نکرد، لازم است با یک روانشناس کودک مشورت کنید. پیشنهاد می شود درباره نشانه والدین بد بخوانید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)