نشانه والدین بد چیست؟ | والدین بد چه کارهایی میکنند؟

پدر و مادر اولین و مهم‌ترین افرادی هستند که بر تربیت و شخصیت کودک تأثیر می‌گذارند.
نشانه والدین بد چیست؟ | والدین بد چه کارهایی میکنند؟

پدر یا مادر بودن ازجمله مهم‌ترین و سخت‌ترین کارهای دنیا است. کودکان مخصوصا در سنین پایین بسیاری از رفتارها و فعالیت‌ها را به درستی انجام نداده و حتی توانایی و درک تشخیص درست یا غلط را ندارند و این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از والدین می‌شود. گاهی اوقات پدر یا مادر رفتارهایی کاملا غلط با تأثیر بد بر فرزندان خود انجام می‌دهند. بسیاری از والدین از غلط بودن رفتار خود آگاهی نداشته و ندانسته به کودک خود آسیب می‌زنند. حال باید ببینیم نشانه والدین بد چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از مهم‌ترین نشانه‌ والدین سمی را برای شما معرفی کنیم. که با ترک این عادت‌ها و رفتارها می‌توانید کودک سالم‌تر و با تربیت و شخصیت درستی داشته باشید.

نقش والدین در تربیت کودک

پدر و مادر اولین و مهم‌ترین افرادی هستند که بر تربیت و شخصیت کودک تأثیر می‌گذارند. کودکان بیشترین وقت خود را با پدر و مادر می‌گذارند و رفتارهای آن‌ها از والدین تأثیر می‌گیرد. ارتباط درست و سالم میان والدین با فرزندان زمینه تربیت صحیح را فراهم می‌کند. والدین بخش مهمی از زندگی هر کودکی هستند و به عنوان الگویی مهم برای تربیت کودک هستند.

نشانه والدین بد

والدین بد به چه کسانی گفته می‌شود؟

در این میان برخی از والدین به عنوان والدین سمی شناخته می‌شوند. این نوع پدر و مادرها با رفتارهای کاملا اشتباه و غلط خود آسیب‌های جبران ناپذیری به کودک خود وارد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از شیوه‌های تربیت فرزند بیشتر از آنکه برای فرزند شما مفید باشد مضر است.

فرزندپروری نادرست مجموعه اقداماتی است که می‌تواند به طور جدی به رفتار و روان کودک آسیب برساند. فرزندپروری بد تنها به یک عمل محدود نمی‌شود و همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌ای از رفتارهای نادرست است که معمولاً تأثیرات مضر بر کودک دارند. بیشتر والدین سمی از میزان ضرر و آسیب رفتار خود آگاه نیستند، اما این موضوع تأثیر منفی رفتارها را بر کودک کاهش نمی‌دهد.

فرزندپروری نادرست می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر فرزند شما بگذارد. باید به خاطر داشته باشید که فرزند شما فردی است که از شما انتظار مراقبت دارد. والدین می‌توانند برای آگاهی از رفتارهای نادرست مطالعه کنند و یا به پزشک مراجعه کنند. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

نشانه والدین سمی

مهم‌ترین نشانه‌ها و خصوصیات پدر و مادر بد

مسئله مهمی که در تربیت کودکان و نقش والدین وجود دارد این است که گاهی اوقات والدین رفتارهایی کاملا اشتباه با تأثیر منفی در مقابل کودک خود انجام داده و باعث ایجاد جنبه‌های شخصیتی منفی و آسیب زیاد به کودک خود می‌شوند. در ادامه قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین اشتباهات رفتاری و نشانه والدین بد را معرفی کنیم.


توبیخ و سرزنش بیش از حد کودک

اگر کودک شما کار اشتباهی انجام دهد، نباید او را بیش از حد تنبیه کنید. مخصوصا زمانی که از اشتباه بودن کار آگاهی نداشته و با صداقت مسئله را با شما درمیان می‌گذارد، سرزش او تأثیر بسیار بدی داشته و باعث می‌شود کودک در سایر موارد با شما صادق نباشد. پیشنهاد می شود درباره علت خجالتی بودن کودکان بخوانید.

تنبیه بدنی کودک

یکی از رفتارهای بسیار اشتباه که والدین در مقابل کودک خود انجام می‌دهند تنبیه بدنی است. این کار مخصوصا در جمع و مقابل افراد دیگر به شدت به کودک شما آسیب می‌زند. به هیچ عنوان تنبیه بدنی را در روش تربیتی خود به کار نبرید و اگر قصد صحبت کردن با کودک خود دارید در تنهایی و به دور از اطرافیان انجام دهید. با این کار نه تنها کودک اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد، بلکه دچار استرس و اضطراب خواهد شد. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ساختنی چوبی پیکوتویز دیدن فرمایید.

نشانه پدر و مادر بد

تشویق نکردن کودک

برخی از والدین هرگز کودک خود را برای انجام کارهای درست تشویق نمی‌کنند. تشویق کودک برای انجام کارهای مفید و مثبت شور و اشتیاق کودک شما را برای انجام فعالیت موردنظر بیشتر می‌کند. درمقابل تشویق نکردن باعث دلسرد شدن کودک می‌شود. با تغییر نحوه بیان خود کودک را برای انجام کارها ترغیب کنید، به عنوان مثال به جای "برای نمرات بهتر باید زود بیدار شی" به او بگویید "تو باهوش هستی عزیزم. من به شما کمک می‌کنم زودتر از خواب بیدار بشی تا نمرات بهتری بگیرید".

نداشتن ارتباط عاطفی با کودک

یکی از مشکلاتی که بسیاری از والدین با آن روبرو هستند ناتوانی در بروز احساسات به کودک است. سعی کنید کودک خود را در آغوش گرفته و با او ارتباط عاطفی برقرار کنید. محبت خود را از کودک خود دریغ نکنید. گاهی اوقات بی توجهی به کودک باعث می‌شود کودک به دنبال انجام کارهایی باشد تا توجه شما را به خود جلب کند. پیشنهاد می شود از انواع پازل چوبی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

خصوصیات پدر و مادر بد

پشتیبانی نکردن از کودک

کودک شما در شرایط مختلف به حمایت و پشتیبانی شما احتیاج دارد. حمایت نکردن شما از کودک در شرایط سخت باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودک می‌شود. در مواقعی مانند امتحانات مدرسه او را تنها نگذاشته و با راهنمایی و حمایت به او انرژی مضاعف بدهید. پیشنهاد می شود درباره نشانه های کودک شاد بخوانید.

مقایسه کودک با دیگران

مقایسه کودک با دیگران یک نشانه والدین بد است که به شدت بر روح و روان کودک تأثیر می‌گذارد. مقایسه کردن برای افراد بزرگسال نیز بسیار اشتباه است و کودکان نیز با این کار دچار استرس شده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. علاوه بر آن این کار باعث ایجاد حس لجبازی در کودک نسبت به همسالان خود می‌شود.

بی توجهی به احساسات کودک

نشانه پدر و مادر بد بی توجهی به احساسات کودک در مواقع مختلف است. بسیاری از پدر و مادرها تصور می‌کنند کودکان درکی از وقایع مثبت و منفی اطرافشان ندارند، درصورتی که اینگونه نیست و کودکان کاملا غم و شادی را درک می‌کنند. در مواقع مختلف و مخصوصا پیشامدهای منفی به احساسات کودک خود توجه داشته و به صحبت‌های او گوش دهید. پیشنهاد می شود از جدیدترین مدل های میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

بی توجهی به احساسات کودک

جمع‌بندی

تربیت فرزند از مهم‌ترین وظایف پدر و مادرهاست. کودک شما ابتدا نزد شما تربیت شده و شخصیت او شکل می‌گیرد، سپس در جامعه حضور می‌یابد. داشتن رفتارهای درست و قوانین تربیتی اصولی، به تربیت فرزند سالم می‌انجامد. در این میان برخی از والدین خواسته یا ناخواسته با رفتارهای اشتباه و سمی خود به کودک آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند. برای جلوگیری از پیش آمدن این رفتارها قبل از اقدام به فرزندآوری باید به طور کامل در مورد نحوه تربیت کودک و رفتار با او در سنین مختلف مطالعه کنید و از نشانه والدین بد آگاه باشید. به این صورت می‌توانید فرزندی با ویژگی‌های شخصیتی و تربیتی مثبت داشته باشید. پیشنهاد می شود درباره بهترین کتاب های فرزند پروری بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)