علت شب ادراری و چگونه درمان میشود؟

شب ادراری یک پدیده ناخواسته است و در خواب رخ می‌دهد، بنابراین هنگامی که کودک دچار شب ادراری می‌شود نباید او را مقصر دانست.
علت شب ادراری و چگونه درمان میشود؟

شب ادراری از جمله مشکلات رایج در بین کودکان است. در توضیح شب ادراری باید گفت شب ادراری به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد ناخواسته در طول شب هنگامی که خواب است تخت خود را خیس می‌کند. به طور کلی بروز شب ادراری در بین کودکان رایج‌تر از بزرگسالان است.
شب ادراری یک پدیده ناخواسته است و در خواب رخ می‌دهد، بنابراین هنگامی که کودک دچار شب ادراری می‌شود نباید او را مقصر دانست. شب ادراری به تنهایی آسیب‌های روحی و روانی زیادی به کودکان وارد می‌کند. از جمله آسیب‌های شب ادراری می‌توان به کاهش اعتماد به نفس اشاره کرد. با توجه به این موضوع سرزنش کردن کودک به دلیل این اتفاق ناخواسته می‌تواند سبب تشدید عوارض آن شود. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد علت شب ادراری و درمان شب ادراری کودکان می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر در مورد این موضوع تا پایان با ما همراه باشید.


شب ادراری چیست؟

معمولا در بازه زمانی ۲ تا ۴ سال والدین دستشویی رفتن را به کودکان خود آموزش می‌دهند. برخی از کودکان از زمانی که دستشویی رفتن را یاد می‌گیرند، توانایی کنترل آن را به دست می‌آورند، در نتیجه دچار شب ادراری نمی‌شوند. اما در عوض گروهی از کودکان هم هستند که به دلیل کنترل نکردن ادرار در در طول شب دچار شب ادراری می‌شوند. دامنه علت‌هایی که ممکن است سبب بروز شب ادراری شوند، زیاد است. عوامل مختلفی از جمله برخی بیماری‌ها یا استرس و اضطرابی که کودک تحمل می‌کند می‌توان سبب شب ادراری شود. پیشنهاد می شود انواع سی دی آموزشی کودک پیکوتویز را ببینید.

شب ادراری

علل بروز شب ادراری

علت شب ادراری به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد آنها می‌پردازیم.

از جمله عوامل موثر در بروز شب ادراری این است که مثانه به اندازه کافی کشیده نمی‌شود. در نتیجه مثانه توانایی نگه داشتن ادرار در طول شب را ندارد.

علت دومی که می‌تواند سبب بروز این پدیده شود این است که بدن در طول شب مقدار زیادی ادرار تولید کند.

بیدار نشدن کودک از خواب هم یک علت شب ادراری است. در این حالت مثانه پس از پر شدن پیام را به مغز صادر می‌کند، اما کودک از خواب بیدار نمی‌شود.

استرس و اضطراب هم از دیگر عوامل بروز شب ادراری هستند. در برخی موارد کودک دچار شب ادراری نیست. اما به دلیل شرایط روحی یا استرس و اضطراب زیاد دچار شب ادراری می‌شود.

شب ادراری می‌تواند به دلیل عوامل وراثتی نیز بروز دهد. علت شب ادراری هر چه که باشد قابل درمان است و خوشبختانه در اکثر موارد با افزایش سن این مشکل حل می‌شود.

اگر شب ادراری کودک برای مدت طولانی ادامه دار شد یا اینکه کودک شما قبلا دچار شب ادراری نبوده است، به طور ناگهانی دچار شب ادراری شده بهتر است در این زمینه با متخصص کودکان مشورت کنید. زیرا در برخی موارد بیماریهایی نظیر دیابت، یبوست و... می‌توانند علت بروز شب ادراری باشند. لازم به یاداوری است که تنها در درصد کمی از کودکان مشکلات جسمی و بیماری علت بروز شب ادراری است. پیشنهاد می شود انواع کتاب کودک پیکوتویز را ببینید.

علت شب ادراری

درمان شب ادراری

در این قسمت از مقاله به بیان روش‌هایی می‌پردازیم که در خصوص درمان شب ادراری موثر هستند.

قبل از هر اقدامی باید در این مورد با کودک حرف بزنید. شب ادراری آسیب‌های روحی و روانی زیادی را به همراه دارد. در برخی موارد آثار آنها تا مدتها همراه کودک باقی می‌ماند. بنابراین با کودک حرف بزنید و به او اطمینان دهید که این یک اتفاق طبیعی است و ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید. به او بگویید که همه کودکانی که دچار این مشکل هستند با افزایش سن این دوره را پست سر می‌گذارند. علاوه بر دادن اطمینان خاطر به کودکان باید دقت داشته باشید که اطرافیانی که از این موضوع مطلع هستند، کودک را مسخره نکنند. به طور کلی شب ادراری مشکل حاد و پیچیده‌ای نیست. به آسانی قابل درمان است. با ما همراه باشید تا با روش‌های موثر درمان شب ادراری کودکان بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد می شود مقاله جشنواره ملی اسباب بازی چیست را بخوانید.

بسیاری از کودکان در شب‌هایی که مایعات زیادی می‌نوشند، دچار شب ادراری می‌شوند. در این حالت بهترین کار این است که در طول روز به میزان کافی مایعات به کودک بدهید تا در ساعات قبل از خواب مقدار زیادی مایعات نخورد. علاه بر این نوشیدنی‌های کافئین دار سبب افزایش ادرار می‌شوند در ساعات ابتدایی شب این دسته از نوشیدنی‌ها را به کودک خود ندهید. برای اطمینان هم می‌توانید چند دقیقه قبل از اینکه کودک به تخت خواب برود او را به دستشویی ببرید.

تشویق کردن کودک و جایزه دادن به او همواره یکی از روش‌های موثر در ایجاد عادات خوب در کودکان است. اما در این مورد موضوع کمی متفاوت است. با توجه به اینکه شب ادراری یک اتفاق ناخواسته و غیر ارادی است، کودک در بروز آن هیچ نقشی ندارد. بنابراین گفتن این موضوع که اگر تخت خود را خیس نکنی به تو جایزه خواهم داد یک تشویق اشتباه است. با انجام اینکار فقط سبب افزایش استرس و اضطراب فرزندتان می شوید. اگر قصد استفاده از تشویق برای درمان شب ادراری کودکان را دارید، بهتر است برای کارهای دیگر نظیر اینکه چند ساعت قبل از خواب مایعات ننوشد یا اینکه قبل از خواب دسشویی برود جایزه تعیین کنید. پیشنهاد می شود مقاله ترس از تاریکی کودکان را بخوانید.

شرطی سازی کودک یکی دیگر از روش‌های درمان سریع شب ادراری است. در این روش یک ساعت را کوک می‌کنند و آن را کنار تخت کودک قرار می‌دهند. ساعت قبل از اینکه کودک تختش را خیس کند زنگ می‌زند، در نتیجه کودک از خواب بیدار می‌شود و به دستشویی می‌رود. این روش از جمله روش‌های قابل اجرا و کم هزینه است که اگر به طور پیوسته انجام شود موثر واقع می‌شود. پیشنهاد می شود از انواع کادو تولد های پیکوتویز دیدن فرمایید.

درمان شب ادراری کودکان

جمع بندی

به عنوان سخن پایانی باید یادآور شد که شب ادراری یک مشکل طبیعی است که ممکن است برای کودک شما هم رخ دهد. در صورت بروز آن جای نگرانی نیست زیرا شب ادراری مشکل پیچیده‌ای نیست و به طور طبیعی با افزایش سن کودک درمان می‌شود. روش‌های گفته شده در این مقاله تنها چند مورد از روش‌های درمان سریع شب ادراری هستند‌. هر شخص با توجه به شرایط خود می‌تواند از روش‌های دیگری هم استفاده کند. پیشنهاد می شود مقاله اکشن فیگور چیست را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. علت شب ادراری چیست؟

علت شب ادراری به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. 1. مثانه توانایی نگه داشتن ادرار در طول شب را ندارد 2. بدن در طول شب مقدار زیادی ادرار تولید می کند 3. بیدار نشدن کودک از خواب 4. استرس و اضطراب کودک.

2. روش های درمان شب ادراری چیست؟

1. قبل از هر اقدامی باید در این مورد با کودک حرف بزنید و به او اطمینان دهید که این یک اتفاق طبیعی است 2. کودک در ساعات قبل از خواب مایعات زیادی نخورد 3. تشویق کردن کودک و جایزه دادن به او 4. شرطی سازی کودک یکی دیگر از روش‌های درمان سریع شب ادراری است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)