Origami یا اوریگامی چیست | بررسی تاثیرات اوریگامی

اوریگامی در حقیقت یکی از هنرهای بسیار محبوب در سراسر جهان است که تاریخچه آن به کشور ژاپن برمی‌گردد.
Origami یا اوریگامی چیست | بررسی تاثیرات اوریگامی

احتمالاً تاکنون واژه «اوریگامی» را به دفعات شنیده‌اید و این سؤال به ذهنتان خطور کرده که اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد؟ اوریگامی در حقیقت یکی از هنرهای بسیار محبوب در سراسر جهان است که تاریخچه آن به کشور ژاپن برمی‌گردد. هدف از این هنر خلق اشکال هندسی مختلف بدون نیاز به برش و تنها با عمل تا کردن کاغذ است. امروزه مطالعات بسیاری بر روی تأثیر اوریگامی بر خلاقیت و کودکان انجام گرفته است. مطالعات در این زمینه نشان‌دهنده کاربرد اوریگامی در حوزه‌های مختلف به ویژه در آموزش و سطح یادگیری دانش‌آموزان است. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم اوریگامی چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد.

اوریگامی چیست؟

اوریگامی یک هنر باستانی تا زدن کاغذ است که برخی آثار آن در چین و عمیق‌ترین ریشه‌های آن در ژاپن باستان وجود دارد. اوریگامی در حقیقت از دو واژه «اوری، ori» به معنای تاشو و «گامی، gami» به معنای کاغذ تشکیل شده که اغلب با فرهنگ ژاپنی در ارتباط است. در دنیای مدرن از واژه اوریگامی به عنوان یک اصطلاح برای تمامی روش‌های تاشو، صرف نظر از فرهنگ منشاء آن‌ها استفاده می‌شود. هدف از این هنر باستانی استفاده از تکنیک‌های مختلف تاشو بر روی یک ورق کاغذ مربع مسطح و تبدیل آن به یک مجسمه کامل است. در تاریخ باستان برش بخشی از این هنر محسوب می‌شده، اما امروزه در دنیای مدرن از این کار اجتناب می‌کنند. در ژاپن باستان واژه اوریگامی به صورت kirigami بوده که به برش در طرح‌ها اشاره دارد. در ژاپن معروف‌ترین مدل اوریگامی «جرثقیل کاغذی» است. به طور کلی این طرح‌ها با یک کاغذ مربع شکل شروع می‌شوند که کناره‌های آن‌ها ممکن است از رنگ، چاپ یا الگوهای مختلف برخوردار باشند.

اوریگامی چیست

تاریخچه اوریگامی چیست؟

در اروپا چین و ژاپن سنت‌های مختلف این هنر به وجود آمده که مستنداتش توسط مورخان ثبت شده است. اوریگامی تا قرن بیستم بیشتر سنت‌هایی جداگانه بوده است. مثلاً در چین در مراسمات تشییع و عزاداری تصاویر کاغذی تا شده سوزانده می‌شدند. در فرهنگ ژاپن نیز اولین اشاره به این هنر در شعری کوتاه از ایهارو سایکاکو (۱۶۸٠) بوده که از طرح پروانه‌ای سنتی استفاده شده در عروسی‌های شینتو یاد می‌کند. در ژاپن این هنر بیشتر به عنوان هدایا، کارت‌های تبریک و سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این هنر در طول سال‌ها توسعه یافته و امروزه برای موارد متعددی کاربرد دارد. در اوایل دهه ۱۹۰۰ آکیوا یوشیزاوا نوآوری‌های بسیاری از جمله: اوریگامی در حالت مرطوب، سیستم نمودار یوشیزاوا- راندلت و... را ابداع کرد. در دهه ۱۹۸۰ خواص ریاضی فرم‌های تا شده مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت منجر به افزایش سریع مدل‌های پیچیده اوریگامی شد. از اواخر قرن بیستم نیز علاقه جدیدی برای درک رفتار مواد تاشو از نظر علمی و هنری ایجاد شد. از این دوره به بعد اوریگامی جدید که با سبک سنتی آن بسیار متفاوت بود، به دلیل مشارکت ریاضیات و تکنیک‌هایی مانند: جعبه پلیسه و ... به سرعت تکامل یافت. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.


اوریگامی یک هنر باستانی است که امروزه در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هنر در افزایش علاقه و دوستی کودکان با طبیعت و حیوانات به شدت تأثیرگذار است. 

کاربرد اوریگامی

انواع اوریگامی چیست؟

اوریگامی انواع مختلفی دارد. علاوه بر رایج‌ترین آن‌ها طرح‌های جسم متحرک نیز وجود دارد. در این مدل اوریگامی‌های ساخته شده می‌توانند به شیوه‌های هوشمندانه حرکت کنند. اوریگامی اکشن که پرواز می‌کند و برای این کار به تورم یا انرژی جنبشی دستان یک فرد نیاز دارد. اوریگامی مدولار نیز نمونه‌ای دیگر است که در آن برای کامل شدن یک طرح تعدادی قطعه یکسان در کنار هم قرار می‌گیرند. اوریگامی مرطوب نیز یک تکنیک خاص است که در آن به جای ایجاد چین‌های مستقیم هندسی و سطوح صاف از انحناهای ملایم به واسطه مرطوب شدن کاغذ استفاده می‌شود. از دیگر انواع اوریگامی می‌توان به نوار تاشو، کیسه چای و پورلند اشاره کرد. پیشنهاد می شود درباره تک فرزندی بخوانید.

تاثیر اوریگامی بر خلاقیت

کاربرد اوریگامی در ریاضیات

با مطالعاتی که بر روی نحوه تا زدن کاغذ و الگوهای چین در تولید مدل‌های دو بعدی و سه بعدی انجام شد، پیشرفت‌های زیادی در زمینه تکنولوژی به دست آمد. مثلاً در ساخت کیسه‌های هوای خودرو و کاشت استنت از حالت تا شده بهره‌مند شدند. از این هنر می‌توان برای ساخت طرح‌های مختلف هندسی که با قطب نما و سازه‌ها استفاده نمی‌شود، بهره‌مند شد. به عنوان مثال از تا زدن کاغذ برای برش زاویه و دو برابر شدن مکعب استفاده می‌شود. پیشنهاد می شود درباره انواع اکشن فیگور بخوانید.

در اوریگامی فنی نیز از مدل به عنوان یک الگوی چینش مهندسی تصور می‌شود. با پیشرفت در ریاضیات اوریگامی ساختار اساسی یک مدل جدید را می‌توان قبل از هرگونه تا شدن واقعی روی کاغذ ترسیم کرد. این روش توسط روبرت لانگ، مگورو توشیوکی و دیگران توسعه یافته و امکان ایجاد مدل‌های پیچیده‌تر مانند: هزارپاهای پا، چهره انسان با مکمل کامل انگشتان دست و پا و ... را فراهم می‌کند. از طرفی بر اساس مرکز آمار آموزش و پرورش آمریکا در سال ۲۰۰۳، هندسه یکی از نقاط ضعف دانشجویان بود. مطالعات نشان داد که هنر اوریگامی می‌تواند درک مفاهیم هندسی، فرمول‌ها و برچسب‌ها را تقویت و آن‌ها را زنده کند. از انواع اسباب بازی پسرانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

تأثیر اوریگامی بر خلاقیت

خلاقیت یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه‌های مختلف روانشناسی و علوم تربیتی است. از این رو برای تقویت این مهارت در کودکان از تکنیک‌های بسیاری استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها هنر اوریگامی است. مطالعات در زمینه تأثیر اوریگامی بر خلاقیت نشان داده که این هنر شیوه‌های یادگیری را برمی‌انگیزد و باعث افزایش و تقویت مهارت‌های تجسم فضایی می‌شود. یادگیری اوریگامی به کودکان این امکان را می‌دهد تا علاوه بر تقویت خلاقیت بتوانند زبان بومی خود را برای جهان پیرامون خود درک و توصیف کنند. از طرفی محققان معتقدند کودکانی که هنر اوریگامی را آموخته‌اند از نظر ذهنی عملکرد بهتری دارند. همچنین در مطالعاتی که بر روی دانش‌آموزان پایه پنجم پسر در تهران انجام شد، تأثیر اوریگامی بر خلاقیت که شامل: روان، انعطاف‌پذیری و اصالت است را تأیید می‌کند. از انواع اسباب بازی دخترانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

همه چیز درباره اوریگامی

جمع‌بندی

در مقاله اوریگامی چیست سعی کردیم همه چیز درباره اوریگامی از تاریخ گرفته تا تأثیرات آن بر کودکان و پیشرفت تکنولوژی را برای شما عزیزان به صورت مختصر توضیح دهیم. اوریگامی در حقیقت راهی است که کودکان با استفاده از آن می‌توانند تجسم فضایی خود را تقویت کرده و ریاضیات را بهتر درک کنند. از این رو یک راه‌حل بسیار مناسب برای هیجان انگیز کردن آموزش محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. پیشنهاد می شود درباره شب ادراری کودکان بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. اوریگامی چیست؟

اوریگامی یک هنر باستانی است که امروزه در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هنر در افزایش علاقه و دوستی کودکان با طبیعت و حیوانات به شدت تأثیرگذار است. 

2. کاربرد اوریگامی چیست؟

کاربرد اوریگامی در حوزه‌های مختلف به ویژه در آموزش و سطح یادگیری دانش‌آموزان است. اوریگامی در حقیقت راهی است که کودکان با استفاده از آن می‌توانند تجسم فضایی خود را تقویت کرده و ریاضیات را بهتر درک کنند. از این رو یک راه‌حل بسیار مناسب برای هیجان انگیز کردن آموزش محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)