چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم و انها را بهتر بشناسیم [13 روش]

با همه شیرینی داشتن فرزند یکی از مهم‌ترین مسائل برقراری ارتباط موثر با کودکان است. داشتن یک رابطه پایدار که باعث ایجاد احترام و عزت نفس در هر دو طرف شود یکی از نکات مهم ارتباط کودک است.
چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم و انها را بهتر بشناسیم [13 روش]

شاید یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌های تربیتی والدین این باشد که چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم ؟

با همه شیرینی داشتن فرزند یکی از مهم‌ترین مسائل برقراری ارتباط موثر با کودکان است. داشتن یک رابطه پایدار که باعث ایجاد احترام و عزت نفس در هر دو طرف شود یکی از نکات مهم ارتباط کودک است.

از طرفی اجرای اصول ارتباط موثر با کودک باعث می‌شود در آینده کودک بتواند با اطرافیان خود نیز به راحتی ارتباط برقرار کند و از همه مهم‌تر روابط سالمی را در زندگی‌اش تجربه کند.

روند رشد کودک از دو سالگی تا سن 11 سالگی با تغییرات زیادی رو به روست و از این رو شیوه ارتباط با کودکان متناسب با سن و رشد کودک تغییر می‌کند.

شیوه‌ای که سال گذشته با کودک خود صحبت می‌کردید دیگر امروز کارایی ندارد. بنابراین باید در جواب به این سؤال که چگونه با کودکان خود ارتباط برقرار کنیم ابتدا بگوییم که باید بتوانید با توجه به مراحل رشد کودک و ویژگی‌های شخصیتی او شیوه‌های مناسب را یاد بگیرید و اجرا کنید.

برای ارتباط با کودکان زیر دو سال لازم است که شما آن‌ها را لمس کنید و در آغوش بگیرید. نوازش کودکان در این سنین اهمیت زیادی دارد. داشتن لحنی آرام و ملایم برای ارتباط موثر با کودکان در این سنین بسیار مهم است.

پیام‌های بدنی شما بر روی شیرخواران اهمیت زیادی دارد. کودک در این سنین توجه مطلق می‌خواهند حتماً دیده‌اید که وقتی با تلفن صحبت می‌کنید شروع به گریه می‌کنند که نشانه اعتراض آن‌هاست.

نیاز نیست که کودک شما متوجه کلام شما شود اما با او صحبت کنید. او صدای شما و تن آن را می‌شنود و با احساسات خود پیوند می‌زند. در آغوش کشیدن و بوسیدن کودک را در این سنین فراموش نکنید. پیشنهاد می شود از انواع کتاب کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم

برای سنین 2 تا 6 سالگی

در پاسخ به سؤال چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم سن اهمیت زیادی دارد. در سن 2 تا 6 سالگی کودکان دیگر کلام شما را متوجه می‌شوند. در این سنین دایره لغات کودکان غنی‌تر می‌شود و سعی می‌کنند با تمام قوا منظور خود را به والدین بفهمانند.

کودک در سنین پیش از دبستان بسیار درگیر چرایی است. مدام سؤال می‌کند و نه می‌گوید. این راهی است که کودک به وسیله آن احساس استقلال می‌کند. کودکان به شرکت در تصمیم گیری‌ها علاقه نشان می‌دهند.


اما در این سنین ما چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم و اصول ارتباط موثر با کودک چیست ؟

برای کودک در این سنین چرایی کارها را توضیح دهید، برای او وقت بگذارید و سعی کنید اگر خسته هستید کمی فرصت بگیرید و با صبر و حوصله به او دلیل رد یا قبول خواسته‌اش را بگویید. به او کمک کنید تا درباره کارهایش صحبت کند و به راحتی از احساساتش بگوید. این طور کمک می‌کنید تا هوشیاری عاطفی در او رشد کند. به آرزوهای کودک بها دهید و با او همدلی کنید. پیشنهاد می شود درباره آموزش صبر به کودکان بخوانید.

در پاسخ به سؤال چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم سن اهمیت زیادی دارد.

ارتباط موثر با کودکان

از شروع پیش‌دبستانی تا 11 سالگی

کودکان وقتی وارد مدرسه می‌شوند نسبت منطق در آنان بالاتر می‌رود. در این سنین نسبت به والدین خود احساس استقلال می‌کنند و گاهی هم به سرکشی می‌رسد. از والدین خود پرسش می‌کنند و نسبت به آن‌ها انتقاد می‌کند. در این دوران اصول ارتباط موثر با کودک با گفتگو شکل می‌گیرد. با او بالغانه رفتار کنید و بپذیرید که آن‌ها بزرگ شده‌اند. اما چه طور می‌توان با کودک گفتگو کرد؟ لازم است اصول گفتگو با کودک را بدانید تا بتوانید یک گفتگو موثر داشته باشید.

هنگامی که کودکان سؤالی می‌کند به معنای پنهان آن توجه کنید. به عنوان مثال اگر کودکان از دیدن دست خط شما خوشش نمی‌آید و بدخطی شما را می‌بیند لازم نیست به او تذکر بدهید بلکه بهتر است با او بگویید که لازم نیست همیشه هم خوش خط بود یا همه خوش خط نیستند. این طور حتی کودک شما هم می‌فهمد می‌تواند بد خط باشد و مدرسه و خانه جای امنی برای من است و اگر من بد خط هم باشم مرا می‌پذیرند. پیشنهاد می شود درباره حسادت کودکان بخوانید.

کودکان دوست ندارند نصیحت شوند و به آن‌ها امر و نهی شود.

توجه داشته باشید گفتگو با کودک مهارت می‌خواهد. اصل مهم در گفتگو با کودکان احترام است.

سؤالات جزعی از مدرسه آن‌ها بپرسید. از درس‌هایش و اتفاقاتی که افتاده صحبت کنید و از او بخواهید که با شما صحبت کند.

اگر اشتباه کردید اقرار کنید و تلاش کنید اوضاع را درست کنید. تلاش کنید گفت‌وگوی شما اعتماد به نفس را در کودک بالا ببرد. سعی کنید در صحبت‌های کودکتان به جزعیات توجه کنید.

یکی از مهمترین نکات در اصول ارتباط موثر با کودکان مشاهده کودک است. مشاهده به معنای تماشای بدون قضاوت کودکتان است. دیدن و لذت بردن از فعالیت‌هایش که منجر به شناخت بهتر او می‌شود.

اگر کودک شما به خودش توهین می‌کند یا خودش را با القاب زشت صدا می‌کند توجه کنید که نمی‌توانید فوری عقیده او را تکذیب یا تغییر دهید بلکه سعی کنید با سؤال‌های هدفمند او را به بخشی که نیاز است درک کند ببرید.

اما مهم‌ترین راه ارتباط موثر با کودکان بازی است. بازی یکی از نیازهای مهم برای رشد و سلامت روان کودک است. پیشنهاد می شود از انواع لوازم تحریر پیکوتویز دیدن فرمایید.

اصول ارتباط موثر با کودک

نکته مهم دیگر این است که برای ارتباط کودک باید یاد بگیرید که چگونه از او انتقاد کنید و چه طور او را تشویق کنید. همیشه تشویق کودک و یا تعریف از او اثر مثبت ندارد و لازم است که بتوانید شیوه صحیح تشویق کودک را مطالعه کنید و نسبت به آن آموزش ببینید.

درانتها برای پاسخ به سؤال چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم خیلی اهمیت دارد که کودک با شما احساس امنیت عاطفی بکنید. کودک شما نباید احساسات خود را پنهان کند باید بتواند به راحتی مسائل و مشکلات خودش را با شما مطرح کند. باید کودکتان بتواند در مواقعی که احساس ناامنی و ترس می‌کند به سمت شما بیاید و با شما گفتگو کند. جهت خرید اسباب بازی های جدید کلیک کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)