بررسی 6 دلیل اصلی دروغگویی کودکان

دروغگویی کودکان یکی از آزاردهنده‌ترین رفتارهایی است که والدین و اطرافیان بسیار از آن رنج می‌برند. دروغگویی کودکان باعث نگرانی والدین نسبت به رفتارهای کودک و آینده او می‌شود.
بررسی 6 دلیل اصلی دروغگویی کودکان

صداقت و راستگویی یکی از ویژگی‌هایی است که برای همه انسان‌ها اهمیت زیادی دارد. در خانواده‌ها نیز به این شکل است و اصل مهم در شکل‌گیری روابط درست و مستحکم راستگویی و صداقت است؛ بنابراین دروغگویی کودکان یکی از آزاردهنده‌ترین رفتارهایی است که والدین و اطرافیان بسیار از آن رنج می‌برند. دروغگویی کودکان باعث نگرانی والدین نسبت به رفتارهای کودک و آینده او می‌شود.

اما دلایل دروغگویی کودکان چیست؟ علت دروغگویی کودکان کدام است؟ برای اینکه دروغگویی کودکان را درمان کنیم باید ابتدا علت‌ دروغگویی کودکان را پیدا کنیم تا بتوانیم راهکار درستی برای آن به دست بیاوریم.

اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانیم کودکان در دنیایی رؤیایی و دور از واقعیت زندگی می‌کنند بنابراین نباید دروغگویی کودکان را با بزرگسالان یکی دانست. آن‌ها بسیاری از حرف‌هایی را که می‌زنند دروغ نمی‌دانند و به نظر آن‌ها حققیت است.

کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی برای سرگرمی دروغ می‌گویند و این کار برای او تفریح حساب می‌شود بدون این که قصد و نیتی داشته باشد.

کودک بعد از 4 سالگی بین واقعیت و دروغ به مرور تفاوت را پیدا می‌کند و در سن 6 سالگی کم کم از دروغگویی خود می‌کاهد. در این سن کودک متوجه می‌شود که خیال و واقعیت چیست؛ اما با همه این‌ها که گفته شد دروغگویی کودکان والدین را بسیار نگران می‌کند و گاهی خشمگین می‌شوند.

دروغگویی کودکان

علت دروغگویی کودکان

1. کمبود محبت

یکی از مهم‌ترین دلایل کودکان کمبود محبت است. کودک در زندگی به محبت نیاز دارد و باید از احساس دوست داشتن پر شود تا بتواند با اعتماد به نفس زندگی کند. محبت کافی باعث می‌شود که کودک خود را باور کند و نیازی نداشته باشد با دروغ گفتن از دیگران به خصوص از والدین خود محبت طلب کنند و جلب توجه نمایند. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

2. داشتن دوست خیالی

اگر اطراف خود کودکی داشته باشید بارها دیده‌اید که کودک با دوست خیالی خود زندگی می‌کنند و صحبت می‌کنند و از خاطرات و بازی‌هایشان با این دوست خیالی می‌گویند.

گاهی ممکن است کودک کاری را انجام دهد و سپس آن کار را به گردن دوست خیالی خود بیندازد. نیازی به نگرانی نسبت به این دوست خیالی نیست اما لازم است که والدین این رفتار کودکان را به حساب دروغگویی کودکان نگذارند. پیشنهاد می شود درباره علت ترس از مدرسه بخوانید.


3. ترس از تنبیه

یکی دیگر از علل دروغگویی در کودکان ترس است. ترس از اینکه به خاطر انجام کاری که کرده اند تنبیه یا سرزنش شوند. کودکی که تنبیه می‌شود به مرور یاد می‌گیرد که دروغ بگوید و از تنبیه فرار کند. والدین سختگیر باعث می‌شوند کودکان دروغگویی را تربیت کنند. در حقیقت با تنبیه ما خودمان کودکان دروغگویی تربیت می‌کنیم. پس بهتر است به کودک امنیت روانی دهید و اجازه دهید او برای گفتن هر مطلبی به شما احساس آرامش و اطمینان کند.

خانواده کانون محبت و عاطفه است اگر والدین به این وظیفه مهم خود توجه کنند‌ بچه‌ها در برابر تخلفات و یا اشتباهات خود دروغ نمی‌گویند. پیشنهاد می شود درباره سندرم تک فرزندی بخوانید.

4. دروغگویی والدین

یکی از بزرگ‌ترین و مؤثرترین الگوهای زندگی یک کودک پدر و مادر او هستند. درست است که اطرافیان دیگر نیز در زندگی او تأثیر دارند اما نقش اصلی را والدین خود کودک بازی می‌کنند. پس اگر والدین خودشان اهل دروغ گفتن به یکدیگر یا به اطرافیان باشند به مرور کودک نیز از آن‌ها الگو برداری می‌کند. شاید علل دروغگویی در کودکان را والدین ابتدا باید در خود جستجو کنند. جهت مشاهده و خرید اسباب بازی دخترانه کلیک کنید.

علل دروغگویی در کودکان

5. خیال پردازی

یکی دیگر از دلایل دروغگویی کودکان این است که هنوز کودکان قادر نیستند بین آن چیزی که از ذهنشان می‌گذرد و واقعیت تفاوتی قائل شوند. آنها گمان می‌کنند که هر چیزی که در ذهنشان است واقعیت دارد.

6. عدم تمرکز

یکی دیگر از دلایل دروغگویی کودکان این است که کودکان نمی‌توانند بر روی یک مسئله تمرکز کنند و گاهی فراموش می‌کنند که چه می‌گویند. جهت مشاهده و خرید اسباب بازی پسرانه کلیک کنید.

برای درمان دروغگویی کودکان چه کنیم؟

1. ارزشمند بودن راستگویی را به او نشان دهید

والدین برای این که کودک را به سمت راستگویی سوق دهند لازم است او را باارزش‌های راست گفتن در عمل آشنا کنند. گاهی بیان داستان‌های مختلف برای کودک به شکل گیری ذهن او و دانستن نکات منفی دروغ کمک کند. استفاده از بازی و دیدن فیلم یا انیمیشن‌های مختلف برای نشان دادن مزیت‌های راستگویی بسیار مفید است. پیشنهاد می شود درباره فواید مهد کودک بخوانید.

2. انتظارات خود را از کودکان پایین بیاورید

گاهی والدین توقعات و انتظاراتی از کودکان دارند که اصلاً با واقعیت او منطبق نیست. انجام تکالیف سخت و خارج از توان کودک باعث می‌شود او به سمت دروغ سوق پیدا کند. اگر کودکی خطایی کرد و راست گفت باید برای این که حقیقت را گفته تشویق شود و به ملایمت به او برای رفتار ناپسندش تذکر داده شود. والدین نباید توقع داشته باشند که کودکان همه خواسته‌های آن ها را برآورده کند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ساختنی چوبی پیکوتویز دیدن فرمایید.

دلایل دروغگویی کودکان


3. ایجاد محیطی سالم و امن در خانواده

محیط خانه برای تربیت کودک بسیار اهمیت دارد و باعث می‌شود که کودک حتی به شوخی نیز دروغ نگویید. با این که داشتن قوانین و مقررات در خانواده ضروری است اما زیاده روی در این امر آسیب‌های جدی به او می‌رساند.

4. به کودک برچسب دروغگو نزنید

هیچگاه کودک را با لقب دروغگو صدا نکنید و با این واژه او را تحقیر نکنید. این کار باعث می‌شود او دیگر به راحتی نتواند از این بحران عبور کند و با احساس گناه از کودکی درگیر شود.

5. از یک متخصص و مشاور حرفه ای کمک بگیرید

بهترین راه این است که در دوان حساس و اوقاتی که نمی‌دانید با کودک خود چگونه رفتار کنید از یک مشاور خوب کمک بگیرید.


در انتها برای یافتن درمان دروغگویی کودکان بهتر است ابتدا علل دروغگویی در کودکان را شناسایی کنید و با توجه به آن راهکار مناسب را اعمال کنید. پیشنهاد می شود درباره بهترین سه چرخه کودک بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. دلایل دروغگویی کودکان چیست؟

1. کمبود محبت 2. داشتن دوست خیالی 3. ترس از تنبیه 4. دروغگویی والدین 5. خیال پردازی 6. عدم تمرکز.

2. برای درمان دروغگویی کودکان چه کنیم؟

1. ارزشمند بودن راستگویی را به او نشان دهید 2. انتظارات خود را از کودکان پایین بیاورید 3. ایجاد محیطی سالم و امن در خانواده 4. به کودک برچسب دروغگو نزنید 5. از یک متخصص و مشاور حرفه ای کمک بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)