بهترین روش آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که والدین علاقه دارند در کودک خود تقویت کنند، حس مسئولیت پذیری است.
بهترین روش آموزش مسئولیت پذیری به کودکان


تربیت فرزند شامل بخش‌‌های مختلف و شکل‌گیری شخصیت کودک در ابعاد مختلف است. زمانی که والدین تصمیم به فرزند آوری گرفته و سعی می‌کنند او را به درستی تربیت کنند، باید تمام موارد تأثیرگذار را درنظر بگیرند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که والدین علاقه دارند در کودک خود تقویت کنند، حس مسئولیت پذیری است. مسئولیت‌پذیری نه تنا در کودکی که به رشد و پیشرفت کودک شما در بزرگسالی نیز کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم نکته‌های مهمی در مورد آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودکان معرفی کنیم.

مسئولیت‌پذیری به چه معناست؟

مسئولیت‌پذیری تعریف‌های مختلفی داشته که در ادامه برخی از این موارد عنوان شده‌اند:
• قابل اعتماد بودن تا حدی که اطرافیان بتوانند روی شما حساب کنند.
• به تمام قول و قرارهای خود عمل کنید.
• به تعهدات خود پایبند باشید.
• فعالیت‌های خود را در حد توان به درستی انجام دهید.
• در مقابل رفتارهای خود پاسخگو باشید.
• فعالیت مفید در خانواده و جامعه داشته باشید.

آموزش مسئولیت پذیری

مسئولیت‌پذیری در کودکان بسیار مهم است و کلید موفقیت در آینده است. البته توجه داشته باشید که اطاعت کردن را با مسئولیت‌پذیری اشتباه نگیرید. بیشتر والدین دوست دارند فرزندانشان آنچه را که والدین می‌خواهند انجام دهند، از دستورات والدین پیروی کنند و اقتدار خود را زیر سوال نبرند. این اهداف در تربیت کودکان مهم و قابل درک هستند اما با این حال این نوع رفتار کودکان مسئولیت‌پذیری نیست و تنها اطاعت از والدین است.

با گذشت زمان، کودک باید یاد بگیرد وظیفه انجام برخی از کارها بر عهده اوست. در واقع باید به صورتی باشد که کودک صرف دستور والدین یا اطرافیان کاری را انجام ندهد و بر حسب وظیفه خود به انجام فعالیت‌های مختلف بپردازد. کودک باید بداند انجام برخی از کارها بر عهده او است، حتی اگر کسی به او انجام کار را گوشزد نکند. این نگرش مسئولیت‌پذیری است.
برخی از والدین دوست ندارند فرزندشان شکست را تجربه کند، به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با کودک را خودشان انجام می‌دهند. با این رفتار والدین کودک هرگز مسئولیت‌پذیری را یاد نمی‌گیرد. از طرف دیگر کودک برای انجام فعالیت‌های خود به راهنمایی و کمک والدین احتیاج دارد تا بتواند مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد. به همین دلیل رسیدن به تعادل در کمک به کودک و تشویق او به انجام فعالیت‌هایش برای والدین بسیار مهم و حیاتی است. پیشنهاد می شود مقاله ایده‌ برای سیسمونی را بخوانید.

شیوه های آموزش مسئولیت پذیری

شیوه‌ های آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودکان

القاء نگرش ها و ویژگی‌هایی که باعث مسئولیت پذیری کودکان می‌شود در طول سال‌های طولانی اتفاق می‌افتد و شامل بخش‌های مختلفی است که معمای فرزندپروری را تشکیل می‌دهد. یکی از مهم‌ترین وظایف پدر و مادر این است که در زمان درست و مناسب فضا را برای کودک مهیا کرده تا بتواند فعالیت‌های مختلف را به تنهایی انجام دهد. این کار باعث می‌شود به بلوغ لازم رسیده و درک درستی از مسئولیت‌پذیری داشته باشد. در ادامه برخی از شیوه‌های مهم آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودک معرفی شده‌اند:

به کودک یاد دهید وسایل و اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند

کودکان هنگام بازی و سرگرمی معمولا وسایل زیادی را بهم ریخته و گاهی اوقات خراب کاری می‌کنند. اولا به هیچ عنوان نباید با کودک با عصبانیت برخورد کنید. در ابتدا به او کمک کنید وسایل را جمع کرده و اتاق را مرتب کند. در هنگام کمک کردن به او یاد دهید هر وسیله را کجا قرار داده و چگونه فضا را مرتب کند. سپس با گذشت زمان تمام کارها را به او سپرده و اجازه دهید با اتمام بازی اتاق را به صورت کامل مرتب و جمع‌و جور کند. تا زمانی که کودک شما به بلوغ کامل رسیده باید در کنار او باشید و با مهربانی و خوش رفتاری به او کمک کنید. از انواع اسباب بازی پسرانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان


کودک را مجبور به انجام کارهایی که دوست ندارد نکنید

انجام بسیاری از کارها مانند کارهای خانه‌داری برای کودکان مخصوصا در سنین پایین جذابیتی ندارد و کودک از انجام آن‌ها لذتی نمی‌برد. به همین دلیل نباید کودک را مجبور به انجام آن‌ها کنید، زیرا کودک باید از سر اشتیاق مشغول به انجام کاری شود نه از روی اجبار. کودک باید از انجام کار لذت ببرد تا حس مسئولیت‌پذیری در او رشد کند. بهتر است به گونه‌ای با کودک رفتار کنید که به این دیدگاه برسد که انجام بسیاری از کارها لذت‌بخش است. پیشنهاد می شود مقاله سیسمونی چیست را بخوانید.


داشتن برنامه‌ریزی روزانه

از دیگر روش‌های آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودکان، برنامه ریزی منظم است. داشتن برنامه‌ریزی منظم روزانه به کودک کمک می‌کند بتواند نحوه مدیریت زمان را نیز آموزش ببیند. کودک شما با برنامه‌ریزی درست یاد می‌گیرد فعالیت‌های مختلف روزانه ازجمله خوابیدن، غذاخوردن، بازی کردن، مرتب کردن وسایل و ... را به درستی انجام دهد. شاید در ابتدا مدتی طول بکشد تا با برنامه هماهنگ شود اما با گذشت زمان نه تنها تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی را به درستی انجام داده بلکه مسئولیت‌پذیری را نیز آموزش می‌بیند.

برای انجام کارهای مختلف به کودک دستور ندهید

گاهی اوقات کودک حوصله انجام کارهای مختلف را ندارد، در این مواقع هرگز با او به تندی رفتار نکنید و به او دستور ندهید. والدین باید با مهربانی با کودک خود رفتار کرده تا به مرور فعالیت‌ها و کارهای مرتبط با خود را انجام داده و به انجام آن‌ها عادت کند. این کار باعث می‌شود علاوه بر مسئولیت‌پذیری از انجام کارهای خود لذت ببرد. پیشنهاد می شود از اسباب بازی ربات پیکوتویز دیدن فرمایید.

مسئولیت پذیری کودکان


از پاداش دادن به کودک برای انجام کارهایش خودداری کنید

برخی از والدین در قبال انجام فعالیت‌هیا روزانه کودک به او پاداش می‌دهند. به عنوان مثال به کودک می‌گویند"اگه اتاقتو مرتب کنی بهت جایزه میدم " این کار کاملا اشتباه است و کودک یاد می‌گیرد تنها در ازای دریافت پاداش کاری را انجام دهد، هرچند که کار مرتبط با خودش باشد. کودک شما باید یاد بگیرد مانند دیگر اطرافیان و اعضای خانواده وظایفی دارد که باید به درستی انجام دهد و منتظر دریافت پاداش از کسی نباشد. تنها می‌توانید با صحبت کردن او را تشویق کرده و برای انجام کارها به او روحیه بدهید. پیشنهاد می شود از انواع تخت پارک کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

سخن آخر

کودکان در طول زندگی و بزرگ‌ شدن رفتارهای مختلفی را از والدین یاد می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مواردی که نه تنها در کودکی بلکه برای بزرگسالی آن‌ها نیز مهم است، مسئولیت‌پذیری است. والدین باید از روش‌های درست و اصولی به کودک خود مسئولیت‌پذیری را آموزش دهند. در این مقاله برخی از موارد مهم و تأثیرگذار در زمینه آموزش مسئولیت‌ پذیری عنوان شده‌اند. شیوه‌های آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودکان باتوجه به روحیات و شخصیت کودک متفاوت است اما موارد گفته شده تا حدی برای تمام کودکان مفید است. پیشنهاد می شود درباره بهترین اسباب بازی آموزشی کودکان بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. شیوه‌ های آموزش مسئولیت‌ پذیری به کودکان کدام اند؟

1. به کودک یاد دهید وسایل و اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند 2. کودک را مجبور به انجام کارهایی که دوست ندارد نکنید 3. داشتن برنامه‌ریزی روزانه 4. برای انجام کارهای مختلف به کودک دستور ندهید 5. از پاداش دادن به کودک برای انجام کارهایش خودداری کنید.

2. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان چه فوایدی دارد؟

آموزش مسئولیت‌پذیری در کودکان بسیار مهم است و کلید موفقیت در آینده است. با آموزش مسولیت پذیری، کودکان می توانند کارها را به روش خودشان مدیریت کنند. کودک یاد میگیرد که خود را دست کم نگیرد و ...

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)