+7 مرحله مهم تربیت فرزند پسر | تربیت فرزند پسر چه چالش هایی دارد؟

تربیت فرزندان از جمله دغدغه‌های اصلی والدین است. در این بین تربیت فرزندان پسر کار سخت‌تری محسوب می‌شود.
+7 مرحله مهم تربیت فرزند پسر | تربیت فرزند پسر چه چالش هایی دارد؟

تربیت فرزندان از جمله دغدغه‌های اصلی والدین است. در این بین تربیت فرزندان پسر کار سخت‌تری محسوب می‌شود. پسران در مقایسه با دخترها آزادی عمل بیشتری دارند و کنترل آنها نیز کار سخت‌تری است. برای داشتن فرزندان موفق‌تر باید در کودکی به تربیت آنها توجه ویژه‌‌ تری شود. از جمله ویژگی‌های اصلی یک تربیت خوب می‌توان به مواخذه کمتر و درک بیشتر فرزندان اشاره کرد. به طور کلی پسران در طی دوران رشد خود حوادث بیشتری را تجربه می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به اخراج از مدرسه، ارتباط برقرار کردن با دوستان نامناسب، پرخاشگری و... اشاره کرد. ایده‌آل همه والدین تربیت پسرانی است که در آینده مردان خلاق و موفقی شوند. افرادی که به دیگران احترام بگذارند. علاوه بر اینها مردانی تربیت کنند که توانایی سر و سامان دادن به مشکلات خود را داشته باشند. در این مقاله به توضیح در مورد تربیت فرزند پسر می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر در مورد نکات مهم تربیت فرزند پسر تا پایان با ما همراه باشید.

نکات مهم در تربیت فرزند پسر

به دنیا آمدن فرزند در کنار شادی که دارد برای والدین مسئولیت آور است. اگر نوزاد متولد شد پسر باشد بار مسئولیتی که نگهداری و تربیت آن دارد بیشتر است. در ادامه به بیان نحوه رشد و تربیت فرزند پسر از بدو تولد تا دوران بلوغ می‌پردازیم.

بدو تولد

تربیت فرزند پسر از بدو تولد کار دشواری نیست. در بدو تولد نوزاد، بیشترین بار مسئولیتی آن به عهده مادر است. به بیان دیگر در این دوران مادر مناسب‌ترین فرد برای رفع نیاز‌های نوزاد است. بنابراین تربیت نوزاد پسر بیشتر با مادر است. تفاوت نوزادان پسر و دختر از همان سالهای اولیه زندگی مشخص است. نوزادان پسر جنب و جوش بیشتری دارند و تمایل آنها برای بازی یا خراب کردن اسباب بازی‌ها بیشتر است. مهمترین نکته در تربیت نوزاد پسر درک خلق و خوی آن و رفتار مناسب با آنها است تا بتوان استعدادهای نوزاد را بهتر تشخیص داد.

تربیت فرزند پسر

سه سالگی

سه سالگی زمانی است که فرد از دوران خردسالی وارد دوران کودکی می‌شود. در این دوران تربیت و نگهداری از پسران دشوارتر از دختران هم‌ سنشان است. علت این موضوع هم انرژی بیشتر پسران است. ناگفته نماند که این دوران مهمترین سن برای تربیت فرزند پسر است. این سن شروع یادگیری در کودکان است. با استفاده از اسباب بازی یا محیط اطراف می‌توان اطلاعات لازم را به آنها آموزش داد. سه سالگی زمانی است که قوه تخیل به اوج خود می‌رسد. بنابراین با شناسایی استعدادهای فرزند خود می‌توانید او را در مسیر درست هدایت کنید. در این سن وابستگی کودک به والدین بیشتر می‌شود. عدم وجود والدین در کنار کودک در این دوران ممکن است سبب احساس عدم اطمینان کودک در آینده شود. پیشنهاد می شود از انواع تخته نقاشی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.


شش سالگی

شش سالگی زمان شروع تحولات در پسران است. در این دوران از نظر فکری و مهارتی تغییرات چشمگیری در پسران رخ می‌دهد. از جمله این تغییرات می‌توان به افزایش تمرکز و یادگیری اشاره کرد. در این سن پسران تمایل دارند تا شبیه پدر خود یا هر فرد مذکری که در اطرافش است، رفتار کند. دوست دارند یاد بگیرند چگونه مرد شوند. در این دوران احساساتی نظیر خشم، حسادت، نفرت شکل می‌گیرد‌. علاوه بر این عواطف دیگر آنها نیز تشدید می‌شود. در شش سالگی تشکیل یک رابطه صمیمی با دوستان یا والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. علت اصلی اهمیت شش سالگی در تربیت پسر بچه این است که این سن، سن غلیان عواطف آنها است. پسران نسبت به دخترها لجباز‌تر هستند، همین موضوع سبب می‌شود تا پسران معضلات اجتماعی بیشتری را تجربه کنند. در این دوره تربیت درست فرزند پسر با کنترل خشم ممکن است. والدین باید با فرزند پسر خود رابطه صمیمی داشته باشند تا بتواند معضلات خود را با والدین در میان بگذارد. لازم به ذکر است که والدین به هیچ عنوان نباید فرزند خود را تحقیر کنند. پیشنهاد می شود درباره علت پرخاشگری کودکان بخوانید.

تربیت فرزند پسر از بدو تولد

هشت سالگی

هشت سالگی اواسط دوران کودکی محسوب می‌شود. در این سن فرزند پسر در حال خودکفایی و رشد است. این دوره همراه با قدرت یادگیری سریع و توانایی‌های قابل توجه است. این سن، سن بزرگ شدن محسوب می‌شود. زمان رشد مهارتهای شناختی و حرکتی کودک است. به طور کلی کودک اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کند. افزایش اعتماد به نفس پسران در هشت سالگی به حدی است که آنها تصور می‌کنند توانایی زیادی در انجام کارها دارند و این سبب می‌شود تا در صورت شکست احساس غم و اندوه به سراغ آنها بیاید. مهارتهای اجتماعی آنها نیز رشد می‌کند و تمایل دارند تا دوستان و اطرافیان تائیدشان کنند. تغییر مزاج پسرها در هشت سالگی مشهود‌تر از دختران است. برای تربیت پسر بچه باید اجازه انجام کارها را به او بدهید اما در مورد رفتارهای بدش محدودیت وضع کنید. محدودیت در بروز رفتار سبب می‌شود تا به مرور توانایی مدیریت رفتارش را به دست بیاورد. بهترین روش در مورد تربیت فرزند پسر این است که برای او به یک الگوی خوب تبدیل شوید نه یک فرد نصیحت کننده. پیشنهاد می شود از لوازم تحریر پیکوتویز دیدن فرمایید.

نه سالگی

نه سالگی زمان تبدیل شدن به یک فرد مستقل است. زمانی که کودک با نظارت والدین خود می‌تواند مسئولیت‌های خاص را بر عهده بگیرد. در این دوران فرزند شما در معرض چالش‌های فیزیکی و عاطفی دوران بلوغ قرار می‌گیرد. آگاهی و شناخت آنها در مورد بدنشان بیشتر می‌شود. پسرها در این سن مستقل می‌شوند بهتر است تا با آنها در مورد بلوغ صحبت کنید. صحبت در مورد موضوعات مهمی که باید بدانند. با توجه به اینکه پسران در این سن در آستانه ورود به نوجوانی هستند، لجباز و نا فرمان می‌شوند. استقلال و آزادی عمل بیشتری دارند و دوست دارند زمان بیشتری را با دوستان سپری کنند. بهتر است بیشتر به او اطمینان کنید و در مواقع لازم در مورد مسائل مختلف از او نظرخواهی کنید. اشتباه‌ترین کاری که در این سن می‌توانید انجام دهید سرکوب کودک است. سرکوب کودک در این سن سبب می‌شود تا شخصیت جنگجو پیدا کند. اگر فرزند پسر شما در این سن دچار مشکلات رفتاری است، برای تربیت درست فرزند پسر ابتدا علت رفتارهای او را تشخیص دهید و سپس با صبر و آرامش مشکلات به وجود آمده را حل کنید. پیشنهاد می شود مقاله اسکوتر کودک چیست را بخوانید.

تربیت نوزاد پسر


یازده سالگی

یازده سالگی دوران ورود به نوجوانی است. تمایل پسران در این سن به استقلال و ورود به گروه‌های هم سنشان بیشتر می‌شود. پسران در این سن حاضر جواب و طعنه زننده می‌شوند. در برخی مواقع رفتار آنها مغرورانه است و بی ادبانه تلقی می‌شود. در مورد تربیت فرزند پسر بهتر است بدانید که یکی از راهکارهایی که در این سن جواب می‌دهد، راهکار محدود کردن است. پیشنهاد می شود از میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

بلوغ

بلوغ مهمترین دوران زندگی هر فرد است. بلوغ زمانی است که بدن از حالت کودکی به حالت بزرگسالی تبدل می‌شود. تغییرات جسمانی رخ داده در بلوغ شامل تغییر در وزن، قد، عضلات بدن و ... است. نشانه‌های رسیدن به بلوغ در پسران و دختران با هم متفاوت است‌. پروسه بلوغ در پسران بیشتر از دختران طول می‌کشد. علاوه بر تغییرات جسمی خلق و خو و شخصیت آنها نیز تغییر می‌کند. در سن بلوغ تمایل افراد به دوستانشان بیشتر می‌شود و به تدریج از خانوده‌شان دور می‌شوند. در این دوران والدین باید با صبر و تحمل در کنار فرزندشان باشند و عبور از مرحله بلوغ را تسهیل کنند. پیشنهاد می شود از آشپزخانه اسباب بازی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

جمع بندی

به عنوان سخن پایانی در مورد تربیت فرزند پسر باید یاداور شد که کودکان در هر یک از دوره‌های رشد چالش‌های جدیدی را تجربه می‌کنند. چگونگی رفتار والدین با کودک در هر یک از دوره‌های رشد در شکل گیری شخصیت و بروز توانمندی‌های او بسیار موثر است. پیشنهاد می شود درباره گریم کودک بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)