بررسی مهم ترین نقش های پدر در تربیت | چه تاثیری در اینده کودک دارد؟

اگرچه عشق مادر مهم و خاص است، اما داشتن یک شخصیت پدری فعال، نقش مهمی در رشد سالم کودک دارد.
بررسی مهم ترین نقش های پدر در تربیت | چه تاثیری در اینده کودک دارد؟


زمانی که صحبت از والدین می‌شود همه به مادر فکر می‌کنند و تصور عموم این است که وظیفه اصلی تربیت فرزند بر عهده مادر است. اما اگرچه عشق مادر مهم و خاص است، داشتن یک شخصیت پدری فعال نقش مهمی در رشد سالم کودک دارد. پدرها نیز با رفتار و نوع ارتباطشان با کودک تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر آن‌ها می‌گذارند. پدر یکی از مهم‌ترین الگوهای فرزند در زندگی است و بسیاری از کودکان سعی می‌کنند رفتارهای پدر خود را در شرایط مختلف تکرار کنند. به همین دلیل رفتار درست پدر، تربیت صحیح کودک را به همراه خواهد داشت. اما نقش پدر در تربیت چیست؟ پدر به چه میزان بر تربیت و شکل گیری شخصیت کودک تأثیر می‌گذارد.

نقش پدر در تربیت

نقش پدر در تربیت چیست؟

پدران نقش مهمی در رشد عاطفی و جسمی کودک دارند. نقش پدر در دوران تربیت فرزند به فرزندان کمک می‌کند تا استقلال خود را تقویت کنند، آن‌ها را تشویق می‌کند تا مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند زندگی موفقی داشته باشند. نقش پدر شامل تعدادی از وظایف مهم در زندگی کودک است که توسط پدر یا در نبود پدر اقوام نزدیک مانند پدربزرگ، عمو و ... انجام می‌گیرند. درباره روش صحیح تربیت فرزند بخوانید.

قبل از تولد نوزاد، رابطه هر یک از والدین با فرزندشان تنها از طریق مادر است، زیرا به طور طبیعی در دوران بارداری کودک وابسته به مادر است. در آن زمان، نقش پدر حمایت از مادر است که در این مرحله دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. همچنین رابطه‌ای بین پدر و نوزاد در دوران بارداری وجود دارد، به ویژه اگر شخصیت پدر در این دوران به طور فعال درگیر باشد.

به محض تولد نوزاد، پدر این فرصت را پیدا می‌کند که با فرزند خود ارتباط برقرار کند. دلبستگی بین پدر و نوزاد با کارهای کوچکی صورت می‌گیرد که شامل حضور فعال پدر در کارهای ساده مانند در آغوش گرفتن کودک و خوابیدن با او می‌شود. با انجام این کارها نوزاد بو و صدای پدر را شنیده که باعث می‌شود با او ارتباط برقرار کرده و او احساس امنیت و راحتی کند.

در اولین مراحل رشد نوزاد، برای مادر بسیار مهم است که برای پدر جای خالی بگذارد تا او نیز بتواند در تربیت فرزند شرکت کند. زیرا نقش پدر در تربیت کودک مهم بوده و وقتی پدر به طور فعال در کارهای کوچک کودک مشارکت می‌کند، کودک او را به عنوان یک شخص دلبسته و عنوان فردی قابل اعتماد، که قصد مراقبت از آن‌ها را دارد، تشخیص می‌دهد. این نوع احساسات به کودک کمک می‌کند تا عزت نفس پیدا کند. پیشنهاد می شود از وسایل اتاق خواب کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

نقش پدر در تربیت چیست

مهم‌ترین تأثیراتی که تربیت پدر در آینده کودک خواهد داشت

پدر و مادر هر دو به یک اندازه در تربیت کودک موثرند اما گاهی اوقات ارتباط عاطفی نزدیک‌تر کودک با یکی از والدین باعث می‌شود کودک تأثیر بیشتری گرفته و رفتارهایی مشابه او انجام دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تأثیراتی که پدر بر فرزند می‌گذارد معرفی شده‌اند:


افزایش هوش کودک
یک پدر باهوش و فعال می‌تواند به افزایش هوش هیجانی کودک کمک کرده و توانایی حل مشکلات را در او تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که دارای پدرانی بوده که در طول سال اول زندگی فرزند خود به طور فعال مشارکت داشته‌اند، در ارزیابی رشد شناختی بسیار بهتر عمل کرده و ظرفیت بیشتری برای کنجکاوی و اکتشاف از خود نشان می‌دهند. کودکانی که با پدران فعال پرورش می‌یابند، در امتحانات و دروسی مانند ریاضی نمره بالاتری می‌گیرند و احتمال ترک تحصیل یا ارتکاب جرم در آن‌ها کمتر است.  پیشنهاد می شود درباره ویژگی والدین خوب بخوانید.

افزایش اعتماد به نفس
کودکانی میزان محبت بیشتری از پدر خود دریافت می‌کنند، دارای اعتماد به نفس بالاتر بوده و به طور کلی شادتر و مطمئن‌تر هستند. آن‌ها همچنین تحمل بیشتری در برابر استرس/ سرخوردگی و تردید داشته و در شرایط جدید کمتر دچار ترس می‌شوند. همچنین توانایی بیشتری برای مقاومت در برابر فشار همسالان و ایستادگی از خود نشان می‌دهند. پیشنهاد می شود درباره نقش مادر در تربیت کودک را نیز بخوانید.


الگو گرفتن از پدر
پدرها همیشه به عنوان یک الگو برای کودکان خود هستند و با رفتارهای درست به تقویت رفتارها و ویژگی‌های مثبت فرزند خود کمک می‌کنند. کودکانی که ارتباط قوی‌تری با پدر داشته و از رفتارهای مثبت الگو می‌گیرند، مشکلات رفتاری کمتری داشته و سطح اجتماعی بالاتری دارند. انواع موتور شارژی پیکوتویز را ببینید.


ارتباط پدر و دختر
مطالعات نشان می‌دهد دخترانی که روابط عاطفی محکم‌تری با پدر خود دارند در مقایسه با دخترانی که روابط دورتری با پدران خود دارند، دیرتر به بلوغ می‌رسند. این دختران در مراحل بعدی زندگی کمتر با مشکلات روانی روبرو می‌شوند. همچنین میزان حساسیت پدر در تربیت و تحسین و تشویق واقعی پدر می‌تواند به دخترش کمک کند تا زنی مستقل و مطمئن باشد. انواع کالسکه و اسباب بازی مخصوص دختر بچه ها را ببینید.

تاثیر پدر در تربیت

تأثیر پدر در تربیت و شناسایی استعدادهای کودک

هرچه میزان تعامل و ارتباط شما با کودکتان بیشتر باشد و در جریان فعالیت‌های مختلف او قرار داشته باشید، او نیز برای جلب رضایت شما تلاش بیشتری به کار می‌گیرد. تلاش بیشتر کودک باعث می‌شود استعداد او در زمینه‌های مختلفی کشف شود. هرچه میزان تحصیلات پدر و مهارت‌های او بالاتر باشد، فرزند نیز بیشتر رشد خواهد کرد و به فرد موفق‌تری تبدیل می‌شود. پیشنهاد می شود درباره تست هوش گاردنر چیست بخوانید.


نقش پدر در تربیت و کاهش پرخاشگری کودک

یکی دیگر از مزیت‌هایی که ارتباط درست پدر با کودک برای او به همراه خواهد داشت، کاهش عصبانیت و پرخاشگری کودک است. پدر خانواده الگویی مهم و تأثیرگذار برای کودک است. زمانی که شما ارتباط درستی با خانواده و اطرافیان خود مخصوصا در مواقع بروز مشکلات دارید، کودک نیز از رفتارهای شما الگو می‌گیرد. زمانی که کودک در رفتارهای شما عصبانیت و پرخاشگری نمی‌بیند، هرگز برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به داد و بیداد و پرخاشگری نمی‌زند. این رفتارها مخصوصا در ارتباط بین پدر و مادر بسیار مهم است و کودک نیز دقیقا مشابه آن‌ها را انجام می‌دهد. پیشنهاد می شود جدیدترین ماشین مشاغل پیکوتویز را ببینید.


سخن آخر

پدر خوب بودن از مهم‌ترین و سخت‌ترین کارهایی است که می‌توانید در حق فرزند خود انجام دهید. اگر دوست دارید پدر خوبی برای فرزند خود بوده و تأثیرات مثبتی بر تربیت و شخصیت او داشته باشید، باید به مطالعه در این زمینه پرداخته و با شناخت درست کودک خود تلاش خود را برای انجام رفتارهای درست به کار ببرید. نقش پدر در تربیت کودک بسیار مهم بوده و گاهی اوقات از نقش مادر نیز پررنگ‌تر خواهد بود. نکته مهمی که در ارتباط پدر با فرزند وجود دارد تفاوت‌های موجود بین دختران و پسران است. تفاوت جنسیتی این دو باعث شده رفتارها و نوع رفتار آن‌ها نیز متفاوت باشد. پدر باید تلاش کند با هر دو مطابق با جنسیت و شخصیت آن‌ها رفتار کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)