4 روش صحیح تربیت فرزند مودب | معرفی بهترین روش تربیت فرزند

تنها مهارت و توانایی که نمی‌تواند به صورت ذاتی درون کودکان شکل گیرد، رفتار مؤدبانه است. در این مقاله قصد داریم ۴ روش صحیح تربیت فرزند را به شما عزیزان معرفی کنیم.
4 روش صحیح تربیت فرزند مودب | معرفی بهترین روش تربیت فرزند

کودکان ممکن است با توانایی‌های ذاتی بسیاری متولد شوند. مثلاً برخی از همان کودکی بدون آن که بیاموزند نقاشی‌های زیبا می‌کشند. اما تنها مهارت و توانایی که نمی‌تواند به صورت ذاتی درون آن‌ها شکل گیرد، رفتار مؤدبانه است. نوع رفتار و نحوه برخورد بچه‌ها با دیگران مهارتی است که شما به عنوان والدین باید به فرزندان خود بیاموزید. تربیت صحیح کودک در زمان مناسب تأثیر بسیار زیادی در روابط اجتماعی آن‌ها در جامعه دارد. آداب معاشرت در حقیقت آگاهی و درک احساسات دیگران است. اما روش صحیح تربیت فرزند کدام است؟ چگونه می‌توان یک کودک مؤدب تربیت کرد؟ چه روش‌هایی برای تربیت صحیح فرزند وجود دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم ۴ روش صحیح تربیت فرزند را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید با انجام چند کار ساده کودکی مؤدب به جامعه تحویل دهید.

روش صحیح تربیت فرزند

زمان مناسب تربیت صحیح کودک

همان‌طور که اشاره کردیم آداب معاشرت به معنی آگاهی و درک از احساسات دیگران است. کسانی که به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، می‌توانند رفتارهای مناسبی در جامعه داشته باشند. این افراد اصولاً از روابط اجتماعی بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. از این رو بهترین زمان برای تربیت صحیح فرزند زمانی است که شروع به درک احساسات می‌کند. بچه‌ها معمولاً از ۱۸ ماهگی احساسات دیگران نسبت به خود و بالعکس را به خوبی می‌فهمند. بنابراین از این سن به بعد شما می‌توانید از روش‌های موجود برای آموختن به آن‌ها بهره‌مند شوید.

کودکان باید از ۱۸ ماهگی به بعد یاد بگیرند که رفتارهایشان بر دیگران تأثیرگذار است. البته گفتن این حرف از انجام دادنش راحت‌تر است. زیرا زمانی که کودک در حال انجام کار اشتباهی مانند: مالیدن غذای چرب به فرش یا دیوار است، نوع نگاه و رفتار شما اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این نوع رفتار شما و نحوه برخوردتان در ذهن کودک می‌ماند. این نکته را فراموش نکنید که کودکان از رفتارهای شما می‌آموزند و آن‌ها را تقلید می‌کنند. بنابراین قدم اول در تربیت صحیح کودک تغییر رفتار شما به عنوان پدر و مادر باهم و با فرزندتان است. در این بخش به شما می‌گوییم که چگونه این کار را شروع کنید.  پیشنهاد می شود از وسایل اتاق خواب کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

تربیت صحیح کودک

حقایقی که باید برای تربیت صحیح فرزند بدانید

رفتار مؤدبانه در حقیقت یک شیوه زندگی است و چیزی که از آن فقط در مهمانی‌ها و رستوران‌های شیک لذت ببرید. بنابراین اگر می‌خواهید فرزند مؤدبی داشته باشید، باید به گونه‌ای رفتار کنید که این کار به یک عادت تبدیل شود. این گونه فرزند شما چه در خانه و چه در محیط‌های بیرونی به صورت ناخودآگاه و ذاتی مؤدبانه رفتار خواهد کرد.

رفتار مؤدبانه به رشد اجتماعی کودکان کمک می‌کند. کارشناسان می‌گویند کودکی که از همان بچگی روش صحیح معاشرت با دیگران را نیاموخته در برقراری ارتباط با دیگران نقطه ضعف‌های بسیاری دارد. بچه‌های بداخلاق برای بزرگسالان و حتی کودکان هم سن و سال خود افراد خاموشی هستند. از طرفی هیچ کودکی دوست ندارد با بچه‌ای که نمی‌داند چگونه احساس خود را به اشتراک بگذارد، هم‌بازی شود. روانشناسان معتقدند وقتی شما نمی‌توانید فرزندانتان را بدون میان وعده به مدرسه بفرستید، فرستادن آن‌ها به جهان و درون جامعه بدون اطلاع از لطف‌های اجتماعی به همان اندازه مشکل‌ساز خواهد بود. انواع کالسکه و اسباب بازی مخصوص دختر بچه ها را ببینید.

یادگیری شیوه‌های صحیح آداب معاشرت یک آموزش مادام‌العمر است. انتظار نداشته باشید که فرزندتان یک شبه آداب معاشرت را یاد بگیرد. آموختن یک مهارت اجتماعی ساده مانند: سلام کردن به کودک ۲ ساله حدود یک ماه طول می‌کشد. بنابراین انتظارات بیش از حد خود را نسبت به فرزندتان کنترل و از کارهای کوچک و ساده شروع کنید. صبوری شرط لازم و ضروری در آموزش بچه‌ها است.

در تربیت فرزندان رفتارهای شما با دیگران به ویژه اعضای نزدیک خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا گاهی اوقات به دلیل راحتی با این افراد متوجه رفتارهای اشتباهتان در مقابل کودک نمی‌شوید.


رفتار شما با همسرتان به ویژه در مقابل کودک اهمیت بسیاری دارد. قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم. به عنوان مثال: زمانی که می‌خواهید وسیله‌ای مانند: نمکدان را بین خود جابه‌جا کنید، این کار را با گفتن «لطفاً» و «متشکر» انجام دهید.

کسب رفتار خوب نیاز به تمرین و تقویت زیادی دارد. بنابراین سازگاری شما با همسر و پرستار فرزندتان یک موضوع بسیار مهم و اساسی است. به این معنی که شما، همسرتان و پرستار بچه باید رفتارهای مشابهی را تحسین کنید. عدم سازگاری در این موضوع منجر به سردرگمی کودک و چندگانه شدن شخصیتش می‌شود. مثلاً اگر همسرتان به کودک اجازه می‌دهد هنگام غذا خوردن ریخت و پاش کند و شما برای این کار او را منع می‌کنید، فرزندتان برسردوراهی می‌ماند. این که کدام کار درست است و شما چه انتظاری از او دارید. درباره خصوصیات والدین خوب بخوانید.

تربیت صحیح فرزند

۴ روش صحیح تربیت فرزند

تا اینجا سعی کردیم حقایقی را درباره موضوع تربیت کودکان برای شما ارائه دهیم. حال که آمادگی کافی برای یادگیری روش صحیح تربیت فرزند را دارید، ما ۴ روش بسیار کاربردی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

۱. تحسین رفتارهای مناسب
زمانی که کودک شما رفتار مناسبی انجام می‌دهد، او را تحسین کنید. این کار برای بچه‌ها به این معنی است که مثلاً «تشکر کردن» کار بسیار خوبی است. آن‌ها خوب و بد رفتارهایشان را با توجه به برخوردهای شما می‌سنجند. همچنین رفتارهای خوب بچه‌های دیگر را نیز تشویق کنید. این گونه فرزند شما برای انجام کارهای درست تلاش بیشتری می‌کند. چرا که کودکان به شدت نیازمند توجه والدین هستند و برای جلب توجه آن‌ها هر کاری انجام می‌دهند. هنگام گفتگو و تحسین فرزندتان حتما دلیل آن را نیز ذکر کنید. مثلاً بگویید: «شما کار خوبی کردید که از مادربزرگ به خاطر هدیه تشکر کردید». شما باید با صراحت کامل با فرزندتان صحبت کنید. پیشنهاد می شود مقاله نقش پدر در تربیت کودک را بخوانید.


۲. نقش آفرینی
یکی از روش‌های تربیت صحیح فرزند نقش آفرینی به آن‌ها است. به این معنی که در قالب بازی به آن‌ها رفتارهای درست را آموزش دهید. این کار به کودکان فرصت تمرین بیشتری را می‌دهد. مثلاً با نقش بازی کردن به کودکتان بیاموزید که در جشن تولدش چگونه هدایا را باز و بابت آن‌ها تشکر کند. این روش می‌تواند یک استراتژی مفید هنگام ورود به موقعیت‌های جدید یا مواجهه با شرایط پیچیده باشد. پیشنهاد می شود درباره تست هوش گاردنر چیست بخوانید.

۳. ارائه توضیحات مختصر و کوتاه
در گفتگوهای خود با فرزندتان برای آموزش رفتارهای خوب و بد از سخنرانی‌های طولانی و داستان گویی پرهیز کنید. عدم قدردانی از یک رفتار خاص را در یک جمله کوتاه و ساده بیان کنید. به عنوان مثال برای توضیح این موضوع که غذا خوردن با دهان باز اشتباه است، بگویید: «مردم وقتی در حال غذا خوردن هستند، نمی‌خواهند غذا را در دهان شما ببیند». هرگز برای انجام ندادن رفتار اشتباه رشوه ندهید. زیرا ممکن است ناخواسته او را برای تکرار آن رفتار تشویق کنید. رفتارهای اشتباه کودکان را با لحنی آرام و واقعی بیان کنید. آن‌ها احساس شما را هنگام بیان توضیحات می‌فهمند. انواع موتور شارژی پیکوتویز را ببینید.

روش صحیح تربیت فرزند مودب

۴. انتظارات متناسب با سن کودکان
بدون شک کودکان نمی‌توانند همانند شما بفهماند و رفتار کنند. بنابراین متناسب با سن و سطح رشد درکی کودک از او انتظار داشته باشید. می‌توانید در بچه‌های نوپا برای آموزش اصول اولیه با گفتن «لطفاً»،«متشکرم» و «ببخشید» شروع کنید. در سن نوجوانی بر آموزش مهارت‌های پیچیده مانند: آداب معاشرت تلفنی و مهارت‌های ارتباطی تمرکز کنید.  پیشنهاد می شود جدیدترین ماشین مشاغل پیکوتویز را ببینید.

جمع‌بندی

در این مقاله ما روش‌های مناسب تربیت کودک را ارائه دادیم. اما بهترین روش صحیح تربیت فرزند، خود شما هستید. شما و همسرتان می‌توانید نمونه بارز یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشید. زمانی که کودکتان رفتارهای مؤدبانه شما را با دیگران می‌بیند، از آن الگوبرداری و استفاده می‌کند.

برخی از سوالات رایج:

1. زمان مناسب تربیت صحیح کودک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تربیت صحیح فرزند زمانی است که شروع به درک احساسات می‌کند. بچه‌ها معمولاً از ۱۸ ماهگی احساسات دیگران نسبت به خود و بالعکس را به خوبی می‌فهمند. بنابراین از این سن به بعد شما می‌توانید از روش‌های موجود برای آموختن به آن‌ها بهره‌مند شوید.

2. برای تربیت صحیح فرزند باید چه نکاتی را بدانیم؟

1. اگر می‌خواهید فرزند مؤدبی داشته باشید، باید به گونه‌ای رفتار کنید که این کار به یک عادت تبدیل شود. 2. رفتار مؤدبانه به رشد اجتماعی کودکان کمک می‌کند. 3. یادگیری شیوه‌های صحیح آداب معاشرت یک آموزش مادام‌العمر است. 4. رفتار شما با همسرتان به ویژه در مقابل کودک اهمیت بسیاری دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)