رایج ترین علت های پرخاشگری کودکان + درمان

والدین سعی دارند علت پرخاشگری کودکان خود را بدانند و رفتار درست و یا درمان آن را پیدا کنند.
رایج ترین علت های پرخاشگری کودکان + درمان

یکی از مشکلات والدین با کودک خود پرخاشگری و عصبانیت اوست. پرخاشگری در کودکان در سنین مختلف وجود دارد که اغلب به صورت رفتارهای مختلف بروز می‌‌کند. والدین سعی دارند علت پرخاشگری کودکان خود را بدانند و رفتار درست و یا درمان آن را پیدا کنند. گاهی آنقدر پرخاشگری کودک در جمع غیر قابل کنترل می‌شود که والدین احساس شرمساری می‌کنند. اما علت پرخاشگری کودک چیست ؟ برای این که با علت پرخاشگری کودکان و درمان آن آشنا شوید توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

پرخاشگری در فرایند رشد کودک کاملاً طبیعی است و شما نباید نگران بروز این گونه رفتار شوید اما لازم است که کاملاً نسبت به علل آن آگاه باشید تا در صورت لزوم برای درمان پرخاشگری کودکان اقدام کنید.

یکی از علت پرخاشگری کودکان شکل رابطه با والدین است، ارتباط بهتر با والدین باعث می‌شود که کودکان کمتر عصبانی شود و بیش‌تر حس خوشبختی کند.

وقتی ارتباط والدین با کودکان خوب باشد کمتر باعث عصبانیت کودک می‌شود و البته کودک خشمگین اگر ارتباط خوبی با والدین خود نداشته باشد دچار خشم بیش‌تر و سردرگمی بیش‌تر او می‌شود.

بهتر است از دوران که کودک شما کم سن است او را تشویق کنید که عصبانیت خود را تشخیص دهد و در مورد آن صحبت کند. لازم است والدین حرف‌های کودک خود را کامل بشنوند و او را قضاوت نکنند بلکه برعکس حس همدلی با او داشته باشند.

علت پرخاشگری کودکان 10 ساله برای تماشای برنامه‌های تلویزیون و یا بازی‌های مختلف کامپیوتری است. این که والدین صلاح نمی‌دانند تا او برنامه خاصی را ببیند و یا بازی نامناسبی را انجام دهد.

لازم است والدین در این مواقع به حرف‌های او مشتاقانه و بدون قضاوت گوش دهند و با او صحبت کنند و دلایل خود را مطرح کنند.

بهتر است با سؤال او را به چالش بکشند مثلاً چرا دیدن فلان برنامه برای تو مهم است؟ یا این که دوست داری بدانی چرا نمی‌خواهم این بازی را انجام دهی؟

گاهی کودک به دلایل مشکلات و مسائل خانوادگی و یا اختلافاتی که با دوستان و همسن و سالان خود دارد احساس خشم می‌کند. در حقیقت خشم و عصبانیت او نشان از داشتن یک مشکل جدی و عمیق است.

بهتر است فهرستی از تغییرات زندگی کودک خود را بنویسید تا بتوانید ریشه عصبانیت او را پیدا کنید. گاهی مشکل را به تنهایی نمی‌توانید حل کنید و لازم است از مشاور و روانشناس کودک کمک بگیرید. پیشنهاد می شود از انواع کتاب کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

علت پرخاشگری کودکان

علت پرخاشگری کودکان

گاهی علت پرخاشگری کودک خود والدین عصبانی هستند. این که والدین مدام در حضور کودک عصبانی شوند و با خشم با یکدیگر برخورد کنند یک دلیل پرخاشگری کودکان است. مهم است که کودک در محیطی سالم و به دور از هر نوع تشنجی رشد کند. داشتن والدینی آرام طبیعتاً تأثیر زیادی بر آرامش کودک دارد.

این که کودک الگو‌ی مناسبی برای رفتار خود داشته باشد کمک می‌کند تا بتوانید خشم خود را مدیریت کند.

صمیمیت در خانواده کمک می‌کند تا خشونت کودک کاهش پیدا کند و اطمینان بین اعضای خانواده بالا برود.

والدین سخت گیر نیز باعث خشم کودک می‌شوند و ناامیدی را در او افزایش می‌دهند همین امر باعث می‌شود کودک به سمت کج خلقی برود. پیشنهاد می شود از میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

دلیل پرخاشگری کودکان

صمیمیت در خانواده کمک می‌کند تا خشونت کودک کاهش پیدا کند و اطمینان بین اعضای خانواده بالا برود.

یکی دیگر از دلایل خشم و عصبانیت کودک اشتباه کردن خود اوست. کودک باید یاد بگیرد که اشتباه کردن ایرادی ندارد و نیازی نیست همیشه همه کارها را خوب و عالی انجام دهد. حتی در مدرسه به علت نمرات و یا انجام ندادن تکالیف به شکل عالی ممکن است احساس خشم کند. با او صبحت کنید و به او این اطمینان را بدهید که خطا و اشتباهات او به هیچ عنوان روی دوست داشتن و محبت شما تأثیری ندارد. پیشنهاد می شود مقاله زمان از شیر گرفتن کودکان را بخوانید.

لازم است والدین هر چه قدر عصبانی باشند از برخورد فیزیکی، فریاد زدن و ناسزا گفتن خودداری کنند. بهتر است محکم صحبت کنید و یا برای او جریمه ای تعیین کنید و به جریمه خود وفادار بمانید. مثلاً می‌توانید زمان تماشای تلویزیون او را کاهش دهید یا برعکس به رفتارهای خوب او جایزه بدهید تا بداند نه تنها وقتی عصبی است جریمه می‌شود بلکه وقتی درباره عصبانیت خود گفتگو می‌کند جایزه هم می‌گیرد.

دلیل دیگر عصبانیت کودک جلب توجه است، او می‌بیند که با خشم و عصبانیت همه به او توجه می‌کنند و او نیز به رفتار خود ادامه می‌دهد.

این را در نظر داشته باشید گاهی تماشای زیاد رسانه‌ها نیز باعث خشم و عصبانیت کودکان می‌شود. دیدن فیلم‌های خشونت آمیز و تأثیر آن‌ها بر رفتار و روان کودک را نمی‌توان انگار کرد. پیشنهاد می شود از آشپزخانه اسباب بازی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

علت پرخاشگری کودکان 10 ساله

بازی یکی از بهترین راههای درمان خشم و عصبانیت کودک است. سعی کنید با درگیر کردن ذهن کودک با انواع بازی میزان خشم او را کم کنید و با گفتگو نسبت به علت و دلایل آن جویا شوید.

بهتر است برای عصبانیت کودک در خانه قوانینی بگذارید و حتی خودتان هم وقتی عصبانی شدید از آن پیروی کنید. مثلاً اگر اشیا را پرتاب کنی فلان جریمه را در پی خواهد داشت. یا اگر عصبانی شویم لازم است عذرخواهی کنیم.

ما حق داریم عصبانی شویم اما دلیلی ندارد که ناسزا بگوییم. می‌توانیم این قوانین را به شکل بازی اجرا کنیم. پیشنهاد می شود مقاله فرش کودک چیست را بخوانید.

از کودک خود بپرسید به جای عصبانیت چه کار دیگری می‌توانست بکند؟ خشم احساسی طبیعی است او باید تفاوت بین احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه را بداند. از کودک خود بپرسید به جز خشم چه حسی دارد؟ تا بتواند احساسات دیگر خود را بیان کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است علت پرخاشگری کودکان 5 ساله و حتی بزرگتر، ژنتیک باشد. پس نیاز است با یک متخصص نیز در این زمینه مشورت کنید. دلیل پرخاشگری کودکان را که پیدا کنید حل مشکل بسیار آسان می‌شود. پیشنهاد می شود درباره گریم کودک بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. علت پرخاشگری کودکان چیست؟

1. گاهی علت پرخاشگری کودک خود والدین عصبانی هستند. 2. یکی دیگر از دلایل خشم و عصبانیت کودک اشتباه کردن خود اوست. 3. دلیل دیگر عصبانیت کودک جلب توجه است. 4. گاهی تماشای زیاد رسانه‌ها نیز باعث خشم و عصبانیت کودکان می‌شود.

2. راه های درمان خشم و عصبانیت کودکان کدام اند؟

بازی یکی از بهترین راههای درمان خشم و عصبانیت کودک است. از کودک خود بپرسید به جای عصبانیت چه کار دیگری می‌توانست بکند؟ خشم احساسی طبیعی است او باید تفاوت بین احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه را بداند. ممکن است دلیل پرخاشگری کودک ژنتیک باشد. پس نیاز است با یک متخصص نیز در این زمینه مشورت کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)