9 نمونه از نکات تربیت کودک به بهترین روش

آگاهی از نکات کلیدی در تربیت فرزندان می‌تواند به ما کمک کند تا رفتار و برخوردهای بهتر و هوشمندانه‌تری در برابر موقعیت‌های گوناگون داشته باشیم.
9 نمونه از نکات تربیت کودک به بهترین روش

شاید خیلی از ما هنوز خاطره‌هایی از کودکی داشته باشیم که در آن والدین، اطرافیان یا معلم‌های خودمان یا دیگران از روش‌های تربیتی مبتنی بر فلفل، دمپایی و سایر تنبیه‌های بدنی استفاده می‌کردند! اما دوره و زمانه این روش‌ها به پایان رسیده و امروز ثابت شده که رفتار درست و تربیت مناسب در کودکی چقدر می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت فرد و تعیین آینده او تأثیر داشته باشد و قطعاً روش‌های قدیمی روی نسل جدید پاسخ نمی‌دهد.


آگاهی از نکات کلیدی در تربیت فرزندان می‌تواند به ما کمک کند تا رفتار و برخوردهای بهتر و هوشمندانه‌تری در برابر موقعیت‌های گوناگون داشته باشیم. فراموش نکنیم که هیچ کودکی ذاتاً لوس، زورگو، پرخاشگر، بی‌ادب، خجالتی، وابسته و ... نیست و رفتار ما در ایجاد این خصوصیات نقش داشته است. از طرفی کودکان با اعتمادبه‌نفس بالا، مؤدب، بخشنده، اجتماعی و ... هم حاصل استفاده درست و مداوم والدین آن ها از نکات مهم تربیت کودک هستند.


تربیت فرزندان فرایندی طولانی و مستمر است و با خواندن یک ورد جادویی قرار نیست که تغییرات عظیمی ایجاد شود اما ما در این مقاله هم به شما نکات مهم تربیت کودک را خواهیم گفت و چند جمله جادویی را با شما در میان خواهیم گذاشت که با گفتن آن ها به فرزندانتان می‌توانید شاهد معجزه در تربیت آن ها باشید!


نکات مهم تربیت کودک

1. الگوهای خوبی باشید!

یکی از مهم‌ترین نکات تربیت کودک که باید همیشه در خاطر داشته باشید این است که بچه‌ها بیشتر به آنچه از رفتارهای ما می‌بینند توجه می‌کنند و نه پند و توصیه‌های اخلاقی ما. پس اگر می‌خواهید فرزند متعهدی تربیت کنید بهتر است به او دروغ نگویید و قبل از این که وعده‌هایی به او بدهید که می‌دانید عملی نمی‌شود، کمی بیشتر درنگ کنید یا اگر دوست دارید تا کودک شما کتاب‌خوان و اهل مطالعه باشد بهتر است تا بارها شما را در حال لذت بردن از مطالعه ببینید. بچه‌ها می‌بینند، بچه‌ها تکرار می‌کنند را هرگز فراموش نکنید! پیشنهاد می شود انواع کتاب کودک پیکوتویز را ببینید.

نکات مهم تربیت کودک


2. بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان را از آنها دریغ نکنید!

برخی از والدین به بهانه اینکه کودک وابسته یا لوس می‌شود از ابراز محبت، بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک فرار می‌کنند درحالی‌که این کارها باعث افزایش احساس اعتمادبه‌نفس، آرامش و هزاران اتفاق خوب دیگر می‌شود پس عشق و محبت خود را به فرزندتان ابراز کنید.


3. از گفتگو با کودکان غافل نشوید!

یکی از نکات مهم تربیت کودک این است که با او در مورد اتفاقات گوناگونی که برای کودک رخ می‌دهد گفتگو کنید. این گفتگوها به پرورش هوش کلامی کودک کمک کرده و باعث می‌شود دید بهتری نسبت به احساسات کودک خود داشته باشید. وقتی که کودک بداند گفتگو با شما به او آرامش خاطر می‌دهد، می‌تواند مسائل و اتفاقات ناخوشایند را هم برای شما تعریف کند و در بسیاری از مواقع می‌توانید از آسیب‌هایی که متوجه کودک شده جلوگیری کنید. از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.


4. احساسات کودک را درک کنید!

از نکات مهم تربیت کودک، درک احساسات گوناگون کودک است. بعد از اتفاق‌های گوناگون از فرزندتان بخواهید که بگوید چه احساسی دارد و برای اینکه احساس بهتری داشته باشد چه پیشنهادی دارد. این صحبت از احساسات می‌تواند به کودک کمک کند تا فرق بین احساساتی مانند ناراحتی و خشمگین شدن را بفهمد. صحبت از احساساتی که تجربه می‌کند می‌تواند به او کمک کند تا خود را تخلیه کند، راه‌حل‌های بهتری برای این شرایط پیدا کند و در نهایت به رشد او منجر می‌شود.


5. بی‌ادبی و داد زدن خط قرمز ماست!

همه ما ممکن است عصبانی، ناراحت یا کلافه شویم اما حق نداریم به خودمان یا دیگران بی‌احترامی کنیم. در چنین مواردی به او با لحنی آرام و قاطع بگویید که تا زمانی که در حال بی‌ادبی یا داد زدن باشد نمی‌توانید به حرف‌های گوش کنید و او را به صحبت‌کردن به‌صورت آرام و بدون تنش تشویق کنید.  پیشنهاد می شود درباره اشتباهات تربیت کودک بخوانید.

تربیت کودکان مسیری جذاب و مهم بوده که میوه آن شیرین و ارزشمند است و شما می‌توانید تأثیر آن را در آینده جهان نظاره کنید.

6. همدلی را در کودک خود پرورش دهید!

یکی دیگر از نکات کلیدی در تربیت فرزندان این است که بتوانید به کودک خود همدلی و درک کردن احساسات و موقعیت دیگران را آموزش دهید. شاید فکر کنید که کار دشواری است اما بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. برای پرورش احساس همدلی و درک دیگران می‌توانید در موقعیت‌های گوناگون از کودک بخواهید که خودش را جای دوستان یا شخصیت‌های داستان‌ها، کارتون یا بازی قرار دهد و بگوید که در این زمان چه احساساتی را تجربه می‌کند.
به‌مرور این تمرین به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند با درک رفتار و احساسات دیگران به آن ها احترام بگذارد و رفتار و برخورد بهتری با آن ها داشته باشد. درباره آموزش رنگ آمیزی به کودکان بخوانید.

نکات تربیت کودک


7. به دنبال شعله‌ور کردن خلاقیت کودکتان باشد!
یکی از نکات مهم تربیت فرزندان همین است که بتوانید به آن ها یاد دهید چطور از دل هر چیزی یک مفهوم جدید بیرون بکشند. مثلاً شما می‌توانید با چند سنگ، رنگ، ماکارونی خام، چسب و ازاین‌قبیل مواد کودکتان را سرگرم کنید و درعین‌حال شاهد بروز خلاقیت وی باشید و این موقعیت را فرصتی مناسب برای یاددادن اطلاعات عمومی درمورد شکل‌گیری و جابه‌جایی سنگ‌ها به او فرض کنید.  پیشنهاد می شود درباره علامت کمبود محبت کودکان بخوانید.


8. کودکان را دوستدار طبیعت تربیت کنید!
اگر منع پزشکی برای بازی کودکتان با خاک وجود ندارد بگذارید در فضای آزاد به بازی و لمس طبیعت مشغول شوند. مفاهیم محیط زیستی مانند استفاده کمتر از پلاستیک، خراب نکردن لانه مورچه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب، چگونگی رشد گیاهان و ... را می‌توانید به‌سادگی و با کمترین امکانات در قالب داستان، نمایش، بازی، اشعار کودکانه و ... به کودکان آموزش دهید. اما این نکته مهم تربیت کودک را در خاطر داشته باشید که کودکان از شما الگوبرداری می‌کنند، پس به‌عنوان والدین شما هم کمی بیشتر مراقب طبیعت باشید. پیشنهاد می شود درباره نقش مادر در تربیت کودک را بخوانید.


9. لحظات پدر و فرزندی را بیشتر کنید!
یکی از نکات مهم تربیت فرزندان این است که آنان بتوانند زمان کافی را با بازی و ارتباط با پدر خود بگذرانند. اگر دوست دارید که اعتمادبه‌نفس فرزندانتان بیشتر شود، بتوانند در مدرسه نمرات بالاتری دریافت کنند و از سلامت روان و احساسی بیشتری برخوردار شود، ارتباط پدر و فرزندی را بیشتر تقویت کنید. بازی‌کردن بچه‌ها با پدرشان می‌تواند لحظات مهم و زیبایی را در ذهن و شخصیت کودکانتان ماندگار کند. برای خرید اسباب بازی ورزشی کلیک کنید.

نکات مهم تربیت فرزندان

جملات جادویی برای تربیت کودک 

تأثیر جملاتی مانند دوستت دارم، به تو افتخار می‌کنم، فلان کاری که انجام دادی چقدر خوب بود و جملاتی ازاین‌دست می‌توانند مثل جادویی در نکات مهم تربیت کودک عمل کنند. شما با دقت به این نکات تربیت کودک می‌توانید نقاط قوت کودکتان را برجسته کنید و به‌مرور شاهد تأثیر شگفت‌انگیز آن بر روی رفتار و شخصیت کودکتان خواهید بود.
سخن پایانی 
 نکات مهم تربیت کودک بسیار گسترده و حتی حساس هستند و ما سعی کردیم تا در این مقاله به شما تلنگری زده باشیم تا با دقت‌کردن بر روی رفتارهای کوچک روزمره بتوانیم شخصیت‌های بزرگ و سالمی را تربیت کنیم. پیشنهاد می شود درباره انواع تست هوش کودک بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)