معرفی بهترین سبک های فرزند پروری (بر اساس روانشناسی)

برای تربیت فرزندان خلاق و موفق باید از سبک فرزند پروری پیروی کرد که علاوه بر توجه به جنبه‌های جسمانی خلق و خوی فرزندان نیز در آن لحاظ شده باشد.
معرفی بهترین سبک های فرزند پروری (بر اساس روانشناسی)

برای تربیت فرزندان خلاق و موفق باید از سبک فرزند پروری پیروی کرد که علاوه بر توجه به جنبه‌های جسمانی خلق و خوی فرزندان نیز در آن لحاظ شده باشد. نحوه تربیت هر فرد تا پایان عمر در زندگیش موثر است. این موضوع نشان دهنده اهمیت فرزندپروری است. سبک فرزند پروری بر همه جنبه‌های زندگی از وزن گرفته تا احساسات تاثیر دارد. والدین همواره نگران فرزندان خود هستند، و همیشه سعی می‌کنند تا بهترین شرایط و امکانات را برای او فراهم کنند. والدین بهتر است بدانند در کنار توجه به آسایش و رفاه فرزندانشان باید در پی شناخت سبک‌های فرزند‌ پروری باشند. پس از شناخت کافی سبک‌های فرزندپروری با توجه به ویژگی‌های خود و فرزندشان متناسب‌ترین سبک فرزند پروری را انتخاب کنند. به این ترتیب می‌توانند در داشتن آینده موفق به فرزند خود کمک شایانی کرده باشند. در این مقاله به معرفی انواع الگوهای فرزند پروری می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر در مورد شیوه‌ های فرزند پروری تا پایان با ما همراه باشید.

سبک فرزند پروری

سبک های فرزند پروری نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط دیانا باومریند ابداع شد. دیانا روانشناس رشد دانشگاه کالیفرنیا بود. سبک فرزند پروری جز روانشناسی تربیتی و فرزند پروری محسوب می‌شود‌. باومریند معتقد بود که بین سبک فرزند پروری انتخابی و شخصیت و رفتار کودک رابطه مستقیمی وجود دارد. استفاده از سبک‌های تربیتی مختلف سبب تربیت فرزندانی با شخصیت‌های متفاوت می‌شود. 

انواع شیوه های فرزند پروری

به طور کلی در روانشناسی چهار سبک فرزند پروری تعریف شده است که در ادامه نام می‌بریم. 
سبک مقتدرانه: این سبک دارای کنترل ومحبت زیاد است.
سبک مستبدانه: این سبک از فرزندپروری دارای کنترل بالا و محبت کم است.
سبک سهل گیرانه: این سبک محبت زیاد و کنترل کم دارد‌.
سبک طرد کننده: داری کنترل و محبت کم است. 
تشخیص انواع الگوهای فرزندپروری یا انواع سبک فرزند پروری با توجه به ویژگی‌های هر یک از آنها کار ساده‌ای است. استفاده از هر یک از چهار سبک فرزند پروری تاثیر متفاوتی در تربیت فرزند دارد. پیشنهاد می شود از انواع کتاب کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

سبک فرزند پروری

سبک مقتدرانه
والدین مقتدر به والدینی گفته می‌شود که انتظار پیشرفت و رشد زیادی را از فرزند خود دارند. در کنار این انتظار زیاد محبت آنها به فرزندشان نیز زیاد است. این دسته از والدین برای تعیین قوانین و محدودیت‌ها از بحث آزاد، ارائه راهنمایی و استدلال استفاده می‌کنند. این والدین برای هر یک از کارهایی که انجام می‌دهند یک استدلال و توضیح ارائه می‌کنند. توضیحات گفته شده از طرف والدین سبب آگاهی کودکان می‌شود. افزایش آگاهی سبب می‌شود تا کودکان ارزش و اخلاقیات را بیاموزند. والدین مقتدر در عین اینکه کنترل زیاد دارند، محبت آنها نسبت به فرزندشان نیز زیاد است‌. افرادی حامی و مهربان هستند‌. فرزندان خود را برای داشتن استقلال تشویق می‌کنند و به آنها فرصت مستقل شدن را می‌دهند. همه اینها سبب می‌شود تا در این نوع سبک فرزندپروری امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین والدین و کودک وجود داشته باشد. از سبک فرزند پروری مقتدرانه به عنوان سبک دموکراتیک نیز یاد می‌شود.
طبق تحقیقات انجام شده توسط باومریند فرزندان افرادی که جز والدین مقتدر محسوب می‌شوند ویژگی‌هایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 
این کودکان شاد و راضی به نظر می‌رسند.
در زندگی خود استقلال بیشتری را تجربه می‌کنند‌ و موفق‌تر هستند.
احتمال موفقیت تحصیلی در کودکانی که والدین مقتدر دارند، بیشتر است.
نحوه برقراری ارتباط آنها با همسالانشان بسیار مناسب است‌. وابستگی امن دارند.
به طور کل این کودکان از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند‌ و خشونت کمتری دارند. 
پیشنهاد می شود درباره تربیت فرزند پسر بخوانید.
سبک مستبدانه
یکی دیگر از چهار سبک فرزند پروری، سبک مستبدانه است. دو ویژگی اصلی والدین مستبد کنترل بالا و محبت کم است. سبک‌های فرزند پروری مقتدرانه و مستبدانه در ظاهر شبیه به هم هستند اما در اصل تفاوت‌های زیادی در باور و رویکردهای والدین دارند. وجه تشابه این دو سبک فرزندپروری کنترل بالای والدین است. والدین مستبدانه از فرزندان خود اطاعت کورکورانه می‌خواهند با این توجیه که چون من می‌گویم. آنها هیچ استدلالی ندارند و تنها بر اساس قوانین و دستورات اجازه رابطه یک طرفه را می‌دهند. والدین مستبد به شدت به نظم و انضباط اهمیت می‌دهند. در صورت بروز نافرمانی فرزندان از تنبیه‌های سخت نظیر تنبیه بدنی استفاده می‌کنند. این والدین حمایت کننده نیستند و به نیازهای فرزندان خود پاسخ نمی‌دهند.
ویژگی‌های فرزندانی که والدین آنها مستبد هستند عبارتند از: 
استقلال کمتر و اینکه افرادی ناامن به نظر می‌رسند.
شاد نیستند و از عزت نفس پایینی برخوردار هستند، در اجتماع مهارت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. به احتمال زیاد درگیر مشکل اعتیاد می‌شوند.
اغلب در زمینه تحصیل موفق نیستند و مشکلات رفتاری را از خودشان نشان می‌دهند. 
پیشنهاد می شود کتاب چوبی خانواده حیوانات را ببینید.

فرزند پروری

سبک سهل گیرانه
سبک سهل گیرانه هم از انواع الگوهای فرزند پروری است. این دسته از والدین تمایل زیادی به وضع قوانین ندارند و محدودیت‌های کمی برای فرزندان خود تعیین می‌کنند. این والدین به دلیل متواضع و خونگرم بودن دوست ندارند فرزندان خود را ناامید کنند و به آنها نه بگویند. کودکانی که والدین آنها جز والدین سهل گیر محسوب می‌شوند ویژگی‌های رفتاری نامناسبی را از خود بروز می‌دهند که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.
خود کنترلی ضعیفی دارند و نمی‌توانند از قوانین پیروی کنند.
به دلیل داشتن تمایلات خودخواهانه در روابط اجتماعی خود با مشکل روبرومی‌شوند.
پیشنهاد می شود از میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.
سبک طردکننده
سبک طرد کننده یکی دیگر از شیوه‌ های فرزند پروری است که به توضیح بیشتر در مورد آن می‌پردازیم‌. این دسته از والدین در خصوص نحوه رفتار با کودک مرزهای محکم یا استانداردهای بالایی را در نظر نمی‌گیرند. به طور کلی تمایلی به دخالت در زندگی فرزندانشان ندارند و نسبت به نیازهای آنها بی‌تفاوت هستند. والدین طرد کننده به احتمال زیاد از مشکلات روحی نظیر افسردگی رنج میبرند، یا اینکه خودشان در کودکی والدینی طرد کننده داشته‌اند. ویژگی کودکانی که والدین طرد کننده دارند عبارتند از:
نداشتن مهارت خود تنظیمی هیجانی‌.
تکانشی هستند و احتمال مواجه شدن آنها با مشکلاتی نظیر بزهکاری و اعتیاد زیاد است.
پیشنهاد می شود از جدیدترین انواع تخت کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.
جمع بندی
به عنوان سخن پایانی باید به این موضوع اشاره کرد که در این مقاله به توضیح در مورد چهار سبک فرزندپروری و شیوه‌ های فرزندپروری پرداختیم. به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین سبک فرزند پروری سبک مقتدرانه است. ناگفته نماند که اگر ویژگی رفتاری شما مشابه سبک مقتدرانه نیست، جای هیچ نگرانی نیست. شما در هر سبکی که هستید می‌توانید با انجام تمرینات خاصی که تعیین شده است از بهترین روش برای تربیت فرزندان خود استفاده کنید. پیشنهاد می شود مقاله راهنمای خرید اسکوتر را بخوانید.
برخی از سوالات رایج:
1. سبک فرزند پروری چیست؟
برای تربیت فرزندان خلاق و موفق باید از سبک فرزند پروری پیروی کرد که علاوه بر توجه به جنبه‌های جسمانی خلق و خوی فرزندان نیز در آن لحاظ شده باشد. نحوه تربیت هر فرد تا پایان عمر در زندگیش موثر است. این موضوع نشان دهنده اهمیت فرزندپروری است. سبک فرزند پروری بر همه جنبه‌های زندگی از وزن گرفته تا احساسات تاثیر دارد. 
2. انواع سبک فرزند پروری کدام اند؟

به طور کلی در روانشناسی چهار سبک فرزند پروری تعریف شده است که در ادامه نام می‌بریم. سبک های مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه و طرد کننده.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)