تک فرزندی چه ضررهایی برای شما و کودکتان دارد؟

شاید بسیاری از افراد تصور کنند تک فرزندی باعث می‌شوند فرزندشان در رفاه و آرامش بیشتر زندگی کند، اما باید بدانید این کار معایب بسیاری برای شما و کودکان به همراه دارد.
تک فرزندی چه ضررهایی برای شما و کودکتان دارد؟


فرزندآوری ازجمله مهم‌ترین اهداف در زندگی زناشویی به شمار می‌رود. بسیاری از زوج‌های جوان پس از ازدواج به فکر بچه دار شدن هستند. در گذشته هر خانواده تعداد زیادی فرزند داشته و خانواده‌ها پرجمعیت‌تر بودند. اما امروزه با وجود شرایط اقتصادی و سخت‌تر شدن بچه‌دار شدن بسیاری از زوج‌های جوان تنها به داشتن یک فرزند راضی شده و بسیاری از آن‌ها نیز تصمیمی برای بچه داری دارند. اما داشتن یک فرزند به تنهایی مشکلات بسیار زیادی برای فرزند شما نیز ایجاد می‌کنند. شاید بسیاری از افراد تصور کنند تک فرزندی باعث می‌شوند فرزندشان در رفاه و آرامش بیشتر زندگی کند، اما باید بدانید این کار معایب بسیاری برای شما و کودکان به همراه دارد. در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب تک فرزندی را معرفی می‌کنیم.

بر اساس آمار منتظر شده بسیاری از تک فرزندی‌ ها در خانواده‌های با سطح مالی متوسط روبه بالا اتفاق می‌افتد. یعنی در بیشتر موارد خانواده‌هایی کع از نظر مالی شرایط داشتن بچه‌های بیشتر را دارند، از این کار صرف‌نظر کرده و تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند.


تک فرزندی یا چند فرزندی؟

تصمیم به بچه‌دار شدن تصمیمی بسیار سخت و مهم در زندگی است. این که زوج‌های جوان بتوانند شرایط زندگی را به درستی سنجیده و تصمیم می‌گیرند صاحب فرزند شوند. فرزندآوری خود مقوله‌ای مهم است و داشتن چند فرزند از آن نیز مهم‌تر است. پرورش و تربیت کودک مسئولیت‌های بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت که باید به درستی آن‌ها را انجام دهید تا کودکی سالم و سلامت تربیت کنید. تجربه پدر و مادر بودن بسیار سخت است و هرچند شما از قبل با مطالعه و پرس‌وجو آماده شده باشید، هنگام تجربه واقعی با مسائل مختلفی روبرو خواهید شد. پیشنهاد می شود از جدیدترین مدل های میز و صندلی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

تک فرزندی

در کنار تصمیم به بچه‌دار شدن و تربیت و کمک به رشد شخصیت او مسئله مهم دیگری که وجود دارد، تعداد فرزندان است. داشتن فرزند بیشتر نیازمند بررسی دقیق شرایط خانواده است. اینکه پدر و مادر ازنظر روحی و جسمی توانایی تربیت و بزرگ‌کردن کودک دیگری را دارند؟ آیا شرایط مالی خانواده به صورتی است که بتوان به فرزندان بیشتری فکر کرد؟ آیا همسر شما تمایلی به داشتن فرزند بیشتر دارد؟ داشتن تک فرزند یا چند فرزند کاملا به شرایط زندگی افراد بستگی داشته و هرکدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند.


مزایای تک فرزندی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های داشتن یک فرزند این است که کودک ارتباط خوبی با والدین خود داشته و وابستگی زیادی به آن‌ها دارد. علاوه بر آن تمام توجه و انرژی والدین برای یک کودک درنظر گرفته شده و کودک از هر نظر بهترین خواهد بود. داشتن یک فرزند باعث می‌شود کودک شما در حال رقابت با فرزندان دیگر نبوده و بسیاری از فعالیت‌هایی که کودکان برای جلب توجه انجام می‌دهند را نداشته باشد. پیشنهاد می شود از انواع پازل چوبی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

مزایا و معایب تک فرزندی

کودکانی که خواهر یا برادر بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از خود ندارند، بسیار مستقل‌تر هستند و هرگز با کودکان دیگر مقایسه نمی‌شوند. اما تک فرزندی همیشه با مزیت‌هایی گفته شده همراه نیست و گاهی اوقات مشکلات زیادی را برای کودکان ایجاد می‌کند. پیشنهاد می شود درباره شب ادراری کودکان بخوانید.


معایب تک فرزندی

تک فرزندی می‌تواند آسیب‌های زیادی به کودک شما وارد کند. کودک به تنهایی بزرگ شده و در بسیاری از شرایط زندگی تنهایی را تجربه می‌کند. نداشتن خواهر یا برادر باعث می‌شود کودک شما بیشتر اوقات را تنها به سر برده و تنهایی بزرگ شود.
یکی از مهم‌ترین ضررهایی که تک فرزندی داشته و بهاعث آسیب به کودک می‌شود این است که کودک تنها مرکز توجه والدین قرار گرفته و پدر و مادر انتظارات بسیار زیادی از کودک دارند. همچنین آن‌ها انتظار دارند کودک کاملا بدون نقص و به صورت کامل تمام کارها و فعالیت‌های مربوط به خود را انجام دهد. توجه و مراقبت بیش از حد والدین به کودک آسیب می‌زند.
در برخی شرایط نیز با بالارفتن سن والدین کودک مجبور است به تنهایی از آن‌ها مراقبت کرده و فرزند دیگری برای کمک به او وجود ندارد. این مسئولیت برای کودکان ممکن است بسیار سنگین باشد. تک فرزندها معمولا تمام توجه والدین را در سن پایین دریافت کرده و والدین انتظار دارند با بزرگ شدن فرزندشان، آن‌ها نیز توجه کودک را به طور کامل دریافت کنند. درصورتی که گاهی اوقات کودک شما نمی‌تواند به تنهایی از شما مراقبت کرده و شرایط سختی برای او ایجاد می‌شود.
تجربه داشتن خواهر و برادر برای فرزند بسیار مفید است اما متأسفانه تک فرزندی این تجربه‌‌ها را از کودک شما می‌گیرد. کودکان در محیط‌های با جمعیت بیشتر و داشتن خواهر و برادر شرایط بهتری خواهند داشت. البته درصورتی که والدین بتوانند از عهده تربیت و هزینه‌های چند فرزند برآیند. پیشنهاد می شود از آشپزخانه اسباب بازی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

تاثیر تک فرزندی

از دیگر معایب تک فرزندی این است که کودک شما بسیار به پدر و مادر وابسته شده و به اصطلاح لوس بار بیاید. داشتن تک فرزند کودک را در مرکز توجه قرار داده و پدر و مادر تمام امکانات و شرایط لازم را برای او فراهم می‌کنند. در این صورت کودک زمانی که به جامعه وارد شده انتظار دارد تمام افراد و اطرافیان نیز در خدمت او بوده و انتظارات او را برآورده کنند. پیشنهاد می شود مقاله جشنواره ملی اسباب بازی چیست را بخوانید.


جمع‌بندی

فرزند داشتن ازجمله لذت‌بخش‌ترین بخش‌های زندگی افراد است. اما این مسئله بسیار بزرگ و مهمی است و قبل از اقدام به فرزندآوری از جهات مختلف بررسی شود. داشتن تک فرزند یا چند فرزند کاملا به شرایط پدر و مادر و زندگی آن‌ها بستگی دارد. اما نکته مهم درنظر گرفتن مزایا و معایب چند فرزندی است. تک فرزندی شاید ابتدا مفید به نظر رسیده و باعث شود کودک مشا در شرایط و رفاه بسیار عالی بزرگ شود اما قطعا معایبی نیز به همراه خواهد داشت و تأثیر بسیار زیادی بر تربیت و شخصیت کودک شما دارد. در این مقاله به طور مفصل در مورد مزایا و معایب تک فرزندی صحبت کردیم. تصمیم نهایی با والدین است که با سنجیدن شرایط زندگی و آشنایی با تأثیر تک فرزندی برای فرزندآوری تصمیم بگیرند.
بهتر است قبل از اقدام به فرزندآوری به طور کامل با مزایا و معایب تک فرزندی و چند فرزندی آشنا شده و شرایط را به طور کامل بسنجید. درصورتی از نظر مالی، روحی و جسمی توانایی نگهداری از بیش از یک کودک را دارید، تک فرزندی را انتخاب نکرده و از بروز مشکلات گفته شده برای خانواده و فرزند خود جلوگیری کنید. پیشنهاد می شود مقاله اکشن فیگور چیست را بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)