لگو برای چه سنی مناسب است ؟ [ چه موقع کودک من میتواند با لگو بازی کند؟ ]

لگو برای چه سنی مناسب است ؟ برای اکثر افرادی که کودک در خانه دارند یا به نوعی با کودکان سر و کار دارند دقدقه این وجود دارد که کودکشان با هر اسباب بازی از چه سنی میتواند بازی کند . در این مطلب میخواهیم ببینیم که کودکان از چه سنی میتوانند با لگو بازی کنند .
لگو برای چه سنی مناسب است ؟ [ چه موقع کودک من میتواند با لگو بازی کند؟ ]

آیا میدانید که رده سنی بازی با لگو در چه محدوده ای است ؟ لگو یکی از سرگرم کننده ترین و محبوب ترین لوازم بازی است که میتوان گفت برای آن اصلا رده سنی و محدوده سنی خاصی در نظر گرفته نشده است . محدوده سنی لگو آنقدر گسترده است که از یک طفل خردسال تا یک پیرمرد 99 ساله میتوانند با آن سرگرم باشند . اما موضوعی که قطعا برای همه خانواده هایی که فرزند دارند به خصوص آن هایی که نوزاد دارند مهم است این است که کودک آن ها از چه سنی میتواند با لگو بازی کند . اگر حتی به میزان کم هم با مجموعه های لگویی آشنایی داشته باشید قطعا دیده اید که در بسته بندی ها و کالکشن های مختلف قطعات ریزی هم وجود دارد که برای نوزادان میتواند خطر آفرین باشد .

در این مطلب میخواهیم ببینیم که کودک از چه سنی میتواند با لگو بازی کند و در ادامه آن نیز لگو مناسب برای هر رده سنی را معرفی خواهیم کرد . پس اگر شما هم یکی از دوست داران این بازی محبوب و نوستالژی هستید حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

کودک از چه سنی میتواند با لگو بازی کند ؟

همانطور که گفتیم لگو از کودک تا پیر را میتواند به خود سرگرم کند اما موضوعی که برای ما اهمیت دارد این است که کودک از چه سنی میتواند با لگو بازی کند ؟ بیشتر مجموعه های لگویی به جز لگو دوپلو دارای قطعات بسیار ریزی هستند که اصلا برای کودکان مناسب نیست و از نظر سختی کار نیز برای 5 سال به بالا مناسب است اما خوب کالکشن لگو دوپلو مدل هایی از این اسباب بازی است که فاقد قطعات ریز است و بیشتر آجره های آن سایزی است که دیگر نگران بلعیده شدن توسط فرزندتان نخواهید بود با این وجود لگو های دوپلو هم برای 18 ماهگی به بعد مناسب است . یعنی کودک تقریبا از یک و نیم سالگی به بعد میتواند با لگو بازی کند . حال در ادامه خواهیم دید که لگو مناسب هر رده سنی کدام است . با ما باشید .

بهترین سن بازی با لگو

رده سنی بازی با لگو در چه محدوده ای است ؟

همانطور که گفتیم رده سنی بازی با لگو آنقدر گسترده است که میتواند از یک کودک یک و نیم ساله تا یک پیرمرد 99 ساله را در بر بگیرد اما این که کدام لگو و کدام کالکشن از کالکشن های لگو مناسب برای رده سنی اشخاص است را شاید هر کسی نداند . حتما دقت کرده اید که بر روی بسته بندی های لگو اعدادی نوشته شده است که مثلا نشان دهنده این موضوع است که این کالکشن برای گروه سنی سه سال و بالاتر مناسب است و یا این که برای گروه سنی 5 تا 7 سال مناسب است . به طور کلی تمام کالکشن های لگو بر اساس 6 گروه سنی تقسیم بندی میشود که در ادامه به بررسی و معرفی هر کدام خواهیم پرداخت .

لگو مناسب رده سنی 1.5+

همانطور که در پاسخ به سوال کودک از چه سنی میتواند با لگو بازی کند هم به شما گفتیم ، یک کودک با سن یک سال و نیم میتواند با لگو های مناسب سن خودش و آن دسته از لگو هایی که بر روی آن ها تگ و یا نوشته 1.5+ دارد بازی کنند . لگو های مناسب برای رده سنی یک سال و نیم به بالا معمولا مجموعه هایی با قطعات بزرگتر ، رنگبندی های شادتر و بدون لبه های تیز ارائه میشود . کالکشن های این رده سنی بیشتر با تم حیوانات ساخته میشوند تا برای کودکان کم سن و سال جذاب و سرگرم کننده باشد . این مجموعه ها ساختاری ساده دارند و برای تشویق کودکان به توسعه تخیل ، خلاقیت و تقویت مهارت های حرکتی ظریف طراحی شده اند .

لگو مناسب زیر 2 سال

لگو مناسب رده سنی 4+

گروه بندی سنی دیگری که لگو برای اسباب بازی های خودش در نظر گرفته است برای رده سنی 4 سال و بالاتر است . اگر کودک شما برای چالش های کمی سخت تر آمادگی دارد اکنون دیگر کالکشن های این رده سنی لگو مناسب اوست . لگو های مناسب رده سنی 4+ سال جزئیات و ظرافت های بیشتری دارند با این وجود همچنان ساخت آن ها آسان است اما خوب نیاز به خلاقیت بیشتری برای ساخت آن وجود دارد .

به این نکته باید دقت داشته باشید که این لگو ها برای کودکان کوچک تر از 4 سال اصلا مناسب نیست به این دلیل که در آن ها قطعات ریز و قابل بلعیدن نیز وجود دارد که در لگو مناسب رده سنی 1.5+ وجود ندارند . اگرچه لگو های مناسب سنین بالای 4 سال هنوز حیوانات بامزه را با رنگ‌های روشن و ساخت آسان به تصویر می‌کشند، اما معمولا باز هم تعداد قطعات لگو و همچنین جزئیات بیشتری دارند.

بهترین لگو برای بالای 4 سال

لگو مناسب رده سنی 6+

6 سالگی بهترین زمان است که کودک خود را با تخیلاتش آشنا کنید تا ذهنی بیش از پیش خلاق و داستان سرا در آینده داشته باشد . البته باید سعی کنید که او را به سمت و سویی سوق دهید که خیلی به سمت تفکرات و تخیلات مسموم و ترس هایش نرود بلکه بیشتر به سمت تصویر سازی آرزوهایش برود . برای این کار کودکان 6+ سال خود را به دنیایی از بازی های تخیلی بفرستید ، جایی که می توانند داستان ها و شخصیت های مورد علاقه خود را با ها و بارها بسازند . لگو هایی که برای سنین 6+ طراحی شده اند کمی پیچیدگی بیشتری به نسبت لگو های مناسب رده سنی های قبلی دارد . 

لگو های مناسب رده سنی 6+ دیگر از شخصیت های حیوانات و این جور چیزها خارج شده و کمی اشیاع مختلف و لوازم نقلیه های متفاوت را به تصویر میکشد و بیشتر جنبه آموزشی نیز برای کودکان دبستانی دارد . همچنین لگو های مناسب این رده سنی با تلاش برای به چالش کشیدن مغز و هوش فرزندان شما به تقویت قوه هوشی او نیز کمک میکنند .

لگو مناسب 6 سال

لگو مناسب رده سنی 9+

با ورود کودک به سن و سال 9 سالگی دیگر به آن اندازه که لازم بود برخی مهارت های اولیه هوشی و تقویت ذهن و ارتباط دست با ذهن و دیگر مهارت های لازم را کسب کرده و همانطور که همه میدانید کودکان به نسبت بزرگسالان از صبر بسیار کمی برخوردارند اما میتوان به کمک لگو کاری کرد که صبر و تحمل بچه ها از همین بچگی بالا رود تا در آینده در این زمینه دچار مشکل نشوند .

لگو های مناسب رده سنی 9+ سال به نسبت لگو های مناسب رده سنی 6+ و 3+ از قطعات بیشتر و ریزتری تشکیل شده و ساخت آن ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است . چون همانطور که می‌ دانید شامل تعداد زیادی قطعات کوچک با جزئیات ریز هستند که برای ساخت آن‌ ها به صبر و تمرکز بیشتری نیاز است . در این صورت کودک یاد میگیرد که برای رسیدن به هدف نهایی باید تا جایی که میتواند تلاش کند و یکی یکی تکه های لگو را روی هم گذاشته تا شکل کامل آن ظاهر شود . در نتیجه هم صبر و تحمل و هم پشتکار و تلاش در کودک شکل گرفته و با استمرار بازی با لگو این مهارت ها تقویت میشوند .

بهترین لگو برای نه ساله ها

لگو مناسب رده سنی 13+

رده سنی بازی با لگو در چه محدوده ای است ؟ همانطور که گفتیم تمام مدل های لگو برای 6 رده سنی تولید میشوند که از یک سال و نیم تا بزرگسالی و پیری را نیز شامل میشود . تا لگو های مناسب رده سنی 9+ سالگی هنوز هم لگوها حالت کودکانه دارند و تقریبا قطعات آن بزرگتر و با تعداد کمتری است و بیشتر سعی بر این بوده که کودکان سرگرم باشند و در کنار آن کمی هم مهارت های آن ها تقویت شود . اما با ورود به 13 سالگی یعنی فرزند شما پا به دنیای نوجوانی گذاشته و طبیعی است که باید فکری به حال سرگرمی او کنید . 

مجموعه لگو مناسب رده سنی 13+ سال به نسبت سایر رده سنی های لگو بیشترین تنوع را دارد . معمولا لگو های مناسب این رده سنی شامل تعداد زیادی قطعه مثلا 1000 عدد و بیشتر است و دیگر انواع مختلف آجر ها و همچنین کاراکتر های مختلف نیز وارد آن ها میشود تا فرزند نوجوان شما را بیش از پیش با چالش رو به رو کند و ذهنش را وادار کند تا تخیل کند و با تقویت هوش و استعداد و همچنین تقویت ذهن خلاق او او را هرچه بیشتر و بیشتر در انجام کارها صبور و خلاق کند . 

دقت انجام لگو مناسب رده سنی 13+ به نسبت سایر رده سنی های قبلی بسیار بالاتر است و شاید اگر تنها یک قطعه بسیار ریز را اشتباه بگذارید تا انتهای کار را به اشتباه جلو میروید و مجبورید از اول این سازه را بسازید . به دلیل این که قطعات در لگو های مناسب نوجوانان بسیار زیاد است و ساخت آن قطعا چند ساعت و یا گاهی چند روز زمان میبرد پس فرزند شما تلاش میکند دقت خود را تا جایی که میتواند بالا ببرند و مجبور نشوند از ابتدا یک سازه طولانی را بسازند .

لگو نوجوانان

لگو مناسب رده سنی 18+

در ابتدای مطلب گفتیم که میخواهیم به یکی از سوالات بسیار پر تکرار شما پاسخ دهیم . رده سنی بازی با لگو در چه محدوده ای است ؟ در پاسخ نیز گفتیم که رده سنی خاصی برای بازی با لگو وجود ندارد و از یک و نیم سال تاااااااااااا 99 سالگی و حتی بیشتر میتوانند به وسیله لگو سرگرم باشند . شاید این جمله برای برخی عجیب غریب بوده و تصور کنند در این مورد داریم بزرگنمایی و سیاه نمایی میکنیم . اما در واقع لگو کالکشن هایی را طراحی کرده است که به طور کلی برای بزرگسالان است . بر روی این لگو ها 18+ نوشته شده و اغلب شامل بیش از 5000 قطعه هستند تا به طور کامل ذهن یک فرد بالغ را به چالش بکشند .

حال هرکس با توجه به توانایی که در خود میبیند میتواند انتخاب کند که یک لگو با چندین هزار قطعه ریز و چالش برانگیز انتخاب کند یا یک لگو ساده تر که زودتر تمام شود و به سراغ بسته بعدی لگو برود . لگو بازی یکی از بهترین تمرین های جلوگیری از بروز آلزایمر یا به تعویق انداختن بروز آن است . شاید در گذشته سودوکو و حل جدول را یکی از روش های مناسب در نظر میگرفتند اما اموزه لگو بازی به یکی از روش های برتر درمان آلزایمر به حساب می آید .

لگو بزرگسال

بازی با لگو برای کودک 2 ساله ایمن است ؟

همانطور که در ابتدای مطلب و در پاسخ به سوال کودک از چه سنی میتواند با لگو بازی کند گفتیم ، لگو برای کودکان از 18 ماهگی به بعد اسباب بازی دارد یعنی کودک شما از یک و نیم سالگی به بعد میتواند با اسباب بازی لگو بازی کند . اما اینجا سوال ما این است که بازی با لگو برای کودک 2 ساله ایمن است ؟ در پاسخ باید گفت بله بازی با لگو برای کودک 2 ساله کاملا ایمن و بی خطر است اگر و تنها اگر لگو های مناسب رده سنی 1.5+ را برای آن ها انتخاب کنید .

به این دلیل که لگو مناسب رده سنی یک سال و نیم با قطعات درشت ساخته میشود به طوری که حتی اگر کودک خودش هم تصمیم بگیرد قطعه لگو را به دهان بگذارد هیچگونه خطری مبنی بر خفگی یا بلعیده شدن قطعه لگو کودک شما را تهدید نمیکند . علاوه بر آن همیشه دقت میشود تا قطعات لگو های مناسب کودکان بدون هیچگونه تیزی و یا لبه ای که بخواهد به پوست صاف کودک آسیب برساند ساخته شوند .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)