اسباب بازی لگو و تاثیرآن بر هوش و مهارت فردی+ 10 مزیت باورنکردنی بازی با اسباب بازی لگو

اسباب بازی لگو چه نقشی در رشد و مهارت های فردی کودکان دارد؟ مزایای اسباب بازی لگو را میدانید؟ در این مقاله به بیان فواید و ویژگی های اسباب بازی لگو و تاثیر آن بر رشد و مهارت های مهم و حیاتی کودک میپردازیم.
اسباب بازی لگو و تاثیرآن بر هوش و مهارت فردی+ 10 مزیت باورنکردنی بازی با اسباب بازی لگو

اسباب بازی لگو و تاثیرآن بر هوش و مهارت فردی+ 10 مزیت باورنکردنی بازی با اسباب بازی لگو

انواع اسباب بازی ها و سرگرمی های متنوع، به شکل های متفاوتی بر رشد ذهنی و جسمی کودکان و تقویت مهارت های آنها تاثیر گذار هستند. در بین اسباب بازی ها، اسباب بازی های ساختنی یا به عبارتی اسباب بازی لگو تاثیر قابل توجهی بر مهارت های متنوع و اساسی کودک حتی در بزرگسالی دارد. در این مقاله به تمامی فواید اسباب بازی لگو و تاثیر آن بر هوش و مهارت‌های فردی کودکان در تمام سنین میپردازیم.

آنچه در این مقاله میخوانید:

اسباب بازی لگو چیست؟

همه ما با اسباب بازی لگو بارها و بارها بازی کرده ایم. به طور کلی اسباب بازی لگو، یک بازی فکری برای کودکان و اسباب بازی هایی پلاستیکی با ابعاد و اشکال مختلف هستند که میتوان این قطعات را به راحتی روی هم قرار داد و یا از هم جدا کرد و با توجه به خلاقیت و ایده پردازی کودک، سازه های مختلفی بسازند. اسباب بازی لگو جز اسباب بازی ها با پایان باز هستند؛ بازی های با پایان باز به بازی هایی گفته می شه که کودک در آن یک عضو فعاله و بدون نتیجه خاصی بازی رو دنبال میکنه. درست یا غلط بودن مسیر اهمیتی نداره فقط مهم اینه که با ابزاری که در اختیارش گذاشته میشه خلاق باشه.

اسباب بازی لگو برای نخستین بار در سال 1916 «اولکرک کریستینسن»، یک نجار ساکن شهر «بلوند» دانمارک، آجرهای رنگارنگ دوستداشتنی را از جنس کائوچو ساخت و نام لگو را برای محصولاتش انتخاب کرد. لگو کوتاهشدهی عبارت Leg Godt و در زبان دانمارکی به معنی خوب بازیکردن است. همچنین در زبان لاتین این عبارت به معنای مونتاژکردن یا اسمبلکردن است. شرکت لگو با شعار «تنها بهترینها بهاندازهی کافی خوب هستند» همواره میکوشد بهترین و باکیفیتترین محصولات را طراحی کند. کیفیت محصولات این شرکت به گونهای است که اگر یک آجر تولیدشده در دههی 1960 را با محصولات جدید 2017 آن در کنار یکدیگر قرار دهید، فرقی ندارد و میتوان از آنبرای خانهسازی استفاده کرد. 

آجرهای لگو در بین کودکان بسیار محبوب هستند حتی برای کسانی که دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) هستند، اسباب بازی لگو می تواند اسباب بازی کمکی خوبی برای بهبود مهارت های ارتباط اجتماعی آنها باشند

فواید اسباب بازی لگو برای کودکان

اسباب بازی لگو فواید بسیار زیادی برای کودکان در تمام سنین دارد این اسباب بازی های ساختنی فکری هم جنبه سرگرمی و هم جنبه آموزشی برای کودک دارد و کودکان میتوانند هم به صورت گروهی و هم فردی با اسباب بازی لگو بازی کنند و مهارت های مختلفی را در خود تقویت کنند.

ده مورد از فواید و تاثیر اسباب بازی لگو:

  1. تقویت مهارت‌های کلامی در کودک

کودکان با اسباب بازی لگو هم به صورت تکی هم به صورت گروهی میتوانند بازی کنند. که در هنگام بازی مهارت های کلامی آنها تقویت میشود به این صورت که در بازی گروهی با دیگر هم گروهی های خود شروع به صحبت و ارتباط برقرار کردن میکنند و در هنگام بازی کردن به صورت تکی شروع به داستان سرایی و خلق اثر میکنند و خود را جای شخصیت ها قرار دهند و دیالوگ هایی را از جانب شخصیت ها میگویند. کودکان اغلب صحنهها، شخصیتها و محیطهایی را برای داستانهای تخیلی خود میسازند. این فرآیند مهارت های کلامی و خلاقیت آنها را افزایش می دهد.

  1. تقویت مهارت‌های اجتماعی

یکی از فواید بازی با اسباب بازی ساختنی مثل اسباب بازی لگو، ایجاد همکاری کودک با دیگر اعضای گروه برای ساختن یک سازه مشخص است. در این بازی هر کودک مسئولیتی به عهده دارد که با انجام آن به صورت گروهی میتوانند سازه ای بزرگ و زیبا بسازند. به طور کلی بازی به صورت فردی ممکن است کودک را مدت ها در یک نقش قرار دهد؛ مثلا راننده ماشین لگویی یا معمار خانه ویلایی و... اما با بازی کردن به صورت گروهی با سایر ایده ها آشنا میشوند، از خلاقیت خود بهره میبرند در نتیجه اعتماد به نفسشان بالا میرود و ارتباط اجتماعی تقویت مییابد.

  1. توانایی حل مسئله و تقویت مهارت‌های ریاضی و هوش فضایی

هر بار که کودک مشغول بازی با اسباب بازی لگو می شود و تصمیم میگیرد سازه ای بسازد از خلاقیتش استفاده میکند و در ذهنش سازه ای را در نظر میگیرد سپس مکان درست و دقیق قرار دادن قطعات لگو را پیدا میکند، قرینه سازی میکند و با هر بار ساختن سازه های مختلف در ابعاد واشکال مختلف بدون اینکه خودشان بدانند در بطن بازی به تقویت مهارت هایی مثل حل مسئله، هوش فضایی و... مشغول می شوند

  1. خلاقیت

یکی از بزرگترین مزایای اسباب بازی لگو، خلاقیت و تخیل کودکان است. کودک در هنگام لگو بازی ذهنش به چالش کشیده میشود. کودک در ابتدا به نقشه ساخت لگو فکر میکند و ایده ای برای ساخت لگو پیدا میکند برای آن داستان و شخصیت خلق میکند و پس از اتمام بازی میتواند خرابش کند و ایده جدیدی بسازد. کودک میتواند با آزمون و خطا سازه های مختلفی را بسازد و در این راه یا شکست می خورد و باید مجدد تلاش کند یا موفق میشود. آجرهای لگو اسباب بازی دارای انتهای باز هستند هیچ محدودیتی برای آنچه می توان ساخت وجود ندارد و این امر کودکان را تشویق می کند تا از تخیل خود برای خلق هر آنچه که می خواهند استفاده کنند. 

خلاقیت های LEGO نوعی هنر است و کودکان می توانند خالق و داستان ساز شوند. به کودکان این فرصت داده میشود که به صورت جداگانه یا دوتایی با لگو اسباب بازی بازی کنند و در این مسیر به تقویت خلاقیت بپردازند.

  1. تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف 

یکی دیگر از فواید بازی با آجر لگو اسباب بازی، تقویت مهارت های حرکتی مثل تقویت عضلات انگشتان دست است. کودک برای وصل کردن، جدا کردن آجره های لگو نیاز به یک فشار و زور کنترل شده و دقیق دارد و با کمک لگو اسباب بازی میتواند این مسئله را تمرین کند و در نهایت منجر به تقویت انگشتان دست برای بهتر گرفتن مداد و خودکار در سنین بالاتر میشود. بطور کلی بازی با اسباب بازی LEGO برای تقویت و رشد مهارت ‌های حرکتی ظریف و قدرت عضلات انگشتان تاثیر بسزایی دارد.

  1. مدیریت شکست و پشتکار

ممکن است در هنگام بازی با لگو اسباب بازی با یک حرکت، فشار اشتباه کل سازه ای که کودک ساعتها مشغول ساختن و یا بازی کردن با آن بود فرو بریزد؛ این مسئله ممکن است برای کودک ناراحت کننده باشد. اما با تمرین و تکرار و بازی مکرر با LEGO میتواند یاد بگیرند که نا امید نشوند و پشتکار داشته باشند. اسباب بازی لگو یک بازی با قابلیت جبران اشتباه است چرا که کودک میتواند قطعات افتاده را در جای خود قرار دهد و مشکل را با مدیریت درست و به موقع حل کند.

  1. افزایش اعتماد به نفس

ساخت یک سازه لگویی توسط کودک چه مطابق دفترچه راهنما باشد چه از طریق ایده پردازی و خلاقیتش، به کودک حس غرور و موفقیت میدهد و اعتماد به نفس او را بالا می برد.

  1. کاهش اضطراب و استرس

آجره های لگو اسباب بازی برای کودکانی که استرس و نگرانی دارند یک تراپی عالیست. دقت و تمرکز روی یک کار، دستکاری قطعات کوچک که هنگام ساخت یک سازه نیاز است کودکان و بزرگسالان را از هیجانات و اضطراب دور میکند همچنین نظم را به یک روز پر هرج و مرج یا پر استرس وارد کند و می تواند مزایای درمانی زیادی داشته باشد.

  1. افزایش صبر و تحمل

ساختن سازه های لگویی ممکن است زمان بر باشد. با کمک لگو اسباب بازی میتوانید صبر و تحمل کودک را بالا ببرید. برنامه ریزی، سازماندهی و سپس اجرا، همگی مراحلی هستند که کودک در ساخت لگو باید به آن دقت کند و همگی ممکن است ساعت ها و حتی روز ها کودک را درگیر ساخت لگو کند. کودکان در سالهای اخیر ترجیح میدهند تا هر کاری برای آنها به سرعت و فوری انجام شود، اما با کمک اسباب بازی لگو میتوانند متوجه شوند که نتایج خوب، نیازمند زمان، تلاش، صبر و تحمل است.!

  1. افزایش تمرکز

بازی با اسباب بازی های LEGO نیاز تمرکز و دقت دارد. کودک با پیروی از مراحل و برنامه ریزی برای مرحله بعد نهایت دقت و تمرکز را در ساخت و بازی با لگو اسباب بازی به کار میبرد. همچنین تحقیقات نشان میدهد که لگو اسباب بازی برای مغز و ذهن کودک مفید است چرا که بازی با اسباب بازی لگو به افزایش دقت و تمرکز کودک کمک میکند. نوزادان و کودکان 1 سال به بالا ممکن است حتی برای دقایقی با اسباب بازی لگو بازی کنند اما همان دقایق کوتاه هم به مرور و در مد زمان، مهارت توجه، تمرکز آنها را تقویت میکند

لگو اسباب بازی فقط برای کودکان نیست. لگو یک تکنیک تسهیل‌کننده است که در محیط‌های حرفه‌ای برای تشویق تفکر خلاق و حل مسئله استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان از LEGO برای ساختن و توضیح ایده‌های خود استفاده می‌کنند.

مزایای اسباب بازی لگو برای بزرگسالان و سالمندان

اسباب بازی لگو در زندگی بزرگسالان و سالمندان نیز فوایدی به همراه دارد. عملکرد شناختی در سنین بالا در بزرگسالان به خصون سالمندان کاهش پیدا میکند، اسباب بازی لگو میتواند این عملکرد را به تاخیر بیاندازد و بهبود دهد:

کاهش استرس: درست مانند کودکان، بزرگسالان و سالمندان میتوانند با کمک اسباب بازی لگو و ساختن سازه های لگویی استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. در هنگام ساختن سازه های لگویی میتوان ساعت ها به دور از دغدغه ها و تنش های روزانه، فقط به ساخت لگو و روی هم قرار دادن قطعات تمرکز داشت.

تقویت ذهن: ساختن سازه های لگویی باعث تقویت ذهن و جلوگیری از پیری مغز و یا به اصطلاح آلزایمر در سالمندان می شود. توجه به نکات و جزئیات هنگام ساخت لگو اسباب بازی و پیروی از دستور العمل ها حافظه را بهبود میبخشد کمک میکند تا بزرگسالان و سالمندان ذهن خود را فعال نگه دارند و مهارت هایی مثل حل مسئله، هوش فضایی را در آنها تحریک می کند.

تقویت خلاقیت: اسباب بازی لگو دقت و تمرکز را در بزرگسالان و سالمندان بالا می برد و همین امر باعث تقویت خلاقیت در زندگی کاری و شخصی آنها می شود.

اعتماد به نفس: تکمیل اسباب بازی LEGO در بزرگسالان و سالمندان می تواند احساس موفقیت و اعتماد به نفس را در آنها بالا ببرد.

آیا لگو اسباب بازی می تواند IQ را بهبود بخشد؟

اسباب بازی لگو به دلیل توانایی در تقویت خلاقیت، تخیل و نقش موثری که بر هوش و مهارتهای فردی کودکان و بزرگسالان دارد یکی از اسباببازی های پر طرفدار هستند و میتواند بر آینده کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد. اما آیا بازی با لگو باعث بالا رفتن ضریب هوشی افراد میشود؟

در حقیقت هیچ مدرک علمی قطعی وجود ندارد که ثابت کند لگو ضریب هوشی کودک را بالا میبرد، بطور کلی تحقیقات نشان می دهد که بازی با لگو می تواند بر رشد شناختی تاثیر مثبتی داشته باشد. ساختن آجره های لگو به آگاهی فضایی، مهارت های حرکتی ظریف و تفکر منطقی نیاز دارد. مطالعهای که توسط محققان دانشگاه کمبریج بر روی اسباب بازی لگو انجام شد نشان داد کودکانی که به طور منظم با لگو اسباب بازی، بازی میکردند، در مقایسه با همسالان خود که در فعالیتهای مشابه شرکت نمیکردند، هوش فضایی و توانایی عملکردی ریاضی بهتری داشتند. هنگامی که کودکان با اسباب بازی لگو بازی میکنند، با چالش ها و موانعی روبرو می شوند که آنها را ملزم به تفکر خلاقانه و یافتن راه حل می کند. فرآیند آزمون و خطا به توسعه توانایی های حل مسئله کودکان کمک می کند و آنها را تشویق می کند که خارج از چارچوب فکر کنند. محققان به این نتیجه رسیدند که ماهیت عملی لگو بازی باعث تحریک مغز و افزایش مهارت های شناختی است.

در نتیجه، در حالی که LEGO ممکن است به طور مستقیم IQ را بهبود نبخشد، بدون شک مزایای شناختی و عملکردی بسیار بالایی دارد و می تواند به توسعه مهارت های مهمی مانند آگاهی فضایی، حل مسئله و تفکر منطقی کودکان کمک کند. بنابراین، دفعه بعد که فرزندتان را غرق در ساختن لگو میبینید، مطمئن باشید که او نه تنها سرگرم میشود، بلکه تواناییهای شناختی خود را نیز افزایش میدهد.

انواع لگو اسباب بازی

همانطور که پیشتر خواندیم، اسباب بازی لگو برای تقویت مهارت‌های حرکتی، خلاقیت، حل مسئله، صبر و تمرکز کودکان بسیار عالی و مفید هستند. اسباب بازی لگو حتی برای والدین هم یک اسباب بازی ایده آل و کاربردی است همانطور که والدین مشغول کارهای روزانه هستند میتوانند برای ساعاتی کودک خود را مشغول لگو بازی کنند. امروزه مدل های متنوعی از اسباب بازی لگو در بازار وجود دارد از لگو اصل تا لگو مشابه اصل، لگو های محبوبی مثل لگو ماینکرفت، لگو هری پاتر، لگو سیتی، دیزنی، راید، ژوراسیک و.... که میتوانید بر اساس توانایی و گروه سنی مناسب لگو برای کودک خود تهیه کنید. تنوع این اسباب بازی سبب شده تا قیمت های متفاوتی هم در بازار بوجود بیاید از لگو ارزان تا گران قیمت ترین لگو که با توجه به مزایا و کیفیت اسباب بازی لگو ارزش خرید را دارد.

اسباب بازی لگو برای چه گروه سنی مناسب است؟

اسباب بازی لگو برای سنین مختلف با توجه به توانایی ها و قابلیت هایی که میتوانند داشته باشند و یا مهارت هایی که نیاز است تقویت شوند در بازار موجود است. به این ترتیب سن کودک هرچه کمتر باشد قطعات درشت تر و تعداد کمتر است و هرچه سن کودک بالا تر رود تعداد قطعات بیشتر، طرح سخت تر میشود.

به طور مثال انواع اسباب بازی لگو مناسب گروه های سنی مختلف:

  •  لگو دوپلو (LEGO DUPLO) مناسب گروه سنی 1.5 سال
  •  لگو جونیور (LEGO Juniors) مناسب گروه سنی 4 تا 7 سال
  •  لگو سیتی، فرندز و قهرمانان (LEGO City، LEGO Friends) مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال
  •  LEGO Creator مناسب گروه سنی 7 سال به بالا
  •  LEGO Technic مناسب گروه سنی 8 سال به بالا

نکاتی که در هنگام خرید لگو باید به آن توجه کرد

یکی از مهمترین عواملی که در هنگام خرید اسباب بازی لگو باید به آن توجه داشت علاقه و نیاز کودک به این آجره های رنگارنگ و هیجان انگیز است. برخی از کودکان علاقه ای به بازی با لگو اسباب بازی ندارد و دنیای خاله بازی و ماشین بازی هایش را به ساخت و ساز ترجیح میدهند و از آنجاییکه قیمت اسباب بازی لگو بالا است خرید آن برای کودکانی که علاقه ای ندارند مناسب نیست حتی ممکن است کودک را از بازی دلزده کند.

نکته بعدی و مهمترین نکته که باید به آن در خرید اسباب بازی لگو دقت کرد، توجه به گروه سنی و قرار دادن اسباب بازی لگو مناسب در اختیار کودک است. هرچه کودک در سنین پایین تر باشد باید قطعات اسباب بازی لگو درشت تر و تعداد آن کمتر باشد، در سنین 1.5 تا 2 سال چون هنوز عضلات ضعیفی دارند زود از بازی خسته میشوند پس بهتر است از لگو های درست تر استفاده شود اگر اسباب بازی لگو مناسب گروه سنی نباشد ممکن است برای کودک حتی خطرناک نیز باشد؛ به عنوان مثال اگر اسباب بازی لگو کلاسیک برای کودکان زیر 3 سال خریداری شود ممکن است قطعات ریز لگو در گلوی کودک باعث خفگی او شود و همچنین به دلیل اینکه این اسباب بازی برای کودک سخت است ممکن است او را از بازی نا امید و دلسرد کند.

سومین نکته که در هنگام خرید اسباب بازی لگو باید به آن دقت شود جنس اسباب بازی و خرید از جای معتبر است. به عنوان مثال اسباب بازی لگو برای سنین پایین چون به دهان میبرند و آن را دهن میزنند اگر از پلاستیک کهنه، بی کیفیت و حتی رنگ های شیمیایی باشد که باعث ناراحتی‌های کبدی، تنفسی و مسمومیت‌های خطرناک شود و به سلامت کودک خطر جدی وارد کند. همچنین لبه های تیز لگو ارزان و بی کیفیت ممکن است پوست حساس کودک را بخراشد.

اسباب بازی لگو باید برای کودک پر از خلاقیت و نو آوری باشد و در هر بار بازی با لگو اسباب بازی بتواند بازی جدید خلق کند و برایش هیجان انگیز و سوال برانگیز باشد. فروشگاه اینترنتی پیکوتویز لگو اصل و متنوع ترین مدل های اسباب بازی لگو برای گروه سنی مختلف در مدل های متنوع و همچنین ایمن برای سلامتی کودک دارد که همراه ضمانت سلامت کالا به سراسر کشور ارسال میکند.

آموزش بازی با اسباب بازی لگو

کودکانی که تازه با اسباب بازی لگو آشنا شدند و برای اولین بار در سن پایین با این اسباب بازی ربرو شدند هم توانایی محدود دارند و هم نمیدانند چگونه به درستی بالگو اسباب بازی بازی کنند. بهتر است قبل از رها کردن کودک با اسباب بازی لگو چند ایده و طرز بازی درست را به کودک بگویید و آنها را راهنمایی کنید. به عنوان مثال از آنها بخواهید رنگ های مشابه را کنار هم قرار دهند و سپس طرز استفاده از اسباب بازی لگو را به آنها یاد بدهید مثلا روی هم قرار دهند؛ در مراحل بعد قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشین، نرده و … را به کودک نشان دهید نام هرکدام و طرز استفاده آن را به او بگویید و پس از آن کودک را با خلاقیت و ایده هایش تنها بگذارید. میتوانید در حین بازی از او سوالاتی نیز در خصوص ساخت و سازهایش بپرسید. به عنوان مثال برای کودکی که ماشین ساخته بپرسید ماشین برای حرکت به چه چیزی نیاز دارد؟ کجاها حرکت میکند؟ و...

سوالات رایج اسباب بازی لگو

لگو اسباب بازی چیست؟ و چه قطعاتی دارد؟

اسباب بازی لگو قطعات و یا آجره های پلاستیکی هستند که میتوان آن ها را روی هم قرار داد و اشکال مختلف مثل خانه، ماشین، قطار، فیگور و... ساخت. و علاوه بر آجره های ساده لگویی بسته به نوع و تنوعی که دارد از قطعات مختلف مثل فیگور آدمک، حیوانات، درخت، ماشین، لوازم آشپزخانه و... تشکیل شده است.

اسباب بازی لگو مناسب چه گروه سنی است؟

اسباب بازی لگو بر اساس گروه سنی مختلف از 1.5 سال تا 99 سال لگو های مختلف در بازار ارائه کرده است. شما میتوانید بر اساس گروه سنی خود و کودکتون لگو مناسب را تهیه کنید.

چند مدل لگو در بازرا موجود است؟

امروزه در بازار انواع مختلفی از لگو اسباب بازی وجود دارد مثل لگو دوپلو duplo، لگو شهر، لگو کلاسیک، لگو دیزنی، لگو جنگ ستارگان، لگو مارول، لگو ژوراسیک جهانی، لگو تکنیک، لگو دوستان، لگو خالق، لگو هری پاتر، لگو معماری و... که بر اساس علایق خود میتوانید انتخاب کنید.

حال که با خواند این مقاله در یافتید که اسباب بازی لگو نقش مهمی در رشد و مهارت های فردی، ذهنی و جسمی کودک و سنین دارد اینبار به صورت خود خواسته به سمت اسباب بازی لگو میروید و کودک خود را بیشتر تشویق به ساخت و بازی با لگو اسباب بازی میکنید.چرا که در اختیار قرار دادن یک اسباب بازی مفید و کاربردی نه تنها کودک را سرگرم میکند بلکه مهارت های مختلفی را نیز به کودک می آموزد. امروزه انواع اسباب بازی های لگو در مدل های مختلف با جنس های مختلف در بازار موجو است (لگو‌های پلاستیکی و رنگی، لگو‌های کاغذی و مقوایی، لگوهای چوبی و ... ) بهتر است یک نمونه از لگو را برای کودک  خود تهیه کنید و او را به بازی با این اسباب بازی بی نظیر آشنا کنید و سپس مدل های دیگر را در اختیار او قرار دهید.

اسباب بازی لگو انواع مختلفی دارد پیکوتویز، بهترین سایت خرید لگو و لگو اسباب بازی فروشی مناسب برای سنین مختلف را با تنوع بالا و بهترین سطح کیفی عرضه می‌کند. در صفحه اسباب بازی لگو میتوانید محبوب ترین انواع میز لگو کودک، میز لگو با صندلی، میز لگو بازی، لگو بتمن، لگو نینجا، لگو ارزان، لگو هواپیما و ... با بهترین قیمت و کیفیت برای شما قرار داده شده است. تمامی محصولات در پیکوتویز با گارانتی سلامت و ضمانت کیفیت کالا ارائه می شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)