مجوز راه اندازی خانه بازی کودک + تمام چیزی که در مورد خانه بازی کودک باید بدانید.

چرا خانه بازی کودک؟ درعصر حاضر بدلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی و کمبود فضای کافی برای بازی های کودکان، خانه های بازی کودک رونق پیدا کرده است و به علت افزایش تعداد خانه های بازی کودک و پارک های مشابه برای موفقیت باید ایده های جدید و خلاقانه را وارد کار کنید
مجوز راه اندازی خانه بازی کودک + تمام چیزی که در مورد خانه بازی کودک باید بدانید.

چرا خانه بازی کودک؟ در عصر حاضر بدلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی و کمبود فضای کافی برای بازی های کودکان، خانه های بازی کودک رونق پیدا کرده است و به علت افزایش تعداد خانه های بازی کودک و پارک های مشابه برای موفقیت باید ایده های جدید و خلاقانه را وارد کار کنید و به حداقل امکانات لازم اکتفا نکنید.

تفاوت خانه بازی کودک یا پلی هاوس با مهد کودک و مجوز آن

تاسیس پارک بازی کودک، خانه بازی کودک یا پلی هاوس شاید به اندازه تاسیس مهد کودک ساختار مشخصی نداشته باشد و نتوان گفت که کدام سازمان مشخصا عهده دار صدور مجوز برای این کار است در واقع بسته به محل سکونت و محلی که می خواهید خانه بازی کودک را در آن تاسیس کنید سازمان صادر کننده مجوز متفاوت است و کاملا وابسته به شهر و استان شماست و بستگی دارد که در آن شهر کدام ارگان مسئولیت این کار را پذیرفته باشد که احتمالا باید به شهرداری، اداره اصناف، بهزیستی، وزارت ارشاد و اداره تربیت بدنی و ... مراجعه کنید و از ادارات مذکور پرس و جو کنید. ممکن است در یک شهر بهزیستی اعلام کند که تاسیس خانه بازی کودک به او مربوط نیست اما در شهر دیگری خانه های بازی که از بهزیستی مجوز نگرفته اند دچار مشکل شوند و تعطیل شوند!

مشاوره تجهیز مهد کودک

ضمن اینکه نوع فعالیت شما هم در نوع ارگان صادر کننده مجوز،نقش خواهد داشت.
برخی افراد نیز ابتدا خانه بازی کودک خود را تاسیس و تجهیز می کنند و در این روش بعد به سراغ مجوز می روند یا منتظر می مانند تا سازمان مربوط به آن ها مراجعه کند که البته جریمه ها و ریسک هایی وجود دارد حتی ممکن است مرکز شما کاملا تعطیل شود!

خانه بازی کودک مشارکتی

معمولا شهرداری مجوز خانه کودک مشارکتی صادر می کند!مجوزی که شهرداری به عنوان خانه بازی می دهد در واقع با عنوان خانه کودک مشارکتی اعلام می شود و مجوزی تحت عنوان خانه بازی کودک ندارند -همانطور که درقسمت قبل توضیح داده شد- اما در توضیحات خانه مشارکتی ذکر شده است که مرکزی برای امور تفریحی، آموزشی و پژوهشی برای کودکان زیر ۶ سال است(مشابه خانه بازی کودک) و طبق تعریف هایی که خود شهرداری برای آن گفته است و با استناد به افرادی که چنین مراکزی را راه اندازی کرده اند شما هم می توانید فعالیتی همانند مهدکودک داشته باشید و هم صرفا فضایی برای بازی و نگهداری ساعتی کودکان داشته باشید و یا در کنار این فعالیت ها کارگاه هایی برای والدین و کودکان نیز برگزار کنید.
اما نام آن خانه کودک مشارکتی است (نه خانه بازی کودک) و برای تاسیس آن میزان تحصیلات و سابقه کاری مرتبط در زمینه کودک مورد نیاز و اجباری است.

بخشی از شهرداری که مسئول این مجوز هست بخش فرهنگی هنریاست که با مراجعه به شهرداری شهر خود آدرس بخش فرهنگی هنری را از آن ها بخواهید.

مدارکی که برای راه اندازی خانه کودک نیاز است: 

  • شامل مدارک شناسایی و سوابق تحصیلی و کاری است یعنی:
    داشتن تابعیت جمهوری اسلامی و حداقل ۲۵ و حداکثر ۶۵ سال سن
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی که باید حداقل لیسانس باشد
    اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی
    فرم پر شده در خواست تاسیس خانه کودک مشارکتی
    چهار قطعه عکس ۳ در ۴
    اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • ارائه طرح توجیهی (پروپوزال) برای تاسیس مرکزی که مد نظر دارید به صورت تایپ شده و حداقل ۲ صفحه ( توضیح اینکه این مکان به چه دلیلی دایر شده است .)
  • عدم رابطه ی استخدامی با شهرداری شهر مربوطه و مؤسسات و سازمان های تابعه پس از دادن مدارک و تشکیل پرونده

  • داشتن سابقه حداقلی 5 سال در زمینه‌های فرهنگی و هنری حتی با مدرک دیپلم نیز پذیرفته می‌شود؛ اما اگر رشته شما مرتبط نباشد این سابقه کاری باید ۱۰ساله باشد.

استخر توپ ‌و پارک حفاظ کودک

در صورتی که مدارک کامل باشد جلسه ای برای مصاحبه و آزمون صورت گرفته می شود که پس از قبولی در آن پرونده تان برای بررسی و پیگیری به شورای مراکز مشارکتی فرستاده می شود و پس از آن باید گواهی عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه کیفری را تحویل دهید.
پس از تاییدیه مرکز مشارکت ها فرصت دارید ظرف ۳ ماه ملکی را با شرایط تعیین شده که حداقل باید ۱۵۰ متر فضای مفید داشته باشد معرفی کنید و حداکثر ۲ هفته زمان میبرد تا کارشناس مربوطه ملک را بررسی و نظر مربوطه را اعلام کند و پس از تایید کارشناس قرارداد را منعقد کنید و اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره نامه با کد رهگیری را تحویل دهید سپس از آن پروانه فعالیت به مدت ۲ سال برایتان صادر می شود که می توانید فعالیت خود را شروع کنید.

توجه داشته باشید که آدرس ملک بخشی از مجوز است و در آن حتما درج می شود در نتیجه در صورت هر گونه تغییر آدرس باید آن را به اطلاع مرکز مشارکت ها برسانید تا بررسی و صلاح دید مجدد انجام شود.
این مجوز قابل واگذاری نیست و در صورت انجام این کار مجوز باطل می شود.
توجه داشته باشید که همه مسئولیت ها بر عهده شخصی که مجوز به نامش صادر می شود است و در صورت شراکت با افراد دیگر این نکته را رعایت کنید و مبلغی باید به عنوان حق شهرداری به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت شود.

کلیه مراحل در صورت آماده بودن مدارک معمولا ۶ ماه زمان می برد که ممکن است بسته به میزان تقاضا این زمان کمی بیشتر یا کمتر شود.
در واقع مجوزی که شما از بخش فرهنگی هنری شهرداری دریافت میکنید می تواند برای راه اندازی خانه کودک که شامل بخش آموزش و بازی است استفاده بشود و برخی صرفا یک خانه بازی راه اندازی کرده اند و برخی نیز فعالیت های آموزشی نیز کنار آن دارد. توجه داشته باشید که شرایط تحصیلی و سابقه کاری ممکن است بر اساس گفته های افرادی که مجوز دریافت کرده اند در شهرهای مختلف متفاوت باشد در نتیجه حتما قبل از هر اقدامی ابتدا به مرکز مربوطه در شهر خود مراجعه کنید تا از شرایط اطلاع پیدا کنید.

نکته: مربی های آموزشی باید بین سن ۲۰ الی ۴۵ سال و ۲ سال حسن سابقه کار داشته باشند، کارت بهداشت داشته باشند و در دوره های ابلاغی از سوی مرکز مشارکت های فرهنگی شرکت کنند.

شهر بازی کوچک:

مجوزی تحت عنوان “شهربازی کوچک” صادر می شود که برای تاسیس باید حداقل ۲ نفر باشید و تحصیلات مرتبط مثلا روانشناسی، علوم تربیتی یا مدرک مربیگری کودک که مورد پذیرش بهزیستی باشد را دارا باشید و همچنین ملکی با شرایط لازم را باید معرفی کنید.
در مجوزی که تحت عنوان “شهربازی کوچک” دریافت می کنید صرفا برای بازی و نگهداری ساعتی کودک باید فعالیت داشته باشید و هیچ گونه بحث آموزشی در آن نباید وجود داشته باشد.

انواع تاب وسرسره

گرفتن مجوز خانه بازی کودک از بهزیستی حقیقت دارد یا خیر؟

در پاسخ باید این موضوع را هم در نظر گرفت که خانه های بازی کودک (پلی هاوس) در دسته ای متفاوت نسبت به مهد های کودک قرار می گیرند و با توجه به تفاوت هایی که دارند، در حال حاضر بهزیستی بخش نامه ای را در خصوص ارائه یا پیگیری مجوز تاسیس خانه های بازی کودک صادر نکرده است، اما مهد های کودک موظف به دریافت مجوز و گذر از مراحل اداری برای کسب موافقت نامه می باشند،  اما این شامل  خانه های بازی کودک نمی شود.

خانه بازی کودک باید در حدود خودش خدمات ارائه دهد و نباید یکسری خدمات که فقط مخصوص مهدکودک ها ( مثل نگهداری بلند مدت کودکان) است ارائه دهد در این صورت شما به یک مهدکودک تبدیل خواهید شد و وظایف یک مهد کودک را خواهید داشت که البته برای آن نیاز به مجوز مهد کودک دارید. خانه های بازی محلی مانند یک پارک بازی سرپوشیده هستند که کودکان برای مدت زمانی کوتاه در آن قرار می گیرند و تنها در حوزه تفریحی مورد استفاده هستند. در مقابل مهد های کودک یک فضای تفریحی- آموزشی هستند با نقش پررنگ تر آموزش. در مهد های کودک کودکان برای گذر از مرحله کودکی و ورود به جامعه و مدرسه آماده می شوند.

سرمایه لازم برای تاسیس خانه بازی کودک  

میزان سرمایه مورد نیاز برای خانه بازی یا پلی هاوس می تواند بسیار متفاوت باشد ولی بدون در نظر گرفتن مکان خانه بازی کودک، صرفا برای تجهیز و لوازم و ادوات و اینکه شما چه نوع خانه بازی با چه خدمات و فعالیت هایی راه اندازی می کنید از مبلغی بین ۲۰میلیون تا مثبت۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز و راه اندازی یک خانه بازی کودک یا خانه مشاغل(شهر مشاغل) هزینه انتظار می رود (همانطور که ذکر شد بستگی به متراژ و نوع هدف شما دارد)!

نمونه کار های تجهیز پارک بازی پیکوتویز

اما چرا این همه تفاوت بازه قیمتی ؟!
این میزان تفاوت بازه قیمتی برای تجهیز و راه اندازی کاملا به شهر و منطقه ای که در آن قصد راه اندازی خانه بازی را دارید ، میزان کشش منطقه، تعداد رقبا و شرایط فضای رقبا و نوع خانه بازی شما بستگی دارد.

مثلا ممکن است شما یک زمین ویلایی یا یک طبقه از ساختمان معروفی را رهن یا اجاره کنید یا شما بخواهید یک خانه بازی کودک با پارک مشاغل بزرگ راه اندازی کنید یا یک خانه بازی کودک با حداقل وسایل بازی برای کودکان زیر 6 سال داشته باشید. همچنین فراهم کردن بخش های بازی مختلف و وسایل بازی متعدد برای رده های سنی گسترده تر و تخصصی تر هزینه ی بیشتری را شامل میشود و میزان هزینه به حداکثر نزدیک تر می شود.

مسلما نوع وسایل بازی و تجهیزاتی که برای گروه سنی های مختلف متفاوت است و قیمت ها نیز کاملا متفاوت است مثلا اگر شما بخواهید از تکان دهنده یا انواع وسایل بازی بادی بزرگ یا انواع وسایل مورد نیاز شهر مشاغل استفاده کنید مبلغی که باید برای هر وسیله در نظر داشته باشید چندین میلیون تومان است.

اطلاعات بیشتر در مورد تاسیس خانه بازی کودک

خانه بازی کودک یا پلی هاوس به صورت ساعتی از کودکان نگهداری می کند و برخی از آن ها نیز در صورتی که ثبت نام ماهانه داشته باشند کلاس های آموزشی نیز برای کودکان ارائه می دهند اما روند کاری خانه بازی کودک با مهد کودک کاملا متفاوت است و در اصل برای سرگرمی و نگهداری موقت کودک راه اندازی شده است (مطابق همان تفاوت خانه بازی کودک و مهد کودک که در ابتدای مقاله گفته شد).

یکی از مهمترین نکات، وسایل بازی موجود است که کودکان را به خود جذب می کند؛ البته کنار وسایل بازی و فضا باید برنامه های متفاوت،جدید و کاربردی داشته باشید واز خلاقیت خود استفاده کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خانه بازی کودک خود جذب کنید و در نظر داشته باشید صرفا راه اندازی و تجهیز آن تضمینی برای کسب درآمد مناسب از آن نخواهد بود!

استاندارد و خانه بازی کودک

مهمترین مسئله ای که برای مجوز ها باید در نظر بگیرید گرفتن تاییدیه از سازمان استاندارد کشور است.البته باید گفت هیچگونه قانون رسمی برای این مسئله در سازمان استاندارد وجود ندارد اما حفظ امنیت کودکان بر عهده ی شما است و باید محصولاتی را خریداری کنید که استاندارد های لازم را داشته باشد.شما باید ابتدا یک مکان با متراژ مناسب را انتخاب کنید و شرایط و استانداردهای لازم را در نیز فراهم آورند، رعایت استاندارد از شرایط اولیه و واجب تاسیس خانه بازی کودک خواهد می باشد.

قابل ذکر است سازمان استاندارد قانون مشخصی برای دادن تأییدیه ندارد؛ ولی یکی از مواردی که واضح است، استاندارد بودن وسایل و محصولاتی است که برای خانه بازی تهیه کرده‌اید. همه محصولات باید از استانداردهای کافی اعم از جنس، ابعاد و طراحی و غیره استاندارد باشد.
از آنجایی که تجهیزات خانه بازی ها از نظر طراحی ،تنوع رنگ ، جنس و بسیار متنوع هستند باید دقت داشته باشید از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا وسایل تمام استانداردهای متعارف را داشته باشند.

شما با مراجعه به سایت فروشگاه پیکو تویزمی توانید تمام وسایل و تجهیزات مورد نیاز خانه بازی استاندارد خود را با اطلاعات کامل و قیمت مشاهده و ساعت بیشتری کودکان را سرگرم کنید در مقابل درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

پیج اینستاگرام تخصصی تجهیزات مهد کودک پیکوتویز

درآمد خانه بازی کودک

در واقع یک پاسخ ثابت برای جواب این سوال وجود ندارد، چون عوامل مختلفی بر درآمد خانه بازی کودک تاثیر گذار است!

ممکن است خانه بازی کودک در یک مجتمع بزرگ و شلوغ ومعروف واقع شده باشد ، خوب در این شرایط درآمد این مرکز با درآمد یک خانه بازی کودک(پلی هاوس) که در یک کوچه فرعی و خلوت قرار دارد بسیار متفاوت است...

عوامل بعدی بازاریابی درست و تبلیغات هستند که در مقدار درآمد تاثیر بسیار زیادی دارد.

نکته ی بعدی این است که باید بچه‌ها را در مرکز خود نگهداری کنید، چون هزینه این مراکز به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و شما اگر بتوانید میزان ساعت بیشتری کودکان را سرگرم کنید در مقابل درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

جمع بندی

با توجه به نوظهور بودن این کسب و کار، صنف و اتحادیه مشخصی برای خانه بازی ها وجود ندارد و هیچ ارگانی صراحتا مسئولیت صدور این مجوز را بر عهده ندارد؛ لازم به ذکر است دریافت مجوز تاسیس خانه بازی کودک وابسته به شهر و استان شماست و بستگی دارد که در آن شهر کدام ارگان مسئولیت این کار را پذیرفته باشد که احتمالا باید به شهرداری، اداره اصناف، بهزیستی، وزارت ارشاد و اداره تربیت بدنی و ... مراجعه کنید و از ادارات مذکور پرس و جو کنید. شما باید تماما استاندارد های لازم رو داشته باشید چون سازمان استاندارد ناظر بر فعالیت ها و تجهیزات شما است.

خانه بازی ها رویکرد عمدتا تفریحی و تا حدودی در کنار آن آموزشی دارند و مسئولیت نگهداری کودکان مانند مهد کودک ها را ندارند. درآمد خانه بازی کودک با توجه به عوامل مختلفی متغیر است شما با نیاز سنجی مناسب، ارتقا دائمی خانه بازی خود و تبلیغات می توانید درآمد مناسبی را داشته باشید.

سوالات رایج

برای کسب مجوز خانه بازی به کدام ارگان باید مراجعه کرد؟

همان‌طور که قبلاً درج شد، اخذ مجوز خانه بازی به دلیل نوظهور بودن این کسب‌وکار مربوط به ارگان خاصی نیست و برای هر شهر روند متفاوتی دارد. شما برای دریافت مجوز خانه بازی باید به شهرداری، اداره اصناف، بهزیستی، وزارت ارشاد و اداره تربیت بدنی و ... مراجعه و پرس و جو کنید.

در واقع مجوزی به نام مجوز خانه بازی وجود ندارد ولی شما باید قبل تاسیس اطلاعات مربوط به تاسیس خانه بازی را در شهر خود از ارگان های مربوطه که ذکر شد دریافت کنید و باید منتظر بمانید که سازمان استاندارد محل و وسایل خانه بازی شما را تایید کنید در غیر این صورت، خانه بازی شما پلمپ خواهد شد.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کسب مجوز خانه بازی؟

آخرین مدرک تحصیلی خواهان مجوز باید حداقل لیسانس باشد ( در هر رشته ای).

چه مدارکی برای کسب مجوز خانه بازی لازم است؟

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی و حداقل ۲۵ و حداکثر ۶۵ سال سن
  2. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی
  3. اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی که باید حداقل لیسانس باشد
  4. فرم پر شده در خواست تاسیس خانه کودک
  5. چهار قطعه عکس ۳ در ۴
  6. اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  7. ارائه طرح توجیهی (پروپوزال) برای تاسیس مرکزی که مد نظر دارید به صورت تایپ شده و حداقل ۲ صفحه ( توضیح اینکه این مکان به چه دلیلی دایر شده است .)
  8. عدم رابطه ی استخدامی با شهرداری شهر مربوطه و مؤسسات و سازمان های تابعه پس از دادن مدارک و تشکیل پرونده
  9. داشتن سابقه حداقلی 5 سال در زمینه‌های فرهنگی و هنری حتی با مدرک دیپلم نیز پذیرفته می‌شود؛ اما اگر رشته شما مرتبط نباشد این سابقه کاری باید ۱۰ساله باشد.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)