مراحل تاسیس و راه اندازی مهد کودک + نحوه دریافت مجوز تاسیس مهد کودک

برای راه اندازی هر مجموعه ای مجوزها و مراحل متفاوتی وجود دارد، راه اندازی مهد کودک ها نیز مستثنا نیستند. در ادامه با مسیر تاسیس مهد کودک و شرایط دریافت مجوز تاسیس مهد کودک همراه ما باشید.
مراحل تاسیس و راه اندازی مهد کودک + نحوه دریافت مجوز تاسیس مهد کودک

راه اندازی مهد کودک و مجوز تاسیس مهد کودک 


طبق قانون، سازمان ملی تعلیم و تربیت، ذی صلاح برای تقدیم درخواست صدور مجوز مهد کودک است که پس از بررسی مدارک و شرایط متقاضی، اقدام به صادر کردن مجوز مورد درخواست می نماید.

در گذشته این امر بر عهده ی اداره ی بهزیستی بوده که در سال ها اخیر این وظیفه تغییر کرده و قانون و اخذ مجوز مهد کودک، بدین ترتیب خواهد بود که متقاضیان دریافت مجوز، باید به سامانه سازمان ملی تعلیم و تربیت به آدرس smttk.gov.ir مراجعه کرده و نسبت اخذ معرفی نامه اقدام نمایند و پس از آن نیز، به آموزش و پرورش استان خود، مراجعه نموده و درخواست کتبی خود، برای صدور مجوز مهد کودک را تقدیم این سازمان کنند.

می دانیم برای راه اندازی هر مجموعه ای مجوزهای ها و مراحل متفاوتی وجود دارد، راه اندازی مهد کودک ها نیز مستثنا نیستند، پس بیایید با هم نظری سریع به تمام مسیر تاسیس مهد کودک و شرایط دریافت مجوز تاسیس مهد کودک بیندازیم.

مراحل تاسیس و راه اندازی مهدکودک

شرایط تاسیس مهد کودک چیست و کسی که برای راه اندازی مهد واجد شرایط باشد کیست و چه مشخصه هایی دارد؟

جهت خرید تجهیزات مهد کودک از جدیدترین وسایل خانه بازی و پارک پیکوتویز دیدن فرمایید.

شرایط و مدارک متقاضی (موسس) :

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسی

تابعیت جمهوری اسلامی ایران

دارا بودن حداقل 25 سال سن

دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس

برخورداری از سلامت جسم و روان به تایید روان پزشک معتمد سازمان

فرم تکمیل شده درخواست تاسیس فرم 1

تصویر کلیه صفحات شناسنامه

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای کارکنان رسمی و پیمانی دولت نیازی نیست

گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت وظیفه ( برای آقایان )

تصویر آخرین مدرک تحصیلی

تصویر اساسنامه ( برای موسسات حقوقی)

تصویر آگهی تاسیس مؤسسه یا شرکت

شش قطعه عکس 4×3

تصویر آگهی تاسیس موسسه یا شرکت و … چاپ شده در روزنامه رسمی به همراه آخرین تغییرات آن، شرایط و مدارک مدیر مسئول مهدکودک یا جانشین وی

پیشنهاد می شود از تاب و سرسره کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

موسس: شرایط اختصاصی موسس مهد کودک

 به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می گردد که پس از طی مراحل پیش بینی شده موفق به دریافت موافقت اصولی و سپس پروانه فعالیت می گردد. اما موافقت اصولی چیست؟

موافقت اصولی:

موافقت نامه ای است که پس از طی مراحل پیش بینی شده  در دستورالعمل عمومی توسط کمیسیون ماده 26 استان با اعتبار یک ساله برای متقاضیان صادر می گردد تا نسبت به آماده نمودن ساختمان ، تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز و کسب تائیدیه های لازم اقدام نماید. شایان ذکر است اعتبار موافقت اصولی یک بار به مدت 6 ماه قابل تمدید می باشد.

1) دارا بودن تحصیلات کارشناسی یا بالاتر
2) طی دوره های آموزشی مطابق با دستورالعمل آموزشی. (دوره ها در جهاد دانشگاهی برگزار می شود  ).
 
✔️ تبصره 1: در صورت فقدان متقاضیان با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر، افراد دارای مدرک تحصیلی کاردانی می توانند متقاضی تاسیس روستا مهد و یا متقاضی تاسیس مهدکودک در مناطق کم برخوردار شهری باشند.  

✔️ تبصره 2: برای اشخاص حقوقی  باید حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند. 

✔️ تبصره 3: هشت سال سابقه کار مرتبط برای کارکنان بازنشسته یا بازخرید سازمان بهزیستی که حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشند معادل مدرک کارشناسی محسوب می گردد.

✔️ تبصره 4: موسسین که در یک استان دارای مهد کودک فعال بوده و پروانه فعالیت آنها دارای اعتبار می باشد و قصد جابجایی به استان دیگر را داشته باشند فقط از لحاظ شرایط مدرک تحصیلی مندرج در این دستورالعمل معاف بوده و مدرک تحصیلی زمان اخذ مجوز قبلی ملاک عمل خواهد بود. 

✔️ تبصره 5: متقاضیان تاسیس مهد کودک ، که عضو بسیج و حداقل دارای 4 سال سابقه همکاری فعال با بسیج داشته باشند. (با تائیدیه کتبیی از بسیج )در شرایط مساوی از الویت اخذ مجوز برخور دارند.


پس از طی مراحل ذکر شده در نمودار نوبت به معرفی مدیر مهد و مسئول فنی است که باید توسط موسس به بهزیستی معرفی شوند. آن ها می بایست شرایط زیر را داشته باشند:

مسئول فنی:

فرد مونث واجد شرایطی است که از طرف مؤسس (حقیقی یا حقوقی )، به سازمان بهزیستی استان معرفی تا پس از تائید کمیسیون استان برای آن فرد پروانه مسئول فنی صادر و در مهدکودک مربوطه مطابق با این دستورالعمل انجام وظیفه نماید.

شرایط عمومی مسئول فنی مهد کودک همانند شرایط عمومی ذکر شده برای موسس مهد کودک می باشد. اما شرایط اختصاصی وی عبارت است از:

1) شرکت در دوره های آموزشی مطابق با دستورالعمل آموزشی. (دوره های جهاد دانشگاهی).
2) موفقیت در مصاحبه تخصصی که همانند مصاحبه آموزش و پرورش می باشد.

- دارا بودن یکی از شرایط تحصیلی زیر :

3) دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته پیش دبستانی.
4) دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های روان شناسی، علوم اجتماعی فقط با گرایش مددکاری اجتماعی و خدمات اجتماعی ، علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، ،مدیریت آموزشی ،آموزش ابتدایی و کودکیاری با شش ماه سابقه کار آموزشی رسمی در مهدهای کودک با تأیید کمیته تخصصی و یا گذراندن 100 ساعت کارورزی در مهدهای کودک با تأیید بهزیستی استان.
5) دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های علوم قرآنی، الهیات یا سطح حوزوی معادل ، با یک سال سابقه کار آموزشی در مهدهای کودک با تأیید کمیته تخصصی و یا گذراندن 300 ساعت کارورزی در مهدهای کودک و آمادگی.
6) دارندگان رتبه های اول تا سوم کشوری و بین المللی در رشته های مختلف قرآنی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در سایر رشته هابه انضمام تاییدیه مراجع ذیصلاح ، جهت تأسیس مهد کودک قرآنی با شش ماه سابقه فعالیت و یا 100 ساعت کارورزی.


✔️ تبصره 1: مسئول فنی (مدیر) مهد کودک تا پایان سن 60 سالگی مجاز به ادامه فعالیت می باشد و در پایان سن مذکور باید فرد واجد الشرایط دیگری به عنوان مسئول فنی معرفی گردد.  


✔️ تبصره 2: مسئولین فنی که در یک استان دارای مهدکودک فعال بوده و پروانه فعالیت آنها دارای اعتبار می باشد و قصد جابجایی به استان دیگر را داشته باشند فقط از لحاظ شرایط مدرک تحصیلی مندرج در این دستورالعمل معاف بوده و مدرک تحصیلی زمان اخذ مجوز قبلی ملاک عمل خواهد بود.

پیشنهاد می شود از لوازم ورزشی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

شرایط مدیر مسئول:

فرد مونث معتقد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسیتابعیت جمهوری اسلامی ایران

دارا بودن حداقل 25 سال سن و حداکثر 60 سال

دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های دبیری آموزش و پرورش- روانشناسی- علوم تربیتی- مدیریت آموزشی- آموزش یاری، مطالعات آموزش خانواده، علوم اجتماعی- مددکاری اجتماعی- علوم قرآن و معارف اسلامی در رشته قبل از دبستان

معلمین دبستان ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان ها (به شرط عدم اشتغال در ساعات فعالیت مهد کودک) نیز می توانند به عنوان مدیر مهد کودک فعالیت نمایند.

عدم اعتیاد به موادمخدر

عدم سوء پیشینه کیفری

ارائه گواهی سلامت جسم و روان

پیشنهاد می شود از تجهیزات فضای باز پیکوتویز دیدن فرمایید.

مدارک لازم جهت مدیر مسئول:

 تصویر کلیه صفحات شناسنامه

 گواهی عدم اعتیاد

مدرک تحصیلی

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری که برای کارکنان رسمی و پیمانی دولت نیازی نیست

شش قطعه عکس 4×3  


مساله جالب توجه این است که موسس مهد لزوما نیازی نیست که مدرکی مرتبط با رشته های روانشناسی، یا تعلیم و تربیت داشته باشد اما داشتن مدرک کارشناسی او از الزامات است.

در نهایت پس از دریافت موافقت های سازمان بهزیستی، بهداشت، اماکن در مورد افراد و شرایط مکان مهد کودک ، پروانه تاسیس برای شروع فعالیت صادر می شود و اعتباری 3 ساله دارد. از انواع سرسره بادی پیکوتویز دیدن فرمایید.

شرایط مربی مهد کودک

فردی که به عنوان مربی مهد کودک انتخاب می شود باید حداقل 20 و یا حد اکثر 60 سال داشته باشد. همچنین علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی ذکر شده فوق می بایست شرایط اختصاصی زیر را نیز دارا باشد.

1) دارا بودن مدرک تحصیلی کاردانی یا بالاتر با الویت رشته های مربی کودک و پیش دبستانی.
2) داشتن گواهی گذراندن دوره آموزشی مطابق دستورالعمل آموزشی. (دوره های در جهاد دانشگاهی)

✔️  تبصره 1: افرادی که دارای حداقل تحصیلات دیپلم بوده و همچنین دارای یکسال سابقه فعالیت در مهدکودک دارند، در صورت داشتن سایر شرایط می توانند مربی مهد کودک باشند

افرادی که دارای شرایط ذکر شده از جمله مدرک روانشناسی یا علوم تربیتی هستند می توانند در آزمون آموزش و پرورش نیز شرکت کرده و در صورت موفقیت خود را برای معلمی آماده نمایند.

انواع مهد کودک

ابتدا برای تاسیس مهد کودک و یا پیش دبستانی باید با انواع مختلف مهد کودک ها آشنا باشید. نظر به تفاوت شیوه های مختلف تربیتی در هر خانواده، انواع مهد کودک ها با عناوین گوناگون وجود دارد. به واقع هر یک از این مهد کودک ها برای تحکیم اصول اخلاقی و تربیتی گروه های مختلف جامعه تشکیل شده اند. در ادامه به معرفی این مهد کودک ها پرداخته ایم.

مهد کودک قرآنی

مهد کودکی است که علاوه بر انجام مسئولیت مراقبت و پرورش کودکان در ابعاد مختلف، به امر آموزش قرآن و مفاهیم دینی به کودکان نیز فعالیت دارد.

مهد کودک مساجد

مهدکودکی است که با استفاده از امکانات و فضای فیزیکی مساجد برای ارائه خدمات فرهنگی ، آموزشی به کودکان منطقه و نمازگزاران تاسیس می گردد.

آدینه مهد

مهد کودکی است که در روزهای جمعه از ساعت 10 لغایت 14 جهت ارایه خدمات مهدهای کودک به کودکانی که والدین آن ها در نماز جمعه حضور دارند تشکیل می گردد.

مهد کودک دو زبانه

مهد کودکی است که هر روز آموزش زبان خارجی و زبان دوم برای کودکان داشته باشد.

مهد های خصوصی شهری

مرکزی پرورشی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی است که توسط شخصی حقیقی یا حقوقی تاسیس می گردد و مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان در ابعاد، شناختی، اجتماعی، مذهبی، معنوی ، جسمی و روانی کودکان از بدو تولد تا مرحله پیش دبستانی مشتمل برگروه های سنی شیرخوار، نوپا و نوپاوه را عهده دار می باشد.

مهد کودک تمام وقت

مهد کودکی است که از ساعت 7:30 صبح الی 15:30 فعالیت دارد. (در تهران معمولا مهد کودک ها تا ساعت 18 فعالیت دارند که به ازای ساعات اضافی هزینه مجزایی دریافت می شود).

مهد کودک نیمه وقت

مهد کودکی است که روزانه به مدت 4 ساعت در نوبت صبح یا بعد از ظهر فعالیت دارد.

مهد کودک پاره وقت

مهد کودکی است که روزانه به کم تر از 4 ساعت در تمام ایام هفته یا فقط در روزهای معینی از هفته فعالیت دارد.

مهد کودک شبانه

مهد کودکی است که به صورت شبانه روزی (24 ساعته) در تمام ایام هفته فعالیت دارد.

مهد کودک شبانه روزی

مهد کودکی است که به صورت شبانه روزی (24 ساعته) در تمام ایام هفته فعالیت دارد.

مهد کودک خود کفا

مهد کودکی است که توسط وزارتخانه ها، سازمان ها، نهاد ها، ارگان ها و ادارات دولتی جهت ارایه خدمات به کودکان بانوان شاغل در اداره های ذیربط تأسیس می گردد. نظارت بر عملکرد مهد کودک خود کفا با رعایت مفاد این دستورالعمل، از طرف سازمان بهزیستی استان و اداره رفاه سازمان یا موسسه مربوطه انجام می پذیرد و ترجیحاً نباید از کودکان به صورت آزاد ثبت نام کند.

روستا مهد (مهد خصوصی روستایی)

مهد کودکی است که توسط اشخاص حقیقی با همکاری شورای اسلامی و تحت نظارت سازمان بهزیستی تأسیس می گردد و مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان روستایی در ابعاد مختلف از آغاز سال سوم تا سن پیش دبستانی را عهده دار می باشد.

مهد کودک سیار

مهد کودکی است که در مناطق خاص نظیر مناطق آسیب خیز و سکونت گاه های غیر رسمی (به دلیل نبودن مکان مناسب) و یا به دلیل شرایط اضطراری به وجود آمده در یک منطقه (نظیر زلزله، سیل و سایر حوادث طبیعی و غیر طبیعی) با نظر کمیته استانی تأسیس می گردد و محدوده جغرافیایی فعالیت آن گسترده تر از آمادگی های ثابت می باشد.

مهد کودک دولتی

مهد کودکی است که توسط سازمان بهزیستی استان برای ارایه خدمات به کودکان اقشار نیازمند و آسیب پذیر در مجتمع خدمات بهزیستی شهری یا روستایی تأسیس می گردد.

مهد کودک غیر انتفاعی

مهد کودکی است که توسط افراد خیر و موسسات خیریه به منظور ارائه خدمات مربوطه به صورت رایگان به و کودکان اقشار نیازمند و آسیب پذیر تأسیس می گردد.

مهد کودک تعاونی

مهد کودکی است که توسط شخصیت حقوقی به صورت تعاونی در شهر و روستا تأسیس می گردد.

برخی از سوالات رایج:

1. مراحل تاسیس و راه اندازی مهدکودک چیست؟

مراجعه به بهزیستی- درخواست مجوز- انتخاب مکان مناسب- منتظر بازرسی حضوری- بستن قرارداد- تعیین مربی، مدیر و مسئول مهد- تایید نهایی- گرفتن مجوز.

2. مدارک مورد نیاز برای تاسیس مهد کودک چیست؟

دارا بودن حداقل 25 سال سن، حداقل تحصیلات لیسانس، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، برخورداری از سلامت جسم و روان و ...

ارسال نظر