مهمترین نکات انتخاب صندلی ماشین کودک بر اساس سن و وزن

صندلی ماشین کودک یکی از مهم ترین لوازمی است که باید در سبد خرید سیسمونی کودک قرار بگیرد. امروزه به دلیل تنوع در برند، مدل ها و ویژگی های صندلی ماشین کودک که در بازار وجود دارد، این سوال مطرح می شود که چه صندلی ماشین مناسب کودک من است؟
مهمترین نکات انتخاب صندلی ماشین کودک بر اساس سن و وزن

چگونه صندلی ماشین مناسب کودک خود انتخاب کنم؟ کودکان چه مدت باید از صندلی کودک استفاده کنند؟ اینکه آیا می توانند از صندلی ماشین کودک استفاده نکنند و با کمربند ایمنی بزرگسالان مستقیماً در ماشین بنشینند؟ در این مقاله از پیکوتویز سعی شده تا مهم ترین نکات انتخاب صندلی ماشین کودک براساس سن و وزن را در اختیار شما قرار دهیم.

چه مواردی را در انتخاب صندلی ماشین کودک باید رعایت کرد؟

مهم ترین نکاتی که در انتخاب صندلی ماشین کودک (Baby Car Seat) باید به آن توجه کنید، گروه سنی کودک شما و بودجه ایست که برای خرید صندلی ماشین کودک اختصاص دادید. وزن و قد دو عامل مهم دیگری هستند که در انتخاب صندلی ماشین باید در نظر بگیرید.

قبل از خرید صندلی ماشین کودک باید در نظر بگیرید که کودک شما در چه گروه سنی از دسته بندی صندلی ماشین (گروه 0، گروه 1، گروه 2/3) قرار دارد؟ هر کدام از این صندلی ماشین ها به قد و یا محدوده سنی خاصی اختصاص گرفته است. اگر کودک شما سر و گردنش بالاتر از صندلی ماشین قرار بگیرد از صندلی ماشین خود بزرگ‌تر شده و دیگر صندلی ماشین مناسب او نبوده و نیاز به تعویض صندلی دارید. صندلی کودک باید وزن کودک را تحمل کند و همچنین حداکثر ایمنی و ارگونومی را ارائه دهد.

صندلی ماشین کودک

چگونه بهترین صندلی ماشین کودک را انتخاب کنیم؟

در صندلی‌های خودرو دو قانون متفاوت وجود دارد:

  • i-Size (یا UN R129)
  • ECE R44/04

i-Size از قد کودکان برای دسته بندی صندلی‌ ماشین کودک استفاده می‌کند و ECE R44/04 از وزن برای دسته بندی صندلی ماشین کودک به گروه‌ها استفاده می‌کند.

مقررات i-Size (UN R129)

i-Size یا با نام UN R129 یک استاندارد ایمنی جدید اتحادیه اروپا است و سطح ایمنی کودکان را در خودروها افزایش می دهد و از چندین راه محافظت بیشتری را فراهم می کند، به ویژه در سفر های طولانی برای کودکان تا 15 ماه که در حالت رو به عقب قرار میگیرند. این سیستم از قد کودک برای تعیین تناسب در صندلی ماشین به جای وزن یا سن استفاده می کند. قد به بهترین شکل نشان می دهد که آیا کودک به خوبی روی صندلی نشسته است و والدین چه زمانی باید به صندلی ماشین بعدی بروند. بنابراین، صندلی‌های ماشین i-Size همیشه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در محدوده قدی (به عنوان مثال از ارتفاع 67 سانتی‌متر تا 105 سانتی‌متر) استفاده شوند.

گروه سنی صندلی ماشین کودک

مقررات ECE R44/04

در این سیستم ECE R44/04 صندلی ماشین کودک بر اساس وزن کودک دسته بندی میشوند. هرگز صندلی ماشین کودک را که خیلی بزرگ است نخرید، مطمئن شوید که از روز اول استفاده با قد (i-Size) یا وزن کودک شما (ECE R44/04) مناسب باشد. بهتر است بهترین دسته بندی که در برچسب راهنمای نارنجی ECE که اغلب در پایین صندلی ماشین قرار می گیرد، انتخاب کنید. در این برچسب دسته‌های سنی نیز اغلب بیان می‌شوند، اما از آنجاییکه وزن ممکن است در گروه سنی کودکان مختلف متفاوت باشد، گروه سنی باید در درجه اول انتخاب والدین در نظر گرفته شود.

تاثیر سن و قد کودک در انتخاب صندلی ماشین

به این نکته توجه داشته باشید که متناسب بودن صندلی ماشین کودک با وزن و سن کودک بسیار مهم است چراکه نامتناسب بودن (زیاد بزرگ بودن و یا کوچک بودن) صندلی ماشین نه تنها ایمن نیست بلکه خطرناک است. هنگام انتخاب سیستم صندلی کودک که تحت مقررات R-129 (i-Size) تایید شده است، باید از قد کودک به عنوان یک راهنما استفاده کنید. برای خرید صندلی ماشین کودک توجه به گروه سنی یکی از فاکتورهای قابل توجه برای والدین است.

صندلی ماشین کودک ایمن

معمولا کمپانی های معتبر تولید کننده صندلی ماشین کودک آنها را به 4 گروه سنی تقسیم بندی می کنند:

  • گروه اول (کریر کودک): که برای نوزادان از بدو تولد تا 1 سال (وزن کودک تا 13 کیلوگرم) یا قد 40 تا 75 سانتیمتراست.
  • گروه دوم (صندلی ماشین گروه 0+): صندلی های ماشین رو به عقب مناسب برای نوزادان تا حدود 15 ماه یا با وزن 13 کیلوگرم است.
  • گروه سوم (صندلی ماشین گروه 1): صندلی ماشین کودک رو به عقب و رو به جلو مناسب برای کودکان با وزن 9 تا 18 کیلوگرم یا سنین حدود 9 ماه تا 3.5 سال می باشد.
  • گروه چهارم (صندلی ماشین گروه 2/3): بوستر صندلی ماشین مناسب برای کودکان با وزن 15 تا 36 کیلوگرم  یا در سنین حدود 3.5 تا 12 سال است.

گروه های مناسب صندلی ماشین کودک

چگونه متوجه شویم صندلی ماشین متناسب با کودک است؟

برای اینکه بدانیم آیا صندلی ماشین کودک برای آنها مناسب است باید به محل قرار گیری کمربند ایمنی صندلی ماشین و خودرو بر روی سرشانه و شانه کودکان توجه کرد. در حالت پشت به راننده کمربند ایمنی باید روی شانه کودک یا درست زیر آن قرار گیرد و در حالت رو به جلو، کمربند باید روی شانه کودک یا درست بالای آن قرار گیرد. دقت کنید وقتی کودک به سن استفده قرار میگیرد که کمربند از صورت و گردن او عبور میکند این در حالیست که محل قرار گیری درست کمربند خودرو در بوستر کودک روی سرشانه کودک است.

نحوه قرار گیری صندلی ماشین کودک در خودرو چگونه است؟

  • صندلی ماشین رو به عقب (پشت به راننده): توصیه ای که برای کودکان در گروه سنی نوزادی تا 2 سالگیوجود دارد قرار دادن صندلی ماشین کودک و کریر در جهت پشت به راننده است. در این حالت صندلی ماشین کودک میتواند ضربه وارد شده را تعدیل کند و از گردن و نخاع کودکان در هنگام تصادف محافظت کند.
  • صندلی ماشین رو به جلو: هنگامی که وزن و قد کودک بیشتر از وزنی است که کودک را در حالت پشت به راننده قرار گیرد، آن را رو به جلو قرار میدهیم. این صندلی برای کودکان از 2 سالگی به بعد مناسب است و باید از کمربند صندلی ماشین با مهار 5 یا 3 نقطه ای استفاده شود تا از تکان و حرکت بیش از حد کودک به جلو در هنگام تصادف جلوگیری شود. برخی از والدین صندلی ماشین کودکی تهیه میکنند که در گروه سنی را شامل میشود و قابلیت چرخش 360 درجه را دارد و از حالت پشت به راننده به رو به جلو تبدیل میشود.

نحوه قرار گیری صندلی ماشین کودک

بهترین موقعیت را برای قرار دادن صندلی ماشین

  • وسط عقب: ایمن ترین مکان برای صندلی ماشین شما است که این امر به دلیل حداکثر فاصله آن از کیسه های هوای سمت سرنشین و هرگونه ضربه احتمالی است. اگرچه از نظر آماری این مکان امن ترین مکان است، اما می دانیم که به دلیل اندازه صندلی یا نداشتن کمربند ایمنی یا نقاط ISOFIX وسیله نقلیه شما، ممکن است همیشه بسیار کاربردی یا حتی امکان پذیر نباشد.
  • پشت سرنشین عقب: اگرچه طبق آمار به عنوان ایمن ترین موقعیت صندلی ماشین در نظر گرفته نمی شود، اما مصرف کنندگان اغلب این مکان را ترجیح می دهند. چراکه این نقطه هم جز رایج‌ترین قسمت ضربه در تصادفات نیست، و هم صندلی در قسمت سرنشین عقب این مزیت را به شما می‌دهد که دسترسی آسان به فرزندتان داشته باشید.
  • پشت راننده عقب: همچنان یکی از مکان های امن برای صندلی ماشین است که در قسمت عقب خودرو قرار دارد. اما با این حال، نسبت به سایر قسمت های عقب ایمنی کمتری دارد، زیرا یکی از رایج ترین قسمت های تصادفات است.
  • در قسمت سرنشین جلو: ما به شما توصیه می کنیم حتی الامکان صندلی کودک را در عقب ماشین قرار بدید اما در صورت انتقال به صندلی جلو را به صندلی عقب بچسبانید، همیشه قبل از حرکت مطمئن شوید که کیسه هوای جلو غیرفعال شده باشد. کودک زیر 12 سال هرگز نباید در صندلی با کیسه هوا قرار بگیرد. قرار گرفتن در جلو باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد، زیرا خطر حواس‌پرتی بیشتر برای راننده و همچنین نزدیکی به رایج‌ترین قسمت ضربه وجود دارد.

به این نکته توجه کنید که قرار دادن نوزاد در صندلی کودک و در قسمت جلو ماشین (قسمت شاگرد) که دارای ایربگ فعال است بسیار خطرناک و غیرقانونی است. حتما مطابق دستورالعمل هایی که در کاتالوگ محصول قرار گرفته است توجه کنید.

نحوه نصب صندلی ماشین کودک

چرا صندلی ماشین کودک؟

ایمنی کودکان و نوزادان یک فاکتور بسیار مهم برای والدین است. نوزادان توانایی تنها نشستن روی صندلی خودرو را ندارد و از طرفی به دلیل استخوان بندی ظریفی که دارند در تصادفات بیشترین آسیب متوجه آنها خواهد بود. همچنین کودکان نیز هنوز به قد مناسبی نرسیدند که بتوانند به تنهایی از کمربند خودرو استفاده کنند. به طور کلی برای تمام صندلی ماشین کودک ایمنی و طراحی ارگونومیک خاصی در نظر گرفته شده است که در عین راحتی از خطرات دور بمانند. طبق آمارهای موجود آسیب های جبران ناپذیر کودکان در تصادفات 7 برابر بیشتر از بزرگسالان است و احتمال پرتاب شدن به جلو را دارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حمل و نقل کودک بدون صندلی ماشین ممنوع است و جریمه های بسیار سنگینی دارد؛ چراکه خطر مرگ کودک در تصادفات را تا 71 درصد کاهش میدهد. طبق دستورالعمل های بین المللی کودک از بدو تولد تا 12 سالگی و تا قد 130 سانتیمتر باید از صندلی ماشین و بوستر کودک استفاده کند.

سوالات متداول در مورد انتخاب صندلی ماشین کودک

در چه سنی کودک میتواند روی صندلی ماشین بشیند؟

اگر کودکی دارید که قد بلندتر یا 135 سانتی‌متر دارد و در طول مسیر بتواند با پشت به پشتی صندلی خوردو تکیه دهد و پاهایش به جای صاف بودن و قرار گرفتن ساق روی لبه ماشین به راحتی خم شود و باعث سر خوردن کودک نشود؛ همچنین اگر کمربند در قسمت ترقوه درست بین شانه و گردن قرار بگیرد و بند پایینی کمربند در قسمت زیر شکم و روی استخوان های لگن کودک قرار گیرد کودک میتواند از صندلی ماشین کودک استفاده نکند و در صندلی خودرو حتی در قسمت سرنشین جلو بنشیند. اما به یاد داشته باشید هیچ موقع برای جدا کردن کودک از صندلی ماشین عجله نکنید. کودک تا 140 سانتیمتر در بوستر صندلی کودک سفر ایمن تری دارد.

صندلی ماشین کودک استاندارد

مدت استفاده از صندلی ماشین کودک چقدر است؟

دانستن این‌ موضوع که تا چه مدتی می خواهید از صندلی ماشین کودک استفاده کنید به شما در خرید صندلی ماشین کودک کمک میکند. برای کسانی که میخواهند صندلی ماشینی بخرند که برای مدت زمان طولانی تر قابل استفاده باشد، صندلی ماشین کودک تبدیل شونده بهترین انتخاب است.

بوستر صندلی کودک: این مدل صندلی ماشین کودک برای گروه سنی بالاتر تهیه شده است تا در عین راحتی در طول مسیر از ایمنی کافی نیز برخوردار باشند. بوستر ها برای کودکان از 4 سال تا 12 سال مناسب است که به دو شکل پشتی دار و بدون پشتی در بازار موجود است. بوستر صندلی کودک بدون پشتی عملکردی مشابه بوستر صندلی کودک پشتی دار دارد و تنها تفاوت آن در راحتی است که به کودک در حیل مسیر انتقال میدهد.

چه زمانی میتوان صندلی ماشین گروه کودک گروه 0 را به گروه 1 تغییر داد؟

درست از زمانی که قد کودک به اندازه ای برسد که سرش به بالای پشتی صندلی ماشین کودک برسد، کودک شما از صندلی ماشین کودک خود بزرگتر شده است و زمان آن رسیده است که صندلی ماشین خود را تغییر دهید. اگر پاهای کودک از لبه صندلی خارج شود، اشکالی ندارد.

چه زمانی میتوان صندلی ماشین گروه کودک گروه 1 را به گروه 2/3 تغییر داد؟

اگر میخواهید صندلی ماشین گروه 1 را به گروه 2/3 تغییر دهید، شانه‌های کودک شما باید 2 سانتی‌متر بالاتر از بالاترین قسمت کمربند در صندلی ماشین کودک قرار بگیرد و پشتی سرش بالاتر از بالاترین قسمت پشتی صندلی قرار بگیرد بهترین زمان برای تعویض صندلی ماشین کودک است.

کودکان معمولاً از سنی دیگر دوست ندارند که روی بوستر و صندلی کودک بشینند و احساس کوچک بودن میکنند. بوستر صندلی کودک بدون پشتی به کودک کمک می‌کند که بتواند از کمربند خودرو در جای درستی استفاده کنند تا آسیب نبینند.

کریر ماشین کودک

سخن پایانی

در انتها باید ذکر کرد که با توجه به اینکه کودکان تمایل به نشستن در صندلی ماشین ندارند اما ایمنی و حفظ جان این فرشتگان کوچولو از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشت. برای خرید صندلی ماشین کودک حتما از گروه سنی صندلی ماشین انتخابی و اطلاعات کامل و توصیه های کمپانی سازنده صندلی ماشین کودک اطلاعات کافی بدست آورید.

برای تغییر صندلی ماشین کودک خود به گروه سنی بالاتر درست در زمان مناسب اقدام کنید (دیر یا زود بودن این زمان ممکن است جان کودک را به خطر بی اندازد و بسیار خطر آفرین باشد) برای کم کردن هزینه های جانبی برای خرید چندین صندلی ماشین در گروه های مختلف میتوان یک صندلی ماشین کودک تبدیل شونده تهیه کنید که برای چند دوره گروه سنی مختلف شامل شود.

خرید از معتبرترین فروشگاه ها و نمایندگی فروش صندلی ماشین کودک از برند مطمئن و جنس مرغوب یکی از مهمترین فرایندها است. پیکوتویز با سابقه فروش آنلاین بهترین و معتبرترین اسباب بازی، سیمونی و لوازم کودک، صندلی ماشین با کیفیت خارجی در مدل های متنوع را در وبسایت خود دارد و همه روزه به سراسر کشور ارسال میکند و دارای ضمانت سلامت کالا می باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)