تاریخچه لگو (LEGO) از ابتدا تا کنون

میدانید اسباب بازی لگو چیست؟ تاریخچه لگو از کجا و چگونه به وجود آمد و با چه تغییر و تحولاتی رو به رو شد؟ اولین شرکت اسباب بازی لگو کجا بود؟ اسباب بازی لگو، برند محبوب و شناخته شده امروزی، در طول سال ها با اتفاقات و سختی های زیادی مواجه شد...
تاریخچه لگو (LEGO) از ابتدا تا کنون

میدانید اسباب بازی لگو چیست؟ تاریخچه لگو از کجا و چگونه به وجود آمد و با چه تغییر و تحولاتی رو به رو شد؟ اولین شرکت اسباب بازی لگو کجا بود؟ اسباب بازی لگو، برند محبوب و شناخته شده امروزی، در طول سال ها با اتفاقات و سختی های زیادی مواجه شد و با تلاش های بی وقفه مخترعش این اسباب بازی با کیفیت، امروزه طرفدارهای پیر و جوانی در سراسر دنیا دارد. در این مقاله از پیکوتویز، به بررسی تاریخچه لگو و مراحل تکامل آن و اولین لگو جهان می‌پردازیم.

اسباب بازی لگو را همه میشناسیم، بلوک های بزرگ و کوچک رنگارنگی که اصلاحا به آن بریکس یا آجره های لگو نیز میگویند. این قطعات با قرار گرفتن روی هم اشکال و سازه های مختلف لگویی را میسازد. اسباب بازی لگو چندین سال است که جز محبوب ترین اسباب بازی کودکان و بزرگسالان در سراسر دنیا محسوب میشود. شرکت اسباب بازی لگو، یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین و در عین حال موثرترین شرکت ساخت اسباب بازی در دنیاست. اسباب بازی لگو مختص سن و سال خاصی نیست و همه گروه های سنی را در بر میگیرد. هنگام بازی کودک با قطعات لگو نه تنها خلاقیت خود را تقویت میکند بلکه مهارت های دیگر مثل داستان سرایی، تخیل، دست ورزی و اعتماد به نفس نیز در آنها رشد میکند. اسباب بازی لگو، بلوک های محبوبی که تقریبا 90 سال است که سرگرم کننده پیر و جوان است.

تاریخچه لگو

تاریخچه لگو از ابتدا تا کنون

اولین لگو جهان در سال 1932 به واسطه یک نجار دانمارکی به نام اوله کیرک کریستیانسن ساخته شد. اوله در کارگاه خود اسباب بازی های چوبی مانند اردک، ماشین‌های کوچک و حیوانات چوبی کوچک مختلف تولید می‌کرد. این نجار دانمارکی کارگاه خود را به واسطه عبارت دانمارکی «leg godt»به معنای خوب بازی کردن، لگو نامگذاری کرد. آتش سوزی که در 1942 رخ داد سبب شد تا شرکت اسباب بازی لگو کاملا از بین برود. این بار اوله در سال 1947 تصمیم گرفت تا به جای قطعات چوبی، از قطعات پلاستیکی برای اسباب بازی های خود استفاده کند. به همین دلیل او دستگاه قالب گیری تزریقی را تهیه کرد و قطعات پلاستیکی خود را از شرکت کیدی کرافت که یک شرکت بریتانیایی بود خرید. لگوهایی که در آن زمان تا سال 1958 تولید میشد با لگوهایی که به شکل امروزی در آمدند بسیار متفاوت بود؛ این قطعات لوله های پلاستیکی تو خالی بودند که میشد آنها را روی هم نصب کرد.

اگر قصد خرید لگو را دارید، مقاله راهنمای خرید لگو را مطالعه کنید.

شرکت اسباب بازی لگو

اولین لگو جهان به شکل امروزی در دهه 1960 بود که شرکت اسباب بازی لگو اقدام به تولید آن کرد؛ محصولاتی مثل شهر، قطار و... برای تکمیل قطعات این اسباب بازی نیاز به لوازم جانبی مثل در، پنجره، چرخ، چراغ و... داشت. داشتن این اسباب بازی با تجهیزات خلاقیت و تخیل کودکان را بیشتر درگیر میکرد. در همان دهه 1960 شرکت اسباب بازی لگو به عنوان برند جهانی شناخته شد و این اسباب بازی ها غیر از دانمارک در کشورهای دیگر مثل سوئد، سوئیس، بریتانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان و... به فروش میرسید. در سالهای بعد نیز به کشورهای بیشتر راه پیدا کرد و در نهایت در سال 1973 در بازارهای ایالت متحده راه پیدا کرد. برای دانستن فواید لگو کلیک کنید.

اولین لگو جهان

آدمک‌های لگویی کوچک اولین لگو جهان  بودند که در سال 1974 ساخته شدند و به یکی از مهم‌ترین و جدیدترین آیتم شرکت اسباب بازی لگو تبدیل شدند و به عنوان نماد این شرکت نیز شناخته میشوند.  این آدمک های لگویی ست‌های خانوادگی بودند که در ابتدا دارای حالت صورت یکسان و رنگ پوست زرد بودند اما در سالهای بعد این آدمک ها به روزتر شدند دارای دست و پاهای قابل حرکت و حالات صورت مختلف ساخته شدند که امروزه به یکی از جذابترین آیتم های لگو به اسم مینی فیگور تبدیل شده است. در همان سالها شرکت اسباب بازی لگو ست هایی با نام (سری حرفه ای) زد که برای گروه سنی بالاتر و افراد حرفه ای تر در نظر گرفته شده بود، این ست‌ها، شامل قطعات مختلفی مثل چرخ دنده، دیفرانسیل، پیستون، فرمان، مفاصل مختلف و... بودند که به مخاطب اجازه این را میداد تا تجهیزات پیچیده و پیشرفته ای مانند ماشین‌ها و موتورهایی بسازند که حرکت میکنند. سری حرفه ای در سال 1982 با عنوان لگو تکنیک به بازار عرضه شد و مخاطب های خود را به دست آورد.

تاریخچه لگو  به صورت کامل

در سال 1980 شرکت اسباب بازی لگو بسیار پیشرفت کرده بود و با کمک تکنولوژی مجموعه هایی مثل موتورها، سنسورها، میکروکنترلر و... به نام های (Expert Builder ، Mindstorms ، WeDo ، Boost) را ساخت که قابلیت برنامه ریزی داشتند و برای ساخت ربات ها مناسب بودند و برای آموزش STEM کودکان و نوجوانان مناسب بودند. در این سال شرکت اسباب بازی لگو ست های فضانوردی، دزدان دریایی و سازه های پیشرفته تر که به واقعیت نزدیک بودند ساخت و باعث شد در سال 1990 لگو یکی از 10 شرکت برتر تولیدکننده اسباب بازی دنیا شناخته شود. اجازه ساخت اولین لگو جهان از شخصیت ها در سال 1999 به شرکت اسباب بازی لگو داده شد که متشکل بود از لگو استار وارز و لگو وینی د پو و سپس در سال 2000 لگو هری پاتر و فیلم‌های استیون اسپیلبرگ مانند ایندیانا جونز نیز ساخته شد که به محبوبیت شرکت اسباب بازی لگو اضافه کرد و جز محبوب ترین پکیج های شرکت اسباب بازی لگو به همراه نقشه بودند. شرکت اسباب بازی لگو در سال 2000 از تولید اسباب بازی لگو فراتر رفت و با همکاری شرکت های بازی ساز مانند (TT Games، NetDevil، Warner Bros) بازی های محبوب و پرطرفدار بر اساس داستان فیلم مثل (Star Wars، Harry Potter، Batman، Marvel، Jurassic Park و Lord of the Rings) را ساختند که مورد استقبال گیمرها قرار گرفت.

در سال 2012 به مناسبت تولد 80 سالگی شرکت اسباب بازی لگو، انیمیشن کوتاهی از داستان تاریخچه لگو و اولین لگو جهان به نام (داستان لگو) توسط استودیو pixel studio ساخته شد. این کار شرکت اسباب بازی لگو را به فکر ساخت انیمیشن انداخت و بنابراین در سال 2014 شرکت اسباب بازی لگو با همکاری برادران وارنر اولین انیمیشن بلند لگو به نام (فیلم لگو) ساخته شد و استقبال از آن به حدی بود که در سال 2017 یک انیمیشن دیگر از شرکت اسباب بازی لگو با نام (لگو بتمن) و (لگو نینجاگو) ساخته و اکران شد که آنها نیز مورد توجه و استقبال مخاطبان قرارگرفت.

 شرکت اسباب بازی لگو

در سال های پایانی قرن بیستم، شرکت اسباب بازی لگو به منظور وسیع تر کردن برند خود به تولید اسباب بازی لگو دخترانه و قایق هایی که روی آب میمانند پرداخت. همچنین مجموعه آرشیتکت که از اماکن و ساختمان های معروف دنیا الهام گرفته شده است محبوبیت شرکت لگو را به اوج خود رساند. در سال 2016 شرکت اسباب بازی لگو توانست بیش از 75 میلیارد آجرهای خانه سازی رنگارنگ در سراسر دنیا به فروش برساند. روز جهانی لگو در تاریخ 28 ژانویه (9 بهمن) است. این شرکت اسباب بازی لگو چند سال دیگر وارد فعالیت 90 سالگی خود میشود و با تولید اسباب بازی های لگویی مناسب گروه سنی مختلف، در اشکال و مدل های متنوع مثل لگو کلاسیک و لگو دوپلو که برای گروه سنی پایین تر هستند تا خطر بلع برایشون وجود نداشته باشد، همچنان در اوج قرار دارد و یکی از معروف ترین اسباب بازی های روز دنیاست.

خرید اسباب بازی لگو پسرانه

 شرکت لگو اسباب بازی

به طور کلی هدف شرکت اسباب بازی لگو از این اسباب بازی ساختن و از دوباره ساختن قطعات است. ساخت اسباب بازی لگو برای کودکان و نوجوانان این فرصت را فراهم میکند تا بدون ترس از شکست ایده های جدید خود را دنبال کنند و با هر بار شکست ناامید نشوند و دوباره و از نو شروع کنند. بازی با اسباب بازی لگو باعث تقویت صبوری و تمرکز کودک میشود و با ریختن سازه خطاهای خود را می آموزند و برای ساختن آن دوباره و دوباره تلاش میکنند. برای دانستن حقایق جالب لگویی کلیک کنید.

بررسی تاریخچه لگو

امروزه کمپانی های مختلف چینی هستند که اسباب بازی بسیار مشابه لگو اصل و اورجینال میسازند که از لحاظ کیفیت نمیتوانند با آن ها رقابت کنند.

لگوها انواع مختلفی دارد:

  • لگو کلاسیک
  • لگو ژوراسیک جهانی
  • لگو هری پاتر
  • لگو کارشناس خالق
  • لگو دیزنی
  • لگو معماری

خرید اسباب بازی لگو قهرمانان

لگولند Legoland

شرکت اسباب بازی لگو علاوه بر اسباب بازی لگو و فیلم و بازی های لگویی، یک پارک و مکان تفریحی بزرگ به نام لگولند تاسیس کرده است. اولین پارک لگولند در سال 1968 در مبدا شرکت اسباب بازی لگو یعنی بیلوند دانمارک به وجود آمد و سپس مانند دیزنی لند در سراسر کشورهای مختلف مثل آلمان، ژاپن، مالزی، دبی و ایالات متحده افتتاح شد. کودکان و بزرگسالان میتوانند ساعت های مختلف در این پارک هیجان انگیز وقت بگذرانند. در ابتدا این پارک تفریحی برای گروه کودکان ساخته شد اما امروزه مخاطبین زیادی از بزرگ و پیر و جوان و کودک در گروه های سنی مختلف بازدیدکننده دارد. پارک تفریحی لگولند با موضوع کلی لگو هر ساله پذیرای میلیون ها بازدیدکننده از سراسر دنیا است.

پارک تفریحی لگولند معمولا شامل وسایل بازی تفریحی و آموزشی برپایه اسباب بازی لگو است که کودکان و حتی بزرگسالان را ساعت ها به خود سرگرم میکند. ترن هوایی به شکل قطعات آجری، باغ دوپلو برای کودکان کوچکتر، سرزمین های مینیاتوری، روستاهای لگویی، فواره، مدرسه رانندگی، قایقرانی، بالون سواری، پرواز، آتشنشانی، جنگل های لگویی، سرزمین پادشاهی، آب نماهای موزیکال لگویی و.... از جاذبه های جذاب سرگرم کننده و آموزشی این پارک لگویی است که البته در هر کشور تفاوت هایی وجود دارد. در لگولند مناظر و چشم اندازهای مشهوری نیز به چشم میخورد. در لگولند به کودک مطالب علمی نیز آموخته میشود. به عنوان مثال کودکان با جابجا کردن قطعات لگو میتوانند جریان آب را کم و زیاد کنند.

خرید باکس لگو

تاریخچه لگو چیست؟

چند حقایق جالب در مورد لگو

  • در سال 2016لندروور با ماکت عظیم تاور بریج به ارتفاع 43 فوت، رکورد جهانی بزرگترین قطعه لگویی را به نام خود ثبت کرد. این سازه عظیم از پنج میلیون و 805 هزار و 846 قطعه لگو استفاده می‌کرد که اگر پشت سر هم ساخته می‌شد تا پاریس در فرانسه کشیده می‌شد.
  • اگر قطعاتلگو به عنوان یک جمعیت طبقه‌بندی شوند، با بیش از 4 میلیارد تکه، در مجموع بزرگترین جمعیت جهان خواهند بود.
  • طراحیلگو از گذشته تا به امروز فرقی نکرده است به‌طوری‌که قطعات لگوی تولید شده در 1958 را می‌توان به لگوهای امروزی متصل کرد و سازه جدید ساخت.
  • در سال 2009، شخصی به نام جیمزمی خانه‌ای کاملا از لگو ساخت که در ایجاد آن بیش از 3.3 میلیون آجر لگویی مصرف شد.
  • لگواکنون آن‌قدر محبوب شده است که در هر ثانیه 7 مجموعه فروخته می‌شود.
  • تقریبا 86 درصد از مینی‌فیگورهایلگو مرد است و باور بر این می‌رود که برابری جنسیتی در آن رعایت نشده است.
  • اگر تمام آجرهایلگو در جهان را جمع‌‎آوری کنید و آن‌ها را روی هم بچینید، ارتفاع به دو میلیون و 386 هزار و 65 مایل می‌رسد.
  • شرکت اسباب بازی لگوبه‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در جهان نیز طبقه‌بندی می‌شود زیرا هر سال بیش از 400 میلیون لاستیک تولید می‌کند تا ناوگان خودروهای لگوی مختلف خود را به‌روز نگه دارد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله 20 حقیقت جالب درباره لگو در بخوانید.

تاریخچه لگو از ابتدا تا کنون!

برای آشنایی با انواع لگو، مقاله معرفی انواع لگو را مطالعه کنید.

سخن پایانی

شرکت اسباب بازی لگو در سال 2020 با تولید لگو سوپر ماریو (Super Mario) که از بازی های نینتندو (Nintendo) الهام گرفته است و همچنان در حال توسعه و پیشرفت کمپانی خود است. اسباب بازی لگو پرطرفدارترین و محبوبترین اسباب بازی ساختنی در دنیاست که امروزه انواع مختلفی از لگو اصل و فیک در مدل ها و تنوع های مختلف در بازار موجود است. با توجه بررسی که در خصوص تاریخچه لگو و اولین لگو جهان انجام دادیم. باتوجه به فراز و فرودهایی که این کمپانی از ابتدا تا به  امروز داشته است اما همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین برندهای تاثیرگذار اسباب بازی در چندین دهه اخیر است. شرکت اسباب بازی لگو قصد دارد که تا 2030 قطعات پلاستیکی لگو را که از پلاستیک با منبع نفتی است به پلاستیک های گیاهی تغییر دهند؛ در حال حاضر در حال بررسی بر روی مواد جدید و محیط زیستی است که آسیب کمتری را متوجه محیط زیست کند و با حفظ منابع طبیعی شادی و سرگرمی را برای کودکان فراهم کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)