فواید شن بازی برای کودکان و تاثیرات شن درمانی در کودکان

شن بازی علاوه بر فواید بی شمارش برای رشد و تقویت مهارت های جسمی و ذهنی کودک، میتواند ابزاری مفید برای روان درمانی کودکان نیز باشد.
فواید شن بازی برای کودکان و تاثیرات شن درمانی در کودکان

فواید شن بازی کودکان

کودکان از طریق بازی میتوانند افکار و احساسات خود را بروز دهند و مهارت های زندگی را بیاموزند. کودکان از طریق بازی کردن ترس ، خوشحالی، ناراحتی و خشم خود را بروز میدهند و همچنین میتوانند برای مشکلات و سردرگمی های خود راه حل پیدا کنند. بازی درمانی به کودک کمک میکند تا مشکلات خود را از طریق بازی بروز دهد تا درمانگر بتواند با زیر نظر گرفتن کودک حین بازی، ویژگی های روانی و احساسات سرکوب شده ی وی را دریابد و به درمان بپردازد. در حین بازی درمانگر میتواند خود واقعی کودک را مشاهده کند چرا که کودک تمامی افکار و تنش های خود را بیرون میریزد.

شن درمانی و شن بازی تراپی کودک

شن بازی در استخر شن نشانه یادگیری کودکان است.

هیچ چیز مثل تماشای کودک در استخر شن برای والدین جذاب نیست. شن بازی در استخر شن با شن بهداشتی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه بسیار آموزنده است. صرف نظر اینکه در خانه یا در پارک، مهد کودک و مراکز بازی با استخر شن در حال بازی هستید؛ شن بازی مزایای زیادی برای کودکان دارد. 

شن بازی چقدر موثر است؟

بازی با شن در استخر شن باعث رشد حسی می شود.

حس هایی که به واسطه استخر شن در کودک تقویت میشود:

حس لامسه - این حس لامسه، فشار، دما و تشخیص کودک شما است. به عنوان مثال، وقتی او تفاوت بین شن‌ بهداشتی گرم‌تر در آفتاب و شن‌ بهداشتی خنک تر در سایه را کشف می‌کند، حواس لامسه‌اش را تقویت می‌کند.

حس دهلیزی - حس دهلیزی برای درک نحوه حرکت و تعادل بدنش بر روی سطوح است. به عنوان مثال، زانو زدن در استخر شن و بیل زدن به او کمک می کند تا بفهمد چگونه وزن خود را بدون واژگون شدن حرکت دهد.

حس عمقی - این حس به آگاهی کودک به اعضای بدنش کمک میکند. هنگامی که در یک اتاق شلوغ حرکت می کنیم یا بدون نگاه کردن به پایین روی سطحی ناهموار راه می رویم، اینها نمونه هایی از کارکرد حس عمقی و دهلیزی ما هستند. هل دادن کامیون اسباب بازی در میان استخر شن یا ریختن شن بهداشتی از سطل هر دو نمونه ای از فعالیت هایی هستند که این حواس را تقویت می کنند.

استخر شن کودک

شن بازی کودک باعث رشد جسمانی می شود

بازی با شن بهداشتی در استخر شن، برای تقویت مهارت های حرکتی، ایجاد هماهنگی دست و چشم و تقویت عضلات کودک فوق العاده است. کودک شما مهارت های حرکتی ظریف خود را زمانی تقویت می کند که یاد بگیرد چگونه بیل را به درستی در دست بگیرد. مهارت های حرکتی درشت او نیز زمانی که سعی می کند سطلی پر از شن را بلند کند تقویت میشود.

شن بازی خلاقیت و تخیل را ایجاد می کند

وقتی صحبت از شن بازی و بازی در استخر شن می شود، خلاقیت و تخیل کودک شکل میگیرد! ساختن قلعه شنی، پر و خالی کردن سطل شن بازی و ساختن یه کوه شن همگی به تخیل و خلاقیت کودک کمک میکند. با اضافه کردن آب می توانید بافت ماسه را تغییر دهید. فرزند شما می تواند دنیای کوچک خود را در یک استخر شنی بسازد! ابزار یا اسباب‌بازی‌هایی مانند ماشین، سطل، بیل یا حیوانات را در اختیار او قرار دهید تا واقعاً به تخیل او کمک کنید.

شن بازی مهارت های اجتماعی و زبانی را تقویت میکند

بازی در استخر شن یک شکل لذت بخش از بازی مستقل است، اما همچنین یک راه عالی برای تعامل با دیگران است. وقتی کودکان اسباب بازی شن بازی را در اختیار میگیرند و چاله ای را به تنهایی و یا با کمک دوستانش حفر می کنند، نه تنها مهارت های اجتماعی مانند همکاری را تمرین می کنند، بلکه از مهارت های حل مسئله و زبان نیز برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

بازی با شن بهداشتی سیستم ایمنی را تقویت میکند

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که دائما نگران سلامتی و دور کردن کودکان از محیط و وسایل آلوده هستید، شن بهداشتی و استخر شن تنها آلودگی ندارد بلکه به سلامت روحی و جسمی کودک نیز کمک میکند! استخر شن کودک سر پوشیده شن را از دسترسی به میکروب و حمله حیوانات و حشرات دور میکند. شن بهداشتی نیز در آزمایشگاه های مخصوص میکروب زدایی میشند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در فضای باز در چمن، شن یا خاک بازی می کنند، نسبت به کودکانی که دائماً در محیط های استریل و سرپوشیده هستند، سیستم ایمنی سالم تری دارند.

یادگیری اندازه گیری

با کمک استخر شن و شن بهداشتی کودک با مفهوم ظرفیت و حجم آشنا میشود. عمل ریختن و اندازه گیری شن و ماسه در ظروف و سطل ها به سال های اولیه کمک می کند تا درک اساسی از اندازه گیری ایجاد شود. آنها این را با مقایسه ظروف با اندازه های مختلف، با همان سطح شن بهداشتی، و تعداد قاشق برای پر کردن آنها یاد می گیرند.

با اعتماد به نفس خلاقیت

کودکان به طور طبیعی موجودات خلاقی هستند! سال‌های اولیه می‌توانند روی شن بکشند، خلق کنند، بسازند و بنویسند. همانطور که به طور مستقل کار می کنند، ایده های جدید را کشف می کنند. اجازه دادن به تخلیه تخیلات کودک باعث ایجاد حس موفقیت در کودک میشود و این حس موفقیت باعث افزایش اعتماد به نفس کودک میشود.

با این حال، مهم است که همیشه شن بهداشتی و استخر شن را به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که شن عاری از مواد زائد مانند شیشه شکسته باشد. فضولات حیوانات یا هر چیز دیگری که باکتری های مضر تولید می کند را بررسی کنید. اگر شن بوی بد می دهد یا رنگ عجیبی به نظر می رسد، احتمالاً بهتر است از شن بازی آن روز صرف نظر کنید! اگر می‌خواهید در حیاط خلوت استخر شن درست کنید که کودک به طور مداوم با آن بازی کند که برای بچه‌ها بی‌خطر باشند می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه پیکوتویز تهیه کنید.

دیگر فواید استخر شن و شن بازی کودک

شن بازی کودکان فواید زیادی از جمله پرورش و تقویت خلاقیت، اعصاب، تجسم هندسی، حس لامسه، هماهنگی چشم و دست را دارد. مزیت دیگر شن بازی کودک که شاید خیلی ها از آن بی خبر باشند، استفاده از شن بازی به عنوان ابزاری برای روانکاوی و روانشناسی کودک است.

شن درمانی نوعی بازی درمانی بی کلام است که در سال 1920  توسط "مارگارت لونفلد"، متخصص اطفال، ابداع شد و بعدها توسط شاگردش "کالف"، ویرایش یافته و به روز شد. کالف ابزار جدیدی مانند فیگور اسباب بازی( اشیا مینیاتوری) را به پروسه ی شن بازی درمانی کودک اضافه کرد و روش جدیدی از شن تراپی را ابداع کرد.

در شن بازی تراپی به یک استخر شن یا سینی شن، تعدادی فیگور اسباب بازی و گاهی اوقات مقداری آب نیاز است! شن به دلیل ساختار انعطاف پذیرش میتواند به هر شکلی که کودک بخواهد در بیاید، بنابراین کودک میتواند حین شن بازی هر آنچه در تخیل و ذهن خود دارد را بسازد و یا خراب کند.

کودک در حین شن بازی، ترس ها و احساسات درونی خود را به طور کامل بروز میدهد. برای مثال کودک میتواند قبری بسازد و فیگور یک پسرک را داخل آن دفن کند! این فیگور پسرک میتواند نشانگر کسی باشد که رابطه ی خوبی با کودک ندارد و یا او را مورد آزار قرار داده است. به هر حال بررسی حرکات و بازی کوک حین شن بازی و فیگور بازی به عهده ی درمان گر میباشد.

درمانگر با تحلیل رفتار های احساسی کودک حین شن بازی میتواند اولین قدم را برای درمان کودک بردارد. در شن بازی درمانی نیازی به گفت گو نیست. یعنی کودک نیازی ندارد که مستقیما به بیان افکار خود بپردازد. او میتواند با خیالی آسوده بدون اینکه بداند تحت درمان است شن بازی کند و درمان گر کاملا هوشیارانه رفتار وی را زیر نظر بگیرد.

کودک زمانی که بداند در محیطی امن، غیر قضاوت گر و حامی است میتواند تمامی نگرانی ها و افکارش را برون ریزی کند و چه بهتر که از طریق بازی کردن و کاملا بی کلام این کار را انجام دهد.  البته شن درمانی میتواند در برخی موارد با تشخیص درمانگر با گفتار هم همراه باشد.

شن بازی درمانی کودک

عروسک ها و انواع اسباب بازی فیگور نیز در پروسه ی شن درمانی به کار میروند. انواع فیگور اسباب بازی میتواند نمادی از نزدیکان و افراد زندگی کودک باشند. برای مثال کودک میتواند یک فیگور اسباب بازی را کتک بزند و یا سعی کند درون شن آن را خفه کند! بنابر این تحلیل رفتار کودک حین شن تراپی و شن بازی با فیگور اسباب بازی میتواند به درمانگر در راستای شناخت بهتر روابط کودک با نزدیکانش نیز کمک کند در واقع در تکنیک شن بازی درمانی کودک در سینی شن نمادی از شرایط زندگی و افکارش را به نمایش میگذارد.

استخر شن کودک

امروزه در اکثر کلینیک های روانکاوی و روانشناسی کودک از تکنیک شن بازی درمانی استفاده میشود. شن بازی علاوه بر فواید بی شمارش برای رشد و تقویت مهارت های جسمی و ذهنی کودک، میتواند ابزاری مفید برای روان درمانی کودکان نیز باشد. خرید استخر و لوازم شن بازی، هم برای بازی کودک در منزل و هم برای کلینیک های روانشناسی میتواند یک اسباب بازی کودک منحصر به فرد و فوق العاده باشد.

خرید استخر شن کودک

 برخی از سوالات رایج:

1. فواید شن بازی برای کودکان چیست؟

شن بازی کودکان فواید زیادی از جمله پرورش و تقویت خلاقیت، اعصاب، تجسم هندسی، حس لامسه، هماهنگی چشم و دست را دارد.

2. معایب شن بازی برای کودکان چیست؟

شن بازی برای کودکان ممکن است مشکلاتی مثل ایجاد خفگی، ایجاد زخم، نیش حشرات یا عفونت پوستی ایجاد کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)