رویکرد آموزشی رجیو امیلیا چیست؟

رویکرد رجیو امیلیا یک متد آموزشی کاملا  کودک محور است و تمامی برنامه های آموزشی کودک در این سیستم با توجه به واکنش و علاقه کودکان در مورد یک موضوع  و به مرور زمان شکل میگیرد.
رویکرد آموزشی رجیو امیلیا چیست؟

رجیو امیلیا چیست؟

رویکرد رجیو امیلیا یک متد آموزشی کاملا کودک محور است که پس از جنگ جهانی دوم، در ایتالیا، توسط لویس مالاگازی بنا نهاده شد و با توجه به کمبودهای بعد از جنگ و ناتوانی حکومت در حمایت از از این رویکرد آموزشی، با مشارکت والدین شکل گرفت. متد آموزشی رجیو امیلیا دارای چند اصل میباشد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.

رجیو امیلیا

نقش زمان و کودک در سیستم آموزشی رجیو امیلیا

بر خلاف دیگر سیستم های آموزشی، رویکرد رجیو امیلیا برنامه ی مشخصی برای آموزش کودکان ندارد و تمامی برنامه های آموزشی کودک در این سیستم با توجه به واکنش و علاقه کودکان در مورد یک موضوع  و به مرور زمان شکل میگیرد. کودکان میتوانند با توجه به علاقه خود یک پروژه را روزها ادامه دهند و یا میتوانند به دلیل عدم اشتیاق پروژه را شروع نکنند. کودک مهمترین عامل تاثیر گذار در سیستم رجیو امیلیا میباشد.

در واقع زمان و روش اجرای فعالیت های آموزشی را کودک تعیین میکند. دراین سیستم آموزشی کودک به عنوان یک فرد مستقل و توانمند دیده میشود که میتواند برای حیطه ی یادگیری خود تصمیم گیری کند. به همین دلیل هم محیط های آموزشی رجیو امیلیا به گونه ای طراحی شده است که کودک بتواند به تنهایی به انجام کارها بپردازد، برای مثال ارتفاع کتابخانه ها به گونه ای است که کودک به تنهایی قادر به برداشتن کتاب مورد علاقه خود باشد.

این کودکان هستند که مسیر آموزش را تعیین میکنند. در سیستم های آموزشی دیگر با پرسیدن سوال های از پیش تعیین شده از کودکان بحث و گفتگو و آموزش شکل میگیرد در صورتی که در متد رجیو امیلیا اول بحث و گفتگو شکل میگیرد و اگرکودکان به آن موضوع علاقه و واکنش مثبت نشان دادند، به گسترش موضوع میپردازند.

این موضوعات حتی میتوانند حوادث و اخبار روزانه باشند. موضوعات در رویکرد رجیو امیلیا به صورت مبحث درسی نیستند بلکه پروژه هایی هستند که توسط کودکان و با حمایت معلم شکل میگیرند و کامل میشوند. برای مثال اگر به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل شود، پس از بازگشت به کلاس معلم به طور غیر مستقیم شروع به صحبت درباره ی علت آلودگی هوا میکند و اگر کودکان تمایل و اشتیاق به موضوع نشان دادند همین موضوع میتواند به یک پروژه تبدیل شود.

حالا مطرح کردن سوالات تکمیلی مانند راهکارها برای جلوگیری ار آلودگی هوا و یا وضعیت آلودگی هوا در کشورهای مختلف میتواند موضوعاتی برای تکمیل پروژه باشد. پیشنهاد می شود از اسباب بازی فکری پیکوتویز دیدن فرمایید.

رویکرد رجیو امیلیا

محیط آموزشی رجیو امیلیا

محیط در سیستم آموزشی رجیو ایمیلیا نقش بسیار مهمی دارد و مانند یک معلم باید کودکان را به تفکر و کشف چیز های جدید هدایت کند. محیط آموزشی در سیستم رجیو امیلیا باید به گونه ای باشد تا کودک را به کنجکاوی و طرح سوال ذهنی وا دارد. بنابر این ساخت محیط آموزشی رجیو امیلیا باید زیبا و خلاقانه و قابل درک برای کودکان باشد. پیشنهاد می شود از انواع ابزار موسیقی کودکان دیدن فرمایید.

مدارس رجیو امیلیا در ایران

 مستند سازی در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا

مربیان در روش آموزشی رجیو امیلیا با استفاده از دوربین فیلم برداری, دوربین عکاسی، و یا با ضبط کردن صدا و نوشتن گفتگوی کودکان به ثبت وقایع و رویداد های روزانه میپردازند. آن ها بر این باور هستند که با استفاده از این مستندات میتوانند علایق ، احساسات و پیشرفت کودکان را بررسی کنند. آنها این مستندات را در اختیار والدین هم قرار میدهند زیرا مثلث خانواده، مربی و کودک از ابتدای پیدایش این متد یک مثلث مهم و جدا نشدنی بوده است.

رجیو امیلیا چیست

نقش والدین در رویکرد رجیو امیلیا

در این متد مربی باید با خانواده کودکان تعامل داشته باشد و از نظرات آنها مطلع شوند زیرا والدین نیز در یادگیری کودکان نقش دارند. در رویکرد رجیو امیلیا کودک، مربی و والدین در یادگیری و پروژه ها با هم مشارکت خلاقانه دارد و  همه با هم به تجربیاتشان اضافه خواهد شد. در این متد رابطه مثلثی کودک با مربی، مربی با والدین و کودک با والدین کاملا دو سویه است. و والدین و مربیان علاوه بر نقش آموزشگری، نقش یادگیرنده را هم دارند و مدام به تجربیات و اطلاعاتشان اضافه میکنند.

آموزش رجیو امیلیا

ابزار آموزشی در رویکرد رجیو امیلیا کدامند؟

همانطور که گفته شد یادگیری در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا به واسطه بازی و کار کردن با ابزار است. این ابزار آموزشی انواع گوناگونی دارند و هریک برای منظوری خاص طراحی شده اند. انواع اسباب بازی چوبی مانند بازی نخ و مهره، بلوک چوبی، پازل چوبی، میله و مهره چوبی، برد تعادلی، جورچین چوب کودک، پازل حلقه ای و ... در این نوع آموزش کاربرد زیادی دارند. ابزار های نام برده شده برای یادگیری رنگ، وزن، شکل بسیار کاربردی میباشند.

همچنین انواع کیت ها مانند کیت ساخت شبیه ساز چشم، کیت آزمایش کشت باکتری، کیت آموزش استخراج طلا و ... برای سیستم آموزشی رجیو امیلیا کاربردی و در وبسایت پیکوتویز موجود میباشد. کار کردن با ابزار موسیقی کودک نیز در این رویکرد آموزشی به تازگی باب شده است بنابراین بلز کودک و سایر ابزار موسیقی کودک نیز برای آشنایی کودک با نت ها و صدا ها بسیار مفید میباشد. 

نقش بازی یا رول پلی هم در مراکز آموزشی رجیو امیلیا جزو بازی های محبوب کودکان است و باعث تقویت خلاقیت، روابط اجتماعی، مهارت های فردی و ... میشود. در روش رجیو امیلیا اثر یادگیری به واسطه بازی و اکتشاف بسیار بیشتر میشود و کودک درک عمیق تری نسبت به مفاهیم آموزشی پیدا میکند. در بخش هوش و سرگرمی وبسایت پیکوتویز انواع مختلف اسباب بازی متد رجیو امیلیا موجود است و میتوانید با افزودن محصول مد نظر خود به سبد خرید، آن را درب منزل تحویل بگیرید. درباره رول پلی چیست بخوانید.

در این مقاله سعی شد ابتدا پاسخ سوال رجیو امیلیا چیست داده شود. سپس در مورد اهداف رویکرد آموزشی رجیو امیلیا گفته شد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره مدارس رجیو امیلیا در ایران با ما به اشتراک بگذارید.

رویکرد رجیو امیلیا چیست

برخی از سوالات رایج:

1. رویکرد رجیو امیلیا چیست؟

رویکرد رجیو امیلیا یک متد آموزشی کاملا  کودک محور است و تمامی برنامه های آموزشی کودک در این سیستم با توجه به واکنش و علاقه کودکان در مورد یک موضوع  و به مرور زمان شکل میگیرد.

2. اهداف رویکرد آموزشی رجیو امیلیا چیست؟

از کودک می خواهد مهارت های فکری اش را در موقعیت های مختلف به کار گیرد و به مربی نیز به عنوان راهنما و مشاهده گر می نگرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)