اهمیت رول پلی برای کودکان +4 مزایا رول پلی

کودکان عاشق نقش بازی و رول پلی می باشند و دوست دارند خود را در قالب شخص دیگری بگذارد و ایفای نقش کنند.
اهمیت رول پلی برای کودکان +4 مزایا رول پلی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که ببینید کودکتان تلفن را برداشته و با فردی خیالی در حال حرف زدن باشد و یا کنترل تلویزیون را بردارد و از آن به عنوان فرمان ماشین استفاده کند و وانمود کند که در حال رانندگی است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که درآن لحظه چه چیزی در ذهن کودک شما میگذرد؟

درست است! او در حال رول پلی است . رول پلي یا نقش بازی یعنی کودک خود را در قالب شخص دیگری بگذارد و ایفای نقش کند درست مانند کاری که بازیگران میکنند !

رول پلی

رول پلی چیست؟

نویسنده معروف لوید الکساندر بر این باور است که تخیل راهی برای فرار از واقعیت نیست بلکه روشی برای درک بیشتر آن است. آموزش رول رفتن یک تمرین پایه ای برای توسعه و بهبود مهارت های اولیه ی کودکان است. بهترین درمان گرهای دنیا هم از روش رول پلی تراپی برای درمان کودکانی که به آنها مراجعه می کنند  و همچنین کمک به کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند استفاده میکنند. 

رولی پلی و استفاده کودکان از قوه تخیل هنگام بازی باعث تقویت خلاقیت و بهبود عملکرد آنها در مدرسه و جامعه می شود. همچنین رول پلی  باعث افزایش قدرت حل مسئله کودکان در هنگام مواجهه با مشکلات می شود. و همه ی این ها به این خاطر است که کودک در هنگام رول پلی خودش را در قالب نقش های مختلف قرار میدهد و موقعیت های متفاوتی را تجربه می کند. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

اموزش رول رفتن

چندین نوع رول پلی وجود دارد:

  1. شغل بازی:

ایفای نقش دکتر، پلیس، آتش نشان و سایر مشاغل بخصوص با پوشیدن لباس مشاغل کودکان باعث می شود که کودک خود را در قالب همه ی این نقش ها ببیند، علاقه ی خود را بهتر بشناسد و قوه ی همدلی و هم دردی  با دیگران را در خود تقویت کند.

رول پلي

  1. بازی های تخیلی و فانتزی

اکثر کودکان عاشق موجودات تخلیلی و قهرمان ها ی کارتونی مثل سوپرمن، سیندرلا، اسپایدرمن  و ...هستند. پوشیدن لباس های بالماسکه این شخصیت ها توسط کودکان باعث میشود تا آنها خود را در قالب آنها قراردهند، شجاع بودن و قوی بودن را بیاموزند و همچنین تفاوت بین شخصیتهای محبوب و منفور را بهتر درک کنند.

 رول رفتن

  1. موقعیت های زندگی واقعی

ایفای نقش موقعیت های واقعی زندگی مثل پیکنیک رفتن و یا ساخت و ساز کردن به کودک کمک میکند تا موقعیت های زندگی حقیقی را بهتر بشناسد و مهارت های ارتباطی و همچنین جسمی خود را تقویت کند.

کاملا واضح است که بازی رول پلی علاوه بر جنبه ی سرگرمی اش باعث تقویت و رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک میشود. در ادامه به بیان تعدادی از مزیت های رول پلی و توضیح آنها میپردازیم.

 

 رول رفتن چیست

مزایای رول پلی کودکان

  1. نقش رول پلی در تقویت خلاقیت و تصویر سازی ذهنی کودک

تحقیقات نشان داده که رول پلی رابطه ی مستقیمی با تقویت خلاقیت و قدرت استنباط کودک دارد. آن ها با رول پلی از سنین پایین ذهن خود را آماده میکنند و قدرت تخیل و تصویر سازی ذهنی را تقویت میکند. ایده برای رول پلی پیدا میکنند و خود را در نقش هایشان غرق میکنند.

تقویت قدرت تصویر سازی ذهنی فواید زیادی برای کودک برای مثال به کودک کمک میکند تا در آینده از خواندن کتاب مورد علاقه اش لذت ببرد, برای زندگی خود برنامه های زیبا بچیند  و یا اینکه بتواند شناخت بهتری در برخورد با انسان های دیگر بدست آورد.  پیشنهاد می شود مقاله نقش پدر در تربیت کودک را بخوانید.

      رول پلی چیست

  1. نقش رول پلی در تقویت زبان و ارتباط با دیگران

اغلب کودکان خیلی زود زبان را می آموزند. حتی گاهی هنگام بازی با شخصیت های کارتونی مورد علاقه شان لغات را تغییر میدهند و اینگونه کلمات جدید و رول پلی جدید هم اختراع میکنند. رول پلی باعث تقویت زبان و دایره لغات کودکان میشود. همچنین استفاده از لغات جدیدی که خودشان ساخته اند باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می شود. آنها می آموزند که استفاده از کلمات درست و بجا از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به واسطه همین کلمات است که دیگران منظور ما را درک میکنند و میتوانند با ما به درستی ارتباط برقرار کنند.

همچنین آنها می آموزند که برای ارتباط با دیگران نیاز است که به حرف آنها خوب گوش دهند. اهمیت تمرین این مهارت ها زمای که کودک خواندن و نوشتن را آموخت بیشتر نمود پیدا میکند. انواع موتور شارژی پیکوتویز را ببینید.

 اسباب بازی نقش بازی

  1. نقش رول پلی در تقویت مهارت های احساسی و اجتماعی

هنگام رول پلی با پوشیدن بالماسکه کودکان ، کودک خودش را در یک جایگاه اجتماعی خیالی قرار میدهد و با افرادی خیالی ارتباط بر قرار میکند. و اغلب کودکان خودشان را در جایگاه افرادی قرار میدهند که علاقه دارند مانند آنها باشند. همین امر باعث می شود که بتوانند خودشان را در قالب شخص دیگری تجسم کنند و دلیل برخی واکنش ها و رفتار های دیگران را بهتر درک کنند. علاوه بر این هنگامی که کودکان به صورت گروهی رول پلی میکنند یاد میگیرند چگونه با هم به توافق برسند، تصمیم گیری و حل مسئله کنند.

برای مثال هنگام تقسیم نقش با بیان توانمندی ها و علایقشان به یکدیگر نقش ها را بین هم تقسیم میکنند و یاد میگیرند چگونه مسالمت آمیز با دوستانشان کنار بیایند و کار گروهی را یاد بگیرند. مهمترین و اساسی ترین دلیلی که برخی درمانگرها و مشاوران روانکاو از رول پلی به عنوان روشی درمانی استفاده میکنند این است که رول پلی باعث کاهش تنش و استرس در کودکان میشود. پیشنهاد می شود انواع کالسکه و اسباب بازی مخصوص دختر بچه ها را ببینید.

 

نقش بازی بچه ها

  1. نقش رول پلی در تقویت فعالیت های فیزیکی

جدا از تمامی مزایایی که از رول پلی نقل شد, رول پلی باعث میشود تا کودکان فعالیت فیزیکی بیشتری هنگام بازی داشته باشند. فعالیت هایی که برای آماده سازی تجهیزات نقش خود انجام میدهند و این امر که برای آماده سازی نقش شان مدام در تکاپو هستند نکته خیلی مثبتی است چرا که کودکان برای سرزنده ماندن و شاد بودن در طول روز نیاز به فعالیت های فیزیکی و تکاپو دارند.

نقش بازی

میدانیم که خلاقیت هیچ حد و مرزی ندارد و برخی از مهمترین اختراعات هم به واسطه همین تصویر سازی و خلاقیت به وجود آمده اند بنابر این به کودکتان اجازه دهید تا در دنیای خیالی خودش با رول پلی بتواند خلاق و فعال باشد و همچنین مهارت های گفتاری, ارتباطی, احساسی و اجتماعی خود را تقویت کند.

برخی از سوالات متداول:

1. رول پلی چیست؟

رول پلی یا نقش بازی یعنی کودک خود را در قالب شخص دیگری بگذارد و ایفای نقش کند درست مانند کاری که بازیگران میکنند.

2. مزایای رول پلی چیست؟

1. تقویت خلاقیت و تصویر سازی ذهنی کودک

2. تقویت زبان و ارتباط با دیگران

3. تقویت مهارت های احساسی و اجتماعی

 4. تقویت فعالیت های فیزیکی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)