راهکار هایی ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودکان

با علم به اینکه آرایش کودکان میتواند عوارض جسمی و روحی جدی در پی داشته باشد، در این مقاله سعی کرده ایم چند راهکار ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودکان پیشنهاد دهیم.
راهکار هایی ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودکان

تصور کنید که در حال آرایش کردن هستید و فرزندتان بعد از چند دقیقه زل زدن به شما، با چشمان مظلومش درخواست میکند تا اجازه دهید او هم از لوازم آرایش شما استفاده کند. حالا فقط کافیست با یک جمله ی تند درخواست او را رد کنید تا با سیل عظیمی از اشک ها و ناله های او مواجه شودید. اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرید با کودک چگونه رفتار خواهید کرد؟

راهکار برای جلوگیری از آرایش کردن کودک

اتفاقی که در بالا توضیح دادیم ممکن است برای خیلی از شما پیش آمده باشد و یا حتی ممکن است از سر و کله زدن با کودک خود برای اینکه جلوی آرایش کردنش را بگیرید هم حسابی کلافه شده باشید. در این مقاله قصد داریم چند راهکار ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودکان پیشنهاد کنیم. در این راه فراموش نکنید که این مسئله نیز مانند دیگر مسائل تربیتی نیاز به صبر، استمرار و تمرین دارد.

عوارض آرایش کردن کودکان

اول از همه باید به عوارض آرایش کردن کودک آگاه باشیم و بدانیم که قطعا آرایش کردن کودکان برای آن ها عوارض جسمی و روحی در پی دارد. آرایش کودکان باعث میشود که آن ها کم کم اعتماد به نفس خود را از دست دهند و از اینکه بخواهند بدون آرایش در اجتماع حضور پیدا کنند بترسند. این بدین معنی است که کودک بعد از مدتی به استفاده از لوازم آرایش عادت میکند و آن را تنها وسیله برای زیبا نشان دادن خود میداند، بنابراین بدون آرایش دیگر نسبت به خودش احساس خوبی نخواهد داشت. این همان اتفاقی است که برای بسیاری از خانم ها نیز رخ میدهد. حال تصور کنید که بستر چنین آسیب هایی برای یک کودک چقدر راحت تر میتواند فراهم باشد! علاوه بر این ها، آرایش کردن کودکان میتواند آسیب های جسمی زیادی نیز برای آن ها به همراه داشته باشد. آیا میدانستید که پوست لطیف کودکان نسبت به آلودگی ها و عوامل خارجی بسیار حساس تر و آسیب پذیر تر است؟ استفاده از لوازم آرایش کودکان باعث بروز عوارض پوستی مانند آکنه، حساسیت، خارش، قرمزی و ...میشود. همچنین استفاده کودکان از مواد معطر احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی در آن ها را افزایش میدهد. از انواع کلبه کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

عوارض آرایش کردن کودک

جلوگیری از آرایش کردن کودکان

حال که از عوارض آرایش کودکان آگاه شدیم بهتر است به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از آن بگردیم! چرا که اکثر خانواده ها با این چالش در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و به دنبال راهکاری درست برای جلوگیری از آرایش کودکان میباشند. راهکاری درست که آن ها را با اشک و جیغ کودک مواجه نکند!

  1. کارهای بزرگونه!

اول از همه بهتر است که به کودک خود یاد آوری کنید که برخی از کارها مختص بزرگ تر هاست. به اصطلاح کارهای بزرگونه! خوب است که کودک از همان ابتدا حد و مرز اختیارات خود را به عنوان کودک بشناسد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از کودک خود بخواهید تا شما را چند لحظه تنها بگذارد تا حرف های بزرگونه بزنید! یا اینکه به او بگویید که رانندگی کردن مخصوص بزرگ هاست و هروقت بزرگ شد میتواند رانندگی کند ولی تا آن موقع باید از بازی با سه چرخه کودک یا ماشین شارژی خودش لذت ببرد! آرایش کردن هم دقیقا مثل همین مسائل است! باید به کودک خود گوشزد کنید که آرایش کردن کاری است که بزرگ تر ها انجام میدهند و هر زمان بزرگ شد میتواند آن را تجربه کند ولی تا آن موقع میتواند از کرم آفتاب بچه ها، گل سر یا حتی لوازم آرایش اسباب بازی یا میز آرایش اسباب بازی استفاده کند!

آرایش کردن کودک

  1. در حضور کودک آرایش نکنیم!

در سطر اول مقاله بیان کردیم که کودک، شما را در حین آرایش {میبیند} و از شما درخواست میکند تا اجازه دهید همان کار را تکرار کند! بنابراین یک راهکار ساده برای جلوگیری از آرایش کودکان این است که حدالامکان در حضور آن ها آرایش نکنید. میتوانید کودک را مشغول بازی کنید و بعد آرایش کنید و یا لوازم آرایش خود را درون کمد سرویس بهداشتی قرار دهید و اکثر مواقع آن جا خودتان را آرایش کنید.

در حضور کودک آرایش نکنید

  1. به کودک یادآوری کنید که آرایش کردن دلیل زیبا بودن نیست!

اگر کودک از شما بپرسد که چرا آرایش میکنید شاید اشتباه ترین پاسخ به او این باشد: " برای اینکه خوشگل شم!" لطفا از اینکه لوازم آرایش را تنها وسیله برای زیبا بودن بدانید دست بردارید! این باور غلط در بین برخی از خانم ها رواج دارد و خیلی راحت این حس را به کودک نیز منتقل میکنند که آرایش کردن تنها دلیل زیبا شدن آن هاست. به جای این کار به کودک خود بگویید آرایش میکنم چون لذت میبرم. همانطور که تو از بازی با اسباب بازی هات لذت میبری، آدم بزرگها هم از بعضی کارها برای سرگرم شدن استفاده میکنند که آرایش کردن هم یکی از اونهاست و کارهای بزرگونه و دنیای آدم بزرگا با بچه ها فرق داره! حتی اگر کودک هم بعد از دیدن آرایش شما بیان کرد که زیبا شده اید به او یاد آوری کنید که او نیز بدون آرایش با این مدل مو و یا گل سر خیلی دلنشین شده است. از انواع ماشین پایی پیکوتویز دیدن فرمایید.

آرایش کردن کودک دلیل زیبایی نیست

  1. از زیبایی های کودک خود تعریف کنید!

ممکن است همراه با کودک خود وارد یک مهمانی شوید و همه از آرایش شما تعریف کنند و بگویند که چقدر زیباتر شده اید. به یاد داشته باشید که کودکان خیلی با دقت به حرف های اطرافیان گوش میدهند و آن ها را به خاطر میسپارند. بنابراین همیشه از زیبایی های کودک نیز تعریف کنید. برای مثال به آنها یاد آور شوید که چقدر دلتان میخواست پوستی به لطیفی و شفافی او داسته باشید و یا اینکه گل سر هایی که به سرش میذارد چقدر فوق العاده اند. به آن ها یاد آور شوید که صورت معصوم و کودکانه آن ها زیباترین چیز در دنیاست!

از زیبایی های کودک خود تعریف کنید

  1. اعمال زور و ایجاد تنش ممنوع!

همه ی ما میدانیم که مسائل تربیتی برخی اوقات میتواند کلافه کننده باشد. اما اشتباه ترین کار ممکن اعمال زور و ایجاد تنش برای کودک است! کودک در دنیای بچه گانه ی خودش میبیند و دلش میخواهد! بدون منطق! بدون در نظر گرفتن عواقب و یا شرایط! این ماهیت دنیای کودکیست و شما باید این را عمیقا درک کنید تا مسائل را در کمال آرامش مدیریت کنید چرا که هرگونه تنشی برای کودک میتواند در دوران نوجوانی باعث بروز بحران های جدی شود! هیچ گاه با خشم و یا داد و بیداد از آرایش کردن کودک جلوگیری نکنید. اجازه ندهید تا آرایش کردن تبدیل به یک حس نیاز شود که در دوران نوجوانی با شدت بیشتری بروز پیدا کند. کودکان میتوانند به حرف های شما با دقت گوش دهند و یاد بگیرند. فراموش نکنید که رفتار یک کودک آینه ی رفتار والدین است! پیشنهاد می شود مقاله واکر کودک چیست را بخوانید.

اعمال زور و ایجاد تنش ممنوع!

  1. گرفتن اسباب بازی میز آرایش کودک و یا اسباب بازی لوازم آرایش کودک!

با بیان اینکه دنیای آدم بزرگها با دنیای کودکان متفاوت است، دایره اختیارات کودک خود را مشخص میکنیم. بالاتر به این موضوع پرداختیم که باید به کودک خود یادآور شویم که آرایش کردن تنها وسیله برای زیباتر شدن نیست بلکه بیشتر جنبه ی سرگرمی دارد. همچنین باید به او بگوییم همانگونه که کودکان از بازی با اسباب بازی لذت میبرند آدم بزرگ ها هم با استفاده از لوازم آرایشی سرگرم میشوند. شما میتوانید با خرید اسباب بازی میز آرایش و یا اسباب بازی لوازم آرایش کودک این اجازه را بدهید تا آن ها در دنیای کودکانه خود به شکل دیگری آرایش کردن را تجربه کنند. یادتان باشد که دنیای تخیل کودکان بسیار وسیع است و میتوانند با اسباب بازی های خود ساعت ها غرق در دنیای نقش بازی شوند. درست مانند خرید ماشین پایی و یا ماشین شارژی که به کودک اجازه ی تجربه ی رانندگی را میدهد، خرید اسباب بازی آرایشی کودک هم میتواند به او اجازه ی تجربه ی آرایش بازی در دنیای کودکانه را بدهد. بنابراین خرید اسباب بازی کودک میتواند کمک بزرگی در تعیین سطح اختیارات وی داشته باشد.

خرید اسباب بازی  میز آرایش کودک

 

اگر شما هم جزو والدینی هستید که با چالش آرایش کردن کودک دست و پنجه نرم میکنید، با به کار گرفتن راهکارهای بالا میتوانید به تدریج این مسئله را در خانه حل کنید. یادتان باشد که همه ی مسائل تربیتی راهکار دارند و بدون بروز خشونت میتوانید آن ها را حل کنید. به طور خلاصه با جدا کردن دنیای کودکانه از دنیای آدم بزرگ ها، ستودن زیبایی های کودکانه، عدم آرایش در حضور کودک ، تعریف آرایش به عنوان سرگرمی و خرید اسباب بازی میز آرایش کودک میتوانید او را از آرایش کردن منصرف کنید. در ضمن فراموش نکنید که ایجاد تنش و اعمال زور تحت هر شرایطی ممنوع است! پیشنهاد می شود مقاله استاندارد فضای مهد کودک را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟

پوست لطیف کودکان نسبت به آلودگی ها و عوامل خارجی بسیار حساس تر و آسیب پذیر تر است. استفاده از لوازم آرایش کودکان باعث بروز عوارض پوستی مانند آکنه، حساسیت، خارش، قرمزی و ...میشود.

2. راه های جلوگیری از آرایش کردن کودکان چیست؟

در حضور کودک آرایش نکنیم، از زیبایی های کودک خود تعریف کنید، به کودک یادآوری کنید که آرایش کردن دلیل زیبا بودن نیست!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)