تاریخچه پیدایش اسباب بازی و روند تکاملی اسباب بازی ها

در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با تاریخچه پیدایش اسباب بازی اختراع اسباب بازی های متحرک و هوشمند، تاثیرات اسباب بازی در شناسایی فرهنگهای مختلف و ارتباط جنسیت کودکان در انتخاب اسباب بازی آشنا سازیم.
تاریخچه پیدایش اسباب بازی و روند تکاملی اسباب بازی ها

تاریخچه و روند تکامل اسباب بازی 

اسباب بازی، کلمه ای است که معمولا بعد از شنیدن آن یاد کودکان می افتیم. اسباب بازی، وسایل بازی و بازی ها از انواع متنوعی از فرهنگ ها از نسل های قدیم برای ما به جا مانده اند. اسباب بازی ها دنیای وسیعی را به خود اختصاص دادند، از یک تکه چوب به عنوان یک اسب بازی برای سواری و رویا پردازی کودک تا اسباب بازی های مدرن و پیچیده. بشر با استفاده از تجربیات دوران کودکی خود با مهارت و توانایی هنرمندانه ای اقدام به ساخت انواع اسباب بازی از طریق تراشیدن سنگ ها چوب ها، دوختن پارچه و... کرده است. چالش و رویا پردازی ذهنی که از دوران کودکی انسان آغاز شده و با بزرگ شدنش پروبال گرفته.

تاریخچه پیدایش اسباب بازی

اشیایی با اشکال انسانی و حیوانی که احتمالا اولین نوع اسباب بازی ساخته شده توسط انسان ها بوده است 2600 سال قبل از میلاد در باقی مانده های سومر باستان پیدا شده اند. اولین متن نوشته شده درباره اسباب بازی به حدود 500 سال قبل از میلاد در یونان باستان برمیگرده که درمورد ساخت یویو اسباب بازی از چوب یا تراکوتا(نوعی سفال که از رس پخته شده در کوره به دست می آید) میباشد. با این حال تعدادی از پژوهشگران معتقد هستند اسباب بازی یویو قبل از آن در چین کشف شده بوده. همینطور پیدایش بادبادک که اسباب بازی محبوبی در چین به حساب می آید به همان دوران قبل از میلاد برمیگردد. در هندوستان نیز اولین نوع اسباب بازی فیلها و اسب های ساخته شده از برنج و برنز بودند که تا مدت ها جزو اسباب بازی های محبوب کودکان متعلق به خانواده های ثروتمند هندی به حساب می آمدند. جهت خرید اسباب بازی کودک کلیک کنید.

روند تکامل اسباب بازی 

پیدایش اسباب بازی متحرک

پیدایش اولین اسباب بازی متحرک و چرخ دار احتمالا در چین بوده است مانند اسباب بازی ارابه اسب متحرک، کالسکه کودک ، اسباب بازی پروازی مانند بادبادک و اسباب بازی های تعادلی مانند آونگ ها.

پیدایش اسباب بازی متحرک

اختراع این اسباب بازی ها شروعی بود برای ساخت اسباب بازی های متحرک امروزی مانند قطار اسباب بازی، ماشین اسباب بازی عروسک بازی موزیکال و ... تا جایی که با روند رو به رشد تکنولوژی های مدرن امروزه بشر به فناوری ساخت ربات اسباب بازی هوشمند و پیچیده با سنسورهای حرکتی و هوش مصنوعی دست پیدا کرده است.

اولین اسباب بازی

ارتباط اسباب بازی با فرهنگ 

اسباب بازی نقش مهمی در شناساندن فرهنگ هر کشوری داشته به طوری که یک اسباب بازی میتواند نوعی از نماد فرهنگی هر کشوری محسوب شود. همانند عروسک های پارچه ای که در روز جشن مردگان در مکزیک مورد استفاده قرار میگیرند یا اسباب بازی هایی که در جشن کریسمس بر روی درخت کریسمس متصل شده. فیگور اسباب بازی کاچینا(kachina) متعلق به سرخپوستان پوئبلو یک یادگار مهم از فرهنگ اولیه به حساب می آید و باعث آشنایی کوکان با اسطوره ها و رسوم فرهنگی خود میشود.

ارتباط اسباب بازی با فرهنگ 

ارتباط جنسیت کودکان در انتخاب اسباب بازی

نتایج مطالعات انجام شده که در سال 1970 در تایوان درباره علاقه مندی کودکان پسر و دختر به انواع اسباب بازی صورت گرفت، بیانگر این موضوع بود که اولویت انتخاب اسباب بازی برای کودکان پسر اسباب بازی هوشمند و رباتیک، تاب و سرسره بازی، سه چرخه کودک و تفنگ اسباب بازی و اولویت کودکان دختر در انتخاب اسباب بازی ها عروسک و وسایل خاله بازی، تاب و سرسره بازی، و کلبه بازی میباشد.

ارتباط جنسیت کودکان در انتخاب اسباب بازی

در انتهای این مقاله باید به تاثیرات اسباب بازی، نقش مهم و کلیدی اسباب بازی در تاریخ و شناسایی آداب و رسوم فرهنگ های مختلف بوسیله اسباب بازی ها اشاره کرد و اینکه چگونه اسباب بازی ها با پیشرفت دستاورد های بشر در حوزه فناوری و تکنولوژی روند تکاملی خود را حفظ کرده اند، و تحقیقات صورت گرفته بر روی این موضوع که اولویت کودکان دختر و پسر در انتخاب اسباب بازی ها به چه صورت بوده اشاره کرده ایم، از آنجایی که نقش اسباب بازی در روند شکل گیری شخصیت و روحیه کودکان بسیار پر رنگ میباشد باید در انتخاب صحیح اسباب بازی برای کودکانمان دقت بیشتری به خرج دهیم چون این کودکان در آینده وظیفه ساخت و بهتر شدن جامعه خود را برعهده خواهند داشت.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)