بررسی دقیق انواع تست هوش کودک + میزان دقت هر تست

اگر شما هم والدین یک کودک هستید خوب است تا با انواع تست علمی هوش کودکان آشنا شوید تا بتوانید در صورت نیاز یا علاقه از میان انواع تست هوش کودک بتوانید مناسب‌ترین آن ها را انتخاب کنید.
بررسی دقیق انواع تست هوش کودک + میزان دقت هر تست

همه ما گاهی اوقات درمورد هوش و استعدادهای فرزندانمان به فکر فرو می‌رویم. برخی از والدین چنان نگران طبیعی بودن فرزند خردسال خود هستند که به انواع تست های هوش و حافظه کودکان متوسل می‌شوند. برخی دیگر از والدین هم از آن سمت بام افتاده و با هر صحبت یا رفتار ویژه فرزندشان این برداشت را می‌کنند وی هوشش بسیار بالاست و مدام به دنبال انواع تست هوش کودک هستند تا حدس خود را تأیید کنند.

درهرحال اگر شما هم والدین یک کودک هستید خوب است تا با انواع تست علمی هوش کودکان آشنا شوید تا بتوانید در صورت نیاز یا علاقه از میان انواع تست هوش کودک بتوانید مناسب‌ترین آن ها را انتخاب کنید یا درصورتی‌که روان‌شناس کودک آن ها را تجویز کرد بدانید که سازوکار و میزان دقت هر تست چقدر است.

ما در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم که اساساً هوش چیست و چه دسته‌بندی‌هایی دارد و در نهایت هم شما را با انواع آزمون هوش کودکان آشنا خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید یک‌بار برای همیشه از موضوع هوش کودکان سر در بیاورید با ما همراه شوید!


به چه چیزی هوش می‌گوییم؟

شاید تا سال‌ها پیش عقیده بسیاری از والدین و آموزگاران بر این بود که هرکسی بهتر بتواند محاسبات ریاضی را انجام دهد باهوش‌تر است. این دیدگاه چنان در ذهن افراد جای گرفته بود که تا همین چند سال پیش بچه‌هایی که رشته ریاضی - فیزیک را در دبیرستان انتخاب می‌کردند را دانش‌آموزان باهوشی قلمداد می‌کردند و چه بسیار دانش آموزانی که به‌خاطر این دیدگاه نادرست مسیر زندگی خود را تغییر دادند.

امروزه تعاریف بسیاری برای هوش وجود دارد. درگذشته بیشتر بر روی توانایی حل مسئله افراد تاکید می‌شده است ولی امروزه هوش را به توانایی ذهن افراد برای درک موقعیت‌ها و مفاهیم و همچنین داشتن ارتباط و تعامل سازنده با دیگران نسبت می‌دهند و برای آن انواعی را تعریف می‌کنند. تعریف انواع هوش توسط محققان و روان‌شناسان زمینه را برای تعریف و ابداع انواع تست هوش کودک و بزرگسالان فراهم کرده است.

ما ابتدا شما را با دلایلی که انجام انواع تست علمی هوش کودکان توصیه می‌شود آشنا خواهیم کرد و سپس گریزی به این خواهیم زد که هر یک از انواع تست هوش کودک شامل چه مواردی می‌شود و در تعریفی که در تست هوش چندگانه گارنر ارائه می‌شود هر یک از انواع هوش چه نشانه‌هایی دارند. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

انواع تست هوش کودک


3 دلیل برای اینکه از انواع تست های هوش و حافظه کودکان استفاده می‌شود

معمولاً کودکان بیشتر از 3 سال و به طور مشخص خردسالانی که در سنین پیش‌دبستانی و کلاس اول هستند برای انواع تست هوش کودک آماده بوده و برای دلیل زیر از آن ها می‌توان تست هوش گرفت:

• بررسی معلولیت ذهنی کودکان در این سن با انجام انواع تست علمی هوش کودکان امکان‌پذیر است. انجام این تست هوش کودک توسط روان‌شناس حاذق کودک باید انجام شود تا تشخیص صورت‌گرفته دارای اعتبار کافی باشد.
• بسیاری از ما با مطالعه ویژگی‌های کوکان باهوش و دیدن نشانه‌هایی از انواع هوش در کودکانمان به این فکر افتاده‌ایم که از حدس‌هایی که درمورد تیزهوش بودن فرزندمان داریم مطمئن شویم و این کار با انجام انواع تست هوش کودک توسط روان‌شناسان کودک امکان‌پذیر است.
• در مواردی که شما به‌عنوان مربی کودک بخواهید کودکان را از نظر توانایی در زمینه انواع هوش بررسی کنید تا بتوانید بر همین اساس تصمیم‌گیری کرده یا بازی‌ها و فعالیت‌های مناسب را تدارک ببینید، استفاده از انواع تست هوش کودک به یاری شما خواهد آمد. پیشنهاد می شود درباره علامت کمبود محبت در کودکان بخوانید.


آشنایی با انواع تست هوش کودک 

برای آشنایی بیشتر شما با انواع تست هوش و حافظه کودک به چند مورد از معروف‌ترین انواع تست هوش کودک اشاره خواهیم کرد.


1. تست هوش وکسلر
از معروف‌ترین آزمون‌های هوش که برای سنجش مهارت‌های فضایی - دیداری، استدلال سیال، توانایی نام‌گذاری، توانایی و حافظه هم‌زمان دیداری - کلامی و میزان حافظه فعال بصری به کار گرفته می‌شود.

از این تست هوش برای سنجیدن هوش کودکان در آزمون‌های ورودی مدارس ویژه مانند تیزهوشان هم استفاده می‌شود. پس اگر تمایل دارید که کودک شما بتواند در این سبک از آزمون‌ها موفقیت کسب کند خوب است تا از سنین پایین‌تر با استفاده از انواع پازل‌ها و بازی‌های فکری ذهن او را برای این‌چنین تست هوشی آماده سازید. برای خرید اسباب بازی ورزشی کلیک کنید.

تشخیص معلولیت ذهنی با انجام انواع تست هوش کودک توسط روان‌شناسان حاذق امکان‌پذیر است.

2. تست هوش استنفورد بینه (Stanford-Binet test)

احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند بهره هوشی یا IQ بالاتر از 100 نشان از هوش بالای افراد دارد و شاید اعداد بسیار بالاتری را هم درمورد افرادی همچون ابن‌سینا، بیل گیتس، اینشتین، تسلا و ... شنیده باشید و دوست داشته باشید بدانید که بهره هوشی فرزند شما چقدر است.

تست هوش استنفورد بینه که برگرفته از نام روان‌شناس فرانسوی به همین نام است دقیقاً همان تستی است که با استفاده از آن توانایی‌های شناختی و میزان هوش افراد را بر اساس پنج زمینه زیر ارزیابی می‌کند:

• پردازش دیداری - فضایی (Visual-Spatial Processing)
• استدلال کمی یا عددی (Quantitative Reasoning)
• استدلال سیال (Fluid Reasoning)
• دانش (Knowledge)
• حافظه فعال یا کاری (Working Memory)

این تست یکی از معروف‌ترین انواع تست هوش کودک و بزرگسال است که یک روان‌شناس می‌تواند با استفاده از محاسبه سن ذهنی فرد و فرمولی که وجود دارد به محاسبه بهره هوشی بپردازد.  از جدیدترین لوازم تحریر کودک پیکو تویز دیدن کنید.


3. تست هوش ریون 

این تست که یکی از معتبرترین تست‌ها برای سنجش هوش کودکان و بزرگسالان است، به تست هوش تصویری هم شناخته می‌شود و هوش سیال افراد را اندازه می‌گیرد. در این تست هوش، روان‌شناس با ارائه یک مجموعه تصویر، از کودکتان می‌خواهد تا توالی آن ها را پیدا کرده و بگویید که تصویر بعدی چیست. پیشنهاد می شود درباره ویژگی والدین خوب بخوانید.

انواع تست علمی هوش کودکان

4. تست هوش چندگانه گاردنر 

گاردنر هم از آن دسته از مخالفان تک‌بعدی انگاشتن هوش در افراد بود برای همین هم ده مورد را برای انواع هوش نام‌برده است که انواع و نشانه‌های هر یک به‌صورت زیر است:

• هوش کلامی: اگر کودک شما در استفاده از واژگان و صحبت‌کردن توانایی خوبی دارد.
• هوش ریاضی: اگر کودکتان در استدلال، کار با اعداد و محاسبات قوی است.
• هوش فضایی: اگر کودکتان در درک و تصویرسازی از فضای اطرافش تواناست.
• هوش موسیقیایی: اگر فرزندتان در درک و تولید یک نوای موسیقیایی مهارت دارد.
• هوش حرکتی: درصورتی‌که فرزندتان در تنظیم بدنش در هنگام بازی، رقص و ورزش تواناست.
• هوش درون‌فردی: اگر کودکتان می‌تواند مسائل و احساسات افراد دیگر را به‌خوبی درک کند.
• هوش اجتماعی: اگر کودکتان در ارتباط با دیگران و بازی‌های جمعی مهارت بالایی دارد.
• هوش طبیعت‌گرا: اگر فرزندتان در شناخت و درک پدیده‌های طبیعی توانمند و کنجکاو است.
• هوش هستی‌گرا: اگر دلبندتان در به مسائل معنوی و شناخت هستی علاقه‌مند است.
• هوش اخلاقی: اگر فرزندتان در شناخت نیکی‌ها و بدی‌ها تواناست.

احتمالاً باید با تست هوش گاردنر فرزندتان در دو یا چند مورد از این انواع هوش کمی بهتر عمل خواهد کرد و شما می‌توانید به پرورش استعدادهای او در این زمینه بیشتر توجه کنید.  پیشنهاد می شود درباره اشتباهات تربیت کودکان بخوانید.


سخن پایانی 

ما سعی کردیم تا شما را با انواع تست هوش کودک و دلایلی که به انجام انواع تست علمی هوش کودکان نیاز داریم، بپردازیم. شما می‌توانید در منزل با کودکتان بازی‌های فکری و تمرین‌هایی برای افزایش هوش او داشته باشید و درصورتی‌که مایل به انجام تست هوش کودک خود بودید می‌توانید از روان‌شناسان کودک و باتجربه کمک بگیرید.

بهره هوشی افراد به عوامل زیادی از ژنتیک تا محیط بستگی دارد اما اگر بدانید که انجام فعالیت‌ها و بازی‌ها در سنین طلایی پیش از مدرسه می‌تواند به رشد و افزایش بهره هوشی کودکتان کمک کند. پیشنهاد می شود درباره روش صحیح تربیت فرزند بخوانید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)