اسباب‌بازی فکری برای کودکان زیر 7سال چی بخریم؟

خرید اسباب‌بازی‌های فکری برای کودکان زیر 7 سال ساده‌ترین و مؤثرترین اقدام برای تقویت هوش و رشد ذهنی کودک است. آشنایی با مزایا و ویژگی‌های بازی‌های فکری و آموزشی زمینه‌ی مؤثری برای انتخاب بازی فکری مناسب را فراهم می‌کند.
اسباب‌بازی فکری برای کودکان زیر 7سال چی بخریم؟

رشد کودک صرفاً در ابعاد جسمی و بدنی نیست. اگر جزو والدینی هستید که به دنبال تربیت یک کودک موفق و شاد هستند، باید به رشد توأمان جسم و ذهن فکر کنید. در راستای پرورش فکری و ذهنی کودکان راهکارها و اقدامات مختلف تربیتی وجود دارد. بازی کردن یکی از جنبه‌های سرگرمی کودکان است که لذت و شادی فراوانی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین خرید اسباب‌ بازی‌ فکری برای کودکان زیر 7 سال ساده‌ترین و مؤثرترین اقدام برای تقویت هوش و رشد ذهنی کودک است.

 خرید اسباب‌ بازی‌های فکری برای کودکان زیر 7 سال

طراحان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی برای تأمین نیاز جامعه هرکدام از انواع اسباب‌بازی‌ فکری را با یک هدف خاص و برای رده سنی متفاوت طراحی و تولید کرده‌اند. آشنایی با مزایا و ویژگی‌های بازی‌های فکری و آموزشی زمینه‌ی مؤثری برای انتخاب بازی فکری مناسب را فراهم می‌کند.

اثرات اسباب‌بازی فکری بر رشد کودکان زیر 7 سال

اسباب‌بازی فکری و آموزشی برای کودکان زیر 7 سال یک وسیله‌ی برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت نیست. این اسباب‌بازی‌ها با انگیزه‌ تقویت مهارت‌های ذهنی و عملی کودکان طراحی می‌شود. این وسایل با اطلاعات معنی‌دار و مرتبط،  کودک را در شرایطی قرار می‌دهد که تمرکز کند و با تحلیل و تفکر منطقی دست به انتخاب بزند. این فرایند پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری همراه با اثراتی بر رشد کودک خواهد بود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 اسباب بازی زیر 7 سال

اثرات اسباب‌بازی فکری بر رشد ذهنی کودک

  • تقویت ذهن

ذهن یک سیستم اطلاعاتی قوی است که در صورت تحریک و فعالیت تقویت می‌شود. دیدن تصاویر جدید، صداهای متنوع و لمس کردن باعث فعال شدن بخش‌های مختلف در ذهن کودک می‌شود. اسباب‌بازی‌ فکری باعث می‌شود کودکان در یک موقعیت جدید قرار بگیرند و با استفاده از ذهن آن شرایط را درک کنند و حتی برای تطبیق با شرایط جدید فکر کنند یا عملی را انجام دهند.

اسباب بازی فکری نوزاد

در این مواقع کودکان برای موفقیت در بازی با کمک ذهن حرکات چشم و دست را هماهنگ می‌کنند و سعی می‌کنند به سرعت عمل خود بیفزایند. این ویژگی به‌خصوص در مورد کودکانی که مشکلات حرکتی دارند بسیار مفید و به عنوان یک روش درمانی شناخته می‌شود.

  • خلاقیت

بازی کردن همراه با آزمون و خطا است و قطعاً کودکان از یک بازی تکراری لذت نمی‌برند، بنابراین سعی می‌کنند در بازی‌ها از روش‌های جدید استفاده کنند. این سبک از رفتار، یعنی به کار بردن خلاقیت در بازی.

کودکانی که در بازی‌های خلاق و نوآور هستند یاد می‌گیرند در موقعیت‌های مختلف زندگی تسلیم شرایط نشوند و در مقابل چالش‌ها یک اقدام نوآورانه انجام دهند.

 

 

اسباب بازی فکری ساختنی

اثرات اسباب‌بازی فکری بر رشد فردی کودک

  • یادگیری

بازی کردن یک فعالیت تفریحی نشاط بخش برای کودکان است. بنابراین فرصت مناسبی ا‌ست که از طریق بازی مفاهیم آموزشی مورد نظر را به آن‌ها آموز  دهیم. اسباب‌بازی‌ فکری و آموزشی اشکال هندسی، عددها و رنگ‌ها، اسم حیوانات، میوه‌ها، شغل‌ها، وسایل حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر را به کودکان آموزش می‌دهد.

اسباب بازی چوبی آموزش حیوانات

والدین می‌توانند با خرید اسباب‌ بازی آموزشی کودکان را با اطلاعات جدید آشنا کنند. همچنین این آموزش‌ها می‌تواند شامل مفاهیم درسی باشد و در مهد کودک و پیش دبستانی از طریق مربی آموزش داده شود.

  • اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنای ارزیابی ذهنی فرد از خود است. شاید از زبان بعضی کودکان شنیده باشید که می‌گویند: دوست دارم فوتبالیست شوم؛ اما نمی‌توانم! یا این‌که من این‌قدر قوی نیستم که بتوانم برنده باشم و همیشه بازنده می‌شوم. این جملات نشان دهنده‌ احساس منفی کودک نسب به خود و عملکرد شخصی‌اش است. احساس ناتوانی در این افراد باعث می‌شود کمتر از سایرین دست به عمل بزنند و همیشه نظاره‌گر هستند و این ویژگی موجب احساسات ناخوشایند در آن‌ها می‌شود.

خرید اسباب بازی 1 تا 3 سال

بازی کردن یک راهکار ساده است که می‌تواند با دخالت دادن کودک در فعالیت به آن‌ها لذت توانایی و برنده بودن را  بچشاند. در ضمن کودکان یاد می‌گیرند قرار نیست همیشه برنده باشند. تجربه‌ شکست و مواجهه با آن در بازی، کودکان را برای یک زندگی پر فراز و نشیب آماده می‌کند.

اثرات اسباب‌بازی‌ فکری بر رشد اجتماعی کودک

  • افزایش مهارت کلامی

بازی کردن با اسباب‌ بازی که به‌صورت دو یا چند نفره انجام می‌شود باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌شود. حین بازی کردن کودک با همبازی‌ها صحبت می‌کند و از این طریق دایره‌ی واژگان گسترده‌ای خواهد داشت و مهارت‌های کلامی وی رشد می‌کند.

خرید میکروفون اسباب بازی

از دست آن‌ها ناراحت یا عصبانی می‌شود. به عبارت دیگر یاد می‌گیرد چگونه هیجانات خود مانند خشم و ناراحتی را کنترل کند.

  • افزایش مهارت ارتباطی

در بازی‌های گروهی کارها به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود. طی انجام بازی ممکن است کودکان باهم اختلاف نظر پیدا کنند و  برای حل آن به راه‌های مختلف متوسل می‌شوند. آن‌ها در فرایند حل مسئله ممکن است احساسات متفاوتی مانند خشم یا ناراحتی را تجربه کنند. بازی کردن این فرصت را به کودکان می‌دهد تا کنترل هیجانات را یاد بگیرند.

خرید اسباب بازی آب بازی

  • افزایش همبستگی

بازی‌ کردن با اعضای خانواده یا گروه دوستان سبب ایجاد فضای شاد و نشاط در بین افراد  می‌شود. به واسطه‌ شادی و  خوشی که کودکان دریافت می‌کنند به همبازی‌ها احساس تعلق و دلبستگی می‌کنند.

خرید اسباب‌بازی فکری و آموزشی را از چه سنی شروع کنیم؟

اسباب‌بازی‌های فکری مناسب کودکان باعث رشد ذهنی و افزایش خلاقیت در کودکان می‌شود. والدین آگاه بااطلاع از این قضیه سعی می‌کنند خرید بازی فکری و آموزشی را در برنامه‌های پرورشی کودک خود قرار دهند. اما آیا می‌دانید چه زمانی برای شروع استفاده از بازی‌ فکری مناسب است؟

خرید کتاب پارچه ای

واقعیت این است شناساندن محیط به کودک و درگیر کردن ذهن آن‌ها با وقایع پیرامونی تاریخ و زمان مشخصی ندارد، اما در سن زیر یک سال هم استفاده از بازی فکری را شروع کرد. اما مهم‌ترین اصل این است که نوع اسباب‌بازی انتخابی کاملاً باید با سن کودک متناسب باشد.

اسباب‌بازی فکری کودکان زیر یک سال

کودکان زیر یک سال کنجکاو و علاقه‌مند به شناختن اشیای پیرامون هستند. آن‌ها از طریق لمس کردن و دیدن اشیای با اسباب‌بازی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. پس در این سن نمی‌توان از آن‌ها انتظار تمرکز یا تحلیل داشت و باید وسایلی را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم که قادر به درک آن باشند.

مکعب‌های پارچه‌ای یا کتاب‌های پارچه ای به عنوان اسباب بازی نوزاد 6 ماهه تا 1 سال یک انتخاب خوب است. چون وزن سبکی دارند و ریز نیستند که کودک بتواند آن را قورت بدهد. همچنین چون کودکان در این سن همه چیز را داخل دهان فرو می‌کنند اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای به دلیل قابلیت شستشو سلامت آن‌ها را تأمین می‌کند.

اسباب بازی فکری 6 ماه تا 1 سال

حلقه‌های هوش نیز یکی دیگر از بهترین اسباب‌بازی فکری برای زیر یک سال است که با رنگ‌های شاد و متنوع کودک را برای بازی کردن و دنبال کردن رنگ‌ها ترغیب می‌کند.

بهترین اسباب‌بازی فکری برای زیر یک سال

اسباب‌بازی فکری کودکان 1 تا 3 سال

ارتباط کودک با محیط اطراف در سن 1تا 3 سال علاوه بر لامسه و شنوایی شامل کلام و صحبت کردن هم می‌شود. بنابراین می‌توان از طریق بازی آموزش را شروع کرد. معمولاً آشنایی با اشکال هندسی و اعداد و رنگ‌ها و حیوانات در این سن انجام می‌شود. تنوع اسباب‌بازی‌های فکری مهره و میله یا مهره و نخ برای آموزش اسم حیوانات، رنگ‌ها، شغل و ..  در سایت پیکو تویز امکان خرید آسان را برای شما فراهم کرده است.

اسباب بازی فکری نخ و مهره

تقویت مهارت حرکتی و ذهنی دومین هدف خرید اسباب‌بازی فکری در کودکان 1 تا 3سال است. به همین دلیل استفاده از جورچین‌ و پازل‌ چوبی و خانه‌سازی برای این سن پیشنهاد می‌شود. انجام این بازی‌ها به‌صورت گروهی مهارت ارتباطی کودکان را هم تقویت می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تعامل با دیگران و کار گروهی را یاد بگیرند.

جورچین‌ و پازل‌های چوبی

اسباب‌بازی فکری کوکان 3 تا 7 سال

بعد از 3 سالگی مهارت‌های حرکتی و قدرت تفکر انتزاعی در کودکان افزایش می‌یابد و می‌توانند از پازل‌های پیچیده‌تر استفاده کنند یا با استفاده از خلاقیت لگوهای با تعداد قطعه‌ی زیاد استفاده کنند. در این سن کودک باید یاد بگیرد که با دیگران بازی کند و نوبت بازی را رعایت کند.

خرید لگو

ویژگی‌های اسباب‌بازی فکری و آموزشی

اسباب‌بازی فکری  با هدف‌های متفاوت طراحی می‌شود. به همین دلیل در خرید اسباب‌بازی فکری باید نکاتی را در نظر داشته باشیم.

  • مهم‌ترین ویژگی یک بازی فکری و آموزشی خوب سرگرم‌کنندگی آن است. کودک باید از بازی لذت ببرد تا بتواند آن را ادامه دهد.
  • انتخاب اسباب‌بازی فکری باید متناسب با سن و هوش کودک باشد. در صورتی که حل معمای بازی از عهده‌ی کودک خارج باشد تمایلی برای ادامه‌ی بازی نخواهد داشت.
  • اسباب‌بازی فکری مناسب باید سبب پرورش خلاقیت و هوش کودک شود. یعنی در فرایند بازی کودک در پی نوآوری و سازندگی باشد و یک روند روتین را تکرار نکند.
  • بازی فکری باید مشارکت فعالانه کودکان را برانگیزد. مثلاً در استفاده از اسباب‌بازی‌های کوکی یا موزیکال کودک یک تماشاگر است و در فرایند بازی کار خاصی انجام نمی‌دهد، در حالی که می‌توان از اسباب‌بازی‌های قطعه قطعه استفاده کرد تا حس کنجکاوی کودک را برای روی هم قرار دادن قطعه‌ها برانگیزیم.

خرید پازل و جورچین کودک

  • در خرید اسباب‌بازی فکری باید به ظاهر آن دقت کنیم. وسایلی که لبه‌های تیز و برنده دارند سبب آسیب زدن به کودک می‌شود. همچنین ظاهر اسباب‌بازی باید برای کودک جذابیت داشته باشد به همین دلیل بهتر است از وسایل با رنگ بندی‌های متنوع و شاد استفاده کنید. انواع اسباب بازی کلاسیک ورلد و همچنین اسباب بازی برند تولو میتواند بهترین و بی خطر ترین گزینه برای بچه ها باشد، چرا که تمام نکات ایمنی در ساخت آن ها رعایت شدند.

 Toloاسباب بازی برند تولو

  • کیفیت مواد اولیه به کار رفته در اسباب‌بازی فکری اهمیت زیادی دارد. اجناس نامرغوب با مواد بازیافتی تهیه می‌شود که برای سلامت کودکان مضر است. در اسباب‌بازی‌های فکری پلاستیکی بوی وسیله معیار خوبی برای محک زدن کیفیت است زیرا پلاستیک نامرغوب بوی نامطبوعی دارد.
  • اسباب‌بازی باید مستحکم و با دوام باشد و عمری نسبتاً طولانی داشته باشد. جنس اسباب‌بازی تضمین کننده‌ دوام آن است. مثلاً اسباب بازی چوبی چوبی یا پازل‌های چوبی در مقابل استفاده کمتر خراب می‌شوند یا می‌شکنند.

خرید اسباب بازی چوبی

  • اندازه‌ی اسباب‌بازی عامل مهمی برای رعایت ایمنی است. در کودکان زیر 3 سال استفاده از اسباب‌بازی‌ فکری که مهره‌ای و ریز مناسب نیست زیرا ممکن است کودک آن را در دهان بگذارد.

انواع اسباب‌بازی فکری و آموزشی

 

  • اسباب‌بازی دوبعدی و سه بعدی

 پازل و خانه سازی  بهترین  اسباب‌بازی فکری برای کودکان زیر 7 سال است که از مدت‌ها قبل مورد استفاده بود و امروزه هم جزو محبوب‌ترین بازی‌های فکری شناخته می‌شوند.  بازی‌های دو یا سه بعدی سبب تقویت خلاقیت می‌شود. در فرایند این بازی‌ها کودک یک سازه را در ذهن  خود تجسم می‌کند و سپس با توجه به تصور ذهنی اقدام  به ساخت آن می‌کند.  

پازل چوبی حیوانات

همچنین در این بازی‌ها حرکات دست و چشم به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود و کودک یاد می‌گیرد برای موفقیت باید دقت خود را بالا ببرد.

  • بازی‌های سرعتی

بازی‌های سرعتی کودک باید به‌صورت هم‌زمان از هوش و قدرت انتخاب استفاده کند و در کوتاه‌ترین زمان بهترین عکس‌العمل را نشان دهد. در این بازی‌ها زمان نقش بسیار مهمی دارد و کودک برای برنده شدن تلاش می‌کند تمرکز خود را حفظ کند و از حافظه‌ی دیداری استفاده کند.. بازی‌هایی مانند مکعب روبیک جزو بهترین بازی‌های فکری هستند.

بازی مکعب روبیک

  • بازی‌های حل مسئله

اسباب‌بازی فکری که در آن کودک درگیر فرایند حل یک معما یا مسئله می‌شود او را به فکر و پیدا کردن راه حل وا می‌دارد. در این بازی‌ها کودکان یاد می‌گیرند شرایط را بسنجند و بر اساس آن استدلال منطقی داشته باشند. موفقیت در بازی و پیدا کردن راه حل به کودکان احساس موفقیت و پیروزی می‌دهد و اعتماد به نفس آن‌ها را تقویت می‌کند.

پازل چوبی چرخشی کودک

  • بازی‌های رومیزی

بازی‌های رومیزی از صفحه بازی و چند مهره و تاس تشکیل شده است. در این بازی‌های چند نفره با امکان رقابت بین کودکان مهارت ارتباطی آن‌ها تقویت می‌شود. همچنین به دلیل اینکه در این بازی‌های چند نفری کودکان موظف هستند برای بازی کردن و ریختن تاس نوبت را رعایت کنند صبر کردن را یاد می‌گیرند.

بازی فکری راز جنگل

  • بازی کارتی

بازی‌های کارتی به‌صورت دو یا چند نفره و با طراحی کارت‌های مختلف طراحی می‌شود. در این بازی کودک باید  تمرکز و تحلیل دقیقی از موقعیت بازی داشته باشد و از چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود با هوش و دقت عبور کند.

 بازی کارتی آموزش رنگ و شکل

سخن پایانی

حالا که با اهمیت بازی فکری برای کودکان زیر 7 سال آشنا شدید، شاید به این فکر می‌کنید که خرید  اسباب‌بازی فکری به‌صورت حضوری و مراجعه به چند مرکز خرید کاری سخت و طاقت فرساست. به همین جهت اسباب بازی فروشی آنلاین پیکوتویز کار را برای شما آسان کرده است و امکان خرید غیر حضوری  مجموعه‌ متنوعی از بازی‌های فکری را برای شما فراهم کرده است.

اسباب بازی فروشی آنلاین پیکوتویز

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)