معرفی 10 بهترین اسباب بازی فکری مناسب کودکان

شما به‌عنوان والدین کودک می‌توانید با انتخاب بهترین اسباب‌ بازی فکری که برای سن و علایق کودکتان مناسب است، زمینه را برای پرورش هوش و استعدادهای او فراهم آورید.
معرفی 10 بهترین اسباب بازی فکری مناسب کودکان
کودکی دورانی است شیرین، مهم و زیبا که به‌سرعت برق و باد می‌گذرد ولی انسانی که در این سال‌ها پرورش‌یافته و شخصیتی که بنا نهاده شده همواره تحت تأثیر آموزش‌ها، بازی‌ها، رفتارها و تربیت در آن سال‌های طلایی است.
هرچقدر که در این سال‌های کودکی بتوان مهارت‌های رفتاری و انواع هوش کودکان را تقویت کرد در سال‌های بعد از آن نتایج بهتری را در پی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند به پرورش خلاقیت و رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکتان انجام دهید این است که به دنبال بهترین بازی برای افزایش هوش او باشید.
شما به‌عنوان والدین کودک می‌توانید با انتخاب بهترین اسباب‌ بازی فکری که برای سن و علایق کودکتان مناسب است، زمینه را برای پرورش هوش و استعدادهای او فراهم آورید. البته قابلیت‌ها و خلاقیت خود را دست نگیرید. شما می‌توانید با طراحی بازی‌های ساده و جذابی که به ذهنتان می‌رسد لحظات شادی را برای خود و کودکتان رقم بزنید و مطمئن باشید با کمی مطالعه و خلاقیت می‌توانید شما هم بهترین بازی برای افزایش هوش کودک خود را پیدا کرده و حتی به دوستان خود هم توصیه کنید!
ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با بهترین اسباب‌بازی فکری‌هایی که می‌توانید برای دلبندتان تهیه کنید آشنا کنیم. پیشنهاد میکنیم اسباب بازی های چوبی مناسب کودکان را در وبسایت پیکوتویز مشاهده کنید .

بهترین اسباب بازی فکری

بهترین اسباب بازی فکری

1. پازل، بهترین بازی فکری کودکان و بزرگسالان

پازل، همیشه جزو بازی‌های فکری محبوب در بین کودکان و حتی بزرگسالان به شمار می‌روند. ساخت پازل می‌تواند بهترین بازی برای افزایش هوش بچه‌ها باشد و تنوع بسیار زیادی که در پازل‌ها وجود دارد باعث شده تا دست شما برای انتخاب پازل برای کودکتان باز باشد.
پازل‌ها هوش تصویری کودک شما را تقویت می‌کنند و در سنین بالاتر هم می‌تواند یکی از بازی‌های فکری دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش برای آن ها باشد. شما هم می‌توانید در کنار بچه‌ها پازل‌های مناسب بزرگسالان را حل کنید و الگوی کودکانتان باشید. از انواع پازل چوبی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.
2. ساختن خلاقیت و ذهن با بازی‌های سازه‌ای
بهترین بازی فکری کودکان برای تقویت هوش فضایی، خانه‌سازی‌ها و بازی‌هایی است که به‌طورکلی می‌توان آن ها را بازی‌های سازه‌ای نامید.
بچه‌ها در حین بازی با این جورچین‌های سه‌بعدی یاد می‌گیرند که چطوری قطعات گوناگون بازی را روی‌هم سوار کنند و به یک‌شکل جدید برسند. این بازی هم حسابی سرگرم‌کننده است و می‌تواند بخشی از یک بازی بزرگ‌تر باشد. کافی است چند تا از عروسک‌ها و ماشین‌ها فرزند خود را هم به بازی اضافه کنید و یک داستان خیالی را شروع کنید، سپس کودکتان را در روایت این داستان و سناریو دخیل کنید و بگذارید که خلاقیت او به بازی جهت دهد. 
خرید لگو و بازی‌های خانه‌سازی ساده‌ برای کودکان کوچک‌تر می‌توانند بهترین اسباب‌بازی فکری برای شناخت شکل‌ها و رنگ‌ها باشند و برای کودکان بزرگ‌تر تمرینی عالی برای افزایش خلاقیتشان خواهد بود. پیشنهاد می شود درباره حسادت کودکان بخوانید.

بهترین بازی‌ فکری کودکان

3. بازی‌های پرتحرک با اسباب‌بازی‌ها
اگر با انواع هوش در تست هوش گاردنر آشنایی داشته باشید می‌دانید که هوش حرکتی یکی از انواع هشت‌گانه هوش است. شما برای تقویت این هوش در کودکتان باید او را به بازی‌های پرتحرک و سرشار از خنده و جنب‌وجوش تشویق کنید.
دوچرخه یا سه چرخه سواری می‌تواند به افزایش تعادل و ارتباط بین اجزای بدن و مغز کودک کمک کند و بهترین بازی برای افزایش هوش حرکتی کودکان باشد. شما با یک یا چند توپ و وسایلی مانند سبد و اندکی خلاقیت می‌توانید بازی‌های جالب و جدیدی را برای کودکانتان طراحی کنید تا علاوه بر تقویت هوش حرکتی آن ها، بچه‌ها را برای همکاری، ارتباط و تعامل هم ترغیب کنید. شما در دل بازی‌های پرتحرک و گروهی می‌توانید هوش بین‌فردی دلبندتان را تقویت کرده و خاطرات خوشی را برای او رقم بزنید. پیشنهاد می شود از اسباب بازی ساختنی چوبی پیکوتویز دیدن فرمایید.
بهترین بازی فکری کودکان بازی‌ای است که در آن بتوانید یک یا چند مورد از هوش‌هایی مانند هوش منطقی، هوش بین‌فردی، هوش فضایی، هوش موسیقیایی، هوش حرکتی و ... را بیش‌ازپیش تقویت کنید.
4. با خمیربازی به کودکتان اجازه خلق کردن بدهید!
بچه‌ها عاشق بازی‌کردن با خمیر هستند و اتفاقاً این بازی کمک زیادی به افزایش هوش آن ها می‌کند. کودکان با خمیربازی یاد می‌گیرند که چطوری چیزی را خلق کنند که در ذهن داشته‌اند. کارکردن با دست‌ها برای این آفرینش هم تمرین خوبی برای افزایش مهارت‌های فیزیکی آن‌هاست. شما می‌توانید در حین خمیربازی کودکتان می‌توانید از او بخواهید برای چیزهایی که می‌سازد اسم بگذارد و برای آن ها داستان بسازد. این کار به تقویت مهارت و هوش کلامی کودک کمک زیادی خواهد کرد. پیشنهاد می شود درباره نقش بازی در رشد کودکان بخوانید.
5. بازی‌های فکری مرحله‌ای، یک تیر و چند نشان
وقتی از بهترین اسباب بازی فکری مناسب کودکان صحبت می‌کنیم باید یادی هم از بازی‌های مرحله‌ای بکنیم. تنوع این بازی‌ها به‌قدری زیاد است که برای هر سلیقه و سنی می‌توان بازی موردنظر و جذابی را پیدا کرد. بسیاری از این بازی‌ها با تاس و کارت‌های گوناگون انجام می‌شوند و می‌توان آن ها را به‌صورت گروهی بازی کرد. این موضوع مزیت مهمی برای این بازی‌ها به شمار می‌رود.
بازی‌های فکری مرحله‌ای هم تمرکز و دقت کودکان را تقویت می‌کنند هم به کودکان کمک می‌کنند مفاهیمی مانند احترام به‌نوبت دیگران، جرزنی‌نکردن، کار گروهی و کنترل هیجان را هم یاد بگیرند. پس اگر به دنبال یک بازی و سرگرمی خوب و سالم برای دورهمی‌های بچه‌ها هستید از این بازی‌ها غافل نشوید. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی پلی موبیل پیکوتویز دیدن فرمایید.

بهترین بازی‌ برای افزایش هوش

6. شطرنج و مکعب روبیک
بسیاری شطرنج و مکعب روبیک را بهترین بازی فکری کودکان می‌دانند. بسیاری از کودکان از بازی با مکعب روبیک و شطرنج لذت می‌برند و شما می‌توانید با تهیه این اسباب‌بازی‌ های ساده فرصت تقویت هوش کودکتان را فراهم کنید و از دیدن نتایج آن لذت ببرید.
سخن پایانی
این که بتوانید بهترین اسباب بازی فکری را برای کودکتان انتخاب کنید شاید پیش‌از این مقاله کمی دشوار به نظر می‌رسید اما احتمالاً اکنون که به پایان مقاله رسیده‌اید، متوجه شده‌اید که کار چندان سختی نیست و با شناخت انواع هوش، شناخت توانایی‌ها و علایق کودکتان و البته کمی خلاقیت می‌توانید اسباب بازی فکری مناسب برای فرزندتان را انتخاب کنید.
اگر شما هم توانسته‌اید در منزل بهترین بازی برای افزایش هوش یا حافظه کودکتان را ابداع کنید، می‌توانید تجربه خود را با ما و سایر والدین در میان بگذارید، شاید بازی ابداعی شما هم از همین‌جا فرصت یافت که همه‌گیر شود! پیشنهاد می شود مقاله چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم را بخوانید.
برخی از سوالات رایج:
1. بهترین اسباب بازی های فکری کودکان چه ویژگی ای دارند؟
بهترین بازی فکری کودکان بازی‌ای است که در آن بتوانید یک یا چند مورد از هوش‌هایی مانند هوش منطقی، هوش بین‌فردی، هوش فضایی، هوش موسیقیایی، هوش حرکتی و ... را بیش‌ازپیش تقویت کنید.
2. بهترین اسباب بازی فکری برای کودکان کدام اند؟
انواع پازل ها، بازی های ساختنی، بازی‌های پرتحرک، خمیربازی، بازی‌های فکری مرحله‌ای، شطرنج و مکعب روبیک و ...

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)