روش آموزش مونته سوری به زبان ساده: مونته سوری چیست و از کجا آمده؟

مونته سوری روشی برای آموزش و پرورش کودکان است که یادگیری در آن به واسطه تجربه, عمل و اکتشاف صورت میگیرد.
روش آموزش مونته سوری به زبان ساده: مونته سوری چیست و از کجا آمده؟

مونته سوری چیست؟ و روش مونته سوری از کجا آمده؟

ماریا مونته سوری مخترع روش مونته سوری است. او اولین پزشک زن ایتالیایی بود، اما چون در آن زمان اجازه ی کار در بیمارستان ها به او داده نشد به ناچار در یکی از مراکز نگهداری کودکان معلول و بیمار مشغول به کار شد.ماریا مونته سوری در آنجا متوجه شد علی رغم توانایی کودکان، به آنها محیطی برای رشد، آموزش و پیشرفت داده نمیشود.

بنابراین تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی ادامه داد و روشی نوین برای آموزش و پرورش کودکان به نام مونته سوری ابداع کرد که در آن یادگیری به واسطه تجربه, عمل و اکتشاف صورت میگیرد.

ماریا مونته سوری در ایتالیا مراکزی را برای آموزش کودکان تاسیس کرد اما چون دیدگاه های ماریا مونته سوری با باورهای حکومت فاشیستی موسیلینی مغایرت داشت، به او اجازه ی ادامه ی فعالیت ندادند و به اسپانیا تبعیدش کردند. گرچه سال ها بعد دوباره او را به ایتالیا برگرداندند ولی او نتوانست در حکومت موسیلینی تاب بیاورد و به هلند و سپس هند مهاجرت کرد. ماریا مونته سوری در سال های آخر زندگی خود جایزه یونسکو را از آن خود کرد. جهت خرید اسباب بازی ورزشی کودک کلیک کنید.

آموزش مونته سوری کودکان

روش آموزشی مونته سوری چگونه است؟

ماریا مونته سوری بر این باور بود که پایه های شخصیتی کودک و توانایی های بنیادی او قبل از ورود به مدرسه شکل میگیرد و بر روی رفتار، دیدگاه و روابط اجتماعی آینده او تاثیر میگذارد.

در روش مونته سوری، کودکان مفاهیم را از طریق ایده، عمل و تجربه یاد میگیرند و دیگر خبری از روش های خسته کننده انتزاعی و تئوری نیست. معلم در روش مونته سوری به عنوان فردی راهنما برای برقراری نظم و تشویق کودکان به آزادی عمل و استقلال حضور دارد و هر زمانی که کودک خودش تشخیص دهد و بخواهد، میتواند از او کمک بگیرد. کودکان در روش مونته سوری میتوانند در چارچوب فعالیت هایی که در اختیارشان گذاشته میشود و با توجه به علاقه  خود یک فعالیت مناسب با سنشان را انتخاب کنند و و آن را با ابتکار و به روش خودشان انجام دهند، زیرا آزادی کودک مهمترین اصل از روش آموزشی مونته سوری است.

در روش مونته سوری کودکان در گروه های سنی مختلف با هم در محیط آموزشی قرار میگیرند و میتوانند تجربیات خود را به هم انتقال دهند. در این روش، مفاهیمی آموزش داده میشود که در مدارس معمولی به آن ها معمولا توجهی نمیشود.مفاهیمی مانند داشتن استقلال، کوشا بودن، داشتن حس همکاری و تعاون، صلح جو بودن و داشتن اعتماد به نفس. در روش مونته سوری یادگیری کاملا تجربی و به واسطه تجربه و عمل به وجود می آید، زیرا ماریا مونته سوری معتقد بود که یادگیری به واسطه تجربه منجر به  درک عمیق تر مفاهیم آموزشی میشود.

کودکان در روش مونته سوری با اشتیاق و بدون هیچ گونه استرسی  به انجام فعالیت های مورد علاقه خود میپردازند و بدین ترتیب شناخت بهتری از استعداد ها و علایقشان پیدا میکنند. آزادی عمل در یادگیری باعث میشود تا کودکان بتوانند با سرعت های مختلفی به یادگیری بپردازند، بنابر این کودکانی که برخی مفاهیم را  کند تر یاد میگیرند به هیچ عنوان در محیط مونته سوری احساس ضعف و ناتوانی نخواهند داشت.

در روش مونته سوری، کودک مهارت های زندگی  و حتی مسائل تئوریک مانند ریاضی را به واسطه  روش های تجربی، استفاده از حواس 5 گانه و ابزار قابل لمس یاد میگیرد. از جدیدترین اسباب بازی های چوبی پسرانه و دخترانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

خرید وسایل آموزش مونته سوری

 

نقش معلم در روش مونته سوری چیست؟

معلم در این روش به عنوان فردی حامی و مشوق حضور دارد و باید بتواند با صبر و حوصله، نظم و آرامش را در محیط برقرار کند. او ابزار مناسب آموزش مونته سوری را در اختیار کودک قرار میدهد و فقط در مواردی که کودک از او راهنمایی بخواهد به عنوان فردی حمایتگر وارد صحنه میشود.

معلم در روش مونته سوری به عنوان فردی آموزش دهنده در مرکز توجه قرار ندارد بلکه به عنوان عضوی از گروه در بین کودکان حضور دارد و در مواقع مورد نیار آن ها را راهنمایی میکند. معلم به هیچ عنوان نقش محدود کننده را برای کودک ندارد و اجازه میدهد تا کودکان با توجه به علاقه و اشتیاق خود یک فعالیت را انتخاب کنند و به آن بپردازند. در مونته سوری آموزش به واسطه ابزار ها انجام میشود و معلم در معرفی این ابزار ها به کودک نقش مهمی دارد.

معلم در روش مونته سوری نقش مشوق را دارد ولی هیچوقت با جایزه دادن به کودک رضایت و تشویق خود را اعلام نمیکند.

مونته سوری

ابزار آموزشی در روش مونته سوری کدامند؟

همانطور که گفته شد یادگیری در روش مونته سوری به واسطه بازی و کار کردن با ابزار است. این ابزار آموزشی انواع گوناگونی دارند و هریک برای منظوری خاص طراحی شده اند. انواع اسباب بازی چوبی مانند بازی نخ و مهره، بلوک چوبی، پازل چوبی، میله و مهره چوبی، برد تعادلی، اسباب بازی چوبی، پازل حلقه ای و ... در این نوع آموزش کاربرد زیادی دارند.

ابزار های نام برده شده برای یادگیری رنگ، وزن، شکل بسیار کاربردی میباشند. کار کردن با ابزار موسیقی کودک نیز در این روش آموزشی به تازگی باب شده است بنابراین ساز بچه گانه و سایر ابزار موسیقی کودک نیز برای آشنایی کودک با نت ها و صدا ها بسیار مفید میباشد.

وسایل آموزش مونته سوری

نقش بازی یا رول پلی هم در مراکز آموزشی مونته سوری جزو بازی های محبوب کودکان است و باعث تقویت خلاقیت، روابط اجتماعی، مهارت های فردی و ... میشود. در روش مونته سوری اثر یادگیری به واسطه بازی و اکتشاف بسیار بیشتر میشود و کودک درک عمیق تری نسبت به مفاهیم آموزشی پیدا میکند.

اسباب بازی مونته سوری چیست؟ در بخش هوش و سرگرمی و اسباب بازی مشاغل وبسایت پیکوتویز انواع مختلف اسباب بازی مونته سوری موجود است و میتوانید با افزودن محصول مد نظر خود به سبد خرید، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

در این مقاله گفتیم مونته سوری یعنی چه  و کلا مونته سوری چیه. در مورد روش آموزشی مونته سوری (آموزش مونته سوری در خانه) صحبت کردیم. 

برخی از سوالات رایج:

1. مونته سوری چیست؟

ماریا مونته سوری مخترع روش مونته سوری است. او اولین پزشک زن ایتالیایی بود.

2. روش مونته سوری چیست؟

در روش مونته سوری، کودکان مفاهیم را از طریق ایده، عمل و تجربه یاد میگیرند و دیگر خبری از روش های خسته کننده انتزاعی و تئوری نیست. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)