معرفی بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم + قیمت

کودکان اوتیسم با توجه به ویژگی‌های خاص خود رفتارهای متفاوتی از سایرین بروز می­دهند. این مسئله اهمیت بررسی بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم را پررنگ تر میکند.
معرفی بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم + قیمت

بی‌شک شناخت بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم امری مهم برای والدین آن‌ها بشمار می­رود. چون این کودکان نیاز به مراقبت بیشتری داشته و بسیار حساس هستند. ازاین‌رو اسباب‌بازی‌هایی که در اختیار آنان قرار می­گیرد بایستی از جنبه‌های مختلفی بررسی شده باشد. 

اسباب بازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

درمانگران از استراتژی های مختلفی برای دانش آموزان دارای اوتیسم برای روبه رو شدن با شرایط اجتماعی استفاده می کنند که شامل آموزش بازی کردن با دیگران وانجام فعالیت های گروهی میشود. همچنین طی تحقیقی که زینب عزتی (کارشناس علوم تربیتی و مشاور مدارس) بر روی 30 نفر از کودکان اوتیسم با هدف بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباط آن ها انجام داد، از تجزیه و تحلیل کواریانس، این نتیجه حاصل شد که بازی درمانی به شکل معناداری باعث بهبود مهارت های اجتماعی و روابط در کودکان اوتیسم شده است.

بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم با توجه به ویژگی‌های خاص خود رفتارهای متفاوتی از سایرین بروز می­دهند. این مسئله اهمیت بررسی لوازم بازی آن‌ها را دوچندان می­کند. در این مقاله که توسط مجموعه پیکوتویز تهیه شده است، به بررسی اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان اوتیسم (بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم) می­پردازیم.

بهترین اسباب بازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

ویژگی های اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسم

 ویژگی‌های هر اسباب بازی برای کودکان می­تواند محرکی بر علایق باشد. قبل از هر چیزی برای اینکه به کودکی اسباب بازی هدیه بدهیم بایستی سلیقه او را در نظر بگیریم تا بتوانیم محرک‌های خوبی برای او ایجاد کنیم. این مسئله در خصوص کودکان دارای اوتیسم بسیار حساس‌تر بوده و تأثیر بسزایی در رفتار آن‌ها دارد. لذا توصیه می­شود از خرید اسباب‌بازی‌های نامناسب جدا خودداری کنید.

شما عزیزان در این خصوص بایستی به این نکته توجه نمایید که کودکان اوتیسم خواهان بازی‌های انفرادی هستند. اما شما بایستی برای آن‌ها اسباب‌بازی‌هایی تهیه کنید که منجر به رشد مهارت‌های اجتماعی‌شان شود. برای شروع بهتر است اسباب بازی‌ها، مشوق مشارکت کودک با شما در بازی باشد.

در نتیجه می توان گفت بهترین اسباب بازی های برای کودکان مبتلا به طیف اوتیسم اسباب بازی هایی هستند که مهارت های گفتاری، حل مسئله و مهارت های حرکتی و اجتماعی آنها را پرورش دهد.

بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم

 برخی از این اسباب‌بازی‌ها عبارت‌اند از:

فلش کارت‌ها

جورچین‌ها

پازل کودک

اسباب بازی ساختنی

لگو

اسباب بازی های ورزشی

اسباب بازی های مونته سوری

اسباب بازی های حرکتی و نخ کش

اسباب بازی چوبی

اسباب بازی موسیقی کودکان

متقاضیان خرید اسباب بازی برای کودکان اوتیسم بایستی علاوه بر نوع بازی به رنگ های موجود در اسباب بازی‌ها توجه نمایند. چرا که رنگ‌ها می­توانند مشوق کودکان به بازی باشند. از این ‌رو بهتر است رنگ‌های شاد انتخاب شوند تا روحیه کودکان نیز تقویت شود.

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

والدین می­توانند بر اساس علایق فرزندان خود اقدام به انتخاب رنگ نمایند یا از خود کودکان کمک بگیرند. برای مثال به کودکان حق انتخاب رنگ را بدهند. این روش را می­توان در خرید آنلاین اسباب بازی راحت‌تر پیاده کرد. در ادامه به معرفی بازیهای مفید برای کودکان اوتیسم میپردازیم.

اسباب‌بازی‌ فکری و آموزشی برای کودکان اوتیسم

طبق گفته محققان، اسباب بازی فکری نقش مؤثری در زندگی کودکان دارند. برخی از این اسباب بازی‌ها می­توانند نقش آموزشی در زندگی کودکان داشته باشند. در این خصوص توصیه می­شود تا اسباب بازی‌ها بر اساس نیاز کودکان برگزیده شوند. کودکان در سنین پایین اغلب تقلید کننده هستند و بایستی رفتار مناسبی در بازی‌ها بروز داده شود. برخی از اسباب‌بازی‌های آموزشی می­توانند به شکل‌گیری شخصیت کودکان کمک شایانی کنند. ازاین‌رو بایستی در این خصوص نیز دقت لازم به خرج داده شود.

اسباب بازی مهره و میله، اسباب بازی برج هوش، اسباب بازی نخ و مهره، بلوک خانه سازی رنگی، مکعب های تصویری، مکعب هوش و ... میتوانند گزینه مناسبی به عنوان بهترین اسباب بازی آموزشی و فکری برای همه ی کودکان به خصوص کودکان اوتیسم باشند.

بازیهای مفید برای کودکان اوتیسم

شایان ذکر است که کودکان اوتیسم برای تطبیق خود با محیط شلوغ دچار مشکل می­شوند. ازاین‌رو بهتر است خانه را برای کودک خود طبقه بندی کنید. برای مثال قسمت بازی، قسمت تعویض لباس و قسمت غذا خوری را در نظر بگیرید. این طبقه بندی می­تواند منجر به آرامش کودک شما شود.

 والدین کودکان اوتیسم بایستی در خصوص آموزش به کودکان خود دارای صبر و حوصله باشند و گاها مانند کودک خود رفتار کنند تا بتوانند سبک زندگی اجتماعی را به او آموزش دهند.

اسباب بازی های تخته ای: یک گزینه عالی برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان اوتیسم

برای تقویت تعاملات اجتماعی کودک اوتیسم، “بازی های تخته ای” گزینه ای بسیار عالی هستند، مخصوصا زمانی که تمامی اعضای خانواده با هم بازی می کنند. در بازی هایی که با تخته وایت برد، تخته سیاه و یا تخته نقاشی کودک انجام میشود، آموزش های مربوط به رعایت نوبت به خوبی انجام می شود که اتفاقا کودکان اوتیسم نیاز به آموزش های عملی بیشتری برای یادگیری صحیح آن دارند.

این یک باور اشتباه است که کودکان دارای اتیسم علاقه ای ندارند با دیگران ارتباط برقرار کنند چون ضد اجتماعی هستند! کودکان دارای اتیسم دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند و گفت و گو داشته باشند اما در واقع آنها نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند!
این در حالی است که در صورت شروع به موقع آموزش های تعاملات اجتماعی، کودک اوتیستیک نیز می تواند از طریق بازی با اسباب بازی های مناسب، مهارت های لازم را بیاموزد و رفتارهای اجتماعی خوبی را نیز از خود بروز دهد.

بازی های تخته ای برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی علت و معلولی

اسباب بازی هایی که دارای ویژگی های علت و معلولی دارند برای بهبود مهارت های های حرکتی، هماهنگی چشم و دست، بهبود حواس پنجگانه و... می شود. اسباب بازی علت و معلولی مانند اسباب بازی های برج هوش، اسباب بازی سرسره توپی، تخته لگاریتمی، اسباب بازی های ساختنی و... می باشد.

معرفی اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی چوبی یکی از اسباب‌بازی‌ها برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی چوبی برای کودکان اوتیسم میتواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. اسباب بازی چوبی فاقد لبه های تیز و مواد سمی است بنابراین، اگر کودک آن را به دهان بگذارد هیچ گونه خطری ندارد. امروزه انواع اسباب بازی چوبی مونته سوری فکری و آموزشی از بهترین برند های ایرانی و خارجی تولید میشود. برند آلمانی کلاسیک ورلد، برند چینی پیکاردو و برند ایرانی پوپولوس از جمله بهترین های اسباب بازی چوبی هستند که در اسباب بازی فروشی آنلاین پیکوتویز موجودند.

اسباب بازی چوبی یکی از اسباب‌بازی‌ها برای کودکان اوتیسم

قطار اسباب بازی، پازل چوبی، دستبند چوبی و انواع اسباب بازی ساختنی چوبی میتوانند برای کودکان اوتیسم یک اسباب بازی ایده آل باشند.

توپ‌های بادی شفاف و اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان اوتیسم

بی‌شک همه با توپ‌های بزرگ و کوچک شفاف موجود در بازار آشنا هستیم. این توپ‌ها و انواع استخر توپ بازی یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان اوتیسم است. چرا که می­تواند به آن‌ها امکان بازی گروهی را بدهد. از طرفی دیگر شفافیت توپ‌ها و وجود اجسام و یا توپ‌های کوچک در آن حس خوبی به کودکان می­دهد. کودکان می­توانند هنگام بازی با این توپ‌ها صدای اجسام داخل آن را نیز بشنوند. همان‌طور که ذکر شد بازی با این توپ‌ها می­تواند به کودکان امکان بازی جمعی را دهد. به این صورت که می­توان کودک را با لذت اجتماعی شدن آشنا کرده و به او کمک کنیم تا اسباب بازی خود را با دیگران استفاده نماید.

توپ‌های بزرگ و کوچک برای کودکان اوتیسم

همچنینی این اسباب بازی می­تواند بر تقویت سیستم هوشیاری کودک مؤثر واقع شود. توپ‌های شفاف عموماً در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود هستند. از این‌ رو والدین می­توانند آن‌ها را به راحتی خریداری کنند. فرزندان اوتیسم عموماً علاقه خاصی به بازی گروهی یا توانایی آن را ندارند. از این‌ رو نیز می­توان به این نکته توجه کرد که با توپ می­توان به‌صورت انفرادی و گروهی بازی کرد. لذا می­تواند به آرامی کودکان را به جمع دوستان احتمالی هدایت نمود. هر مسئله هر چند کوچک می­تواند بر سلامت کودک مؤثر باشد لذا بایستی از این قبیل مسائل غافل نشوید.

کفپوش رنگی و اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان اوتیسم

این کفپوش ها شاید اسباب بازی نباشند. اما به طور کلی این کفپوش‌ تاتامی کودک بسیار سرگرم کننده و جذاب هستند. ازاین‌رو کودکان می­توانند از آن‌ها استفاده کرده و ساعت‌ها سرگرم شوند. علاوه بر آن این کفپوش ها دارای رنگ‌های جذابی بوده و کودکان عاشق آن‌ها می­شوند. برای همین تهیه این محصول را به والدین توصیه می­کنیم. یکی از دلایل مهم برای تهیه این محصول برای کودکان اوتیسم ایجاد احساس نشاط است. کودکان همواره با شادی می­توانند کودکی کنند. ازاین‌رو این کفپوش ها گزینه مناسبی هستند. برخی از انواع کفپوش ها با طرح حیوانات، میوه ها، حروف و اعداد قابلیت پازل بودن هم دارند بنابراین علاوه بر جنبه ی زیبایی و ایجاد امنیت اتاق کودک، میتوان از آن ها به عنوان یک اسباب بازی آموزشی و پازلی استفاده کرد.

کفپوش رنگی و اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان اوتیسم

اسباب بازی آشپزخانه و وسایل آشپزی کودک برای کودکان اوتیسم

یکی دیگر از انواع اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم، آشپزخانه اسباب بازی است. انجام کارهایی مشابه با والدین در محیطی کودکانه و امن به بچه ها کمک میکند تا مهارت های انجام کارهای منزل را به خوبی تمرین کنند و بیاموزند. انواع آشپزخانه چوبی و وسایل آشپزخانه اسباب بازی برای همه ی بچه ها به خصوص بچه های اوتیسم مناسب است و موجب تقویت مهارت های هماهنگی چشم و دست، افزایش خلاقیت، تشویق به انجام کارهای شخصی، افزایش اعتماد به نفس و ... در آن ها میشود.

اسباب بازی آشپزخانه و وسایل آشپزی کودک برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی آب بازی و شن بازی برای کودکان اوتیسم

خرید اسباب بازی آب بازی و شن بازی کودکان اوتیسم میتواند بهترین انتخاب برای فصول گرم باشد. هیچ چیز به اندازه ی آب بازی و شن بازی زیر نور آفتاب نمیتواند کودکان را پر از انرژی و حس خوب کند. وسایل آب بازی کودکان پیشنهاد عالی برای تقویت روحیه و تشویق آن ها به انجام فعالیت های گروهی میباشد. ریختن شن درون سطل، بیل زدن شن و ... باعث تقویت مهارت های دستی در آن ها میشود و ساختن اشکال مختلف با شن به تقویت تخیل و مهارت های ذهنی کمک شایانی میکند. بازی با شن بهداشتی امروزه آنقدر بازخورد خوبی داشته که روانشناسان نیز از آن برای شن درمانی کودکان استفاده میکنند. 

اسباب بازی آب بازی و شن بازی برای کودکان اوتیسم

همان‌طور که گفته شد اوتیسم یک ناتوانی در رشد افراد است که باعث می‌شود کودک نتواند به درستی با افراد و دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند. این مشکل به صورتی است که کودک هیچ علاقه‌ای به تغییر در زندگی خود و تجربه شرایط جدید ندارد و همواره علاقه دارد یک روتین ثابت برای زندگی خود داشته باشد. به همین دلیل است که هنگام خرید هدیه برای کودکان مبتلا به اوتیسم باید شرایط کودک و تأثیر اسباب بازی بر کودک را در نظر بگیرید. در ادامه تعدادی از اسباب بازی‌های ساده اما تأثیرگذار برای این کودکان معرفی شده‌اند.

اسباب بازی مونته سوری

اسباب بازی های مونته سوری به وسایل بازی می گویند به واسطه آزمون و خطا به کودکان مطالب جدید می آموزد و از حواس پنج گانه آنها کمک می گیرد و معمولا دارای پایان باز هستند و هیچ روش صحیح و غلطی برای بازی وجود ندارد و کودکان دارای استقلال می باشند.

حباب ساز

یک اسباب بازی بسیار ساده و جذاب که کودک را وادار به استفاده از حواس چندگانه خود می‌کند. علاوه بر آن برای بازی با حباب ساز کودک تشویق می‌شود از منزل خارج شده و در هوای باز مشغول بازی شود. کودک با این اسباب بازی جنب و جوش بیشتری داشته و سعی می‌کند حباب‌ها را در دست بگیرد. این اسباب بازی با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است.

بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم

ماشین لباسشویی بهترین کادو برای کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسمی به وسایلی که مدام در حال چرخش هستند علاقه زیادی دارند، به همین دلیل معمولا زمان زیادی را به تماشای ماشین لباسشویی می‌پردازند. این مسئله ممکن است دغدغه‌ای برای والدین بوده و نگران آسیب دیدن کودک شوند. یکی از بهترین هدیه‌ها برای کودک خرید ماشین لباسشویی اسباب بازی است تا بدون نگرانی از آسیب دیدن به تماشای آن بپردازد. قیمت این اسباب بازی با توجه به قابلیت‌های آن از 100 هزار تومان به بالا است.

بهترین کادو برای کودکان اوتیسم

پیانو کودکان

موسیقی تأثیر زیادی در درمان کودکان اوتیسمی دارد. موسیقی علاوه بر سرگرمی باعث می‌شود کودک از حواس چندگانه خود استفاده کند. مهارت‌های مختلف شنیداری، حرکتی و ... در کودک تقویت می‌شود. پیانو کودک نیز از قیمت‌های پایین 100 هزار تومان به بالا در بازار موجود است.

بهترین هدیه برای کودکان اوتیستیک

ترامپولین

یکی دیگر از هدیه‌های جذاب و مفید و بهترین کادو برای کودکان اوتیسمی، خرید ترامپولین کودک است. این اسباب بازی فضایی را در اختیار کودک قرار می‌دهد تا به راحتی بالا و پایین بپرد. این محصول علاوه بر تخلیه انرژی کودک او را تشویق به حرکت و استفاده ار مهارت‌های حرکتی خود می‌کند. این اسباب بازی قیمتی به نسبت سایر اسباب بازی‌های معرفی شده و از حدود 1 میلیون تومان به بالا در دسترس است.

مراکز اوتیسم

مراکز اوتیسم در سرتاسر کشور وجود دارند در این مراکز برای تقویت مهارت های مختلف کودکان مبتلا به طیف اوتیسم تلاش می شود. بسیاری از این مراکز دارای بخش های کاردرمانی، اتاق سنسوری، اتاق آب بازی و شن بازی، گفتار درمانی، ماساژ درمانی، اتاق بازی و فضای باز برای بازی کودکان هستند. در این بخش از مقاله می خواهیم به معرفی اسباب بازی ها و تجهیزاتی که مناسب برای مراکز درمانی اوتیسم هستند بپردازیم.

بخش کار درمانی مراکز اوتیسم: برای این بخش شما می توانید از کفپوش تاتامی، سازه های فومی، ترامپولین و دیگر لوازم ورزشی، شن بهداشتی و... استفاده کنید. سازه های فومی یکی از تجهیزاتی هستند که در مراکز درمانی کاربرد فراوانی دارد.

اتاق آب بازی و شن بازی مراکز اوتیسم: بازی با شن بهداشتی از لوازمی است که متخصصین مختلف از آن در مراکز مختلف درمانی کار درمانی و... استفاده می کنند و بازی با آن برای کودکان پیشنهاد می شود. شما می توانید شن بهداشت مناسب برای مراکز درمانی اوتیسم را از پیکوتویز خریداری کنید.

بخش گفتار درمانی مراکز اوتیسم: در این بخش از مراکز گفتار درمانی می توانید از فلش کارت ها، اسباب بازی ها ساختنی مثل پازل و لگو و همچنین از اسباب بازی های مونته سوری کمک بگیرید تا در حین بازی مهارت های گفتاری و حتی دیگر حواس پنج گانه او را بهبود دهید و او را با مفاهیم آموزشی اولیه مثل رنگ ها، ابعاد، شمارش، کوچک تر بزرگتر و... آشنا کنید.

اتاق بازی مراکز اوتیسم: شما همچنین می توانید با خرید تاب و سرسره، الاکلنگ، کلبه، راکر، ماشین پایی، موتور پایی، لوپ کار، میز و صندلی و... در اتاق بازی مراکز درمانی استفاده کنید و کودکان مبتلا به اوتیسم را تشویق به بازی گروهی و تعامل با یکدیگر کنید.

جمع بندی بهترین هدیه برای کودکان اوتیستیک

شایان ذکر است که والدین محترم می­توانند موارد ذکر شده را در فروشگاه آنلاین پیکوتویز با گارانتی سلامت کالا و ضمانت کیفیت خریداری نمایند. به یاد داشته باشید که کودکان دارای اوتیسم نیاز به توجه و محبت بیشتری دارند. همچنین بایستی توجه ویژه‌ای به روابط اجتماعی آن‌ها داشته باشید. لذا توصیه می­کنیم همواره در کسب اطلاعات در خصوص فرزند خود کوشا باشیدهمچنین در خرید نهایی به یاد داشته باشید که اوتیسم طیف وسیعی دارد و ویژگی های منحصر به فرد کودک خود را در نظر داشته باشید و با دکتر کودک خود مشورت کنید.

برخی از سوالات رایج:

1. بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم کدامند؟

اسباب‌بازی‌ فکری و آموزشی، اسباب بازی های تخته ای، اسباب بازی های چوبی، توپ‌های بادی شفاف، کفپوش رنگی، اسباب بازی آشپزخانه و وسایل آشپزی کودک، وسایل شن بازی و آب بازی، اسباب بازی مونته سوری، اسباب بازی های ساختنی مانند لگو، اسباب بازی های آموزشی مانند فلش کارت ها و ...

2. آیا بازی های تخته ای برای کودکان اوتیسم مناسب است؟

برای تقویت تعاملات اجتماعی کودک اوتیسم، بازی های تخته ای گزینه ای بسیار عالی هستند، مخصوصا زمانی که تمامی اعضای خانواده با هم بازی می کنند. در بازی هایی که با تخته وایت برد، تخته سیاه و یا تخته نقاشی کودک انجام میشود، آموزش های مربوط به رعایت نوبت به خوبی انجام می شود که اتفاقا کودکان اوتیسم نیاز به آموزش های عملی بیشتری برای یادگیری صحیح آن دارند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)