فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان + معرفی 10 لگو پرفروش

آیا میدانید لگو یا به اصطلاح خانه سازی این اسباب بازی محبوب بچه ها چه تاثیراتی بر مهارت های کودکان شما خواهد گذاشت ؟ در این مطلب با بررسی فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان همراه شما هستیم و چندین مدل پر فروش لگو را نیز معرفی خواهیم کرد .
فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان + معرفی 10 لگو پرفروش

از گذشته تا کنون اسباب بازی های زیادی وارد بازار شده اند که برای مدتی سر و صدای زیادی به پا کردند اما به همان سرعتی که محبوب شدند ، از مد افتاده و جای خود را به اسباب بازی دیگری دادند . اما اسباب بازی لگو همچنان یکی از محبوب ترین اسباب بازی هاست که با گذر زمان نه تنها محبوبیت خود را از دست نداده است که بلکه هر روز نیز به تعداد طرفداران آن افزوده میشود . اسباب بازی لگو نه تنها در بین کودکان و نوجوانان بلکه در میان بزرگسالان نیز محبوبیت زیادی دارد . در مطلب دیگری به معرفی انواع لگو پرداختیم اما در این مطلب میخواهیم ببینیم که فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان چیست . اگر تقویت مهارت های مختلف در کودکتان برای شما مهم است حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید .

فواید بازی با لگو برای کودکان

فواید بازی با لگو برای کودکان

مطمعنا همه ما بازی با لگو را بارها و بارها تجربه کرده ایم و به وسیله آن ها رویاهای مان را به تصویر کشیده ایم . نه تنها ما بلکه کودکان نسل بعدی ما و حتی فرزندانمان هم با این اسباب بازی محبوب سرگرم هستند . به نظر شما ماندگار شدن یک وسیله بازی فقط به خاطر سرگرم کننده بودن آن است ؟ قدمت بیش از 90 ساله اسباب بازی لگو میگوید چیزی فراتر از سرگرمی و بازی سبب این شده است که چندین نسل از این وسیله برای اوقات فراغت کودکانشان بهره ببرند .

تنوع بالای انواع لگو در بازار لوازم اسباب بازی باعث شده است که کودکان و نوجوانان در هر رده سنی و با هر سلیقه ای بتوانند با آن سرگرم باشند . حتی مدل هایی از انواع لگو برای بزرگسالان نیز طراحی شده است تا برای بهره وری بیشتر هوشی و جلوگیری از ایجاد آلزایمر و از همه مهم تر سرگرم شدن بتوانند از آن استفاده کنند و با کنار هم قرار دادن قطعات کوچک لگو شخصیت‌ ها ، ساختمان‌ ها و اشیای محبوبی را که در بازی‌ های ویدیویی یا فیلم‌ های سینمایی دیده‌اند بسازند .

اگرچه بازی لگو بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است اما تمام مزیت ها و فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان در این مورد خلاصه نمیشود . فارغ از سرگرم کننده بودن این وسیله بازی نمیتوان از فواید زیادی که برای مغز کودک و همچنین تقویت و توسعه کارکرد شناختی در نوجوانان و کودکان دارد چشم پوشی کرد . علاوه بر آن ده ها مورد دیگر از مزایای بازی کردن کودکان با لگو وجود دارد که در این مطلب ما قصد داریم به تعدادی از مهم ترین مزیت های لگو بازی در کودکان و نوجوانان بپردازیم . پس اگر بازی کردن کودکتان برای شما هم دغدغه است و به دنبال اسباب بازی هستید که بیشترین تاثیر را بر روی هوش و خلاقیت فرزند شما داشته باشد اصلا ادامه این مطلب را از دست ندهید .

از جمله فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1. بازی با لگو نوآوری و تفکر خلاقانه را به دنبال دارد !

یکی از مهم ترین فواید بازی کردن با لگو برای کودکان که در ابتدا میخواهیم به آن بپردازیم این است که بازی با لگو نو آوری و تفکر خلاقانه به دنبال دارد . بر خلاف سایر جورچین ها و پازل ها و دیگر اسباب بازی های ساختنی لگو کاربرد های بیشتری دارد و دست شما را برای ساختن اشکال مختلف باز میگذارد . به همین دلیل است که به کمک آن کودک شما میتواند هر بار با به کارگیری خلاقیت خود تلاش کند تا یک شکل جدیدتری بسازد . این کار برای کودکان باعث میشود تا در هنگام بازی مدام فکر کنند که چه چیز جدیدی بسازند و چگونه این کار را انجام دهند . در واقع آن ها تلاش میکنند تا تصورات ذهنی خود را با خلاقیت خود به کمک لگو به تصویر بکشند . 

گرچه ساختن طرح ها و مدل های از پیش تعیین شده لذت بخش است و میتواند هر گروه سنی را به خودش مجذوب کند اما کودک شما زمانی میتواند نوآوری و خلاقیت خود را تقویت کند که آزادانه تصور کند و با کنار هم قرار دادن قطعات لگو اشکال جدید و نوآورانه بسازد . بنابراین مناسب ترین اسباب بازی برای تقویت ذهن کودک شما لگو است . 

از دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان میتوان به تقویت مهارت های اجتماعی کودک اشاره کرد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد .

فواید بازی با لگو برای کودکان

2. در بازی های گروهی به تقویت مهارت های اجتماعی کودک کمک میکند !

شاید در نگاه اول تصور کنید که لگو بازی یک بازی انفرادی است و کودک باید تنهایی با آن بازی کند . البته که اکثر بچه ها به تنهایی با لگو بازی میکنند و مثل سایر بازی ها نیاز به یک هم بازی برای سرگرم شدند ندارند اما فواید بازی کردن با لگو برای کودکان در جمع دوستانه یا خانوادگی بسیار بیشتر از انفرادی است . اما علت چیست ؟ بازی با لگو در یک جمع یک کار گروهی به حساب می آید در مرحله اول کودک یاد میگیرد که برخی از لوازم خودش را با دوستانش شریک شود . مورد بعدی این که کودکان یاد می‌ گیرند که به صورت گروهی بازی کنند . با یکدیگر درباره چیزی که قرار است بسازند مشورت کنند و یک راه مناسب برای پیاده‌سازی‌اش بیابند با هم همکاری کنند و یک هدف گروهی را با کمک یکدیگر محقق سازند که به تقویت مهارت های اجتماعی کودک کمک شایانی میکند .

زمانی که کودک شما به تنهایی با آجر های خانه سازی خود بازی میکند ممکن است در یک نقش همیشگی فرو برود . همیشه هلیکوپتر حال به مدل های مختلف بسازد و خودش خلبان آن شود و یا همیشه ماشین بسازد و خودش راننده باشد . اما وقتی به صورت گروهی لگو بازی میکنند با ایده های سایر دوستانشان هم آشنا میشوند و متوجه میشوند که قرار نیست همیشه خلاقیت خود را به یک نقش تکراری اختصاص دهند و علاوه بر راننده و خلبان میتوانند مهندس ، معمار ، معلم و ... هم باشند .

به طور کلی زمانی که کودکان در قالب یک گروه لگو بازی کنند یاد میگیرند که لوازمشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند ، نظر یکدیگر را بشنوند ، صبر پیشه کنند ، همکاری کنند ، یکدیگر را نقد کنند و طاقت شنیدن نقد دیگران را نیز داشته باشند . همین که بتوانند با یکدیگر گفت و گو کنند و مثلا بگویند (( بهتره اینطوری درستش نکنیم ، بیا این این مدل رو امتحان کنیم )) و جملاتی از این قبیل میتوانند ارتباط بهتری با همسالان خود داشته باشند و در آینده هم بتوانند مهارت های گفت و گویی و اجتماعی قوی تری داشته باشند . 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از مزیت های بازی با لگو برای کودکان کمک به رشد عاطفی آن هاست که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد .

فواید بازی با لگو برای کودکان

3. لگو بازی به رشد عاطفی کودکان کمک میکند !

تا اینجای مطلب گفتیم که بازی کردن با لگو برای کودکان فواید بسیاری دارد و به دو مورد از مزیت های بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان پرداختیم . اما در این قسمت میخواهیم به یکی دیگر از فواید این اسباب بازی نوستالژیک بپردازیم که شاید هیچ یک از شما حتی تصور آن را هم نکنید که به کمک لگو بازی بتوان همچین قوه ای را در کودک تقویت کرد . قطعا تعجب خواهید کرد اگر بگوییم لگو بازی به رشد عاطفی کودکان کمک میکند . همانطور که پیش از این هم گفتیم لگو بازی میتواند کودکان را به نقش آفرینی تشویق کند . این جمله به چه معناست ؟

یعنی کودک برای این که بتواند با شکلی که ساخته است بازی کند باید نقش آفرینی کند . اگر یک آمبولانس بسازد خود را در نقش یک پرستار یا راننده آمبولانس میبیند و اگر ماشین آتش نشانی بسازد خود را در نقش یک آتش نشان تصور میکند . این بدین معنا است که کودکان در این بازی‌ ها باید ادای آدم بزرگ‌ ها را در بیاورند و زندگی واقعی را وانمود کنند . کودک شما تلاش کرده تا وانمود کند بزرگ است و خودش از پس مشکلات آدم بزرگ ها بر می آید . 

در حالت گروهی بازی لگو کودکان در کنار یک دیگر تلاش میکنند تا یک دغدغه ای را رفع کرده و به طور گروهی با کمک یکدیگر یک کاری را انجام دهند . در این حالت رابطه عاطفی قوی تری با یکدیگر پیدا میکنند . همچنین تلاش می‌ کنند جنبه‌ های گوناگون زندگی را تجربه کنند و درک بهتری از زندگی و اجتماع داشته باشند . همه‌ ی این‌ ها به رشد عاطفی کودکان و آماده کردن آن‌ ها برای زندگی در میان بزرگسالان کمک می‌ کنند .

از دیگر فواید بازی با لگو برای بزرگسالان که اتفاقا برای خانواده ها بسیار هم مهم است و همه دغدغه آن را دارند این است که موجب آشنایی با مهارت های پایه ریاضی و هوش فضایی میشود اما چگونه ؟ در ادامه خواهیم گفت .

4. موجب آشنایی با مهارت های پایه ریاضی و هوش فضایی میشود !

زمانی که کودک تصمیم میگیرد تا با لگوهایش بازی کند و شکلی را بسازد حتی اگر الگویی هم برای ساختن سازه اش داشته باشد در ابتدا باید آن را در ذهن تجسم کند تا بتواند تحلیل کند از کدام قطعات لگو برای ساختن سازه اش باید استفاده کند . ابتدا کدام قطعه را بگذارد ، از هر قطعه چندتا لازم دارد ، چطور پیش برود که بتواند قطعه هارا مدیریت کند و کم نیاورد و ... همه این موارد باعث تقویت هوش فضایی کودک شما خواهد شد . و همچنین هر بار که کودک الگویی را که در ذهن یا روی نقشه دارد به واسطه لگو پیاده‌سازی کند تشویق می‌شود و علاقه پیدا می‌کند که الگوهای سخت‌تر و پیچیده‌تری را اجرا کند و ایده‌های جدیدتری بیابد. مسئله‌ای را حل می‌کند و دلش می‌خواهد به سراغ حل مسئله بعدی برود که حاصل یک ایده خلاقانه است. به این صورت توانایی حل مسئله در او بهتر خواهد شد .

علاوه بر آن بازی کردن با لگو به شکل گیری یک پایه اولیه برای مفاهیم ریاضی از جمله اشکال ، اعداد ، اندازه ، محیط ، فضا و غیره کمک می‌ کند . کودکان در هنگام بازی با لگو مدام با خود میگویند یکی دیگه باید بزارم اینجا ، اینو از اینجا بردارم ، حالا باید قدشو بلندتر کنم ، این خیلی بزرگه ، باید مراقب باشم این صاف بره بالا و ... همه این موارد باعث خواهند شد تا کودک عملیات جمع و تفریق و مقایسه و بزرگتر و کوچکتر را یاد بگیرد که در ابتدا به درک بهتر علوم ریاضی و پس از آن به پیشرفت علم مهندسی در کودک خواهد شد . از فواید بازی با لگو برای کودکان دیدید که به همین راحتی کودک شما میتواند با بازی و تفریح آموزش کاربردی ببیند و چگونه لگو موجب آشنایی با مهارت های پایه ریاضی و هوش فضایی میشود . 

فواید بازی با لگو برای کودکان

مورد دیگری از مزیت های لگو بازی برای کودکان وجود دارد که حتی شما فکرش را هم نکنید . تقویت مهارت های گفتاری و زبانی از دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان است . شاید تصور کنید بازی کردن با لگو که یک کار کاملا بی سر و صدا و بدون نیاز به صحبت و گفت و گو است پس چگونه موجب تقویت همچین مهارتی خواهد شد ؟ در ادامه کامل راجع به این موضوع صحبت کرده ایم .

5. تقویت مهارت های گفتاری و زبانی از دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان است !

تقویت مهارت های گفتاری و زبانی از دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان است . شاید در ابتدا با شنیدن همچین جمله ای تعجب کنید اما اکنون به شما میگوییم که چگونه لگو بازی موجب تقویت همچین مهارتی در کودک شما خواهد شد . به طور کلی از جمله فواید بازی های ساختنی تقویت مهارت گفتاری و زبانی است حتی اگر این بازی ها به صورت انفرادی انجام شود . در حالت انفرادی کودک باید برای خود داستان سرایی کند تا بتواند به سازه های خودش شخصیت ببخشد و با آن ها صحبت کند و یا خودش را در قالب یک شخصیت در نظر بگیرد تا در طی یک داستان ساختگی با سازه های خودش که مثلا میتواند اشیاء یا گیاهان باشند صحبت کند . همه این موارد میتواند موجب تقویت این مهارت در کودکان شما شود .

حتیاگر کودک شما دوستی ندارد که به طور جمعی با آن ها لگو بازی کند شما میتوانید خودتان با او بازی کنید و طی ساختن سازه های مختلف با او گفت و گو کنید . نظرش را بپرسید ، در دنیای کودکانه او شریک شوید و درباره چیزی که ساخته است از او سوال کنید و به این صورت کودک هم بیشتر تشویق میشود تا با شما صحبت کند و به همین ترتیب مهارت های زبانی و گفتاری او تقویت میشود .

فواید بازی با لگو برای کودکان

وقتی که لگو به‌صورت یک بازی جمعی در می‌ آید ، کودکان تلاش می‌ کنند درباره چیزی که قرار است بسازند یا به تنهایی ساخته‌اند با سایر همبازی‌ هایشان صحبت کنند . درباره سازه‌ های آن‌ ها سؤال بپرسند و با آن‌ ها به گفتگو بپردازند . آن‌ ها در انتها با چیزهایی که ساخته‌اند یک بازی تشکیل می‌ دهند . در آن بازی برای لگو هایشان دیالوگ مشخص می‌ کنند و از جانب آن‌ ها صحبت می‌ کنند .این کاری است که بیشتر اوقات خودشان مایل‌ اند انجام دهند. اگر تا به‌ حال به این سبک بازی نکرده‌اند ، بهتر است این ایده را به آن‌ ها بدهید . از آن‌ ها بخواهید که با لگو ها یک شخصیت برای خودشان بسازند و در نقش آن فرو بروند .

یکی دیگر از فواید بازی کردن با لگو برای کودکان که در ادامه میخواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم این است که صبر و پشتکار کودک را افزایش میدهم . حال در ادامه با ما باشید تا ببینیم چگونه لگو بازی موجب افزایش صبر و پشتکار کودک خواهد شد .

6. صبر و پشتکار کودکان را افزایش میدهد !

کنار هم قرار دادن قطعه های لگو و کامل کردن سازه های مختلف نیاز به صبر دارد . گاهی پیش می آید که کودک شما شروع به ساختن سازه ای میکند اما در نیمه کار متوجه میشود تعدادی آجر را اشتباه چیده است پس مجبور است مقداری از سازه را خراب کرده و دوباره از نو بسازد این کار تلاش و پشتکار کودک را تقویت کرده و به او یاد میدهد برای رسیدن به مقصد نهایی باید صبر کند و از همه مهم تر این که دست از تلاش بر ندارد . در بازی لگو کودکی نتیجه مطلوب را دریافت میکند که بازی را نیمه کاره رها نکند و تا دیدن یک سازه کامل صبر کند و تلاش کند با روش های مختلف به شکل مورد نظر خود دست پیدا کند و همین مورد در زندگی روزمره او سبب میشود در آینده به انسان صبوری تبدیل شده که تا حاصل نشدن نتیجه مطلوب دست از تلاش بر ندارد .

مورد بعدی که از مزایا بازی با لگو برای کودکان وجود دارد و میخواهیم آن را بررسی کنیم این است که بازی با لگو برنامه ریزی و هدفمند بودن را برای کودکان شما به دنبال خواهد داشت . در ادامه با ما همراه باشید .

7. بازی با لگو برنامه ریزی و هدفمند بودن را به دنبال دارد !

برنامه و هدف داشتن در زندگی و به طور کلی هدفمند زندگی کردن چیزی است که هر کودک و نوجوانی باید از زمانی که به قول معروف عقل رس شد با آن آشنا شود تا بتواند در زندگی موفق باشد . به احتمال زیاد کودکان و نوجوانانی را دیده اید که به دلیل نداشتن یک برنامه درست و مدون در زندگیشان همه کار را بی برنامه پیش می برند و همین مورد باعث میشود که هیچگاه به آن نتیجه ای که باید دست پیدا نکنند . 

این مورد در جنبه های مختلف زندگی آن ها میتواند تاثیر منفی بگذارد . از برنامه درسی آن ها گرفته تا انجام کارهای شخصی و گذراندن اوقات فراغت و ... میتواند از نداشتن برنامه تاثیر پذیری داشته باشد . از نشانه های این که بدانید کودک شما با برنامه ریزی کار خود را انجام میدهد یا نه این است که مثلا زمانی که میخواهد بر روی یک برگه چیزی بنویسد جا کم می آورد و مجبور است از اول روی برگه ای دیگر بنویسد و یا این که تصمیم میگیرد یک کار را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهد اما نمیتواند .

این نداشتن هدف میتواند در جنبه های دیگر زندگی او هم دیده شود . مثلا زمانی که نقاشی میکشد برخی از چیزهارا خیلی بزرگ میکشد و برخی را خیلی کوچک میکشد به طوری که هیچگونه تناسبی با هم نداشته باشند . در حقیقت ، کودک ذهنیت درستی از برنامه‌ریزی پیش از آغاز کار و همچنین مهارت‌های مرتبط با فضا و اشکال ندارد و نمی‌ تواند آنچه را که در ذهنش است به‌ درستی روی برگه بیاورد . البته این در ابتدا مشکل بزرگی نیست اما باید بتوانید مهارت برنامه ریزی را در کودک خود از همان بچگی پرورش دهید اما چگونه ؟

فواید بازی با لگو برای کودکان

یکی از مهم ترین فواید بازی با لگو برای کودکان این است که بازی با لگو برنامه ریزی و هدفمند بودن را به دنبال دارد .برای این که کودک شما بتواند یک سازه را به انتها برساند باید از ابتدا برنامه ریزی کند که باید از کدام قطعات استفاده کند و به ترتیب کدام را بگذارد تا در نهایت یک شکل بدون نقص داشته باشد . شاید در ابتدا لگو بازی آن ها چند بار خراب کنند و به نتیجه مورد نظر یا نتیجه ای که نقشه لگو از آن ها میخواهد نرسند اما به مرور زمان یاد میگیرند که پیش از ساخت سازه ای ابتدا آن را در ذهن خودشان تجسم کنند سپس با برنامه ریزی دقیق برای ساخت آن تصمیم گیری کنند .

مورد بعدی از مزیت های بازی کردن با لگو برای کودکان را در ادامه بررسی خواهیم کرد که قطعا دغدغه بسیاری از مادر و پدر ها برای آموزش این مورد به کودکانشان است . آموزش رنگ ها و اشکال به وسیله لگو بازی از مزایای دیگر این اسباب بازی است . 

8. رنگ ها و اشکال را به کودکان آموزش میدهد !

احتمالا دیده اید که همه پدر و مادر ها برای آموزش رنگ به کودکانشان یا از کتاب های آموزشی استفاده میکنند و یا از فیلم های آموزشی در این حوزه استفاده میکنند و یا اگر بخواهند خیلی از خود خلاقیت نشان بدهند با استفاده از نقاشی و مداد رنگی رنگ و یا اشکال را به کودک آموزش میدهند . اما همیشه که نباید از آموزش های کلیشه ای استفاده کرد . به وسیله لگو و بازی با آن به راحتی میتوانید رنگ و اشکال را به کودک خود آموزش دهید .

لگو در انواع شکل و رنگ ها تولید میشوند . شما میتوانید از کودک خود بخواهید که یک سازه را فقط با رنگ قرمز بسازد و یا از ابتدا قطعه های لگو را به تفکیک رنگ از هم جدا کند و به این روش رنگ ها را به او آموزش دهید . در این زمان میتوانید با استفاده از لگو اشکال هندسی را برای کودک خود بسازید و یا با توجه به این که اگو اشکال مختلفی نیز دارد از کودک بخواهید سازه خود را فقط با آجره هایی بسازد که سه تا گوشه تیز دارند و یا آجره هایی که هیچ گوشه ای ندارند و در واقع دایره ای شکل هستند را از هم جدا کند .

فواید بازی با لگو برای کودکان

حال که دیدیم چگونه میتوان با استفاده از لگو شکل ها و رنگ ها را به کودک آموزش داد بیایید یکی دیگر از فواید بازی با لگو برای کودکان را بررسی کنیم . دیگر مزیت لگو بازی برای کودکان این است که به مرور اعتماد به نفس آن ها افزایش پیدا خواهد کرد اما چگونه و به چه روشی ؟ خواهیم دید .

9. از مهم ترین فواید بازی با لگو برای کودکان افزایش اعتماد به نفس است !

میتوان گفت این روز ها یکی از بزرگترین دغدغه های فکری والدین این است که کودک آن ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی آینده خود را بسازد و برای انجام هر کاری که به موفقیت و رشد او منجر شود قدرت ریسک داشته باشد و بتواند بدون این که فکر کند بقیه راجع به او چه فکری میکند خود را به چالش بکشد . همانطور که گفتیم از مهم ترین فواید بازی با لگو برای کودکان افزایش اعتماد به نفس است .

اما چگونه با لگو بازی کودک به اعتماد به نفس دست پیدا میکند ؟ بازی با لگو چه از طریق پیروی از دستورالعمل های خود سازه باشد و چه از طریق ایده که خود کودک در ذهن دارد ساخته شود به کودکان این امکان را میدهند تا به احساس غرور و خودباوری دست پیدا کند و از این طریق اعتماد به نفسش بالا رود . این که کودک ببیند میتواند یک کار را به تنهایی انجام دهد و به سرانجام برساند که در دنیای کودکی کار تقریبا سختی هم به نظر میرسد حس اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی بالا میبرد . زمانی که بچه ها احساس آمادگی کنند ، آن ها را وادار به انجام کار های پیچیده‌ تر می‌ کند .

10. هماهنگی چشم ها و دست ها را افزایش میدهد !

یکی ازمهارت هایی که همه والدین به دنبال آن هستند تا کودکشان در آن قوی باشد مهارت های حرکتی به خصوص حرکات مربوط به دست و مهارت های دستی است اما برای این که کودکان بتوانند در این زمینه قوی عمل کنند باید میان چشم ها و دست هایشان هماهنگی خوبی برقرار باشند تا بتوانند بلافاصله پس از این که چیزی را دیدند به آن عمل کنند و یا واکنش نشان دهند . یکی از فواید بازی با لگو برای کودکان این است که هماهنگی چشم ها و دست ها را افزایش میدهد و به واسطه این کار مهارت های حرکتی نیز در کودک تقویت میشود .

کودک شما برای بازی با لگو باید به وسیله دستان خود آجره ها را بلند کند و سازه اش را بسازد و برای این کار باید دید خوبی به دستان و قطعه های لگو داشته باشد و دستان خود و آجره ها را به خوبی زیر نظر بگیرد . هرچه بیشتر با لگو بازی کند و مهارت بیشتری در ساخت لگو پیدا کند این هماهنگی میان چشم و دست بیشتر شده و واکنش سریع تری نسبت به چیزی که میبیند نشان دهد . در ادامه زندگی در مدرسه نیز در هنگم نوشتن یا الگو برداری از چیزی که معلم روی تخته نوشته است نیز این قابلیت به دردش میخورد .

علاوه بر این لگو بازی برای کودکان موجب تقویت مهارت های چندگانه او نیز میشود .برای بازی با لگو ها کودک باید بتواند از هر دو دست و هر دو چشم خود استفاده کند تا بتواند قطعه ها را از هم جدا کند و یا آن ها را به هم بچسباند و در میان تعداد زیادی قطعه لگو به دنبال قطعه مورد نظر خود بگردد . به کارگیری هر دو دست و همچنین هماهنگ کردن آن‌ ها با چشم‌ ها می‌ تواند کودکان را چابک‌ تر و هوشمند تر کند و مغز آن‌ ها را رشد دهد تا کنترل بیشتری روی بدنشان و حرکت اندام‌ های خود داشته باشند .

فواید بازی با لگو برای کودکان

11. بازی خانه سازی با آجر قدرت حل مسئله را تقویت میکند !

در همه دوره های سنی حال با توجه به مقتضای آن سن ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم و رویارویی با مسائل و مشکلات مختلف یکی از اجتناب‌ ناپذیر ترین بخش‌ های زندگی است . نکته مهم این است که در زمان رویارویی با این مشکلات بتوانیم آن را حل کنیم . رفع کردن مشکل نیاز به این دارد که مهارت حل مسئله در شما قوی باشد . حتما هم نیاز نیست که مشکل بزرگ باشد . مشکل برای یک کودک 3 ساله میتواند این باشد که نمیتواند پازلش را درست کند و یا پوسته بستنی را نمیتواند باز کند و ... . قدرت حل مسئله یکی از مهم‌ ترین مهارت‌ ها به شمار می‌ رود که از دوران کودکی شروع می‌ شود و کودکان با بازی کردن می‌ توانند این مهارت را تقویت کنند تا در آینده زندگی بهتری داشته باشند .

شما باید از همان کودکی به کودک خود حل مسئله و چاره اندیشی برای مشکل خودش را آموزش دهید تا در زندگی واکنش بهتری نسبت به مسائل و مشکلات مختلف پیش رو در مهد کودک و مدرسه و در زندگی شخصی اش در منزل حتی کنار شما داشته باشد . یکی از بهترین ابزار ها برای آموزش این مهارت به کودک لگو بازی است . کودک شما زمانی که با قطعات لگو رو به رو میشود به این فکر میکند که کدام قطعات را باید انتخاب کند تا سازه او به درستی کامل شود و یا این که قطعات را چگونه و با چه ترتیبی روی هم بچیند که شکل مورد نظر خود را تشکیل دهد . در واقع این اولین مسئله ای است که کودک در هنگام لگو بازی با آن رو به رو میشود و بدون این که بداند مهارت حل مسئله را به مرور و با ساختن سازه های سخت تر و حرفه ای تر تقویت میکند .

کودکان با بررسی قطعات ، وصل کردن و جدا کردن آن‌ ها ، خراب کردن لگو ها و ساخت دوباره‌ ی آن‌ ها و غیره می‌ توانند ذهن خود را به چالش بکشند و برای حل مشکلات پیش رو تلاش کنند . این در حالی است که مهارت‌ های پایه‌ ی مهندسی را هم یاد می‌ گیرند و درک بهتری از چگونگی کار کردن قطعات پیدا می‌ کنند . شاید به نظر نرسد ولی لگو همین اسباب بازی ساده و پیش پا افتاده میتواند همچین مهارت خوب و مهمی را در کودک شما پرورش دهد بدون آن که بخواهید مستقیما در تربیت و یادگیری او دخالت کنید و یا برای آن تلاش کنید . در ادامه خواهیم دید که دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان چه هستند . 

فواید بازی با لگو برای کودکان

12. کاهش اضطراب و استرس از مزایای بازی با لگو بازی برای کودکان است !

شاید باورتان نشود ولی کاهش اضطراب و استرس از مزایای بازی با لگو بازی برای کودکان است . افزایش تمرکز روی امور در حال انجام باعث این میشود که دیگر استرس برای این که ممکن است کار را بد انجام دهم یا نتیجه خراب شود در کودک راه نیابد در‌واقع لگو باز ی، یکی از راه‌ های مدرن مدیتیشن است که به افزایش تمرکز و کاهش استرس کمک می‌ کند . علاوه بر آن بازی و خلق کردن با لگو می‌ تواند احساس نظم را در یک روز پر هرج و مرج یا پر استرس ایجاد کند و می‌ تواند مزایای درمانی زیادی داشته باشد .

13. لگو بازی افزایش مهارت های حرکتی را به دنبال دارد !

ساختن سازه های مختلف با لگو و یا جدا کردن قطعات لگو از هم و همچنین ساخت قطعات گوناگون به وسیله لگو نیاز به مهارت حرکتی و کنترل زیاد روی دست و انگشت ها دارد . این موضوع باعث میشود که لگو یکی از بهترین اسباب بازی ها برای تقویت مهارت های حرکتی دست و همچنین تقویت هماهنگی میان دست و چشم محسوب شود . شاید در ابتدا که کودک شما بخواهد لگو بازی کند همچین مهارتی نداشته باشد اما به مرور زمان و با ساخت سازه ها حرفه ای تر رفته رفته مهارت های حرکتی او هم قوی تر خواهد شد .

لگو انواع گوناگونی دارد و می‌ تواند برای همه‌ی مردم در هر سنی مناسب باشد . برای کودکان می‌ توانید از لگو هایی که قطعات بزرگی دارند استفاده کنید . با گذر زمان ، هنگامی که کنترل بیشتری روی دستانشان پیدا کردند می‌ توانید به سراغ لگو های کوچک‌ تر بروید که به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارند . این تنوع لگو می‌ تواند همیشه کودکان را به چالش بکشد و مهارت‌ های حرکتی آن‌ ها را بهبود ببخشد .

فواید بازی با لگو برای کودکان

14. افزایش تمرکز یکی از فواید مهم بازی با لگو برای کودکان است !

تا اینجای مطلب فواید بازی با لگو برای کودکان را برای شما گفتیم و هر یک را نیز به صورت جداگانه بررسی کردیم . اکنونمیخواهیم آخرین مزیتی که برای بازی با لگو برای کودکان وجود دارد را ذکر کنیم . البته که واقعا مزایای لگوبازی خیلی فراتر از این هاییست که در این مطلب گفته شد اما خوب به چند مورد از مهم ترین های آن پرداختیم . آخرین مورد از فواید این وسیله بازی افزایش تمرکز است . یکی از دلایل سودمند بودن بازی با لگو برای مغز این است که باعث افزایش تمرکز می‌ شود . هر چه کودکان بیشتر درگیر این فعالیت شوند مجبور می‌ شوند تمرکز بالاتری پیدا کنند و با دقت بیشتری قطعات لگو را کنار هم بگذارند .

کودکان در ابتدا ممکن است برای چند دقیقه بازی کنند و خسته شوند ، ولی با گذر زمان می‌توانند خودشان را بیشتر درگیر کنند و زمان بیشتری را به بازی با لگو و به چالش کشیدن ذهنشان اختصاص دهند . به جای آنکه کودک خود را برای زمان زیادی با گوشی و بازی‌های ویدیویی رها کنید باید از اسباب‌بازی‌هایی کمک بگیرید که مغز را فعال می‌کنند و از کودکان می‌خواهند تمرکز بیشتری داشته باشند. بازی با لگو برخلاف بازی‌های ویدیویی که مغز را غیرفعال نگه می‌دارند می‌تواند تأثیر مثبتی روی دامنه‌ی توجه و تمرکز کودکان بگذارد و فعالیت مغزشان را افزایش دهد. این افزایش تمرکز روی باقی مهارت‌ها هم تأثیر می‌گذارد و برای نمونه می‌تواند کودکان را در درس خواندن و یاد گرفتن ورزش‌های گوناگون کمک کند .

مزیت های بازی با لگو برای نوجوانان

تا اینجای مطلب دیدید که به مزیت های بازی با لگو برای کودکان پرداختیم و تمام مواردی که اهمیت زیادی برای خانواده های دارای کودک داشت را نیز به طور کامل بررسی کردیم اما همانطور که میدانید و در ابتدای این مطلب هم به آن اشاره کردیم فواید بازی با لگو فقط برای کودکان نیست و نوجوانان و بزرگسالان نیز از بازی با لگو بی بهره نیستند . تاثیرات لگو بر بزرگسالان را کنار میگذاریم تا در قسمت بعدی مطلب آن را مورد بررسی قرار دهیم اما در این قسمت میخواهیم ببینیم که مزیت های بازی با لگو برای نوجوانان چیست .

احتمالا دیده اید که بر روی جعبه های لگو بازی ها ها گروه سنی چاپ شده است . آن دسته از لگوهایی که نوشته +13 برروی آن به چشم میخورد مخصوص نوجوانان است . آن دسته از کودکانی که به لگو بازی علاقه دارند و از کودکی به این بازی مشغول باشند در نوجوانی هم نمیتوانند آن را کنار گذاشته و به تدریج با مدل های خلاقانه تر و بزرگتر آن که مخصوص نوجوانان است آشنا میشوند دقیقا همان تاثیراتی که بازی با لگو در کودکی بر روی فرد میگذارد در نوجوانی در ابعاد گسترده تری از زندگی او نمایان میشود . خوب اگر که از قبل با لگو آشنایی داشته و از کودکی با آن سرگرم باشد که با لگو سازی در نوجوانی قابلیت هایی که داشته قوی تر میشود اما اگر تازه میخواهد لگو سازی و لگو بازی را شروع کند این قابلیت ها با توجه به گروه سنی خودش در او شکل میگیرد .

فواید بازی با لگو برای کودکان

فواید بازی با لگو برای بزرگسالان

البته که فواید بازی با لگو برای بزرگسالان شاید حتی بیشتر از فواید بازی با لگو برای کودکان باشد اما در این مطلب دیگر نمیخواهیم زیاد آن را گسترش دهیم و سعی ما بر این است که در یک مطلب جدا به توضیح و بررسی آن بپردازیم اما خوب بیایید یک نگاه کلی به آن بیاندازیم . شاید از خود بپرسید که اصلا لگو برای چه گروه سنی مناسب است ؟ همانطور که در این مطلب هم بارها و بارها گفتیم لگو فقط برای گروه سنی کودکان و نوجوانان نیست بلکه برای بزرگسالان هم فواید بسیار زیادی دارد . 

اولین گروهی از برگسالان که علاقه زیادی به لگو دارند کلکسیونر ها هستند که علاقه زیادی به جمع آوری مدل های مختلف لگو در رنگبندی ها و سایز بندی های مختلف دارند . حتی آن ها حاظرند هزینه زیادی کنند اما نمونه های لیمیتد ادیشن پکیج های لگو را خریداری کنند . همانطور که افزایش تمرکز یکی از فواید بازی با لگو برای کودکان محسوب میشود ، برای بزرگسالان هم با دور شدن از دنیای خشن بزرگسالی و مشکلات روزمره و با سختن سازه های مختلف با لگو میتوانند با کاهش استرس و اضطراب روزانه ناشی از محیط کار و دیگر مشکلات منجر به افزایش تمرکز شود .

در این مطلب شما را با فواید لگو بازی برای کودکان آشنا کردیم و هر کدام از این مزیت ها را به طور جداگانه بررسی کردیم . علاوه بر آن مزایای بازی با لگو در نوجوانی و بزرگسالی را نیز بررسی کردیم . از همه مهم تر این که چندین مدل لگو بسیار پر فروش و محبوب را نیز به شما معرفی کردیم که از وبسایت ما یعنی فروشگاه آنلاین اسباب بازی پیکوتویز میتوانید آن ها را خریداری کنید . اگر فکر میکنید موضوعی وجود دارد که در مورد فواید لگو برای شما مبهم باقی مانده است حتما در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید تا کارشناسان پیکوتویز در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند . ممنون از این که تا انتهای مطلب امروز با ما همراه بودید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)