نکات مهمی که باید در هنگام نصب صندلی ماشین کودک به خاطر داشته باشید.

یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات کودک که ایمنی آنها را تضمین میکند، صندلی ماشین کودک متناسب با گروه سنی آنهاست. اما چه نکات مهمی باید در هنگام نصب صندلی ماشین کودک به خاطر داشته باشیم؟
نکات مهمی که باید در هنگام نصب صندلی ماشین کودک به خاطر داشته باشید.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات کودک که ایمنی آنها را تضمین میکند، صندلی ماشین کودک متناسب با گروه سنی آنهاست. اما چه نکات مهمی باید در هنگام نصب صندلی ماشین کودک به خاطر داشته باشیم؟ نکات ایمنی هنگام نصب درست صندلی ماشین کودک یکی از مواردی است که شاید به نظر ساده بیاید اما رعایت نکردن آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در این مقاله از پیکوتویز نکات مهم در مورد نحوه نصب صحیح صندلی ماشین کودک و اشتباهات رایجی که والدین ممکن است با آن روبرو شوند را به طور مختصر قرار دادیم.

صندلی ماشین کودک حافظ جان کودکان در طول سفر و حتی مسیرهای کوتاه داخل شهری است. کودکان به دلیل استخوان بندی و گردن بسیار ضعیف و آسیب پذیری که دارند در تصادفات و ضربه های شدید آسیب های جدی و جبران ناپذیری میبینند و یا حتی ممکن است منجربه مرگ کودکان شود. استفاده از صندلی ماشین مناسب کودک، نشستن درست کودک در صندلی ماشین و همچنین موقعیت مناسبی که صندلی ماشین کودک درون خودرو قرار میگیرد، یکی از چندین مواردی است که ایمنی و سلامت کودک را در سفر و حتی مسیرهای کوتاه و درون شهری حفظ میکند.

در ابتدا شاید نصب صندلی ماشین کودک در خودرو بسیار راحت باشد. اما طبق گزارشات بدست آمده حدود 70 درصد صندلی ماشین‌ها به درستی و در جای مناسب نصب نمی‌شوند. به همین دلیل به همان اندازه که انتخاب و خرید صندلی ماشین کودک مهم و تاثیر گذار است، نصب صحیح آن نیز بر ایمنی و سلامت کودک مستقیما تاثیر میگذارد.

نکات مهمی که هنگام نصب صندلی ماشین کودک باید به آن توجه کرد!

اولین قدم برای اطلاع از نحوه نصب و استفاده از صندلی ماشین کودک به درست ترین حالت ممکن، خواندن دفترچه راهنمای آن است. صندلی ماشین کودک با اینکه باعث ایمنی کودک میشود اما اگر در جای درست و به شیوه درست نصب نشود نه تنها ایمن نیست بله خطرناک نیز هست.

پس از خرید صندلی ماشین کودک تنها قرار دادن صندلی ماشین در خودرو کافی نیست و باید آن را به صندلی خودرو محکم بست تا در حین رانندگی و ترمزهای شدید صندلی پرتاب نشود. در اینجا به مواردی که ممکن است باعث شود تا صندلی ماشین کودک را به طور نامناسب و در جای اشتباه نصب کنید اشاره میکنیم.

محکم کردن صندلی ماشین در خودرو

صندلی ماشین کودک را با دو روش در صندلی نصب می کنیم:

نکات لازم برای بستن صندلی ماشین به خودرو توسط کمربند ایمنی خودرو

استفاده کردن از کمربند ایمنی خودرو برای محکم کردن کریر، صندلی ماشین کودک و بوستر ضروری است. تمامی صندلی ماشین کودک و کریرها باید در جای خود ثابت بمانند و تنها 2.5-2 سانتیمتر میتواند به جلو و عقب و چپ و راست حرکت کند. شما میتوانید بعد از نصب صندلی ماشین کودک چک کنید و از نهایت کشیدگی کمربند خودرو اطمینان حاصل کنید. کمربند نباید آزاد باشد و باید نهایت کشیدگی را داشته باشد. همچنین دقت کنید که هیچ گونه پیچ و تابی نداشته باشد و کاملا صاف روی صندلی ماشین قرار بگیرد. مهار کننده های چفت و بستی در سیستم صندلی ماشین های امروز بسیار دیده میشود.

هنگام بستن صندلی ماشین به خودرو توسط کمربند ایمنی خودرو:

  • کمربند خودرو را در جهت درست بیرون بکشید و چک کنید هیچ گونه پیچ خوردگی نداشته باشد.
  • کمربند خودرو را از پشت صندلی ماشین کودک عبور دهید و در سگک خودرو محکم کنید.
  • مطمئن شوید که کمربند خودرو حداکثر کشیدگی را داشته باشد و کاملا محکم در پشت صندلی ماشین کودک قرار بگیرد.
  • تمام بست و قلاب هایی که در صندلی ماشین کودک وجود دارد را نصب کنید.
  • محکم بودن صندالی ماشین را چک کنید و اگر بیش از 2 سانتیمتر در جای خود تکان خود مجدد آن را نصب کنید.

نکات مهم برای نصب صندلی ماشین کودک مجهز به ایزوفیکس

برای صندلی ماشین هایی که مجهز به سیستم ایزوفیکس هستند، می‌توان گفت که نصب آن بسیار ساده و راحت است و امکان اشتباه در آن وجود ندارد. همچنین امکان لیز خوردن و پرت شدن صندلی ماشین به سمت جلو در این حالت وجود ندارد. ایزوفیکس باید توسط قلاب هایی که در آن به کار رفته است به پایه های خودرو، محکم شوند. صندلی ماشین های ایزوفیکس دار، قلابهایی در زیر و دو طرف صندلی ماشین قرار دارد که به راحتی به پایه های درون صندلی خودرو متصل میشود، همچنین در قست بالای صندلی ماشین، نیز قلاب (LATCH) قرار دارد که باعث ثابت شدن صندلی ماشین در جای مورد نظر میشود. بهتر است صندلی های گروه سنی 1 و گروه سنی 2 و 3 حتما این سیستم را داشته باشند.

هنگام نصب صندلی ماشین کودک مجهز به ایزوفیکس:

  • در ابتدا ببینید آیا خودرو شما مجهز به سیستم ایزوفیکس هست یا خیر؟
  • سپس در خودرو قلاب های ایزوفیکس را پیدا کنید
  • کانکتورهای ایزوفیکس صندلی ماشین کودک را به قلاب خودرو فشار دهید تا صندلی ماشین به صندلی خودرو متصل شود
  • صندلی ماشین کودک را بکشید تا اطمینان حاصل کنید که در جای خود محکم قرار گرفته است
  • اگر صندلی ماشین کودک شما مجهز به نشانگر ایزوفیکس هست حتما آن را چک کنید (نشانگر اگر به رنگ سبز بود یعنی صندلی ماشین در جای خود محکم است).

صندلی ماشین کودک دسته دوم نخرید!

صندلی ماشین کودک یکسری دستورالعمل هایی دارد که برای ایمنی بیشتر کودک باید به آن توجه شود. خرید صندلی ماشین کودک دسته دوم حتی اگر برای نزدیک ترین افراد در خانواده باشد ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد.

شاید برای تان مفید باشد:

مشکلاتی که خرید یا قرض گرفتن صندلی ماشین کودک دسته دوم ممکن است به دنبال داشته باشد:

  1. در دسترس نبودن دفترچه راهنمای صندلی ماشین است که نحوه نصب صحیح و جزئیات لازم برای ایمنی بیشتر در آن نوشته شده است.
  2. در دسترس نبودن و یا گم شدن قطعات لازم و ضروری صندلی ماشین
  3. به مرور زمان قاب صندلی ماشین کودک که از جنس پلاستیک است ممکن است سست و شکننده شوند و به همین شکل در یک تصادف ممکن است بشکند و خطرناک باشد.
  4. ممکن است یک صندلی ماشین در یک تصادف بوده باشد اما از لحاظ ظاهری کاملا سالم باشد و آسیب های آن داخلی باشد و قابل رویت نباشد.
  5. ممکن است به دلیل قدیمی بودن از استانداردهای روز دنیا عقب باشد و یا تولید آن به خاطر طراحی نامناسب تولید آن متوقف شده باشد.

محل درست قرار گیری صندلی ماشین کودک

قرار گرفتن صندلی ماشین کودک در جای درست بسیار حائز اهمیت است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که دفترچه راهنمای خودرو و صندلی ماشین را بخوانید و به دنبال بخش ایمن خودرو برای کودک باشید تا ببینید دقیقا کجا صندلی شما باید نصب شود و جای مناسب قرار گرفتن صندلی ماشین کودک را در ماشین خود پیدا کنید.

طبق آزمایشات و بررسی های انجام شده، ایمن ترین محل برای قرار گرفتن صندلی ماشین کودک، در قسمت وسط صندلی عقب می باشد (البته اگر نصب صندلی ماشین در آن قسمت در خودرو شما امکان پذیر باشد). چرا که تصادفات جانبی آسیب های بیشتری را به کودک شما وارد میکند و همچنین وجود ایربگ در صندلی های عقب ممکن است در تصادفات ضربه های ناگهانی ایجاد کند که ایمنی و سلامت کودک را به خطر بیاندازد.

اگر سیستم ایزوفیکس خودرو شما به گونه ایست که امکان نصب صندلی ماشین کودک در وسط صندلی عقب امکان پذیر نیست، جای مناسب در قسمت پشت صندلی راننده می باشد. اگر کودکان شما به سن استفاده از صندلی بوستر رسیدند و خودرو شما در قسمت میانی صندلی عقب فقط کمربند شکمی داشت تنها میتوانید صندلی بوستر کودک را در پشت صندلی راننده قرار دهید (حتی اگر بوستر شما مجهز به ایزوفیکس باشد). همه کودکان دوست دارند که در صندلی جلو و در کنار راننده بنشیند. اما طبق توصیه کارشناسان بهترین و امن ترین جا برای قرار گرفتن کودک تا سن 13 سالگی در خودرو در صندلی عقب است به خصوص وقتی کودک در حالت رو به عقب در صندلی ماشین و کریر قرار دارد. بنابراین حتی برای خوشحالی کودکتان برای دقایق کوتاه و جای خلوت هم او را در صندلی جلو قرار ندهید.

صندلی ماشین کودک رو به عقب باشد یا رو به جلو؟

بعد از انتخاب صندلی ماشین کودک، مهمترین نکته ای پیش می آید نصب صندلی ماشین متناسب با گروه های سنی، قد و وزن متفاوت است (برای اطلاعات بیشتر مقاله مهمترین نکات انتخاب صندلی ماشین کودک بر اساس سن و وزن را مطالعه کنید!).

صندلی ماشین کودک در حالت رو به عقب

برای نوزادان از بدو تولد تا سن 2 سال و وزن 13 کیلوگرم توصیه میشود که صندلی ماشین کودک حتما رو به عقب (پشت به صندلی راننده) قرار بگیرد چراکه ضربه ای که در اثر تصادف وارد میشود تکان هایی به کودک وارد میکند که ممکن است باعث حرکت ناگهانی سر و گردن آنها شود و به دلیل ضعیف بودن گردن نوزادان ممکن است آسیب های جدی ببینند.

صندلی ماشین کودک در حالت رو به جلو

بعد از اینکه کودک به سن 2 سال به بالا به 3.5 تا 12 سال (وزن کودک از 15 تا 36 کیلوگرم) یا قد 100 تا 135-150 سانتیمتر و سر و گردن آنها سفت و محکم شد و شکل گرفت میتوانید صندلی ماشین را از حالت رو به عقب خارج کرده و در حالت رو به جلو قرار دهید. اما همچنان باید کمربند و تمام ایمنی های لازم را برایش در نظر بگیرید. برای کودکان در گروه سنی 6 سال تا 12 سال باید بوستر کودک بدون پشتی یا پشتی دار استفاده شود.

نصب صندلی ماشین پشت راننده بهتر است یا پشت سرنشین؟

به طور کلی توصیه میشود که کودک در پشت صندلی راننده قرار بگیرد، چراکه معمولا در حین تصادفات، راننده به صورت ناخودآگاه از کنار خود محافظت میکند و فرمان را به سمتی حرکت میدهد که کمتر قسمت راننده دچار آسیب شود. پس ایمن ترین نقطه بعد از قسمت وسط صندلی عقب، در پشت صندلی راننده خواهد بود و از طرفی سرنشین جلو راحت تر میتواند وضعیت کودک خود را در صندلی ماشین کودک چک کند.

اگر بیش از یک کودک داشتیم صندلی ماشین را کجا نصب کنیم؟

اگر بیش از یک کودک دارید و هر دو در سن استفاده از صندلی ماشین هستند کودکی که جثه ریزتر و سن کمتری دارد را در قسمت وسط و دیگری را در پشت راننده قرار دهید. اگر قرار دادن دو صندلی در کنار هم امکان پذیر نبود پشت صندلی راننده و سرنشین محل مناسبی است برای والدینی که 3 کودک دارند بهتر است از صندلی ماشین های باریک تر و مجهز ایزوفیکس استفاده کنند. دقت کنید به هیچ عنوان به علت کمبود جا کودکان زیر 13 سال را در صندلی جلو قرار ندهید.

توجه به ایربگ خودرو

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان کودکان خود را در صندلی ماشین کودک را در صندلی ماشین سرنشین قرار ندهید مخصوصا در حالت رو به عقب و خودروهایی که دارای ایربگ فعال هستند. اگر خودرو شما در بخش عقب صندلی دارای کیسه هوا (ایربگ) است دقت کنید تا صندلی ماشین کودک خود را در حد فاصل امن از آن قرار دهید، چرا که ضربه ای که خود ایربگ به سر و گردن کودک ممکن است وارد کند بسیار خطرناک و حتی کشنده است. اگر چاره ای جز نشاندن کودک در پشت صندلی راننده ندارید بهتر است ایربگ عقب را غیرفعال کنید.

شاید برای تان مفید باشد: بهترین مکان برای نصب صندلی ماشین کودک کجاست؟

سایر نکاتی که در خصوص ایمنی کودک و صندلی ماشین باید به آن توجه کنید!

  • دقت کنید در صورت بروز تصادف حتما صندلی ماشین کودک را تعویض کنید حتی اگر صندلی به ظاهر سالم باشد ممکن است در تصادفات بعدی به اندازه کافی از کودک شما محافظت نکند.
  • هیچ موقع کودک را با لباس های زیاد و ضخیم درون صندلی ماشین قرار ندهید چراکه کمربند را در وضعیت نامناسبی قرار میدهد و ایمنی کودک را به خطر می اندازد. بهتر است در فصل سرد کودک را با لباس نازک پشمی درون صندلی ماشین قرار دهید و بعد از بستن کمربند صندلی ماشین او را با یک پتو بپوشانید.
  • هیچ موقع برای استحکام بیشتر صندلی ماشین خودرو از نوار چسب، کش، سیم و مفتول اضافی استفاده نکنید. این موارد نمیتواند صندلی ماشین کودک را از افتادن نجات دهد و فقط امنتیت کودک را به خطر می اندازد و به شدت خطرناک هستند.
  • به هیچ عنوان از صندلی ماشین کودک دست دوم استفاده نکنید. چراکه ممکن است تصادف کرده باشند و یا انقضای آنها به پایان رسیده و بسیار قدیمی باشند. ممکن است قیمت این صندلی ماشین ارزان تر از صندلی ماشین نو باشد. اما ممکن است به قیمت جان کودک تمام شود.
  • کمربندهای صندلی ماشین کودک باید زیر شانه ها در حالت رو به عقب و روی سرشانه در حالت رو به جلو قرار بگیرد. کمربند ایمنی کودک همیشه باید محکم باشد و هیچ گونه شلی نداشته باشد.

سخن پایانی

صندلی ماشین برای ایمنی و محافظت از سلامت کودک بسیار مهم و حیاتی است. امروزه استفاده از صندلی ماشین کودک یکی از قوانین سفت و سخت در اکثر کشورهای پیشرفته است تا کودکان در تصادفات کمترین آسیب را متحمل شوند به همین دلیل اولین نیاز برای حمل و نقل کودک خرید صندلی ماشین کودک استاندارد و با کیفیت است. اما خریدن صندلی ماشین تنها کافی نیست اتخاب جای درست و موقعیت مناسب ایمنی کودک را تا 70% افزایش میدهد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)