چند راهکار ساده برای از شیر گرفتن کودک

اگر قصد قطع شیردهی کودک خود را دارید مقاله ی زیر به شما چند راهکار ساده برای از شیر گرفتن کودک پیشنهاد میکند ونکات کلیدی را برای کمک به والدین در این مرحله مهم و حساس توضیح می‌دهیم. هدف ما ارائه راه‌های موثر و علمی است که به شما در فرآیند از شیر گرفتن کود
چند راهکار ساده برای از شیر گرفتن کودک

فهرست مطالب

  1. چرا باید کودک را از شیر بگیریم؟
  2. زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک
  3. روش‌های از شیر گرفتن کودک
    1. روش تدریجی
    2. روش ناگهانی
    3. روش ترکیبی
  4. نکات مهم در فرآیند از شیر گرفتن کودک
  5. چگونه با مشکلات احتمالی در فرآیند از شیر گرفتن کودک برخورد کنیم؟
  6. مزایای شیردهی برای مادر
  7. تا چه زمانی نیاز است کودک از شیر مادر تغذیه کند؟
  8. از کجا بفهمیم که کودکمان برای از شیر گرفتن کودک آمادگی کافی را دارد؟
  9. در زمان از شیر گرفتن کودکان، دانستن چه نکاتی ضروری است؟
  10. 3 ترفند مهم برای راحت تر از شیر گرفتن کودک
  11. قطع تدریجی شیردهی بهتربن گزینه
  12. انتخاب درست زمان قطع شیردهی
  13. وسایل از شیر گرفتن کودک
  14. به سلامت روح و روان فرزن خود توجه داشته باشید
  15. خلاصه
  16. نتیجه‌گیری
  17. سوالات متداول

هر آنچه باید درباره فرآیند از شیر گرفتن کودک بدانید

چرا باید کودک را از شیر بگیریم؟

شیر مادر بهترین غذایی است که برای کودک در دسترس است و تمام نیازهای تغذیه‌ای او را در شش ماهه اول زندگی برطرف می‌کند. با این حال، پس از شش ماهگی کودک، نیاز به مواد غذایی مکمل وجود دارد که شیر مادر به تنهایی قادر به تامین آن‌ها نیست. در این زمان، باید به تدریج کودک را با مواد غذایی جامد آشنا کرد و از شیر بگیریم.

  زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک

زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک متفاوت است و بستگی به نیازهای فردی کودک و خانواده دارد. برخی کودکان به دلایل مختلف قبل از یک سالگی از شیر گرفته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر تا دو سالگی و بیشتر شیر مادر می‌خورند. به طور کلی، سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کودکان تا دو سالگی شیر مادر بخورند و به مرور با مواد غذایی جامد آشنا شوند.

از شیر گرفتن کودک

روش های از شیر گرفتن کودک

روش تدریجی

 این روش برای بسیاری از کودکان و خانواده‌ها مناسب‌تر است. در این روش، شما به تدریج تعداد دفعات شیردهی را کاهش می‌دهید و جای آن‌ها را با غذاهای جامد و یا شیرخشک جایگزین می‌کنید. این روش به کودک و بدن مادر فرصت می‌دهد تا به تغییرات زمانی و رژیم غذایی کودک کم‌کم عادت کنند.

روش ناگهانی

 در این روش، شما به طور ناگهانی شیردهی را کاملاً متوقف می‌کنید و کودک را به غذاهای جامد و یا شیرخشک معرفی می‌کنید. این روش ممکن است برای برخی کودکان و خانواده‌ها مناسب باشد، اما ممکن است برای بسیاری از کودکان و مادران سخت و دردناک باشد.

روش ترکیبی

این روش شامل استفاده از ترکیبی از روش‌های تدریجی و ناگهانی است. شما می‌توانید با کاهش تعداد دفعات شیردهی و جایگزینی آن‌ها با غذاهای جامد یا شیرخشک شروع کنید و سپس در یک زمان مناسب، شیردهی را کاملاً متوقف کنید. این روش می‌تواند کمک کند تا فرآیند از شیر گرفتن کودک به آرامی و کم‌ترین استرس برای کودک و مادر صورت بگیرد.

بهترین زمان و روش از شیر گرفتن کودک را بدانید

نکات مهم در فرآیند از شیر گرفتن کودک

هماهنگی با پزشک کودک

قبل از شروع فرآیند از شیر گرفتن کودک، مشورت با پزشک کودک کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که کودک آماده این تغییر است و نیازهای تغذیه‌ای او به خوبی تامین می‌شود.

صبر و حوصله

فرآیند از شیر گرفتن کودک ممکن است چندین هفته یا حتی ماه طول بکشد. صبر و حوصله در این مرحله بسیار مهم است تا کودک به تدریج به تغییرات عادت کند.

پشتیبانی از کودک

کودک ممکن است در طی فرآیند از شیر گرفتن احساس نگرانی و نیاز به توجه بیشتری داشته باشد. پشتیبانی عاطفی از کودک به او کمک می‌کند تا بهتر با تغییرات سازگار شود.

از شیر گرفتن کودک : چه زمانی و چگونه شیردهی را قطع کنیم؟

چگونه با مشکلات احتمالی در فرآیند از شیر گرفتن کودک برخورد کنیم؟ 

هر کودکی ممکن است در فرآیند از شیر گرفتن با مشکلات مختلفی روبرو شود. این مشکلات می‌توانند شامل ناراحتی کودک، سرپاشی یا عدم پذیرش غذاهای جامد باشند. در این موارد، مهم است که به کودک زمان بدهید تا به تغییرات عادت کند و با استفاده از راه‌های مختلف به او کمک کنید:

1-آرام و بردبار باشید: اگر کودک شما مقاومت می‌کند، به او زمان بیشتری بدهید و به آرامی با تغییرات ادامه دهید.

2-غذاهای جدید را به تدریج معرفی کنید: اگر کودک نسبت به غذاهای جامد حساسیت دارد، ابتدا با مقادیر کم شروع کنید و به تدریج آن‌ها را افزایش دهید.

3-برنامه‌ریزی مناسب: از زمان‌هایی که کودک کمتر استرس دارد برای معرفی غذاهای جدید استفاده کنید. به عنوان مثال، از زمان‌هایی که کودک خسته یا بی‌خواب است خودداری کنید.

4-پشتیبانی عاطفی: کودک را در طول فرآیند از شیر گرفتن تقویت کنید و به او اطمینان دهید که همچنان به او علاقه‌مند هستید و برای او وجود دارید.

به یاد داشته باشید که هر کودکی ممکن است به شیوه‌ای متفاوت به فرآیند از شیر گرفتن واکنش نشان دهد و نیاز به زمان و روش‌های مختلفی برای سازگاری با تغییرات داشته باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد که با پزشک کودک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک آماده این تغییر است و نیازهای تغذیه‌ای او به خوبی تامین می‌شود.

آموزش از شیر گرفتن کودکان و سن مناسب برای آن

مزایای شیردهی برای مادر

همان‌طور که می‌دانید خوردن شیر مادر برای کودکان مفید بوده و آنها را در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، همچنین علاوه بر کودک، مادران هم با شیردادن به بچه‌هایشان از خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان پستان و پوکی‌استخوان درامان هستند.

معمولاً مدت شیردهی در اسلام 2 سال کامل در نظر گرفته شده و براین‌اساس لازم است مادران زمان از شیر گرفتن کودک خود را موقعی در نظر بگیرند که او بتواند با شرایط جدید تغذیه کنار بیاید و از لحاظ عاطفی به دلیل وابستگی به مادر دچار آسیب نشود؛ چراکه مادر همیشه در دسترس کودک بوده، او را لمس نموده و در آغوش گرفته است.

زمان از شیر گرفتن کودکان

تا چه زمانی لازم است کودک از شیر مادر تغذیه کند؟

شیر مادر برای کودک فواید بسیاری دارد از جمله اینکه:

حاوی اسیدهای چرب، لاکتوز، آمینواسید، مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنزیم‌های ضروری و مواد موردنیاز برای هضم آسان کودک است.

باعث تقویت اعضای اصلی کودک می‌شود.

به بهبود رشد، استحکام و تراکم استخوان‌های او کمک می‌کند.

خطر ابتلا به بیماری‌های مثل دیابت نوع 1 و 2، کرون، آلرژی و سرطان‌ها را در کودک کاهش می‌دهد.

در شش‌ماهه اول زندگی نوزاد، این شیر مادر است که تمام نیازهای غذایی او را فراهم می‌کند و تا این سن لازم است کودک از شیر مادر تغذیه کند. از سن شش ماهگی به بعد باتوجه‌به اینکه کودک کم‌کم می‌تواند خوردن مواد غذایی را طبق دستور پزشک شروع نماید، بسیاری از مادران فکر می‌کنند زمان از شیر گرفتن کودک قبل از یک‌سالگی است و به دنبال روش‌های مؤثر دراین‌خصوص می‌گردند. برای این مادران توصیه مهم این است که اگر می‌خواهند کودک خود را قبل از 12 ماهگی از شیر بگیرند، حتماً باید یک فرمول قوی آهن به او بدهند و تا کامل شدن یک‌سالگی کودکشان، شیردهی خود را متوقف نکند. پیشنهاد می شود انواع آغوشگیر نوزاد پیکوتویز را ببینید.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودکان

مادران باید تا تولد یک‌سالگی کودک و پس از آن تا زمانی که کودک بتواند غذاهای جامد را بخورد، فرایند شیردهی خود را ادامه دهند و شیر پاستوریزه را تا وقتی که حداقل کودک 12 ماهه نشده، به او ندهند؛ چراکه شیر گاو مواد مناسب مغذی را برای کودک فراهم نمی‌کند.

از حدود 6 تا 9 ماهگی مادر باید کم‌کم به کودک غذاهای جایگزین شیر مادر را بدهند، طی این مرحله است که برخی از مادران فکر می‌کنند هرچه سریع‌تر کودک را از شیر بگیرند بهتر است، اما بعضی دیگر از مادران هم هستند که تا اتمام سه‌سالگی کودک خود صبر کرده و به‌تدریج فرایند شیردهی را قطع می‌کنند. اینکه مناسب‌ترین زمان از شیر گرفتن کودک چه موقعی است کاملاً بستگی به شرایط مادر، کودک، محیط خانواده و سالم بودن مادر و کودک دارد:

گاهی اوقات این مادر است که باتوجه‌به شرایط کودک خود، او را از شیر می‌گیرد.

و بعضی مواقع هم کودک به‌تدریج خودش وارد این مرحله می‌شود، به‌راحتی با این موضوع کنار آمده و شروع به امتحان کردن غذاهای مختلف می‌کند و قاشق و فنجان را به دست می‌گیرد. اما هستند کودکانی که تمایل چندانی به شیر خوردن با شیشه را ندارند و همچنان می‌خواهد از شیر مادر تغذیه کنند.

با وجود تمام این شرایط مادران آگاه می‌دانند که با بزرگ‌شدن کودکانشان دیگر لازم است به‌تدریج فرزند دلبند خود را از شیر بگیرند و او را با غذاهای جدید که برایش مفید است آشنا کنند؛ البته بدون کوچک‌ترین آسیب عاطفی به کودک. پیشنهاد می شود از انواع لباسشویی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

علائم آمادگی کودک برای از شیر گرفتن

از کجا بفهمیم که کودکمان برای از شیر گرفتن آمادگی کافی را دارد؟

در خصوص علائم آمادگی کودک برای از شیر گرفتن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. سن کودک بیشتر از یک سال است.

2. او نسبت به خوردن شیر مادر از خود مقاومت نشان می‌دهد.

3. تمایل زیادی به خوردن خوراکی‌های مختلف دارد.

4. بدون هیچ علتی نوبت‌های شیر خوردن از سینه مادر را کم کرده است.

5. می‌تواند به‌خوبی فنجان و شیشه شیر را به دست گرفته و از آنها مایعات بنوشد.

6. بیشتر مواد مغذی موردنیاز خود را می‌تواند از طریق غذاهای جامد به دست آورد.

شما مادران عزیز درصورتی‌که این علائم را در کودک دلبند خود مشاهده نمودید، از این زمان به بعد می‌توانید به فکر از شیر گرفتن او باشید و روش‌های مختلف را در این زمینه امتحان کنید تا هم خودتان اذیت نشوید و هم به کودکتان آسیب وارد نشود. پیشنهاد می شود آویز لباس کودک پیکوتویز را ببینید.

از شیر گرفتن کودکان

در زمان از شیر گرفتن کودکان دانستن چه نکاتی برای مادران ضروری است؟

باتوجه‌به اینکه قطع شیردهی یک بخش بسیار مهم در فرایند رشد کودکان محسوب می‌شود؛ بنابراین بهتر است مادران در زمان از شیر گرفتن کودک به نکات زیر توجه داشته باشند:

سعی کنید فاصله بین شیردهی به کودک را در طول روز به 6 و سپس 8 ساعت افزایش دهید و به‌تدریج به دو دفعه در زمان بیدار بودن او برسانید.

برای اینکه در زمان قطع شیردهی کودک دچار خلاء عاطفی نشود، حتماً به او بیشتر محبت کنید و این فاصله عاطفی را با سرگرم کردن کودک با اسباب‌بازی‌های متنوع پر کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین زمان از شیر گرفتن کودکان چه فصلی است؟ در پاسخ باید بگوییم؛ شما می‌توانید اوایل بهار، اواخر تابستان یا اواخر زمستان را برای این کار انتخاب کنید که هوا معتدل است؛ چراکه در فصل گرما یا سرما ممکن است کودک دچار اسهال و سوءهاضمه شود.

می‌توانید بعضی از روزها اصلاً به کودک شیر ندهید و این کار را در شب انجام دهید و بالعکس. به یاد داشته باشید که در زمان شیر ندادن کودک را با غذاهای مجاز سیر کنید تا کمتر درخواست شیر کند. پیشنهاد می شود از انواع صندلی دستشویی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

نکات از شیر گرفتن کودکان

 3 ترفند مهم برای راحت‌تر از شیر گرفتن کودک

1. یک وعده شیردهی را جا بیندازید و از یک لیوان مخصوص برای شیردادن به کودک استفاده نمایید.

2. عادت‌های معمول خود را در شیردادن به کودک تغییر دهید؛ مثلاً تغییر اتاق و محل شیردهی.

3. اگر برایتان مقدور است، کودک خود را به مسافرت ببرید تا از محیط منزل دور باشد و بتواند راحت‌تر خوردن شیر مادر را کنار بگذارد.

آموزش از شیر گرفتن کودک در 10 قدم

روش های غیر اصولی از شیر گرفتن کودک

بار ها دیده ایم که برخی از مادران برای اینکه کودک را از شیر بگیرند نوک پستان خود را قرمز میکنند تا کودک فکر کند که آسیب دیده و دیگر قادر به شیردهی نیست. مادر با این کار سعی در برانگیخته کردن حس دلسوزی کودک را دارد غافل از اینکه این اعمال باعث بروز خشونت و مشکلات روحی برای فرزند میشود. روشهای از شیر گرفتن کودک اگر اصولی انجام نشود میتواند هم به مادر و هم به فرزند آسیب جسمی و روحی بزند. در ادامه به بیان راهکار هایی کاربردی برای از شیر گرفتن کودک (نحوه ی از شیر گرفتن کودک) میپردازیم.

قطع تدریجی شیردهی بهترین گزینه

طریقه از شیر گرفتن کودک حتما باید تدریجی و به مرور زمان باشد. کودک بعد از 6 ماهگی دفعات کمتری را برای شیر خوردن در شب بیدار میشود، بنابراین میتوانید از قطع شیردهی در شب شروع کنید. و سپس کم کم بازه زمانی شیر دهی در ظهر و عصر را نیز کاهش دهید و قطع کنید. برای مثال شیر دهی ساعت 10 تا 14 را به مدت 2 هفته قطع کنید و بعد از آن شیر دهی ساعت 17 الی 20 را قطع کنید. و به تدریج تمام وعده های شیردهی را حذف کنید، همچنین دقت کنید که حذف هر وعده شیردهی را با فاصله ای بین 1 یا دو هفته انجام دهید. قطع یکباره ی شیر دهی هم برای مادر و هم برای فرزند بسیار دشوار است و میتواند موجب افسردگی برای هر دوی آنها شود. همچنین قطع یکباره ی شیردهی میتواند باعث بروز درد سینه در مادران شود. در دورانی که قصد قطع شیردهی را دارید از بغل کردن کودک امتناع نکنید زیرا آغوش مادر مرکز آرامش و نشاط برای کودک است و با این کار او را مضطرب و پریشان میکنید.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + 9 راهکار روانشناسی

شیردهی را به تعویق بیاندازید

یک راه دیگر برای از شیر گرفتن بچه به تعویق انداختن زمان شیردهی است. اگر کودک شما به سنی رسیده که میتواند از شما درخواست شیر از سینه را بکند، شما هم میتوانید با به تعویق انداختن زمان شیردهی او را از خوردن شیر منصرف کنید. برای مثال اگر بعد از ظهر از شما شیر خواست به او بگویید شب قبل خواب به تو شیر میدهم.

انتخاب درست زمان قطع شیردهی

سعی کنید قبل از 6 ماهگی کودک را از شیر مادر نگیرید زیرا شیر مادر نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و رشد درست کودک دارد. قطع شیردهی  ممکن است از 1 تا چند ماه زمان ببرد و باید در شرایطی کاملا به دور از استرس انجام شود. بنابر این زمانی که تحت استرس و فشار هستید برای شروع پروسه ی قطع شیردهی اصلا مناسب نیست. برای مثال اگر اسباب کشی دارید و یا تحت فشار کاری زیاد هستید اصلا برای از شیر گرفتن نوزاد اقدام نکنید. پیشنهاد می شود مقاله نشستن کودک در صندلی ماشین را بخوانید.

وسایل از شیر گرفتن کودک

وسایل از شیر گرفتن کودک

بهتر است کودکان تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند. کودک از 6 ماهگی به بعد میتواند از غذای جامد و برخی مکمل ها استفاده  کنند. بعد از 1 سالگی، کودک دیگر تنها با شیر مادر سیر نمیشود و باید سوپ و غذاهای جامد را حتما در برنامه غذایی او جای دهید. اگر قصد قطع شیردهی را دارید میتوانید با استفاده از شیردوش و شیشه شیر از شیر خودتان برای تغذیه کودک استفاده کنید و یا شیر خشک را به وسیله شیشه شیر به کودک خود بدهید. حرکت زبان و لب نوزاد برای مکیدن سینه مادر کاملا متفاوت با شیشه شیر است. برای اینکه کودک کم کم با شیشه شیر آشنا شود و سینه را رها کند راهکار های جالبی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

درون شیشه شیر مقدار خیلی کمی شیر مادر بریزید و بعد از هر وعده شیردهی از سینه، آن را در اختیار کودک قرار دهید و اجازه دهید تا با شیشه شیر بازی کند و با شکل و نحوه استفاده از آن آشنا شود.

خرید شیشه شیر از جنس لاتکس را فراموش نکنید زیرا جنس شیشه شیر باید برای کودک کاملا بهداشتی باشد و بیشترین شباهت را با سینه مادر داشته باشد.

روی سر شیشه شیر کمی شیر ولرم مادر بریزید و آن را به دهان کودک نزدیک کنید تا او را به گرفتن شیشه شیر ترغیب کنید. توجه کنید که هیچوقت برای کودکان زیر 12 ماه از عسل برای خوشمزه کردن سر شیشه شیر استفاده نکنید چون این کار ممکن است باعث بروز بوتولیسم در نوزاد شود.

وقتی با شیشه شیر به کودک شیر میدهید سعی کنید شیشه را افقی نگه دارید،  هر از چند گاهی بین شیر دادن مکث کنید و دقیقا مانند شیردهی از سینه،  هر چند دقیقه جای خود را عوض کنید.همچنین میتونید پشت کودک را به سینه خود تکیه دهید و شیشه شیر را افقی جلوی دهن او بگیرید و هر از چند گاهی اجازه دهید کودک خودش شیشه را به دست بگیرد.

اجازه دهید اولین بار کسی به غیر از مادر با شیشه شیر به کوک شیر دهد. اگر اولین بار مادر شیشه را به دست کودک دهد کودک از اینکه چرا نمیتواند از سینه مادر تغذیه کند دچار استرس میشود. از مادر، پدر و یا همسر خود بخواهید که این کار را برای نخستین بار به جای شما انجام دهند.

دمای شیر را درون شیشه شیر به گونه ای تنظیم کنید که کودک برای خوردن آن ترغیب شود. دمای مورد علاقه شیر برای کودک خود را میتوانید به صورت تجربی پیدا کنید.

همانطور که میبینید انتخاب شیشه شیر مناسب در وسایل از شیر گرفتن کودک از اهمیت زیادی برخوردار است، پس در خرید پستانک، شیشه شیر و ست بهداشتی نوزاد حتما دقت کنید!

از شیر گرفتن کودک

به سلامت روح و روان خود و فرزند خود توجه داشته باشید

قطع شیردهی هم برای مادر و هم برای فرزند، در صورت عدم حفظ آرامش و رفتار اصولی، میتواند دوران سخت و تنش زایی باشد. بنابراین سعی کنید که کاملا در آرامش و به دور از استرس این دوره را شروع کنید. یادتان باشد که شیردهی از سینه باعث آرامش و نشاط  مادر و کودک میشود بنابر این هنگام قطع شیردهی نوزاد، در آغوش کشیدن فرزند، تماس پوستی با او و بازی کردن با او میتواند به طرز چشمگیری از استرس فرزند و مادر کم کند.

از شیر گرفتن کودک 20 ماهه

خلاصه

 از شیر گرفتن کودک یکی از مراحل مهم رشد و تکامل او است که معمولاً بین ۶ تا ۲۴ ماهگی اتفاق می‌افتد. روش‌های تدریجی، ناگهانی و ترکیبی می‌توانند در این فرآیند به کار گرفته شوند. همچنین، رعایت نکات کلیدی و راه‌های مقابله با مشکلات موجود در این مرحله کمک می‌کند تا از شیر گرفتن کودک به خوبی انجام شود. مهم است که درطول این فرآیند به کودک پشتیبانی عاطفی ارائه دهید و از روش‌های مناسب برای تسکین او استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر کودکی به طور متفاوت به فرآیند از شیر گرفتن واکنش نشان می‌دهد و نیاز به زمان و روش‌های مختلفی برای سازگاری با تغییرات دارد. در صورت نیاز، با پزشک کودک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک آماده این تغییر است و نیازهای تغذیه‌ای او به خوبی تامین می‌شود.امیدواریم این مقاله آموزشی به شما کمک کرده باشد تا با مراحل و چالش‌های فرآیند از شیر گرفتن کودک روبرو شوید و به بهترین شکل ممکن از این فرصت برای رشد و تکامل کودک خود استفاده کنید. موفق باشید! 

13 ترفندی که از شیر گرفتن نوزاد را برای شما آسان می کند.

سخن پایانی

ما در این پست تحت عنوان " زمان از شیر گرفتن کودکان " تلاش کردیم تا به شما مادران عزیزان کمک کنیم که بتوانید راحت‌تر این مرحله را بگذرانید؛ بدون اینکه به کودک خود از لحاظ عاطفی صدمه بزنید.

طریقه از شیر گرفتن کودک (روش مناسب از شیر گرفتن کودک) همیشه یکی از دغدغه های بسیاری از مادران بوده است. همانطور که میدانید شیر مادر کامل ترین غذا برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک است بنابر این سعی کنید تا قبل از 6 ماهگی فقط از طریق شیر مادر کودک خود را تغذیه کنید. قطع شیردهی اگر به درستی انجام نشود میتواند باعث اذیت شدن مادر و فرزند شود بنابر این به شما پیشنهاد میکنیم که با حفظ آرامش، کاملا تدریجی و با به کار بردن نکات بالا شیردهی را قطع کنید تا سلامت خودتان و فرزندتان را تضمین کنید.

بسیاری از مادران برای اینکه زودتر کودک خود را از شیر بگیرند، دست به انجام رفتارهای غیراصولی می‌زنند؛ مثلاً ماژیک قرمز بر روی سینه خود می‌کشند یا اینکه لاک می‌زند و ... اما آنها نمی‌دانند که با این کار به‌صورت ناگهانی کودک خود را طرد نموده و او را دچار شکست عاطفی می‌کنند.

بهتر است برای از شیر گرفتن کودک خود، صبور باشید، به‌تدریج این کار را انجام دهید، از همسرتان کمک بگیرید، با مایعات و نوشیدنی‌های خوشمزه شروع کنید تا کودک خودش دیگر تمایلی به خوردن شیر مادر نداشته باشد.

از شیر گرفتن کودک یک مرحله طبیعی و مهم در رشد و تکامل او است. با استفاده از روش‌های تدریجی، ناگهانی یا ترکیبی و به کمک نکات مهم و راه‌های مقابله با مشکلات احتمالی، می‌توانید این فرآیند را برای کودک و خودتان به‌خوبی انجام دهید. مهم است که در طول این فرآیند صبور باشید و به کودک خود پشتیبانی عاطفی ارائه دهید تا به آسانی با تغییرات سازگار شود.

و در انتها برایمان بنویسید شما با چه روشی‌هایی برای از شیر گرفتن کودک آشنا هستید؟

11 نکته مهم درباره از شیر گرفتن کودک + تست آمادگی کودک

برخی از سوالات متداول:

1. روشهای از شیر گرفتن کودک کدام اند؟

قطع تدریجی شیردهی، ناگهانی و ترکیبی.

2. وسایل از شیر گرفتن کودک کدام اند؟

پستانک ، شیشه شیر و لیوان کودک

3. آیا از شیر گرفتن کودک می‌تواند باعث کاهش وزن کودک شود؟ 

در ابتدای فرآیند از شیر گرفتن، ممکن است کودک کمی وزن کم کند. اما این اتفاق موقتی است و هنگامی که کودک به تغذیه جدید عادت کرده و غذاهای جامد را به خوبی قبول می‌کند، وزن او باید به طور طبیعی افزایش یابد. در صورت نگرانی از کاهش وزن کودک، می‌توانید با پزشک کودک مشورت کنید.

4. چه زمانی باید کودک را به آب آشامیدن عادت دهیم؟ 

کودکان معمولاً بعد از شش ماهگی می‌توانند به آب آشامیدن عادت کنند. این زمان مناسبی است که آب را به عنوان یکی از نوشیدنی‌های کودک معرفی کنید. اما در دوران شیرخواری، نیاز کودک به آب کم است و شیر مادر به‌طور کامل نیازهای آبی کودک را تامین می‌کند.

5. آیا می‌توانم همزمان با از شیر گرفتن کودک او را به استفاده از لیوان آموزش دهم؟

بله، همزمان با از شیر گرفتن کودک، می‌توانید به او یاد بدهید که از لیوان استفاده کند. این کار کمک می‌کند کودک به مرور زمان به استفاده از لیوان عادت کند و از شیشه‌ی شیر به طور کامل دور شود.

6. چه غذاهایی مناسب هستند برای معرفی به کودک در طی فرآیند از شیر گرفتن؟

برای معرفی غذاهای جامد به کودک در طی فرآیند از شیر گرفتن، می‌توانید ابتدا با غذاهایی که بافت نرم و لطیفی دارند شروع کنید. برخی از گزینه‌های مناسب عبارتند از:

پوره‌های میوه‌ای مانند سیب، موز، هلو و گوجه‌فرنگی، پوره‌های سبزیجات مانند کدو، بروکلی، کلم و کاهو، پوره‌های گوشت مانند مرغ، گوساله و ماهی، غذاهای غلیظ‌تر مانند خورشت‌های کم‌ادویه، کته و خوراک‌های سبزیجات، هنگامی که کودک به غذاهای نرم عادت کرد، می‌توانید به تدریج غذاهای با بافت‌های مختلف و جامدتر را به او معرفی کنید. مهم است که تنوع در غذاهای کودک ایجاد کنید تا او به طعم‌ها و بافت‌های مختلف عادت کند.

7. آیا می‌توانم در هنگام از شیر گرفتن کودک، او را به استفاده از پستانک عادت دهم؟ 

استفاده از پستانک در دوران از شیر گرفتن می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا کودکان ممکن است نیاز به جایگزینی برای تسکین نیازهای خود داشته باشند. با این حال، استفاده از پستانک باید به درستی مدیریت شود تا از ایجاد عادت‌های نامناسب جلوگیری شود. هنگام استفاده از پستانک، موارد زیر را در نظر بگیرید.پستانک‌هایی را انتخاب کنید که از مواد ایمن و بدون BPA ساخته شده‌اند.پستانک را به طور منظم تمیز کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. تلاش کنید که استفاده از پستانک را به حداقل برسانید و فقط در زمان‌هایی که کودک نیاز به تسکین دارد از آن استفاده کنید.هنگامی که کودک به سنی رسید که دیگر نیاز به پستانک نداشته باشد، به تدریج آن را از برنامه‌ی روزانه‌اش حذف کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)