نگاهی عمیق تر بر طراحی پارک های بازی

نگاهی عمیق تر بر طراحی پارک های بازی

نگاهی عمیق تر بر طراحی پارک های بازی

هنگام شروع به طرح ریزی یک پارک بازی جدید بهتر است از خود چند سوال بپرسید:

  • هدف شما برای ساخت این پارک بازی چیست؟
  • چطور می توانیم حداکثر پتانسیل بازی در این فضا را تضمین کنیم؟

پاسخ این سوالات فراتر از رنگ,ظاهر و یا حتی شکل فیزیکی پارک بازی می باشد چرا که در طراحی و خرید تجهیزات مهد کودک و پارک بازی مهم ترین موضوع زیبایی کاربردی می باشد. مطمئنا ظاهر جذاب از مشخصه های مهم یک پارک بازی خوب می باشد اما باید حواسمان باشد تا هدف اصلی ساخت خانه و یا پارک بازی قربانی ظاهر آن نشود.

در این مقاله لیستی از ملاحظات وجود دارد تا به کمک آنها این  اطمینان حاصل شود که زمین بازی جدید شما با اهداف شما مطابقت دارد و بیشترین کاربرد را برای کودکان و خانواده ها به ارمغان می آورد تا نتیجه نهایی یک طرح با مفهوم و البته زیبا باشد.

 

مکان

محل احداث زمین بازی شما کجا  قرار دارد؟ بهتر است مکانی را انتخاب کنید که بتواند به بیشترین تعداد خانواده در اطرافش سرویس رسانی کند و در فاصله پیاده روی خانواده ها باشد تا مطمئن شوید پارک بازی شما مورد استفاده و استقبال قرار میگیرد.

 طراحی پارک بازی

برنامه های توسعه و آموزش

محدوده سنی کودکانی که از زمین بازی شما بهره میگیرند چیست؟ چگونه می خواهید  از ابزار ها جهت تقویت مهارت کودکان استفاده کنید؟ چه گونه شانس های برای اموزش ، با بهره گیری از فضا و امکانات فراهم کنید؟

این دست سوالات و پاسخ به آنها می تواند راهنمای شما در برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف تان در طراحی یک زمین بازی باشند.

 

 بازی های تعاملی در پارک ها

بازی های فراگیر

چطور می توان محیطی ایجاد کرد که تجربیات و فعالیت های مساوی به کاربران در هر سطح فیزیکی، اجتماعی، احساسی و شناختی ارائه دهد و آنها را به چالش بکشد؟ سعی کنید محیطی طراحی کنید تا چشم اندازی داشته باشد بر روند رشد و پرورش کودکان در هر سنی و با هر توانایی ای تا همه ی موانع رشد فیزیکی و اجتماعی کودک در این محیط کاربردی از میان برداشته شود.

خانه بازی

 

کشف طبیعت

چگونه می توان راه کارهایی ارائه کرد تا کودکان در فضای بازی خود با طبیعت در ارتباط باشند ؟ بهترین راه حل قرار دادن زمین های بازی در ارتباط نزدیک با محیط های مانند تپه ها، فضاهای سبز و درختان و ... می باشد. از ورودی ها ،مسیرها و مرزهاطبیعی، استفاده کنید. همچنین راه دیگر ترکیب المان های طبیعی و یا باغچه هایی کوچک با پارک بازی شما می باشد.

آشنایی کودک با طبیعت

فعالیت فیزیکی و تناسب اندام

بسیاری از جوامع اعلام می کنند که هدف اصلی آنها ارتقای فعالیت فیزیکی بیشتر در میان کودکان می باشد. در اینجا برخی از بهترین شیوه های طراحی در جهت تحقق این امر در نظر گرفته شده است:

  • تجهیزات متنوعی مانند تاب و سرسره کودک ، صخره نوردی، بازی های تعادلی و مانکی بار ها را ارائه کنید.
  • استفاده از گیاهان ، مسیرهای طبیعی و توپوگرافی برای تشویق کودک به فعالیت و جنب و جوش و البته اضافه کردن مفهوم و ارزش به بازی انها.
  • طراحی بستر زمین بازی خود به گونه ای که موجب ترقیب کودکان به دویدن،تعقیب کردن،اکتشاف و فعالیت فیزیکی شود.
  • پارک بازی فقط برای کودکان نیست. استفاده از لوازمی و دستگاه هایی برای فعالیت بزرگسالان، به والدین این فرصت را می دهد تا در حین نظارت برکودک به فعالیت های ورزشی نیز بپردازند.

 

 فعالیت فیزیکی و تناسب اندام کودکان

پوشش سطح پارک

این بخش از طراحی یکی از مهم ترین مسائل در طراحی پارک بازی می باشد.پوشش کف پارک با توجه به کاربری و رده سنی کاربران و بودجه شما می تواند بسیار متفاوت باشد. سطوح یکپارچه مانند پلاستیک قابل بازیافت ، میتواند انتخابی مناسب برای فضا های بازی جامع باشد، اما فیبرهای چوبی یک انتخاب اقتصادی تر خواهد بود. درک و توجه به نقش پوشش زمین بازی در امنیت و حتی آموزش کودکان در فضای بازی می تواند بسیار مهم و ضروری باشد و شما را در طراحی یک پارک ایده ال یاری رسان باشد. از انواع کفپوش تاتامی پیکوتویز دیدن فرمایید.

 

ساخت پارک بازی

نگهداری و نظارت

برنامه ریزی برای زمین بازی و تجهیزاتی که می خواهید در آن استفاده کنید، بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز است، اما نباید از بحث حفاظت و نگهداری از پارک بازی و لوازرم آن غافل شد.

همچنین مهم است که طراحی پارک بازی به نحوی باشد که نه تنها محیطی برای بازی و سرگرمی باشد بلکه مکانی امن برای فعالیت  اجتماعی باشد. آیا زمین بازی شما محیطی مناسب با دید خوب به برای نظارت و محافظت از کودکان به والیدن ارائه می دهد؟

 

 حفاظت و نگهداری از خانه های بازی

 

تأمین ارزش بازی

مفهوم و ارزش بازی ، ویژگی ای است که یک زمین بازی را معنی دار ،جذاب و استفاده از آن را پایدار و همیشگی می کند . زمین بازی باید:

  • موجب ترویج آموزش و پرورش کودکان گردد
  • تحریک حواس از طریق یک از بافت ها، رنگ ها و صداهای مناسب
  • ترقیب کنجکاوی، خلاقیت و تخیل از طریق یک محیط با ارزش.
  • دارای جذابیت باشد و محیطی باشد برای استراحت و فرار از روزمرگی، خستگی ذهنی و کلافگی.
  • نیازهای اساسی اجتماعی، فیزیکی و شناختی کودکان را پشتیبانی کند. شما می توانید این کار را با ساختن زمین بازی راحت و و در اندازه مناسب کودکان انجام دهید و در عین حال توانایی های فیزیکی و فکری کودکان را به چالش بکشید.
  • تشویق به تعامل با سایرکودکان, بزرگسالان

 

 مفهوم بازی برای کودکان

ساخت یک زمین بازی زیبا که کاربردی باشد و به قشر گسترده ای از جامعه سودرسانی کند بسیار هیجان انگیز می باشد و موجب اتحاد افراد جامعه می شود و همانطور که همه ی چیز های بزرگ بر زیبایی درونی و مفهوم تکیه دارند پارک های بازی نیز از قاعده مثتثنا نمی باشند.

جهت خرید اسباب بازی کودک و تجهیزات خانه بازی و مهد کودک از جدیدترین محصولات پیکوتویز دیدن فرمایید. تمامی محصولات پیکوتویز با بهترین کیفیت و ضمانت ارائه می شود.

 

 

 

ارسال نظر